Wisselen ziekenfonds
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Wisselen ziekenfonds
Klopt dat het gratis is: de HZIV biedt immers uitsluitend de "verplichte verzekering" aan (de RIZIV tarieven).
En dat is bij álle ziekenfondsen gratis inbegrepen.
De échte vergelijking dient gemaakt te worden; niet op basis van de te betalen prijs, maar op wat de "aanvullende verzekering" te bieden heeft.
Ge moogt me eens vertellen welke aanvullende verzekeringen iemand die op bvb pensioen is nog kan genieten.Nefertari schreef: ↑10 oktober 2020, 12:26Klopt dat het gratis is: de HZIV biedt immers uitsluitend de "verplichte verzekering" aan (de RIZIV tarieven).
En dat is bij álle ziekenfondsen gratis inbegrepen.
De échte vergelijking dient gemaakt te worden; niet op basis van de te betalen prijs, maar op wat de "aanvullende verzekering" te bieden heeft.
Er van uitgaande dat betrokkene zijn premie elk kwartaal op zij zet.
Estate Guru believer.
Je kan niet vergelijken want het punt is dat je naast de "gratis" verzekering van de reguliere ziekenfondsen verplicht bent te betalen voor hun 'extra's.
Al iets een verplichting is is er ook geen vrije keuze.
En gezien ik, na jaren ervaring, van al die extra's bijna niets bleek te gebruiken waren de weinige 'kortingen' waar ik kon van genieten (eigenlijk niet meer dan om de twee jaar 15€ korting voor een sportclubabbonement) een heel duur betaalde korting. Als we bijna 480 € moet betalen om eenmalig 15 € korting te kunnen genieten weet ik het persoonlijk* wel.
Dan steek ik liever die 465 € rechtstreeks in eigen zak.
* Het kan uiteraard zijn dat iemand anders het er wel uithaalt maar daar kan ik mijn rekening niet op afstemmen.

Mensen die geen gebruik maken van aanvullende voordelen zullen financieel beter af zijn bij HZIV als ze tevreden zijn van de service. Je kan je wel afvragen als je zelf of iemand in je familie van het ene op het andere moment in een thuiszorgsituatie terecht komt (na ongeval bv), of je dan ook even goed geholpen en begeleid zal worden in het aanvragen van alle tegemoetkomingen en ondersteuning waar je recht op hebt. In een thuiszorgsituatie moet er toch heel veel geregeld worden met allerlei diensten, zowel qua tegemoetkomingen maar heb je ook thuis bv een ziekenhuisbed en andere zaken nodig. Ik vraag me af of die service ook overal identiek is.
De concurrentie in aanvullende voordelen is bikkelhard en zal in de toekomst enkel nog harder gevoerd worden op gebied van tandzorg, brillen/lenzen en terugbetaling voor kinderen (remgeld, vakanties, kampen,...). Dat lijken mij toch de belangrijkste voordelen te zijn waarom mensen switchen.
De concurrentie in aanvullende voordelen is bikkelhard en zal in de toekomst enkel nog harder gevoerd worden op gebied van tandzorg, brillen/lenzen en terugbetaling voor kinderen (remgeld, vakanties, kampen,...). Dat lijken mij toch de belangrijkste voordelen te zijn waarom mensen switchen.
De meeste mensen hebben nog nooit gehoord van het HZIV en betalen gewoon (idem voor energie) steeds dezelfde leverancier. Dit uit pure gewoonte.
Benieuwd hoeveel mensen tijdens en vooral op het einde van hun leven een kosten/baten analyse maken of gemaakt hebben van al die 'extra's'.
Als je alle onverwachte zaken, mogelijke tegenslagen en risico's in je leven zoveel mogelijk financieel wil indekken kan je inderdaad best zoveel mogelijk verzekeringen afsluiten. En dan hopen dat je alle kleine lettertjes van de contracten grondig gelezen en begrepen hebt. En niet meermaals voor dezelfde of overlappende dekking hebt betaald.
Inspelen op die onzekerheid en angsten is de core-business van iedere verzekering.
Bijvoorbeeld: de meeste ziekenfondsen bieden een aantal tegemoetkomingen, waarvan (vanwege de leeftijd) veel meer gepensioneerden dan jongere mensen voordeel hebben.
