beleggen kinderen lange termijn
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
beleggen kinderen lange termijn
hallo
Ik heb momenteel voor de kinderen sedert 10 jaar een "spaarboekje" maar zoals jullie weten, verliezen we daarop geld ipv dat er rendement gehaald wordt... Dus moeten we't dringend over een andere boeg gaan gooien, kinderen zijn beide ongeveer 10 jaar dus we hebben een horizon van nog minimaal 10, mogelijks 15 jaar voor we dat geld kunnen "loslaten" (als ze 20/25 zijn) ... Aangezien spaarboekjes zoals gezegd verlieslatend zijn, en omdat we het geld voor lange termijn kunnen missen, misschien iets doen met aandelen ? Of iets anders ? Hoeft niet persé op naam van de kinderen, kan ook op mijn naam, maar aangezien we zeer weinig van beleggen kennen, kan iemand ons goeie tips geven ? Had gedacht aan een keyplan of iets in die aard, maar aangezien ik er zelf ook één heb, wil ik ook niet alle eieren in één mand... Het moet iets zijn waar we maandelijks bvb 200 euro in storten en dan over 10 tot 15 jaar het ganse bedrag, liefst met een propere winst (géén half procentje) , kunnen afhalen... Ben zeker bereid om beperkte risico's te nemen , het gaat niet over héle grote bedragen + de spreiding in de tijd maakt dat we het ons kunnen permitteren om te "cashen" als het moment goed is daarvoor, komt niet op een jaar of 2 of 5.... thanks om mee te denken !
Ik heb momenteel voor de kinderen sedert 10 jaar een "spaarboekje" maar zoals jullie weten, verliezen we daarop geld ipv dat er rendement gehaald wordt... Dus moeten we't dringend over een andere boeg gaan gooien, kinderen zijn beide ongeveer 10 jaar dus we hebben een horizon van nog minimaal 10, mogelijks 15 jaar voor we dat geld kunnen "loslaten" (als ze 20/25 zijn) ... Aangezien spaarboekjes zoals gezegd verlieslatend zijn, en omdat we het geld voor lange termijn kunnen missen, misschien iets doen met aandelen ? Of iets anders ? Hoeft niet persé op naam van de kinderen, kan ook op mijn naam, maar aangezien we zeer weinig van beleggen kennen, kan iemand ons goeie tips geven ? Had gedacht aan een keyplan of iets in die aard, maar aangezien ik er zelf ook één heb, wil ik ook niet alle eieren in één mand... Het moet iets zijn waar we maandelijks bvb 200 euro in storten en dan over 10 tot 15 jaar het ganse bedrag, liefst met een propere winst (géén half procentje) , kunnen afhalen... Ben zeker bereid om beperkte risico's te nemen , het gaat niet over héle grote bedragen + de spreiding in de tijd maakt dat we het ons kunnen permitteren om te "cashen" als het moment goed is daarvoor, komt niet op een jaar of 2 of 5.... thanks om mee te denken !
Re: beleggen kinderen lange termijn
Naar mijn mening een verstandige bedenking.
Wat de moeite zou kunnen zijn zijn ETF's zoals Ishares S&P 500 of Think Global Equity, ze geven een kwartaaldividend (weliswaar met aftrek van 30 procent taks).
De twee vernoemde ETF's weerspiegelen de Amerikaanse en wereldwijde economieën, wat een relatieve 'veiligheid' geeft.
En om aankoopkosten te beperken best niet elke maand aankopen, maar bv. 3-maandelijks of halfjaarlijks...
Hiermee heb ik een persoonlijke mening gegeven.
Wat de moeite zou kunnen zijn zijn ETF's zoals Ishares S&P 500 of Think Global Equity, ze geven een kwartaaldividend (weliswaar met aftrek van 30 procent taks).
De twee vernoemde ETF's weerspiegelen de Amerikaanse en wereldwijde economieën, wat een relatieve 'veiligheid' geeft.
