Nieuwe betalende rekening(en) bij Argenta
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Nieuwe betalende rekening(en) bij Argenta
Ik vermoed dat de optie golden Mastercard, waar je nu ook 40€ per jaar (3,33€/maand) voor betaald, standaard in een van de nieuwe betalende formules komt. Dus als de prijs van een pack met nog wat extra opties op 3,50€/maand komt, maakt dat voor de meeste klanten vermoedelijk niet veel uit door het minieme verschil.
Natuurlijk zal men beweren dat de klant bereid is hiervoor te betalen ookal was dit maar 10% van de klanten.
Hoe ik dit lees is dat de inkomens van de bank meer en meer onder druk beginnen te liggen en als mensen massaal gebruik gaan beginnen maken van de fintech oplossingen om hun bankzaken te doen dat de bank hun product minder gemakkelijk kan slijten aan die klanten.
Google / Apple pay (en co) enkel beschikbaar te maken voor de klanten die betalen zorgt alvast dat je toch verdient aan die klanten.
Ze beweren overigens dat het gaat om extra diensten als Apple / Google Pay.De bank houdt dan wel vast aan haar kosteloze dienstverlening, ze beseft ook dat dat gratisbeleid stilaan zijn limieten heeft bereikt als ze nog extra diensten wil aanbieden. ‘Als we ooit nieuwe betaaldiensten zoals Google Pay of Apple Pay willen aanbieden, zijn we verplicht die techbedrijven daarvoor te betalen', legt Ampe uit. ‘Zoiets kunnen we moeilijk in ons gratis aanbod opnemen. Uit een rondvraag bij onze klanten bleek ook dat een deel van hen bereid is te betalen voor die bijkomende diensten.’
Hoe ik dit lees is dat de inkomens van de bank meer en meer onder druk beginnen te liggen en als mensen massaal gebruik gaan beginnen maken van de fintech oplossingen om hun bankzaken te doen dat de bank hun product minder gemakkelijk kan slijten aan die klanten.
Google / Apple pay (en co) enkel beschikbaar te maken voor de klanten die betalen zorgt alvast dat je toch verdient aan die klanten.
Het is interesant met die tech spelers die hun pijlen richten op de financiele sector, nieuwe kapers op de kust.
Blijkbaar begrijpt men nog altijd niet dat een een bank niet kan leven van gratis diensten.
Toen ik 10j geleden klant werd bij KBC koste mijn rekening mij 2 euro per maand ongeveer.
Nu volledig gratis.
Dus het kan ook andersom...
Maar als kbc 1.000.000 klanten heeft en ze vraagt 2 euro per maand, dan heeft ze 2 miljoen per maand binnen zonder iets te doen. Dat komt overeen met 40 personeelsleden ongeveer.
Nu volledig gratis.
Dus het kan ook andersom...
Maar als kbc 1.000.000 klanten heeft en ze vraagt 2 euro per maand, dan heeft ze 2 miljoen per maand binnen zonder iets te doen. Dat komt overeen met 40 personeelsleden ongeveer.
Cue verbaasde reacties van mensen die dachten dat Argenta nooit niet-gratis rekeningen ging aanbieden omdat ze de meest gesofisticeerde klanten hebben (waaronder henzelf), t.t.z. klanten die i.t.t. de "grootbankaanbidders" begrijpen dat het de banken zijn die hun klanten moeten betalen, niet omgekeerd, omdat de banken "geld verdienen met de deposito's van hun klanten" (te zeggen alsof men net ontdekt heeft dat "Soylent Green is people"). Allez dat was toch de situatie in 1966 toen de eigen opvattingen over bankieren voor het eerst vorm kregen, dus nu met negatieve ECB-rentes moet dat toch nog altijd kunnen, niet? Komaan, ik heb geld, dus de bank moet mij als dikke bourgeois met de nodige égards behandelen en alles gratis geven... zij hebben mij en mijn EUR 100.000 of hoeveel het ook mag zijn hard nodig, niet omgekeerd...
