Triodos zet spaarrente op nul
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Triodos zet spaarrente op nul
De Tijd:
"Triodos zet spaarrente op nul. Triodos Bank stopt op 7 december met het aanbieden van het traditionele spaarboekje, waarvoor een wettelijke minimumrente van 0,11 procent geldt. In de plaats komen twee niet-gereglementeerde rekeningen met een rente van 0 procent. Heeft u meer dan 500.000 euro op uw Triodos-rekening staan, dan past de bank een negatieve rente van -0,5 procent toe. De aanleiding is de ultralage rente."
"Triodos zet spaarrente op nul. Triodos Bank stopt op 7 december met het aanbieden van het traditionele spaarboekje, waarvoor een wettelijke minimumrente van 0,11 procent geldt. In de plaats komen twee niet-gereglementeerde rekeningen met een rente van 0 procent. Heeft u meer dan 500.000 euro op uw Triodos-rekening staan, dan past de bank een negatieve rente van -0,5 procent toe. De aanleiding is de ultralage rente."
Re: Triodos zet spaarrente op nul
Kan ik begrijpen. In deze tijden moet het het voor iedereen moeilijk zijn om nog iets te vinden dat iets opbrengt. En als je dan nog verantwoordelijk en ethisch iets moet vinden ...
Ik heb iets gelezen dat er veel Westerse investeerders zijn die aan het investeren zijn in schuldpapier van Chinese 'mainland' bedrijven. Hoge beloofde opbrengsten.
Ik zou toch voor een spaarrekening bij Triodos gaan als ik moet kiezen.
Ik heb iets gelezen dat er veel Westerse investeerders zijn die aan het investeren zijn in schuldpapier van Chinese 'mainland' bedrijven. Hoge beloofde opbrengsten.
Ik zou toch voor een spaarrekening bij Triodos gaan als ik moet kiezen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
binckbaank doet het ook al die 0,5 negatieve rente ( is GEEN spaarrekening )
maar bij een gereglementeerd boekje is 0,11 % het wettelijk minimum, zelfs boven de 500 000 blijft dat ook gelden
maar bij een gereglementeerd boekje is 0,11 % het wettelijk minimum, zelfs boven de 500 000 blijft dat ook gelden
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Logisch zeker voor een bank met dat profiel. Het is gewoon wachten op de eerste grootbank, waarna de rest zal volgen
banken zijn onverantwoord bezig ,mensen die sparen worden gestraft door de banken en politiek, velen gaan nu beginnen geld uitgeven en vermorsen met alle gevolgen voor de samenleving.mockingbird schreef: ↑5 oktober 2020, 21:16 Logisch zeker voor een bank met dat profiel. Het is gewoon wachten op de eerste grootbank, waarna de rest zal volgen
Wel.
Het lijkt me niet houdbaar dat de banken 0,11% op een spaarboekje moeten blijven betalen waar de markt-rente onder nul is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat mensen meer geld zouden gaan uitgeven door de extreem lage rente probeert men al sinds 2008. Zo hoopt men de economie te stimuleren en de inflatie rond de 2% te brengen. Maar het geld op spaarrekeningen groeit maandelijks nog steeds maar aan.
Goh, banken betalen meer aan bankentaks (ongeveer 2X zoveel) dan aan interesten op spaarboekjes. De grote kost voor de banken zijn de betalingen aan de overheid, niet die 0,11%.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt, maar een mens is niet rationeelMoreOrLess schreef: ↑5 oktober 2020, 22:03Dat mensen meer geld zouden gaan uitgeven door de extreem lage rente probeert men al sinds 2008. Zo hoopt men de economie te stimuleren en de inflatie rond de 2% te brengen. Maar het geld op spaarrekeningen groeit maandelijks nog steeds maar aan.

Nogal logisch.MoreOrLess schreef: ↑5 oktober 2020, 22:03 Maar het geld op spaarrekeningen groeit maandelijks nog steeds maar aan.
Mensen met een laag inkomen kunnen gewoon niet meer uitgeven dan wat hun basisbehoeften vragen.
Mensen die (veel) meer verdienen dan de basisbehoeften vragen zullen altijd op het einde van de maand nog oversschot hebben. Je kan dat een tijdje besteden aan luxe uitgaven maar je kan niet blijven uitgeven (op een paar uitzonderiingen na) aan (overbodige) luxe. Dus stapelt de overschot zich op.
Hangt ook veel af in welke levensfase je je bevindt.Jiraisking schreef: ↑6 oktober 2020, 08:31 Een mens gaat extra sparen als hij minder rendement krijgt, wat dus eigenlijk paradoxaal is.
Het inkomen van jongere mensen is normaal lager dan die van ouderen. Maar die jongeren hebben nog (denken ze toch) een verre horizon en willen zich indekken tegen alle onvoorspelbare parameters van de toekomst. Ze sparen dus, ongeacht het rendement op hun spaargeld.
Ouderen, toch die een beetje geleerd hebben uit het verleden, hebben een hoger inkomen maar een kleine horizon.
Als ze nuchter handelen proberen ze dus een groot deel van dat inkomen uit te geven in plaats van op te potten. Maar dan botsen ze meestal weer deels op het eerste.
Is het wel ethisch om niet-gereglmenteerde spaarrekeningen aan klanten op te dringen?
Maakt die 0,11 % nog wat uit? Het is minder dan een peulschil. Het wordt meer en meer een vorm om je geld 'veilig' te parkeren en niet in een sok onder je matras of is een huissafe, met het risico dat je bedreigd wordt met het afsnijden van je vingers, als je de code niet geeft? 

Wisten die slimme koppen in de FED en de ECB dat dan zelf niet ?Jiraisking schreef: ↑6 oktober 2020, 08:31Klopt, maar een mens is niet rationeelMoreOrLess schreef: ↑5 oktober 2020, 22:03 Dat mensen meer geld zouden gaan uitgeven door de extreem lage rente probeert men al sinds 2008. Zo hoopt men de economie te stimuleren en de inflatie rond de 2% te brengen. Maar het geld op spaarrekeningen groeit maandelijks nog steeds maar aan.Een mens gaat extra sparen als hij minder rendement krijgt, wat dus eigenlijk paradoxaal is.
De rente is laag omdat de economie het slecht doet, de economie doet het slecht dus gaan de mensen uit nature extra sparen uit vrees voor nog slechtere tijden en omdat mensen meer sparen en minder uitgeven doet de economie het nog minder goed.Jiraisking schreef: ↑6 oktober 2020, 08:31 Klopt, maar een mens is niet rationeelEen mens gaat extra sparen als hij minder rendement krijgt, wat dus eigenlijk paradoxaal is.
Die redenering is niet paradoxaal maar een compleet normaal gedrag. Mensen kijken niet naar de lage rente, ze kijken eerder naar de schrik van de onzekere tijden.
Verwacht jij soms dat iemand die het nu al moeilijk heeft zijn geld gaat beginnen uitgeven aan spullen? Nee, want dit zou vreselijk onverantwoord zijn, stel dat die persoon dan morgen werkloos is?
De lage rentes zouden vooral de mensen met grote vermogens moeten aanspreken om te investeren. Iemand die nu amper rondkomt zet het beter op een spaarrekening tenzij die echt weet waarmee die bezig is.
Dat dacht ik ook.
Sterker nog: Triodos heeft gereglementeerde spaarrekeningen met 0,11% rente en de bestaande klanten worden gewoon uit die rekeningen gesjot.
Waarom deed Ethias dan al die tijd moeilijk met First ? Ethias had dat veel 'ethischer' kunnen oplossen blijkbaar.