En om aankoopkosten te beperken best niet elke maand aankopen, maar bv. 3-maandelijks of halfjaarlijks...
Hiermee heb ik een persoonlijke mening gegeven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom zou het een probleem zijn dat jij ook al een Keyplan hebt? Dat is dan een belegging waar je al ervaring mee hebt. Als je er tevreden over bent zie ik niet in waarom je er ook niet een voor je kinderen zou openen.ivesoasisbeach schreef: ↑3 november 2019, 08:44 Had gedacht aan een keyplan of iets in die aard, maar aangezien ik er zelf ook één heb, wil ik ook niet alle eieren in één mand.
Mijn mening is dat je mag beleggen met het geld van Uzelf. Niet met dat van anderen.
-
- Newbie
- Contacteer:
is wél geld dat ik zelf aan mijn kinderen geef hé, én daar bovenop, ik doe nog altijd met dat geld wat ik wil tot ik vind dat ze slim genoeg zijn om het zelf te beheren... Of ik geef het NIET, 't zou den eerste niet zijn die zijne kleinen een paar 10.000 door zijne neus ziet snuiven of plots ne kleinen van 18 jaar ziet met ne nieuwe range rover, door de pappie bij elkaar gespaard :-)
Vandaar dat het - no way - op naam van mijn kinderen gaat, alhoewel het wél voor hen bedoeld is...
Vandaar dat het - no way - op naam van mijn kinderen gaat, alhoewel het wél voor hen bedoeld is...
@Davy V: het is niet met geld van anderen maar voor anderen. Beleggen op een termijn van tien jaar brengt zeker meer op dan wanneer je het geld op een spaarboekje laat ontwaarden.
Een belegging in gereglementeerde vastgoedaandelen, de GVV's, lijkt me een goed alternatief voor het spaarboekje. Naast gestage groei keren ze een goed jaarlijks dividend uit dat slechts belast wordt met 15% roerende voorheffing. Sinds de vrijstelling van roerende voorheffing niet meer uitsluitend geldt op de inkomsten van het spaarboekje is de teruggave van RV afgehouden van het dividend graag meegenomen.
Door de geindexeerde huurinkomsten ben je ook ingedekt tegen inflatie.
Door de geindexeerde huurinkomsten ben je ook ingedekt tegen inflatie.
Laatst gewijzigd door aossa op 3 november 2019, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Je zou eens moeten berekenen, als je 20 jaar lang maandelijks 100 euro op een spaarboekje zet aan 0,11% rente en een inflatie van 2%, hoeveel koopkracht je dan nog overhoudt op het einde van de rit.
.
Laatst gewijzigd door Davy V op 3 november 2019, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Laatst gewijzigd door Davy V op 3 november 2019, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag aan de Arco's, Fortis en Dexia's en Lernouts eens hoeveel ze over hebben na 20 jaar.
Neem desnoods een termijnrekening van 10 jaar. Als het met fondsen en/of aandelen misloopt tegen de tijd dat uw kinderen het geld nodig hebben mag je het uitleggen waarom den ouwe destijds het nodig vond om te beleggen.
Neem desnoods een termijnrekening van 10 jaar. Als het met fondsen en/of aandelen misloopt tegen de tijd dat uw kinderen het geld nodig hebben mag je het uitleggen waarom den ouwe destijds het nodig vond om te beleggen.
Een goede belegger spreidt: hij steekt niet al zijn geld in één of een paar aandelen maar in een groot aantal aandelen of een fonds met geografische en sectorale spreiding.
De Arcofin aandelen hebben goed opgebracht, het dividend werd telkens uitgekeerd.
Dit in tegenstelling met de Arcopar aandelen waarvan het dividend in aandelen werd omgezet en teloor is gegaan.
Dit in tegenstelling met de Arcopar aandelen waarvan het dividend in aandelen werd omgezet en teloor is gegaan.
Laatst gewijzigd door aossa op 3 november 2019, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.