De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Ja graag de URL naar de plaats waar ik
1- de GOGI scores (uit het verleden) kan vinden
2- de regels kan vinden die een belegger moet gebruiken om GOGI toe te passen.
3- een gedegen vergelijking kan vinden tussen een belegger die GOGI (uit 2 hierboven) en een belegger die gewoon maandelijks zijn beleggingen doet zonder uitstel.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
+1
Aan de ene kant prijzen ze een momentum index fonds aan,
aan de andere kant gekozen ze erg in hun anti-momentum markt timing formule.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Een eenmalige goede beslissing maakt nog geen goed strategie.
Het is niet omdat je eens met de lotte gewonnen hebt, dat "op de lotto spelen" een goede strategie is.
Mag ik eens goed lachen.
Dit jaar heb ik in veel coronadiscussies al veel "creatieve" interpretatie gelezen ivm grafieken en stijgen en dalen.
Maar bovenstaande is misschien wel het extreemste.
Persoonlijk zie ik toch echt geen dalende trend in de rode grafiek van IWDA :-)
Straf dat je een quote van Ignition (die dan nog verkeerd was) dient te gebruiken om commentaar op ons te leveren.
Ik geef langs de andere kant een voorbeeld en dan ga je daar vermelden dat dat het enigste moment was. In de paar jaar dat GOGI bestaat, hebben wij nog niet moeten toegeven dat GOGI echt foutief was.
Mijn collega heeft al wel eens een opmerking gemaakt: dat was niet omdat GOGI verkeerd was maar omdat GOGI aangaf dat het kon terwijl het rendement van het fonds niet aantrekkelijk genoeg was om in te stappen. Het is niet omdat iets goedkoop is, dat je dat ook moet kopen. GOGI geeft immers geen koopsignalen, maar raad je aan om te wachten als een fonds in overdrive is. De meeste beleggers zijn enkel maar op zoek naar koopsignalen: FOMO weet je.
Ik geef langs de andere kant een voorbeeld en dan ga je daar vermelden dat dat het enigste moment was. In de paar jaar dat GOGI bestaat, hebben wij nog niet moeten toegeven dat GOGI echt foutief was.
Mijn collega heeft al wel eens een opmerking gemaakt: dat was niet omdat GOGI verkeerd was maar omdat GOGI aangaf dat het kon terwijl het rendement van het fonds niet aantrekkelijk genoeg was om in te stappen. Het is niet omdat iets goedkoop is, dat je dat ook moet kopen. GOGI geeft immers geen koopsignalen, maar raad je aan om te wachten als een fonds in overdrive is. De meeste beleggers zijn enkel maar op zoek naar koopsignalen: FOMO weet je.
Never try to time the market is het vijfde principe van de Bogleheads.
Dit boglehead principe zorgt ervoor dat je de aankopen niet laat afhangen van de stand van de markt.
Voor vele Bogleheads betekent dit dat ze elke maand beleggingen aankopen, onafhankelijk of de stand hoog is of laag.
Wie koopt in een dalende markt koopt de aandelen "in de Solden".
Dit lijkt mij een heel verstandig advies.
De aankopen van maart-april staan nu aan een winst van 30-40%.
Kregen jullie een % van MeDirect op iedere flexer die werd aangekocht of hadden jullie voldoende met de reclame-inkomsten?
Proficiat voor de lessen die je geleerd hebt. Ik begrijp dat je nog vroeg in je beleggingscararere bent. Het is goed deze lessen vroeg te krijgen.Vosqe schreef: ↑14 december 2020, 18:39 De crisis was een goed leerschool voor mij. Ik handelde te emotioneel in aandelen en met te weinig kennis
[...]
In mijn ETF portefeuille heb ik mij wel aan mijn plan gehouden. Regelmatig bijkopen en als de markt x% daalde de aankoop een beetje vergroten. ETF portefeuille staat nu ook op een mooie winst.
Als purist ga ik dan zeggen dat je een ETF+cash portefeuille hebt.
Waar je maandelijks misschien extra cash aan toevoegt en een deel van de cash naar de ETFs overzet.
