Een balans maken als particulier
Re: Een balans maken als particulier
Bij mij keek de bank enkel naar de loonstrookjes van de laatste drie maanden.
Het was dan ook maar een simpel hypotheekkrediet op 10 jaar en een eenvoudig bulletkrediet over dezelfde periode.
Ik vraag alleen een lening aan als er fiscaal voordeel mee te behalen valt. Dus inderdaad, weinig praktische ervaring meer.
Benieuwd of dat het uitgangspunt van Precarious is.
Het was dan ook maar een simpel hypotheekkrediet op 10 jaar en een eenvoudig bulletkrediet over dezelfde periode.
Ik vraag alleen een lening aan als er fiscaal voordeel mee te behalen valt. Dus inderdaad, weinig praktische ervaring meer.
Benieuwd of dat het uitgangspunt van Precarious is.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 11 augustus 2020, 14:54, 3 keer totaal gewijzigd.
OLife, verkrijg jij hypotheekbeloftes? Da's knap. Heb je enkele tips voor ons om dat gedaan te krijgen?
interesant, tnx!
Ik hou al mijn bankverrichtingen bij in een rekenblad, en maandelijks zet ik daar ook de waarde van beleggingen en de tellerstanden van water, elektriciteit en zonnepanelen in.
Dat heeft me al een aantal maal geholpen om stevige prijsstijgingen van bvb verzekeringen in te dijken.
Als ik een faktuur ontvang, ga ik even kijken wat ik de vorige maal betaald heb.
Onlangs nog wilden ze mijn autoverzekering met 20% verhogen (geen ongeval gehad), toen ik hen vroeg naar de reden van deze stevige verhoging, en erbij zei dat diezelfde polis op een vergelijkingssite een stuk lager geprijsd was, kon ik mijn lagere tarief behouden.
Anders was ik overgestapt naar een andere maatschappij.
Dat heeft me al een aantal maal geholpen om stevige prijsstijgingen van bvb verzekeringen in te dijken.
Als ik een faktuur ontvang, ga ik even kijken wat ik de vorige maal betaald heb.
Onlangs nog wilden ze mijn autoverzekering met 20% verhogen (geen ongeval gehad), toen ik hen vroeg naar de reden van deze stevige verhoging, en erbij zei dat diezelfde polis op een vergelijkingssite een stuk lager geprijsd was, kon ik mijn lagere tarief behouden.
Anders was ik overgestapt naar een andere maatschappij.
Daar heb ik dan weer een afzonderlijk rekenblad voor (maar valt ook buiten dit topic).
De laatste twee worden, tezamen met de gegevens van het weerstation en de binnenhuiswaarden, wel dagelijks geupdate.
Elektricteitsverbruik heeft, afhankelijk van de afnamebron, ook verschillende ondersecties.
Uit maandelijkse data kan je nl. je zelfvoorzienigheidsgraad en basisbehoeften niet afleiden.
Ik heb al mijn uitgaven per categorie en per maand sinds februari 2013 ononderbroken tot nu. Meten is weten.
De vraag is altijd of een uitgave mijn plezier in het leven voldoende bevordert of niet. Een truc daarvoor is een bedrag dat iets kost omzetten in het aantal uur dat je ervoor moet werken. Meestal heb je er dan geen zin meer in. Maar zelfs die truc moet ik nu niet meer gebruiken: het is een automatische reflex geworden en kost geen enkele moeite of geeft geen enkel gevoel dat ik mijzelf iets zou ontzeggen.
Veel geld (beleggingen) aan de kant is vrijheid. De vrijheid om "fuck you" te zeggen als mijn werkgever ooit onnozel zou beginnen doen of als ik zin heb in iets anders dat veel minder zou betalen.
