Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Spaarrekeningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Advies omtrent sparen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik onze tools spaarrentes vergelijken - Simulatie van uw rendement - Vergelijk kredietwaardigheid
sglb
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer sglb
Verstuur privébericht

Advies omtrent sparen

• Citeer

Bericht door sglb » 2 december 2020, 20:46

Beste leden

Bedankt dat ik mijn vraag hier mag stellen! Voordat ik aan mijn vraag begin, zal ik kort mijn situatie proberen te schetsen.
  • 24 jaar, pas afgestudeerd en sinds 1 september aan het werk. Ik woon nog in bij mijn ouders
  • mijn inkomen is 1780eu netto (Niveau B: jeugdwerker/ambtenaar)
  • Ik probeer maandelijks 1350eu te sparen op mijn ING Groene Boekje, voor de rest heb ik geen spaargeld
  • Andere fiscale voordelen zoals maaltijdcheques, vakantiegeld, hosp. verzekering en dertiende maand
Als mijn vriendin en ik op termijn iets willen huren/kopen (achter een 5tal jaar), heeft zij het geluk een aardige spaarcent van haar ouders mee te krijgen (40k). In mijn geval krijg ik geen financiële steun van thuis uit. Geen probleem, maar ik had graag naar jullie advies geluisterd wat ik best kan doen met het geld dat ik vanaf nu maandelijks zal sparen om er zelfstandig toch ook zoveel mogelijk uit te halen (en zo min mogelijk afhankelijk te zijn van haar).

Enkele vragen die in mij naar boven komen:
- > Spaar ik best gewoon verder via de klassieke manier op mijn groene boekje van ING? (lijkt me helemaal niks op te brengen)
- > Zijn er andere soorten spaarrekeningen die jullie mij aanraden? (langetermijnsparen,...)
- > Is pensioensparen nog interessant of zijn er betere alternatieven?
- > Moet ik denken aan andere opties om mijn spaargeld te laten renderen, zo ja welke? Hebben jullie tips?
- > Als pure leek, raden jullie mij aan een vorming/cursus te volgen rond beleggen/investeren/...?

Alvast erg bedankt voor jullie feedback. Ik kijk uit naar de reacties.

Positieve groeten,
Leo

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

Re: Advies omtrent sparen

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 2 december 2020, 21:03

Als je het op 5 jaar tijd bekijkt zou ik 'gewoon' sparen. 1350 x 12 x 5 = een mooie start om straks, samen met uw vriendin, een onroerend goed aan te kopen. Maar misschien koop je een auto of ga je wat reizen en dan kan het plaatje er weer anders uitzien. 5 jaar thuis wonen + flink sparen + niet vergeten te genieten van het leven = de juiste mix, imho.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
sglb
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer sglb
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door sglb » 2 december 2020, 21:50

Dag pukkie

Bedankt voor uw snelle antwoord.
Het hoeft niet per sé op die 5 jaar vast te liggen dat we iets willen kopen, kan goed zijn dat we eerst nog een 10tal jaren huren.

Ik zou gewoon eens willen nadenken hoe ik mijn spaargeld het beste kan laten renderen op langere termijn (misschien los te zien van het huren/kopen van een eigen huisje).

Ik heb niet zo’n positief beeld bij het ‘klassieke sparen’, omdat bijvoorbeeld mijn ouders hun leven lang gewerkt en gespaard hebben via hun groene boekje, maar dat dat niet echt iets heeft opgeleverd. Nu de één ongeneeslijk ziek is en de ander haar job heeft opgegeven om voor de ander te zorgen, dreigen ze het de komende jaren nog moeilijk te krijgen.

Ik ben dus wat aan het zoeken naar mogelijkheden om op langere termijn een goed rendement uit mijn spaargeld te halen.

Ik weet dat het allemaal erg abstract klinkt, maar ik weet er zelf allemaal te weinig over...

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 2 december 2020, 23:20

Ik raad je aan om hier de site eens door te lezen. Niet alleen het forum, waarbij je gericht zoekt, maar ook de site zelf waar je zal zien dat er al andere spaarrekeningen zijn die meer opbrengen dan bij ING.

Lees alles eens door en moest je nog vragen heb weet je ons te vinden. Je gaat hier mensen vinden die zeggen dat ja a moet doen en je gaat er hebben die je z willen doen. Alles heeft voor en nadelen.