Zoals brillen; hoorapparaten; tandprothese; uitleendienst hulpmiddelen; thuishulp; enz.
Uiteraard haalt elk daar uit wat voor eigen gezin belangrijk is.
-Binnen mijn gezin haalden wij recent (financieel-)voordeel uit tussenkomst voor ouderdoms-gerelateerde oogbehandelingen.
-En we genieten regelmatig van (plezier-)voordeel met activiteiten en buitenland-reizen van een (mutualiteit)vereniging voor jonggepensioneerden en mensen in de aanloop naar hun pensioen.(Tot nu toe slechts ter aanvulling aan onze zélf georganiseerde individuele vrijetijdsbesteding).
Maar we hopen ook in de toekomst nog te kunnen profiteren, want ook 65- tot 90plussers (zéker de singles) kunnen nog veel baat hebben aan, door mutualiteiten georganiseerde, uitstapjes en/of reizen in gezelschap van- en aangepast aan- generatiegenoten (in plaats van uit te doven vóór hun TV).
Djeezes, bespaar me zo'n aangepaste 'pleziertjes'.Nefertari schreef: ↑10 oktober 2020, 14:02 Maar we hopen ook in de toekomst nog te kunnen profiteren, want ook 65- tot 90plussers (zéker de singles) kunnen nog veel baat hebben aan, door mutualiteiten georganiseerde, uitstapjes en/of reizen in gezelschap van- en aangepast aan- generatiegenoten (in plaats van uit te doven vóór hun TV).

En al zeker van het gezelschap van x-plussers die denken dat uitdoven voor hun TV het enige alternatief is.

Uiteraard, ieder zijn ding en visie.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 10 oktober 2020, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan inderdaad geen appelen met peren vergelijken:
een gratis hulpkas van de staat met een ziekenfonds?
Wat er te vergelijken valt zijn de extra voordelen van de ziekenkassen onderling. (en dat heeft de HZIV niet)
Je vergelijkt, wat betreft de basiszorg van een ziekenkas, geen appelen met peren maar exact hetzelfde.
Het HZIV biedt exact hetzelfde als de basiszorg van de ziekenfondsen.
Het enige wat als vergelijking overblijft is of je kan besparen door gebruik te maken van de extra's van de ziekenkassen.
De enige financiële reden van bestaan van een ziekenkas.
Kan je dat niet of je wenst die extra's niet heb je geen andere keuze dan over te stappen naar het HZIV want bij de andere ziekenkassen zijn die extra's geen te betalen optie maar gewoon een verplichting om hun investeringen te financieren.
Je dacht toch niet dat de extra ledenbijdragen aan de ziekenkassen integraal terugvloeiën naar die leden?
Als de meerderheid van de aangesloten leden voordeel deed aan de extra's van de ziekenkassen werden ze gewoon niet aangeboden.
Wij zijn gewoon de twee uitersten van het systeem.
Ik doe geen enkel voordeel om te betalen voor de extra's van een ziekenkas.
Jij doet er al je heel leven (of toch gerekend over alle bijdragen van een jarenlang lidmaatschap) je voordeel mee.
De middenmoot doet dat logischerwijze niet.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 10 oktober 2020, 14:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Man: ik had het niet tegen jou hé!
Ik antwoordde op de vraag van iemand anders die wou weten wat een gepensioneerde daar nog kan aan hebben.
Wel : ik ken veel oudere alleenstaanden die zonder dat niet meer weggeraken uit hun huisje.
En dat is pas een écht voordeel.
Je denkt toch niet dat jij eeuwig gezond en fit zult blijven als je het geluk hebt om niet vroeg te sterven?
Sorry, ik had even niet door dat het een privégesprek was.
Ik ging verkeerdelijk uit van een vrij en open discussieplatform waar alle aangemelde leden vrij aan konden deelnemen.
Blijkbaar heb je nu wel tegen mij.
Nee dat denk ik overduidelijk niet. Dacht dat ik al meermaals had aangehaald niet te geloven dat ook maar iemand het eeuwige leven heeft laat staan eeuwig fit en gezond te kunnen blijven.
Vroeg of laat sterven heeft al evenmin iets te maken met geluk.
Ik denk en hoop wel dat ik, tijdens de mij onbekend toegemeten tijd, zelf een belangrijker aandeel heb om fit en gezond te blijven dan om het even welke verzekering of ziekenkas.
