300 000 euro op jonge leeftijd - in wat investeren?
-
- Newbie
- Contacteer:
300 000 euro op jonge leeftijd - in wat investeren?
Hey allen,
Naar aanleiding van een erfenis, beschik ik op 23 jarige leeftijd plotseling over een serieus bedrag waardoor ik niet goed weet wat te doen.
situatieschets:
- Nog van plan om 1 jaar te studeren
- Beschik over geen eigendom
- Heb zelf een klein bedrag in een TAK 21 zitten + wat spaargeld
Ik dacht zelf aan een opbrengsteigendom te kopen in Antwerpen, bestaande uit verschillende studentenkamers + eventueel een appartement in hetzelfde gebouw te bewonen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alvast bedankt voor de hulp!
Naar aanleiding van een erfenis, beschik ik op 23 jarige leeftijd plotseling over een serieus bedrag waardoor ik niet goed weet wat te doen.
situatieschets:
Ik dacht zelf aan een opbrengsteigendom te kopen in Antwerpen, bestaande uit verschillende studentenkamers + eventueel een appartement in hetzelfde gebouw te bewonen.
Alvast bedankt voor de hulp!
Laatst gewijzigd door SkizzyDizzy op 12 september 2020, 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: 300 000 euro op jonge leeftijd - in wat investeren?
Met 300.000 euro ga je ni ver springen hoor. Studenteflat kost snel 120.000 euro + beschrijf
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
Mijn condoleances voor het overlijden.
Ik weet nu toevallig dat een 'kotje' kopen bij Upkot start vanaf +/-110.000€
Je plan om te investeren is slim! Een dikke pluim dat je niet zegt 'YOLO' en er mee begint te feesten.
Maar een gebouw van studentenkoten + een appartement in Antwerpen voor 300.000€... Dat lijkt me een beetje te dromerig.
Ik weet nu toevallig dat een 'kotje' kopen bij Upkot start vanaf +/-110.000€
Je plan om te investeren is slim! Een dikke pluim dat je niet zegt 'YOLO' en er mee begint te feesten.
Maar een gebouw van studentenkoten + een appartement in Antwerpen voor 300.000€... Dat lijkt me een beetje te dromerig.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zie https://www.bogleheads.org/wiki/Managing_a_windfall . Enkele zaken daar zijn specifiek voor de VS, maar je kan er toch heel wat uithalen...SkizzyDizzy schreef: ↑12 september 2020, 23:22 Naar aanleiding van een erfenis, beschik ik op 23 jarige leeftijd plotseling over een serieus bedrag waardoor ik niet goed weet wat te doen.
situatieschets:
Ik zou ten stelligste afraden nu al een opbrengsteigendom te kopen. Laat het eerst rustig even bezinken. Een jaar de tijd nemen om een plan van aanpak uit te werken is zeker geen overdreven luxe.
Verdeel het over een paar spaarrekeningen en denk er voorlopig niet teveel aan. Je studeert nog, geef jezelf eerst wat tijd en als je een tijdje werkt zal je de waarde van geld beter begrijpen. 300K is veel geld, daar moet een gemiddeld mens lang voor werken, als je daar voorzichtig en niet te overhaast mee omgaat dan heb je een enorme financiële voorsprong op jouw leeftijdsgenoten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Absoluut 100% mee eens! Laat je het hoofd niet gek maken!Badwater schreef: ↑13 september 2020, 07:59 Verdeel het over een paar spaarrekeningen en denk er voorlopig niet teveel aan. Je studeert nog, geef jezelf eerst wat tijd en als je een tijdje werkt zal je de waarde van geld beter begrijpen. 300K is veel geld, daar moet een gemiddeld mens lang voor werken, als je daar voorzichtig en niet te overhaast mee omgaat dan heb je een enorme financiële voorsprong op jouw leeftijdsgenoten.
Besef dat dit een enorme voorsprong is en dat je geluk hebt dat je familie alles goed geregeld heeft.
Persoonlijk zou ik het ook even parkeren tot je begint te werken om dan een woning te kopen voor jezelf. Zelf heb ik nooit grotere cadeaus gekregen dan 100 euro, dit heeft ervoor gezorgd dat ik tot op heden niet in mijn droomwoning kan wonen. Recent zijn mijn grootouders overleden, maar mijn vader wil niet weten van de erfenis rechtstreeks naar de kleinkinderen te laten gaan. Zowel mijn zussen als ik zouden het geld goed kunnen gebruiken...
Persoonlijk zou ik het ook even parkeren tot je begint te werken om dan een woning te kopen voor jezelf. Zelf heb ik nooit grotere cadeaus gekregen dan 100 euro, dit heeft ervoor gezorgd dat ik tot op heden niet in mijn droomwoning kan wonen. Recent zijn mijn grootouders overleden, maar mijn vader wil niet weten van de erfenis rechtstreeks naar de kleinkinderen te laten gaan. Zowel mijn zussen als ik zouden het geld goed kunnen gebruiken...
