"Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: "Minimumrente voor spaarboekjes is onhoudbaar"
Mocht er effectief veel geld naar die kleine banken gegaan zijn, dan zouden die geen 3% meer geven hé. Het is juist omdat die kleine banken destijds geld nodig hadden dat ze meer intrest moesten geven.NTO schreef: ↑29 december 2019, 10:41 Toen de kleine banken nog 3% gaven, en de grote banken 1%, stond bijna al het spaargeld bij de grote banken. Met 250 miljard € op de spaarboekjes bij de grote banken verloren de Belgen dus volledig vrijwillig en volkomen bewust 5 miljard euro per jaar. Allemaal graag cadeau gedaan aan die sympathieke grootbanken.
Jij noemt het laksheid, ik noem het vertrouwen, ik zet mijn geld niet bij een "Icesave" bank omdat die een halve procent meer intrest geeft. Solide banken kunnen momenteel over "gratis" geld beschikken bij de ECB, waarom zouden die kleine vooral buitenlandse bankjes naar Belgisch spaargeld komen vissen denk je?NTO schreef: ↑29 december 2019, 10:41 Toen de rentevoeten daalden, bleef al het geld staan waar het stond. Bij de grootbanken.
Als de rentevoeten bij de grootbanken negatief gaan worden, gaan de Belgen verontwaardigd zijn, en gaan ze het geld laten staan waar het staat. Bij de grootbanken.
Waarom zouden de grote banken niet streven naar negatieve rentevoeten en meer winst? Het lukt toch allemaal. Enkel en alleen door de laksheid van de spaarders.
Geloof mij maar, ook tussen banken is er een verschil, een euro bij bank A is niet gelijk aan een euro bij bank B. Zolang er geen probleem is, is alles OK tot er wel een probleem is natuurlijk.NTO schreef: ↑29 december 2019, 10:41 Van bakkers kun je nog het ene brood beter vinden dan het andere, en daarom meer betalen. Maar een euro is een euro.
Maar het is natuurlijk veel leuker om de schuld te steken op die verfoeilijke financiële sector en de politici.
Spaarders aller landen, verenigt u! zou Marx zeggen.
@Vortex. Dank je. Jouw reactie bevestigt exact wat ik wou zeggen. Altijd excuses vinden en blijven zitten 

De mens is nu éénmaal een kuddedier en houdt niet zo van verandering.
Politicians and diapers have one thing in common, they both should be changed regularly and for the same reason!
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
De reden is dat door de 'lage rente'-policy van de ECB de winstmarges gedrukt worden. Vroeger spaarde men bvb. à 4% (korte termijn) en leende men het uit aan 6% (lange termijn) en was er een winstmarge van 2% en dat zonder een 'Basel 1-2 of 3'-normering. Doordat de bank niet gereglementeerd was om een bepaald percentage aan eigen vermogen op de balans te hebben kon men de hefboom héél hoog maken en zo die 2% winstmarge in een veelvoud verwerven en kon men daarmee ruim de kosten van de bank dekken.
Nu is die marge (spread) minder dan 1% in vele gevallen, men gaat nu (met dit 'lage rente'-beleid) moeten uitlenen op lange termijn à 1.15% (info spaargids van de hypothecaire leningen). Men ziet die winsten dus dalen wat impliceert dat men personeel moet ontslaan, maar daar moet men dan ook nog eens voor de volgende jaren een budget voor uit trekken voor de ontslagvergoedingen (reserves op de balans zetten) dat wil zeggen dat dit een invloed heeft op het eigen kapitaal op de balans. Met als gevolg (Basel III-norm) dat men: 1) ofwel kapitaalsverhogingen moet doorvoeren ofwel 2) activiteiten (minder leningen toekent/spaargelden afstoten) moet afbouwen
Een kapitaalsverhoging zou het beste zijn maar gezien het wantrouwen dat momenteel met deze NIRP-policy heerst, niet gemakkelijk.