Ik al niet.
edit: en ik ben een 'oudere' niet honkvaste mens.
Om pukkie en shrek te plezieren:
ps. mijn nog oudere moeder, +80, is onlangs bij KBC, met hulp van een kleinkind dat meer thuis is in de financiële sector, vertrokken naar een andere bank. Ze hadden getracht haar weer huisfondsen aan te smeren waardoor de jaarlijkse beheerskost zou oplopen tot 1.700 euro. Voor een portefeuille van 100.000 €.

De waarde van die portefeuille valt dan nog eens te betwisten, ze is al jaren licht verlieslatend.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 14 augustus 2020, 11:57, 3 keer totaal gewijzigd.
Als je iets aanbiedt dan bepaal je bij de start ervan wat de waarde is van wat je gaat aanbieden. Als je het gratis gaat aanbieden dan is het ook logisch dat de gebruiker de waarde ervan inziet als laag.
Is het dan abnormaal dat je commotie hebt als je er plots geld voor begint te vragen?
Als je klant wordt bij een bedrijf moet je er tegen kunnen dat het bedrijf zijn voorwaarden aanpast aan zijn evoluerende commerciële strategie. Als je daar een probleem mee hebt moet je werk kiezen waarbij je cash betaald wordt, en het onder de matras steken.SMGGM schreef: ↑14 augustus 2020, 11:49Als je iets aanbiedt dan bepaal je bij de start ervan wat de waarde is van wat je gaat aanbieden. Als je het gratis gaat aanbieden dan is het ook logisch dat de gebruiker de waarde ervan inziet als laag.
Is het dan abnormaal dat je commotie hebt als je er plots geld voor begint te vragen?
Eigenlijk is het hetzelfde probleem als nu met Facebook's nieuw beleid om Zwarte Piet oude stijl te verbannen... "Hoe kan dat nu, Facebook was toch waar we gewoon alles konden communiceren wat we vroeger op andere manieren communiceerden, maar dan via internet? Hoe kan het dan dat ze Zwarte Piet verbannen" Tsja, die aanname waarop dat gebaseerd was, dat Facebook een neutraal medium is en dus altijd moest blijven, is om te beginnen al onzin. Het was altijd al een bedrijf dat bepaalde winstdoelstellingen nastreefde. Eindeloze Piet-politie was te duur qua moderatiekosten, dus men heeft Piet oude stijl gewoon gebant, case closed. "Vrijheid van meningsuiting" was altijd al een marketingslogan. Je moest Facebook altijd zien in termen van "Vrijheid van meningsuiting voor meningen die weinig moderatiekosten genereren."
Zelfde dus met bankdiensten. "Gratis dit, gratis dat." Tot "alles gratis" te duur blijkt, dan is het gedaan met "alles gratis". Analoog aan Facebook: "gratis" was "gratis in de veronderstelling dat we op andere manieren geld zouden kunnen verdienen aan u". Argenta was en is voor bepaalde mensen de enige bank die alles doet zoals het natuurlijk gedaan hoort te worden, de andere banken zijn allemaal deviant. Want: "Het is mijn geld, het is toch compleet zot om te betalen om met je eigen geld te kunnen werken?" Mensen denken veel te veel over bepaalde zaken alsof die even natuurlijk zijn als de lucht die ze inademen. Dat zijn ze nooit.
Laatst gewijzigd door Kumquat op 14 augustus 2020, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan er toch nog voor blijven kiezen om alles gratis te blijven afnemen. Ik snap dus eerlijk gezegd alle commotie niet.
ja, en al jaren verafgoodt de gem. Spaargidser Argenta. Ik ben 15 jaar geleden nr Keytrade gestapt en nooit beklaagd. Eer dat Argenta online EU-overschrijvingen mogelijk maakte, amai. Kost 0€ en krijg geld toe bij KT
Zelfs Belfius gratis.
Platform veel intïutiever dan Argenta. visa bij Beobank/Keytrade gold/curve/revolut.
