Keyplan beëindigen
TIP
Keyplan beëindigen
Hoe beeindig ik best een keyplan?
30/12/2019 is mijn 5j voorbij, waarna ik zonder kosten (??) kan verkopen.
Is het best dat ik eerst alles omzet naar 1 fonds, dan document invul en Keytrade dan laat verkopen, of laat ik Keytrade alle fondsen (5-tal) verkopen?
Addertjes onder het gras?
30/12/2019 is mijn 5j voorbij, waarna ik zonder kosten (??) kan verkopen.
Is het best dat ik eerst alles omzet naar 1 fonds, dan document invul en Keytrade dan laat verkopen, of laat ik Keytrade alle fondsen (5-tal) verkopen?
Addertjes onder het gras?
Re: Keyplan beëindigen
Ik zou zeggen, documentje invullen en laten verkopen. Dan betaal je geen transactiekosten aan Keytrade (indien Keyplan ouder dan 5 jaar) en éénmaal uitstaptaks en eventueel Reynders zijn taks.
Als je eerst laat omzetten betaal je logischerwijze 2x uitstaptaks en eventueel Reynders zijn taks.
Als je eerst laat omzetten betaal je logischerwijze 2x uitstaptaks en eventueel Reynders zijn taks.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Mijn Keyplan is vandaag afgelopen (na 5 jaar). Als ik nu op de verkoopknop druk, ben ik ineens alles kwijt of verkopen ze ook maar 1x per maand? (En moet ik dus wachten tot december?)
Om verrassingen te vermijden is wel degelijk 5 jaar na laatste aankoop.
En niet 5 j na eerste aankoop.
Estate Guru believer.
Grapjasplatin schreef:Om verrassingen te vermijden is wel degelijk 5 jaar na laatste aankoop.
En niet 5 j na eerste aankoop.
Om een keyplan af te sluiten moet je een document 'afsluiten keyplan' bezorgen een Keytrade.
Er zijn geen kosten van zodra het plan 5 jaar loopt, dus niet 5 jaar na de laatste aankoop
Er zijn geen kosten van zodra het plan 5 jaar loopt, dus niet 5 jaar na de laatste aankoop
Wat je ook kan doen is het op Pauze (*) zetten, zodat er geen aankopen meer gebeuren.
En dan op 1 na (best een uitkerend fonds waar geen beurstaks op betaald moet worden) alle fondsen verkopen, wat op de 15e zal gebeuren. Op die manier zie je van al die fondsen de details.
Daarna kan je je Keyplan definitief beëindigen, en zo weet je meteen ook het resultaat van dat laatste fonds.
(*) misschien wel eerst eens even bellen of verkooporders uitgevoerd worden als het op pauze staat. Zoniet pas op Pauze zetten na de verkoop (dus voor de 1e van de volgende maand).
En dan op 1 na (best een uitkerend fonds waar geen beurstaks op betaald moet worden) alle fondsen verkopen, wat op de 15e zal gebeuren. Op die manier zie je van al die fondsen de details.
Daarna kan je je Keyplan definitief beëindigen, en zo weet je meteen ook het resultaat van dat laatste fonds.
(*) misschien wel eerst eens even bellen of verkooporders uitgevoerd worden als het op pauze staat. Zoniet pas op Pauze zetten na de verkoop (dus voor de 1e van de volgende maand).
Kan je ook na bv 4 jaar al de huidige fondsen(gedurfd plan) verkopen en terug maandelijks instappen in minder risicovolle fondsen zonder enige kosten ?
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Dat kan, dan ga je afhankelijk van het type fondsen in je portefeuille al dan niet beurstaks (kapitalisatiefondsen) en meerwaardebelasting (gemengde of obligtatiefondsen) betalen. Maar je gaat geen 9,95€ per fonds moeten betalen aangezien je je KeyPlan niet afsluit, maar arbitreert.
Ja, dat kan. Maar dan betaal je 9,95 euro (weet niet of dit bedrag 100% correct is) per fonds.
Dan kan je het ev. beter op pauze zetten, zijn tijd laten uitdoen, en ondertussen een nieuw plan openen.
Dan kan je het ev. beter op pauze zetten, zijn tijd laten uitdoen, en ondertussen een nieuw plan openen.
Hoor nu twee verschillende versies, welke is de juiste ? Wel of niet €9,95 betalen ??Jiraisking schreef: ↑21 november 2019, 11:00Dat kan, dan ga je afhankelijk van het type fondsen in je portefeuille al dan niet beurstaks (kapitalisatiefondsen) en meerwaardebelasting (gemengde of obligtatiefondsen) betalen. Maar je gaat geen 9,95€ per fonds moeten betalen aangezien je je KeyPlan niet afsluit, maar arbitreert.
P.S : En die beurstaks en meerwaardebelasting moet je die altijd betalen of staat daar ook een verjaringstermijn op ?
Leuk, kan je dat nu via een knop doen? Lijkt eenvoudiger. Ik dacht dat je een documentje moest invullen en blahblahblaha.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Valt te zien wat je wil doen: je plan stopzetten of arbitreren (nieuwe fondsen kiezen). Het 2de kan perfect zonder 9,95€, het eerste kost je 9,95€ per fonds.karine schreef: ↑21 november 2019, 11:07Hoor nu twee verschillende versies, welke is de juiste ? Wel of niet €9,95 betalen ??Jiraisking schreef: ↑21 november 2019, 11:00
Dat kan, dan ga je afhankelijk van het type fondsen in je portefeuille al dan niet beurstaks (kapitalisatiefondsen) en meerwaardebelasting (gemengde of obligtatiefondsen) betalen. Maar je gaat geen 9,95€ per fonds moeten betalen aangezien je je KeyPlan niet afsluit, maar arbitreert.
P.S : En die beurstaks en meerwaardebelasting moet je die altijd betalen of staat daar ook een verjaringstermijn op ?
Op taksen en belastingen staan volgens mij geen verjaringstermijnen, ik zie de link eerlijk gezegd niet. Het is de transactie die een taks of belasting implementeert, heeft niets met looptijd te maken.
Het grote verschil is of je terug van 0 wilt beginnen (verkopen van je huidige plan en een nieuw plan starten) of dat het geld dat vrijkomt bij arbitrage (huidige fondsen verkopen en nieuwe kopen) ineens in die nieuwe fondsen geïnvesteerd mag worden.