Binnen een jaar kijken om er eventueel (gedeeltelijk) een eerste eigendom mee te kopen waar je dan in gaat wonen?
(Fiscaal interessante stuk kan je eventueel dan toch lenen.)
(Fiscaal interessante stuk kan je eventueel dan toch lenen.)
Ik ga volledig akkoord met badwater!
Verdeel het tijdelijk over enkele spaarrekeningen (max 100k per bank).
Dan heb je rustig de tijd om na te denken. Overhaaste beslissingen zijn nefast.
Als je afgestudeerd bent, zorg eerst dat je een stabiele werkomgeving hebt.
Daarna kan je als eerste investering zorgen voor een eigen woonst. Dat is goud waard.
Glberke => lenen voor het fiscale deel is al even achter de rug
Ik weet dat er velen gaan zeggen dat spaarrekeningen niets opbrengen, maar op korte termijn heb je niets risicoloos.
Aandelen/fondsen/ETFs zijn momenteel té volatiel. Je wil nu niet je geld daarin steken, met het risico dat het binnen 1à2 jaar nog de helft waard is.
Opbrengsteigendom zou ik persoonlijk ook niet doen in uw geval. Zorg eerst dat je *zelf* een woonst hebt, vooraleer je opbrengsteigendommen koopt.
Verdeel het tijdelijk over enkele spaarrekeningen (max 100k per bank).
Dan heb je rustig de tijd om na te denken. Overhaaste beslissingen zijn nefast.
Als je afgestudeerd bent, zorg eerst dat je een stabiele werkomgeving hebt.
Daarna kan je als eerste investering zorgen voor een eigen woonst. Dat is goud waard.
Glberke => lenen voor het fiscale deel is al even achter de rug

Ik weet dat er velen gaan zeggen dat spaarrekeningen niets opbrengen, maar op korte termijn heb je niets risicoloos.
Aandelen/fondsen/ETFs zijn momenteel té volatiel. Je wil nu niet je geld daarin steken, met het risico dat het binnen 1à2 jaar nog de helft waard is.
Opbrengsteigendom zou ik persoonlijk ook niet doen in uw geval. Zorg eerst dat je *zelf* een woonst hebt, vooraleer je opbrengsteigendommen koopt.
akkoord met voorgaande posters. steek 10% in crypto, en leer beleggen. je hebt genoeg geld om risico te nemen op jonge leeftijd, ik zou niet te veel op vastgoed gokken (ja, ik ga me hier wat mensen in het harnas jagen, ongetwijfeld
)

Doe niets overhaast.
Doe jezelf een cadeau; de nieuwe PC of fiets die je al lang wenste, en zet de rest tijdelijk op (4) spaarboekjes.
Gebruik het volgende jaar om je studies af te werken en om een plan te maken voor je financiën daarna.
De 300000 zijn een mooi bedrag en kunnen jou een goede start geven maar is niet voldoende om op je lauweren te rusten.
Denk na over je financiële doelen en bestudeer hoe je ze best kan bereiken:
- hoeveel risico kan je nemen (hoeveel % kan je verliezen),
- hoeveel risico moet je nemen (om je doelen te bereiken),
- hoeveel risico wil je nemen (en laat je nog toe om goed te slapen).
In jouw situatie lijkt het dat je eventueel wel een zeker risico kan nemen; maar dit betekent niet dat je met dit geld moet beginnen speculeren. Zorg ervoor dat je plan naar een gespreide portefeuille streeft, gespreid over verschillende asset-klassen en ervoor zorgend dat je de nodige flexibiliteit behoud.
Doe jezelf een cadeau; de nieuwe PC of fiets die je al lang wenste, en zet de rest tijdelijk op (4) spaarboekjes.
Gebruik het volgende jaar om je studies af te werken en om een plan te maken voor je financiën daarna.
De 300000 zijn een mooi bedrag en kunnen jou een goede start geven maar is niet voldoende om op je lauweren te rusten.
Denk na over je financiële doelen en bestudeer hoe je ze best kan bereiken:
- hoeveel risico kan je nemen (hoeveel % kan je verliezen),
- hoeveel risico moet je nemen (om je doelen te bereiken),
- hoeveel risico wil je nemen (en laat je nog toe om goed te slapen).
In jouw situatie lijkt het dat je eventueel wel een zeker risico kan nemen; maar dit betekent niet dat je met dit geld moet beginnen speculeren. Zorg ervoor dat je plan naar een gespreide portefeuille streeft, gespreid over verschillende asset-klassen en ervoor zorgend dat je de nodige flexibiliteit behoud.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
als ze die 10% crypto gepikt hebben, kan je er altijd nog vragen over stellen op www.juridischforum.be
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=53&t=113371
-
- Hero Member
- Contacteer:
Da’s ook wat anonymous zei.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Vastgoed als eigen woning is een goede belegging. Vastgoed en verhuren niet. Ik zou toch kijken voor eigen huis