Een verlaging van de toekenningen van de leningen gaat een negatieve invloed hebben op de rentabiliteit (die nu al dalend is) en een stijging van de rentes... wat nefast gaat zijn voor de badbanks en de zombie-kredieten die de banken nu nog aanhouden (en nog steeds niet afgeboekt zijn) en vaak een veelvoud zijn van de huidige bankwaardes.
In België gaan er stemmen op om van de Bad-bank 'Dexia' een groene bank te maken, speciaal voor 'groene investeringen'. Héél slim bedacht.
Ze zitten daar nu op een hoop 'zombie-kredieten' die niets waard zijn. Door deze te herverpakken (waar hebben we dat nog gehoord) kan men deze aanbieden als zijnde groene kredieten waar men van denkt dat de bevolking er gaat opspringen en er gaat in investeren. Op die manier staat de burger mogelijk garant (met zijn centen) voor die 40 miljard aan waarborgen die nu op 'Vadertje Staat' zijn rug plakken.
'Klimaat' is de term die het nu goed doet en waar iedereen brood (rendement) in ziet in dit 'lage rente'-klimaat.
Allen investeren in de klimaatbank en de badbank is gered. 'Klimaat' gaat worden ingezet om de financiële crisis te beperken. (Met inzet van privaat geld)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Spruitekop, bedankt hoor !
Terloops: dacht dat die tRutten ondertussen terug onder hare mostaardpot gekropen was ? Moet wel sterke zijn.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 94797.html
Terloops: dacht dat die tRutten ondertussen terug onder hare mostaardpot gekropen was ? Moet wel sterke zijn.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 94797.html
Was vandaag weer in het nieuws dat banken ongelukkig zijn dat ze verplicht zijn om 0,11% interest te geven op een spaarrekening.
Wat ik mij afvraag;
Wat houdt de banken tegen om al die spaarrekeningen om te zetten naar een niet-gereglementeerde spaarrekening met 0% intrest?
Ze zijn toch niet verplicht om gereglementeerde te blijven aanbieden?
Ja, dat zou een heel gedoe zijn. Maar als ze echt zo'n probleem hebben met die 0,11% dan moeten ze dat er maar bijnemen.
Wat ik mij afvraag;
Wat houdt de banken tegen om al die spaarrekeningen om te zetten naar een niet-gereglementeerde spaarrekening met 0% intrest?
Ze zijn toch niet verplicht om gereglementeerde te blijven aanbieden?
Ja, dat zou een heel gedoe zijn. Maar als ze echt zo'n probleem hebben met die 0,11% dan moeten ze dat er maar bijnemen.
Aha. Juist. - Zag het niet zitten om 30 pagina's te lezen. Dan zal de reden dat NewB dat wel gaat kunnen doen omdat ze van nul beginnen en nog geen gereglementeerde spaarrekeningen zullen hebben.MoreOrLess schreef: ↑30 december 2019, 20:17 Hier op het forum is al vermeld dat ze wel verplicht zijn.
Bekijk het even wat ruimer...
Een bank is niet verplicht om een relatie met een klant aan te gaan of te blijven behouden.
Was er ooit niet Nagelmackers of een voorganger die hadden beslist om zich alleen nog bezig te houden met begoede klanten ?
Dus... Als die de gewone kleine klantjes kunnen buitengooien... Waarom zouden de gewone banken dan niet bepaalde beperkingen kunnen doordrukken ?
Waar zou het geschreven staan dat ze geen niet gereglementeerde rekening mogen maken van een gereglementeerde ?
Niet hier op het forum maar in teksten die een wettelijke basis hebben ?
Waarom zou een bank niet mogen zeggen dat ze een klant die de laatste vijf jaar niet rendeert afstoten ?
OF ze doen zoals Deutsche Bank : ze maken de kosten hoger voor al wie er minder dan 25000 euro heeft staan.
Methodes genoeg om de kleine klant die niet veel of niets opbrengt er vantussen te halen, als ze echt willen.
Alleen is er tot nu toe weinig impact op de passieve, kleine klant die zijn zicht- en spaarrekening aanhoudt met weinig of geen fondsen of gebruik.