Succes.

SMGGM
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer SMGGM
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door SMGGM » 3 december 2020, 08:56

Iedereen wilt graag snel rijk worden en dan nog liefst zonder eigen kapitaal.
Je vraag is dan een behoorlijk moeilijk. Je zegt meer te willen sparen als met een spaarboekje maar je hebt zelf nog geen kapitaal. Je zegt over een 5 tal jaar iets te willen huren / kopen maar liefst zoveel mogelijk geld uit het sparen te halen tegen dan.

Tja met zo'n termijn begeef je je op risico investeringen. Ik denk het hier een aantal keer al gelezen te hebben: beleggen is een marathon, geen sprint. Het is iets van 7 jaar minstens, met 5 jaar zonder beginkapitaal kan je amper verwachten dat mensen hier ander advies geven dan "zet het op een spaarrekening".
Misschien zeker nu want de aandelenmarkt staat zeer hoog terwijl nog veel landen in lockdown zitten. Kan je je gaan afvragen of de beurs niet een beetje te rooskleurig is. Nu dus instappen met een korte termijn in gedachte lijkt me desastreus.

Advies dan? Koop bitcoin en doe een gebedje elk avond en hou wat geld over voor een pacemaker.
Vergeet de belangrijkste dingen niet: spreiden in tijd en in aanbod, meer risicovolle dingen doe je best met geld dat je kan missen voor lange tijd, koop / verkoop niet op emotie (dat is de slechtste raadgever), geloof niet in verkooppraat (een verkoper zal altijd zijn product aanprijzen),...

Aangezien je toch nog weinig kapitaal hebt kan je altijd even een fictieve portefeuille bijhouden van aandelen, fondsen, ETF's,... om zo "gewoon" te geraken aan hoe het zou kunnen evolueren.
In tussentijd kan je gerust ook even aan pensioensparen doen. Op zich niets mis mee, sommige hier zullen beweren dat het geen goed rendement heeft, maar het is een vorm van spreiding. Je kan alvast eens kijken welk aanbod daar het "meest" interessante is door instap, beheerkosten, rendement,... met elkaar te vergelijken (is al een goede eerste les op zich).
Als je het nog wilt starten, doe het dan wel snel want het jaar is bijna om en zo mis je het fiscaal voordeel van dit jaar erbij (het openen van zo'n rekening + storten neemt ook tijd in beslag en misschien langer dan je zou verwachten).
Laatst gewijzigd door SMGGM op 3 december 2020, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

ignition
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ignition
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ignition » 3 december 2020, 09:47

Je zou maandelijks kunnen beleggen in een breed gespreide ETF zoals IWDA of VWCE. Dit moet je dan wel op de lange termijn zien want is 100% aandelen (dus geld dat je 10 jaar of langer kan missen want volatiel op de korte termijn).

Ik zou me ook eerst wat inlezen bv:

- https://www.bogleheads.org/wiki/Boglehe ... philosophy (focust op de US maar algemene principes zijn wel relevant)
- https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 3 december 2020, 09:49

ignition schreef: ↑3 december 2020, 09:47 Je zou maandelijks kunnen beleggen in een breed gespreide ETF zoals IWDA of VWCE. Dit moet je dan wel op de lange termijn zien want is 100% aandelen (dus geld dat je 10 jaar of langer kan missen want volatiel op de korte termijn).

Ik zou me ook eerst wat inlezen bv:

- https://www.bogleheads.org/wiki/Boglehe ... philosophy (focust op de US maar algemene principes zijn wel relevant)
- https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium
De Paterkes komen weer te voorschijn.
Alleen zij weten het.
Blijft nog de vraag zijn ze bevoegd om belegging advies te geven.
Estate Guru believer.

miljonairtje
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer miljonairtje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door miljonairtje » 3 december 2020, 11:50

Aangezien je nog geen spaarpotje hebt opgebouwd (wat niet erg is!) zou ik me minder focussen op de manier van sparen en het laten renderen van je geld maar eerder op het vergroten van wat binnenkomt aan €€€.