Het deel van je portefeuille dat je in cash aanhoud heeft een lager verwacht rendement (ongeveer 0,1%) en een lager risico ( volatiliteit, drawdown, ... ) dan je ETF portfeuille. Door deze markettiming mis je dus een deel rendement in je portefeuille.
Prachtige grafiek van de evolutie van de NIW;
Maar aan de evolutie van de NIW kan je de rendementen van de beleggers niet aflezen. Een voorbeeld: IWDA steeg sinds maart dit jaar met zo'n 40%; Diegenen die instapten in februari zitten nog op verlies. YTD stond het op 1/12 op 5,5%. Da's plots niet zo overtuigend meer.
Op de gekende site staan meerdere voorbeelden waar je duidelijk kan zien, dat heel wat fondsen (ook IWDA) in een dalende trend zitten.
IWDA genereerde in het verleden een jaarlijkse meerwaarde van gemiddeld (wij gebruiken de mediaan) ruim meer dan 10%.
Neem nu de mediaan van de laatste 60 jaarrendementen (met telkens een halve maand tussen zodat de periode over meer dan 2 jaar loopt) dan is dat nog 7,9%. En het wordt nog minder...
Maar aan de evolutie van de NIW kan je de rendementen van de beleggers niet aflezen. Een voorbeeld: IWDA steeg sinds maart dit jaar met zo'n 40%; Diegenen die instapten in februari zitten nog op verlies. YTD stond het op 1/12 op 5,5%. Da's plots niet zo overtuigend meer.
Op de gekende site staan meerdere voorbeelden waar je duidelijk kan zien, dat heel wat fondsen (ook IWDA) in een dalende trend zitten.
IWDA genereerde in het verleden een jaarlijkse meerwaarde van gemiddeld (wij gebruiken de mediaan) ruim meer dan 10%.
Neem nu de mediaan van de laatste 60 jaarrendementen (met telkens een halve maand tussen zodat de periode over meer dan 2 jaar loopt) dan is dat nog 7,9%. En het wordt nog minder...
@Wimble : voor ons is MijnPortefeuille gewoon een hobby. De kosten (hosting enz) betalen wij uit onze portefeuille. Je gaat bij ons geen publiciteit vinden omdat wij nu juist vrij en onafhankelijk en onbevooroordeeld willen zijn.
Het voelt ongemakkelijk om commentaar te geven op iemand die je betaalt...
Het voelt ongemakkelijk om commentaar te geven op iemand die je betaalt...
Aandelen gaan op en neer. Ik hoop dat iedereen die met aandelen bezig is dat weet.
Een rendement van 5,5% in een jaar dat er een 30% crash geweest is; dat is toch schitterend niet?
Een rendement van 7,9% jaarlijks over de laatste 5 jaar; wie gaat daar over klagen?
Wat de markt de volgende jaren/decennia gaat brengen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de beleggers die in breed gediversifeerde indexfondsen beleggen het rendement van de markt zullen halen.
Beleggers die aan de zijlijn blijven zullen iets van een 0% halen, gegarandeerd een verlies aan de inflatie.
Zij die een hoger rendement wil halen, moeten een hoger risico nemen.
Een rendement van 5,5% in een jaar dat er een 30% crash geweest is; dat is toch schitterend niet?
Een rendement van 7,9% jaarlijks over de laatste 5 jaar; wie gaat daar over klagen?
Wat de markt de volgende jaren/decennia gaat brengen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de beleggers die in breed gediversifeerde indexfondsen beleggen het rendement van de markt zullen halen.
Beleggers die aan de zijlijn blijven zullen iets van een 0% halen, gegarandeerd een verlies aan de inflatie.
Zij die een hoger rendement wil halen, moeten een hoger risico nemen.
Iemand die aan de hand van de GOGIscore niet is ingestapt op die dure momenten, haalt een pak meer. Niks verlies, vooral meer winst. Geen extra risico want hij/zij belegt in 't zelfde product.
Zo zie je maar. De overdreven noteringen vermijden en alzo niet bijna gans 2020 tegen rode cijfers moeten aankijken.
Zo zie je maar. De overdreven noteringen vermijden en alzo niet bijna gans 2020 tegen rode cijfers moeten aankijken.