Maar misschien doen ze net aan die klant ook niet echt veel verlies..
Een bank is niet verplicht om een relatie met een klant aan te gaan of te blijven behouden.
Was er ooit niet Nagelmackers of een voorganger die hadden beslist om zich alleen nog bezig te houden met begoede klanten ?
Dus... Als die de gewone kleine klantjes kunnen buitengooien... Waarom zouden de gewone banken dan niet bepaalde beperkingen kunnen doordrukken ?
Waar zou het geschreven staan dat ze geen niet gereglementeerde rekening mogen maken van een gereglementeerde ?
Niet hier op het forum maar in teksten die een wettelijke basis hebben ?
Waarom zou een bank niet mogen zeggen dat ze een klant die de laatste vijf jaar niet rendeert afstoten ?
OF ze doen zoals Deutsche Bank : ze maken de kosten hoger voor al wie er minder dan 25000 euro heeft staan.
Methodes genoeg om de kleine klant die niet veel of niets opbrengt er vantussen te halen, als ze echt willen.
Alleen is er tot nu toe weinig impact op de passieve, kleine klant die zijn zicht- en spaarrekening aanhoudt met weinig of geen fondsen of gebruik.
Maar misschien doen ze net aan die klant ook niet echt veel verlies..
Er zijn tal van banken die dat niet aanbieden. ik denk dus ook niet dat het verplicht is.
MoreOrLess schreef: ↑30 december 2019, 20:17Hier op het forum is al vermeld dat ze wel verplicht zijn.
Je hebt gelijk. De informatie hier op het forum is blijkbaar verkeerdLanius schreef: ↑31 december 2019, 10:06 Er zijn tal van banken die dat niet aanbieden. ik denk dus ook niet dat het verplicht is.
MoreOrLess schreef: ↑30 december 2019, 20:17
Hier op het forum is al vermeld dat ze wel verplicht zijn.
https://www.tijd.be/netto/homepage/spaa ... 00486.html
Medirect bood de eerste jaren uitsluitend niet-gereglementeerde rekeningen aan. Het is pas heel recent dat ze er ook een gereglementeerde bij aanbieden (Fidelity Sparen) en nu ook hun nieuwste (Maandsparen Max).
Uit dat artikel;MoreOrLess schreef: ↑31 december 2019, 10:16 Je hebt gelijk. De informatie hier op het forum is blijkbaar verkeerd
https://www.tijd.be/netto/homepage/spaa ... 00486.html
Eigenlijk betwijfel is dat. In de tijden van hoge interest verhuisde ik de bulk van mijn spaarreserve jaarlijks van bank naar bank. Voor die hogere interest. En toen ging dat niet over gezever achter de komma maar om procenten.Febelfin benadrukt wel dat dat theorie is. De concurrentie tussen de banken actief op de Belgische markt is groot, zodat de vraag rijst of een financiële instelling zichzelf niet in de voet schiet, mocht ze zoiets overwegen.
De mensen hier op dit forum zijn niet representatief voor het gedrag van de gemiddelde spaarder. Mensen die de moeite deden te shoppen met hun spaargelden waren toch de hoge uitzondering. Mensen zouden wat morren maar dat is het dan.
Net de interesten gaan checken :
- Rabobank + Medirect interest gestort.
- Deutsche Bank , Argenta , Keytrade (Moneyou) : nog niet gestort.
- Rabobank + Medirect interest gestort.
- Deutsche Bank , Argenta , Keytrade (Moneyou) : nog niet gestort.
Argenta staat er bij mij al wel op, al is dat gene vette.
KT en vooral DB zijn altijd later. Bij DB zit dat meestal rond de 5e, maar aangezien dat een weekend is, schat ik het dit jaar ten vroegste op de 6e.
KT en vooral DB zijn altijd later. Bij DB zit dat meestal rond de 5e, maar aangezien dat een weekend is, schat ik het dit jaar ten vroegste op de 6e.