Key plan ook top. Tja, ze doen maar.

Platform veel intïutiever dan Argenta. visa bij Beobank/Keytrade gold/curve/revolut.
Key plan ook top. Tja, ze doen maar.
Omdat mensen, zeker Spaargidsers, meerdere dingen verwachten van een bank. Aan de ene kant verwacht men de beste tarieven voor wat men zelf nodig heeft, inclusief gratis rekeningen en kaarten. Aan de andere kant verwacht men ook dat de banken meewerken aan het in stand houden van bepaalde maatschappelijke ficties, los van het eigen rechtstreeks belang daarbij. In het geval van banken de maatschappelijke fictie dat geld "echt" is, een bestaan heeft dat onafhankelijke is van de overheid of de muntheer. Wat het al lang niet meer het geval is, maar mensen willen het toch noch steeds geloven. Hoe meer die "alles gratis"-fetisj geërodeerd wordt door de behoefte van de banken om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren, hoe meer mensen tot het besef komen dat hun welvaart afhankelijk is van een geheel aan maatschappelijke relaties waar ze weinig tot geen invloed op hebben. Argenta is als bank van de hardwerkende spaarders/potters de bank voor mensen die veel belang hechten aan die fictie. Vandaar de commotie nu: er is een taboe doorbroken en het voelt als verraad aan, zelfs al gaat men vermoedelijk zelf nog toekomen met het gratis pakket en dus niet moeten betalen.
Stel dat men 1 Euro per maand zou vragen voor lucht, dan zouden heel wat mensen in opstand komen. Niet omwille van die ene Euro, want men zou uiteraard de prijs betalen, ongeacht wat die zou zijn, als het niet anders kon. Behalve de gemiddelde Spaargidsers, die zou misschien maar maximum 10 Euro per maand betalen voor levensnoodzakelijke lucht, maar dat is dan ook een speciaal geval. Men is kwaad omdat lucht nu iets is dat men je kan weigeren. Zo ook met toegang tot "je geld" (sic: het geld van de bank, waar de klant een vordering op heeft) naarmate betalen voor zichtrekeningen en kaarten steeds meer de norm wordt. Zolang alles gratis kan voelt je geld bij een bank even echt aan als het letterlijk onder de matras steken, minus het risico dat het kan gestolen worden. Nu is men kwaad op de banken omdat die illusie aan het verdwijnen is, en men dreigt er mee al hun deposito's weg te halen en letterlijk onder de matras te steken als het nergens meer gratis kan. Terwijl iedereen die een beetje eerlijk is weet dat hij of zij ondanks al dat soort impotente dreigementen minstens bij de goedkoopste bank klant zal blijven, of die nu 1, 10 of 100 Euro per maand vraagt voor een zichtrekening.
Ik heb nochtans zo'n mail ontvangen om mee te doen aan die enquête.In dat artikel stond er ook:
"Uit een rondvraag bij onze klanten bleek ook dat een deel van hen bereid is te betalen voor die bijkomende diensten.’"![]()
![]()
Dan hebben ze toch geen spaargidsklanten gecontacteerd denk ik.
Trouwens de basisrekening blijft altijd gratis.
Die gratis rekening zou een MasterCard krijgen met een limiet van 1250 euro zonder mogelijkheid de limiet aan te passen.
Die van mij heeft nog een limiet van 2500 euro. Dat zou voor mij het enigste zijn dat zou veranderen.
Als je een gold MasterCard wil ben je wel verplicht een betalende rekening te nemen.
Ok, allen naar KBC, niet als klant, maar om er te gaan werken: 50 000 euro per maand

Laatst gewijzigd door zwembad op 14 augustus 2020, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens (mail) enquête zou overgrote deel van de klanten in het gratis pakket passen.
Edit: enquête van Argenta ipv mail
Edit: enquête van Argenta ipv mail
Laatst gewijzigd door zwembad op 14 augustus 2020, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.