Beleggen op een termijn van 5jaar is wat risky om alles in aandelen en fonds te steken als je ze er na 5 jaar sowieso moet uittrekken voor huren/kopen.
Sparen op rekening A tegen 0.11% of rekening B tegen 0.6% gaat ook het grote verschil niet maken aangezien je potje nog niet echt is uitgegroeid.
Ik zou dus zeggen, als je zeker bent het geld te willen aanwenden binnen 5 à 6 jaar, op een gewone rekening zetten en focussen op een bijverdienste. Eigen zaak in bijberoep, avondjobje,....
Ook geen rekening houden met die 40k van uw vriendin in uw toekomstplannen. Nu alleszins nog niet. Het kan nog altijd fout uitdraaien en dan is 't beter dat je er niet afhankelijk van bent.
Pensioensparen is juist interessant voor de fiscale aftrek. Of er tegen dat jij op pensioen gaat mogen nog iets in de vetpot gaat zitten is de grote vraag...

Henkie1984
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Henkie1984
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Henkie1984 » 3 december 2020, 11:55

24 jaar, een vriendin en 5 jaar horizon. Met alle respect maar waar komt die 5 jaar horizon vandaan? Is dat natte vingerwerk of iets wat leuk klinkt op het moment "5 jaar sparen"?

Zet het op een bank rekening en investeer in jezelf (niet dat je geld over de balk moet smijten) ga je leven niet vormen om het idee "ik ga 5 jaar sparen want dan kan ik......".
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!

Vita
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Vita
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Vita » 3 december 2020, 12:25

Wat het beste is, dat zal je pas weten op het moment dat je het gespaarde kapitaal zult opvragen.

In jouw geval, als je 1350 euro per maand kunt sparen, dan zou ik als je klant bent bij ING een tempo sparen openen (toch iets meer rente), en voor de volle pot pensioensparen en langetermijnsparen zodat je toch geniet van de fiscale voordelen.
Je zal dan nog een grote maandsom overhouden en ik zou hierbij klein beginnen, met een 50-100 euro per maand via een gespreid systeem (fondsen of etf) en kijken hoe je omgaat met de schommelingen. Sowieso 5 jaar is niet heel lang, dus ik zou maximum 50% onderliggende aandelenposities nemen (gebalanceerd profiel).

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 3 december 2020, 12:37

Waarvoor wil je sparen? Dit bepaalt alles.

Als je aan je geld wil binnen 5 of 10 jaar is pensioensparen zeker geen goed idee.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 3 december 2020, 12:42

First things first ! Een eigen woonst dus. Al de rest kan later. Je wil binnen 4 jaar toch niet de huurmarkt op omdat je teveel geld in spaarformules of beleggingen hebt gestoken? ::)

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 3 december 2020, 13:00

sglb schreef: ↑2 december 2020, 20:46
- > Spaar ik best gewoon verder via de klassieke manier op mijn groene boekje van ING? (lijkt me helemaal niks op te brengen)
- > Zijn er andere soorten spaarrekeningen die jullie mij aanraden? (langetermijnsparen,...)
- > Moet ik denken aan andere opties om mijn spaargeld te laten renderen, zo ja welke? Hebben jullie tips?
- > Als pure leek, raden jullie mij aan een vorming/cursus te volgen rond beleggen/investeren/...?
Gewoon blijven sparen op een spaarboekje, brengt niks op maar er zijn ook nauwelijks risico's en het is steeds beschikbaar. De beste investering in een mensenleven is een eigen huis, om dat te bekomen is een flink deel eigen kapitaal een pluspunt. Beleggen doe je pas wanneer je een deel van je geld lang of zelfs definitief kunt missen.

pukkie007
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pukkie007
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pukkie007 » 3 december 2020, 13:15

Ik hoor een echo. Vortex is wel wat fijnbesnaarder in zijn schrijven. I take a bow.

elibar
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer elibar
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door elibar » 3 december 2020, 13:39

vortex schreef: ↑3 december 2020, 13:00
sglb schreef: ↑2 december 2020, 20:46
Gewoon blijven sparen op een spaarboekje, brengt niks op maar er zijn ook nauwelijks risico's en het is steeds beschikbaar. De beste investering in een mensenleven is een eigen huis, om dat te bekomen is een flink deel eigen kapitaal een pluspunt. Beleggen doe je pas wanneer je een deel van je geld lang of zelfs definitief kunt missen.
Spaarboekje openen bij Rabobank.be brengt meer op ,en is relatief veilig.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Spaarrekeningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy