Gasverbruik
Gasverbruik
We wonen sedert een korte tijd in ons nieuwe huis, alle, huis is van 1935 maar we wonen er pas ;-)
Ik heb dus voorlopig geen idee van de isolatie, hoe oud/goed is de boiler, enz.
Daarom ben ik beetje bang dat onze gasrekening redelijk hoog zal zijn, zeker ik nu moet stempelen door het coronavirus ben ik heel de dag thuis.
Ik hou al enkele dagen de gasmeter in de gaten en deze gaat elke dag +/- 20 eenheden omhoog ( = in kubieke meter denk ik )
Is dit veel voor een rijhuis? ( volgens mij gewone grote ).
Temperatuur staat op 22° wat voormij ook redelijk normaal is.
Groetjes Isabelle
Daarom ben ik beetje bang dat onze gasrekening redelijk hoog zal zijn, zeker ik nu moet stempelen door het coronavirus ben ik heel de dag thuis.
Ik hou al enkele dagen de gasmeter in de gaten en deze gaat elke dag +/- 20 eenheden omhoog ( = in kubieke meter denk ik )
Groetjes Isabelle
Re: Gasverbruik
Waar situeert deze woning zich? Dit is belangrijk.
Er zijn 2 soorten gas: hoogcalorisch en laagcalorisch.
Afhankelijk van welke soort haal je meer of monder energoe uit het gas, en moet je er dus ook meer of minder van verbruiken voor eenzelfde resultaat.
De correcte maatstaf is KWh, niet m³.
Afhankelijk van welke soort haal je meer of monder energoe uit het gas, en moet je er dus ook meer of minder van verbruiken voor eenzelfde resultaat.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou als tip willen geven: zet alles open overdag. Hier staan alle ramen open. Zalig gewoon. S ochtend wordt het hier binnen dan 16 graden, maar toch leuk fris wel.
S avond vanaf 7u stook ik pas.
S avond vanaf 7u stook ik pas.
-
anonymous8
20 eenheden is veel op een dag zunne, dat is bij ons de helft van een wintermaand (wanneer het vriest)scelle schreef: ↑24 maart 2020, 09:36 We wonen sedert een korte tijd in ons nieuwe huis, alle, huis is van 1935 maar we wonen er pas ;-)
Groetjes Isabelle
22 graden is ook veel, hier 20.
Wat bedoeld TS met zijn eenheden??
De zwarte cijfers op het telwerk voor de komma, of de rode cijfers na de komma
?
Verwarm je met gasradiatoren en hoeveel of heb je centrale verwarming
Werkt de thermostaat wel
of ligt het heel de tijd te branden ??
De zwarte cijfers op het telwerk voor de komma, of de rode cijfers na de komma
Werkt de thermostaat wel
-
anonymous7
Maak een account aan bij Energie ID. Eind elke maand krijg je een herinnering via email om je meterstanden in te geven. Kan zowel voor water, elektriciteit als gas. Na een jaartje ga je inzicht krijgen in je verbruik, ga je (redelijk) snel zien wanneer iets positief of negatief effect heeft.
Meten is weten.
Hier onze laatste 12 maanden;

En dit sinds de bouw;

Meten is weten.

En dit sinds de bouw;

Hallo,RGiskard schreef: ↑24 maart 2020, 11:35 Waar situeert deze woning zich? Dit is belangrijk.
Kan ik weten welk soort gas ik heb, is dit per gemeente afhankelijk?
Misschien domme vraag maar is latijn voor mij.
Ik noteer elke dag mijn meterstanden en vergelijk deze dag per dag.
Meer kan ik voorlopig niet doen want techniekers willen (begrijpelijk) niet komen momenteel.
Hebben we ook liefst maar onze katten mogen voorlopig niet buiten daat we verhuisd zijn.
Momenteel dus geen oplossing voor ons
Bedankt voor de tip.TooTall schreef: ↑24 maart 2020, 19:43 Maak een account aan bij. Eind elke maand krijg je een herinnering via email om je meterstanden in te geven. Kan zowel voor water, elektriciteit als gas. Na een jaartje ga je inzicht krijgen in je verbruik, ga je (redelijk) snel zien wanneer iets positief of negatief effect heeft.
Meten is weten.
En dit sinds de bouw;
![]()
Ik doe dit nu ook al 2 weken via de app van onze leverancier.
Water hou ik niet bij daar we daar geen probleem hebben.
-
anonymous7
Bwa ik zou dat toch ook doen. Als je ergens een sluiplek hebt, heb je kans dat je het ziet. Zal ik ook nooit een domiciliëring voor aangaan, je leest al eens over mensen die ineens een afrekening krijgen van tienduizenden euro's omdat er ergens een lek was.
Je hebt 2 soorten gas , arm en rijk gas, het verschil zit hem in de calorische waarde.scelle schreef: ↑25 maart 2020, 08:24Hallo,RGiskard schreef: ↑24 maart 2020, 11:35 Waar situeert deze woning zich? Dit is belangrijk.
Kan ik weten welk soort gas ik heb, is dit per gemeente afhankelijk?
Misschien domme vraag maar is latijn voor mij.
Ik noteer elke dag mijn meterstanden en vergelijk deze dag per dag.
Meer kan ik voorlopig niet doen want techniekers willen (begrijpelijk) niet komen momenteel.
Maar dat heeft niets met je verbruik te maken.
Je spreekt van 20 eenheden per dag dat je verbuikt. Zijn dit de De zwarte cijfers op het telwerk voor de komma, of de rode cijfers na de komma die je opneemt
Werkt de thermostaat wel
Per gemeente kan je zien welk gas je hebt.
Scrool in de link hieronder helemaal naar beneden en geef je post code in
https://www.gasverandert.be/nl/faq
post eens een foto van je gasmeter en één waarbij we teller kunnen zien
Nog niet elke woning heeft een digitale meter.
Vermoedelijk zal de klassieke meter met telwerk van zwarte en rode cijfers het meeste courante zijn.
Vermoedelijk zal de klassieke meter met telwerk van zwarte en rode cijfers het meeste courante zijn.
Van op jouw site: "... Er is met andere woorden 15 procent meer gas nodig om te koken of te verwarmen".
Gezien er minder energie in het gas zit, heb je er meer van nodig.
Hetzelfde zou gelden als je in termen van water denkt: ik drink elke dag 8 flessen water. Is dat veel? Wel, dat hangt af of het flessen van 0.25L of van 2L zijn. Als er minder in zit, dan verbruik je er meer van.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
De factuur wordt berekend op basis van de hoeveelheid energie (aantal kWh), en niet op basis van de hoeveelheid gas ( aantal m³ ) dat je verbruikt. Of je meer of minder m³ gaat verbruiken zou ik daarom nog niet kunnen zeggen, maar logisch gezien kan het natuurlijk wel. Kan misschien van de drukregelaar afhangen welk in je gasmeter zit???