Wat de meesten vaak "comfort" noemen is voor mij overbodige luxe. Teveel comfort maakt mensen lui, vadsig, vet en zwak
Wat jullie hier van vinden of al dan niet menen te moeten doen met jullie geld laat mij verder steenkoud, een extra voordeel bij dit weer
De vraag is altijd of een uitgave mijn plezier in het leven voldoende bevordert of niet. Een truc daarvoor is een bedrag dat iets kost omzetten in het aantal uur dat je ervoor moet werken. Meestal heb je er dan geen zin meer in. Maar zelfs die truc moet ik nu niet meer gebruiken: het is een automatische reflex geworden en kost geen enkele moeite of geeft geen enkel gevoel dat ik mijzelf iets zou ontzeggen.
Veel geld (beleggingen) aan de kant is vrijheid. De vrijheid om "fuck you" te zeggen als mijn werkgever ooit onnozel zou beginnen doen of als ik zin heb in iets anders dat veel minder zou betalen.
Wat de meesten vaak "comfort" noemen is voor mij overbodige luxe. Teveel comfort maakt mensen lui, vadsig, vet en zwak
Wat jullie hier van vinden of al dan niet menen te moeten doen met jullie geld laat mij verder steenkoud, een extra voordeel bij dit weer
JW1 , inderdaad die strategie is sterk aan te raden. En wat anderen er van vinden kan mij gestolen worden.
Leef nederig en bouw je fuck you money op.
The Position of Fuck you is fantastisch. John Goodman kan het mooi vertellen in die film "The Gambler".
Leef nederig en bouw je fuck you money op.
The Position of Fuck you is fantastisch. John Goodman kan het mooi vertellen in die film "The Gambler".
Slik. Ik leer hier nog alle dagen bij.JW1 schreef: ↑11 augustus 2020, 16:36 De vraag is altijd of een uitgave mijn plezier in het leven voldoende bevordert of niet. Een truc daarvoor is een bedrag dat iets kost omzetten in het aantal uur dat je ervoor moet werken. Meestal heb je er dan geen zin meer in. Maar zelfs die truc moet ik nu niet meer gebruiken: het is een automatische reflex geworden en kost geen enkele moeite of geeft geen enkel gevoel dat ik mijzelf iets zou ontzeggen.
Dat stadium ben ik al lang voorbij. Mijn vrijheid is gelukkig ook nooit afhankelijk geweest van het bedrag van mijn spaarsom.Veel geld (beleggingen) aan de kant is vrijheid. De vrijheid om "fuck you" te zeggen als mijn werkgever ooit onnozel zou beginnen doen of als ik zin heb in iets anders dat veel minder zou betalen.
Ik heb het ook nooit zo kunnen berekenen. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik moest werken voor mijn geld. Laat staan mijn activiteiten in uren versus geld uit te drukken. Het voelde meer aan als een betaalde hobby. Toen dat gevoel langzaam verdween was ik weg. Het geld werd er niet minder om.
Idem.Wat jullie hier van vinden of al dan niet menen te moeten doen met jullie geld laat mij verder steenkoud, een extra voordeel bij dit weer
Alleen is het weer geen bepalende factor, noch een voor- of nadeel.
'The Gambler ' is fictie en heeft niets te maken met de realiteit. Maar dat zal ook voor jou geen verrassing zijn.
De bestaande persoon 'John Goodman is de ware verpersoonlijking van het begrip 'lui, vadsig, vet en zwak'.
Beetje rare vergelijking dus.
Voor de niet-kenners: https://www.youtube.com/watch?v=xdfeXqHFmPI
Ik ben dan ook nen raren. De melding van 'lui, vadsig, vet en zwak' kwam bovendien niet van mij.
Maar ik kan mij wel vinden in het idee van de position of fuck you. Mogelijks ben ik wel lui, vadsig, vet en zwak volgens JW1. Maar hey, fuck you :-)
Jij was toch die fanatieke fietser?
Dat doe ik ook.
Als ik me niet vergis, heeft Patrick1 dit een paar jaar terug in mijn verstand gepropt via dit forum.
(Verlies voor het forum dat die hier niet meer komt...)
Andersom hanteer ik het ook, vrije tijd is x-euro/uur waard.
Doe ik iets niet graag en ik kan me er voor x-euro/uur vanaf maken dan koop ik me uit.
Of ik doe iets niet zoals bijv voor maar een paar euro goedkoper naar een extra winkel gaan.