Het langjarige gemiddelde van MSCI world is zo'n 7% per jaar. Sommige jaren waren meer, sommige jaren waren serieus minder, sommige jaren zullen meer zijn, sommige jaren zullen minder zijn.AlFonds schreef: ↑14 december 2020, 20:20 Prachtige grafiek van de evolutie van de NIW;
Misschien halen we dit jaar dit gemiddelde niet, of misschien wel. Toch niet slecht voor een jaar waar we een crash van -30% hadden. Dat is de volatiliteit van de aandelenmarkt.
Geld dat je niet aan die volatiliteit wil onderwerpen moet je niet in de aandelenmarkt beleggen.
Spijtig zou een persoon die Gogi volgt zeker ook niet ingestapt zijn op al die ander momenten met STOP van de laatste jaren, en zo de volledige stijging van de markt gemist hebben. Als ik me goed herinner waren er maar een paar momenten dat GOGI niet op STOP stond in de laatste 3 jaar. (Waar kan ik de geschiedenis van jullie GOGI posts bekijken?)AlFonds schreef: ↑14 december 2020, 20:43 Iemand die aan de hand van de GOGIscore niet is ingestapt op die dure momenten, haalt een pak meer. Niks verlies, vooral meer winst. Geen extra risico want hij/zij belegt in 't zelfde product.
Ook, jullie zeggen wel wanneer niet in te stappen, maar wanneer moeten we dan wel instappen? en moet hoeveel van onze opgespaarde centen (waar kan ik de beschrijving vinden van de beleggingsstrategie gebaseerd op GOGI)
Als jullie strategie zo goed is heb je zeker bewijzen dat de GOGI gebaseerde strategie consistent beter doet dan dan een strategie van gewoon elke maand instappen zonder te proberen de markt te timen. (waar kunnen ze zo een simulatie vinden op jullie site?)
Mijn voorspelling(*): de belegger die mooi maandelijks zijn beleggingen deed sinds het begin van de GOGI scores zal vandaag een grotere portefeuille hebben dan de persoon die de GOGI strategie volgde.
Misschien kan je deze vragen eens en voor altijd beantwoorden op jullie site?
(*) zuiver gebaseerd op de normale stijgende trend van de aandelenmarkt en het goed gekende mantra "time in market above market timing"
Op jullie site hebben jullie ook defensieve, neutrale en offensieve portefeuilles.AlFonds schreef: ↑14 december 2020, 19:12 Wat een boekenwijsheid allemaal.
Portefeuille in evenwicht houden en nog zo van die principes 1 tot 5: maar niemand legt aan de gewone belegger uit hoe die dat moet doen. Is het mis, dan heb je verkeerd gekozen. Da's wel heel makkelijk om zo rond de pot te plassen.
De keuzes tussen defensief, neutraal en offensief is hetzelfde voor actieve beleggers en passieve indexbeleggers.
Eenmaal die keuze gemaakt is het niet moeilijk.
De Boglehead filosofie zegt elke maand storten. Het is onduidelijk wanneer de GOGI strategie aangeeft om te kopen.
De Boglehead filosofie geeft aan om je portefeuille in evenwicht te houden. Meestal kan dit door de nieuwe aankopen van het juiste deel. Anders moet je eenmalig een deel verkopen en een ander deel extra bijkopen. Als ik me niet vergis is dat voor een 50/50 portefeuille is dat 1x gebeurt de laatste 5 jaar.
Als ik me niet vergis wachten de beleggers van een jaar geleden nog altijd op jullie instructies hoe ze hun portefeuilles van mixer en flexer moeten omvormen van jullie vorige modelportefeuille naar jullie nieuwe portefeuille.
Dat artikel wil ik dan wel eens zien.AlFonds schreef: ↑14 december 2020, 19:12 Wij steken onze nek uit om bij dat 1/3 van de tijd dat je beter niet instapt, even te suggereren om af te wachten. Ergens op onze site staat er een artikel over iemand die zo'n twee jaar afwacht om in te stappen en dan grandioos die andere verslaat met meerdere percenten per jaar en uiteraard met een beter resultaat. Niks meerwaarde of winst verloren;