In mijn geval is overigens het bewijs van mijn overtuiging al geleverd. Ondanks mijn relatief gevorderde leeftijd ben ik nog steeds betrekkelijk fit en gezond. Alle resterende tijd is dus gewoon een leuk extra gegeven. Waar ik, op een paar onbekende parmameters na, zelf kan bepalen in welke mate van fitheid en gezondheid ik deze nog kan doorbrengen.
Als de fitheid en gezondheid vanaf een bepaald punt dermate daalt dat het mij niet meer aanstaat gaat op dat ogenblik gewoon de stekker eruit. Met of zonder medewerking van de voorhande zijnde geneeskundige zorg.
Laatst gewijzigd door Jefdewit op 10 oktober 2020, 14:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Enkel berekenen wat je uitspaart omdat je jaarlijks bv geen winst maakt met de voordelen ten opzichte van wat je er voor betaalt, mag volgens mij niet het enige vergelijkingspunt zijn. Alles rond thuishulp zal je nooit aan denken wanneer iedereen fit en gezond is in je familie. Ik vermoed dat de service die de hulpkas of een mutualiteit dan aanbiedt, toch nooit identiek kan zijn. Dat zijn ook net momenten dat je zoveel mogelijk ontlast wil worden en niet 10 keer voor iets moet bellen of doorgestuurd wordt.
Als je enkel naar de prijs kijkt, waarom heeft dan niet iedereen de goedkoopste online autoverzekering? Als je geen ongeval hebt, zul je daar ook ongetwijfeld beter af zijn.
Als je enkel naar de prijs kijkt, waarom heeft dan niet iedereen de goedkoopste online autoverzekering? Als je geen ongeval hebt, zul je daar ook ongetwijfeld beter af zijn.
Dat hoeft het voor jou ook niet te zijn. Je bent vrij te doen en te geloven wat je wil en daar je geld op in te zetten.
Net zoals een ander vrij in doen en denken is om het tegenovergestelde te doen.
Je stoort er niemand mee.
Uiteraard wel als iedereen begint te denken en handelen volgens mijn uitgangspunt want dan stort het verzekeringssysteem in elkaar. Dat teert op de angsten van o.a. jouw uitgangspunt.
Was dan ook jarenlang mijn uitgangspunt en ook zo toegepast.
Tot ik een nog goedkoper alternatief vond.

En hopelijk doet, voor mij en gelijkdenkenden, bijna 'iedereen' het tegengestelde.
Ik wil ze ook de kost niet geven (er was zelfs een tijd dat dit gold voor bijna iedereen) die tijdens hun leven inzetten op een verzekering voor het betere hiernamaals.

Logica, wetenschappelijk inzicht en basis rekenkunde is nu eenmaal niet het sterkste punt van de doorsnee kudde.
Er is maar één vastgestelde zekerheid: sterven doen we allemaal.
En de toegemeten tijd is an sich al een onzekerheid maar algemeen beschouwd redelijk relatief.
Er is ook geen enkel bewijs dat het goede beloond wordt en het slechte bestraft (om het voor de kudde iets gemakkelijker behapbaar en oncontroleerbaar te maken, als het in het heden niet voorvalt toch beloofd in het afterlife

Als je vertrekt van die basisregels is het leven een redelijk leuke tijd hoor. Ook zonder extra verzekeringen allerhande.
Je kan beter volop genieten van het heden dan voortdurend zitten te tobben over het onvoorspelbare en daar kostbare tijd en geld aan te verspillen.
CM heeft ook een voordeel 'tegemoetkoming na ziekenhuisopname' waarbij 75% van de persoonlijke aandelen wordt terugbetaald (dus enkel vergoedbare prestaties) bij een verblijf in een tweepersoonskamer voor leden die geen hospitalisatieverzekering hebben.
Als je niet per se een éénpersoonskamer wil tijdens een ziekenhuisopname, denk ik dat je meer kan besparen door bv je hospitalisatieverzekering op te zeggen dan door over te stappen naar de hulpkas, zeker omdat er in België ook nog eens het systeem van de maximumfactuur bestaat waarbij je jaarlijks automatisch een terugbetaling krijgt wanneer een plafond van betaalde remgelden (afhankelijk van gezinsinkomen) overschreden wordt.
Met een hospitalisatieverzekering ben je natuurlijk uitgebreider verzekerd, bv. in de periode voor en na een opname, niet vergoedbare prestaties/geneesmiddelen en supplementen op een éénpersoonskamer, maar ik denk dat er ook weinigen zullen zijn die profijt halen uit een hospitalisatieverzekering (als je dit niet gratis via de werkgever krijgt) over een leven bekeken. Nu ja, dat zal ongetwijfeld ook gelden voor een brandverzekering maar daar heb je geen ander vangnet om de schade te vergoeden wanneer je huis is afgebrand.
Als je niet per se een éénpersoonskamer wil tijdens een ziekenhuisopname, denk ik dat je meer kan besparen door bv je hospitalisatieverzekering op te zeggen dan door over te stappen naar de hulpkas, zeker omdat er in België ook nog eens het systeem van de maximumfactuur bestaat waarbij je jaarlijks automatisch een terugbetaling krijgt wanneer een plafond van betaalde remgelden (afhankelijk van gezinsinkomen) overschreden wordt.
Met een hospitalisatieverzekering ben je natuurlijk uitgebreider verzekerd, bv. in de periode voor en na een opname, niet vergoedbare prestaties/geneesmiddelen en supplementen op een éénpersoonskamer, maar ik denk dat er ook weinigen zullen zijn die profijt halen uit een hospitalisatieverzekering (als je dit niet gratis via de werkgever krijgt) over een leven bekeken. Nu ja, dat zal ongetwijfeld ook gelden voor een brandverzekering maar daar heb je geen ander vangnet om de schade te vergoeden wanneer je huis is afgebrand.
Ik wil niet per se een éénpersoonskamer bij een eventuele ziekenhuisopname en heb geen hospitalisatieverzekering.Yvekes schreef: ↑10 oktober 2020, 15:28 Als je niet per se een éénpersoonskamer wil tijdens een ziekenhuisopname, denk ik dat je meer kan besparen door bv je hospitalisatieverzekering op te zeggen dan door over te stappen naar de hulpkas, zeker omdat er in België ook nog eens het systeem van de maximumfactuur bestaat waarbij je jaarlijks automatisch een terugbetaling krijgt wanneer een plafond van betaalde remgelden (afhankelijk van gezinsinkomen) overschreden wordt.
Waar je niets aan uitgeeft kan je ook niet op besparen.
Het is, in mijn persoonlijk geval, ook geen punt van besparing want door eventueel die 80€ niet uit te geven ga ik heus niets anders moeten laten.
Voila, daar zijn het we het dan wel over eens. En ik denk net hetzelfde over de extra's van een ziekenkasbijdrage.maar ik denk dat er ook weinigen zullen zijn die profijt halen uit een hospitalisatieverzekering
Logisch besluit: ik zet die bijdragen zelf wel opzij en laat de rendementen mij toekomen ipv een ander. Bij onverhoopte ongelukken waar de basisdekking van een gewone ziekteverzekering de lading niet meer dekt zal ik dan wel uit eigen reserves putten. Blijf ik gespaard van onverhoopte toestanden (en naarmate de tijd verloopt wordt het scenario steeds realistischer dat de eigen plusbetalingen de eigen opgepotte gecumuleerde rendementen niet zullen overstijgen) komt de winst volledig mezelf ten goede en niet de werkingskosten en de aandeelhouders van de verzekeringsmaatschappijen.
Uiteraard ben ik wel verzekerd voor schade die ik eventueel aan derden zou kunnen aanrichten. Gewoon omdat ik dan niet in de hand heb wat deze derden van mij zouden kunnen eisen.
Maar dat heeft niets meer te maken met een ziekenkas die alleen tussenkomt voor eigen extra's bovenop de reeds verzekerde standaardzorg.
Om op de initiële vraag te antwoorden: ja dat gaat vlot. Je moet niets zelf doen. Je nieuwe ziekenkas (ook de HZIV) regelt dat. Je moet wel niet vergeten het formulier in te vullen met betrekking tot een eventuele overstap van Zorgkas. Dat valt buiten je ziekenkasbijdrage, is verplicht en de bijdrage is voor iedere zorgkas identiek. Je kan er dus niet onderuit noch op besparen.