Brexit - Britse pond
TIP
Re: Brexit - Britse pond
Groot-Brittannië rijdt het ravijn in.
Uit De Standaard:
"Nog even en de Britten zitten in overlevingsmodus. De harde Brexit is twee weken vroeger dan verwacht gekomen. Eerst de hamsterwoede en daarna een besmettelijke coronavariant hebben het VK afgesneden van de rest van de wereld. Boris Johnson is in de perfecte storm terechtgekomen. De Britse premier staat sinds gisteren aan het hoofd van een land dat de paria van de wereld is geworden. De chaos waarvoor iedereen hem had gewaarschuwd als hij geen handelsakkoord zou sluiten met de EU is zich in snel tempo aan het voltrekken. Meer nog dan de Brexit-perikelen is de nieuwe variant van het coronavirus daar verantwoordelijk voor."
Uit De Standaard:
"Nog even en de Britten zitten in overlevingsmodus. De harde Brexit is twee weken vroeger dan verwacht gekomen. Eerst de hamsterwoede en daarna een besmettelijke coronavariant hebben het VK afgesneden van de rest van de wereld. Boris Johnson is in de perfecte storm terechtgekomen. De Britse premier staat sinds gisteren aan het hoofd van een land dat de paria van de wereld is geworden. De chaos waarvoor iedereen hem had gewaarschuwd als hij geen handelsakkoord zou sluiten met de EU is zich in snel tempo aan het voltrekken. Meer nog dan de Brexit-perikelen is de nieuwe variant van het coronavirus daar verantwoordelijk voor."
Ik zou toch niet teveel lachen met de Britten. Brexit en Corona zetten nu ff extra druk op de ketel, maar dit zal zal wel overwaaien. Wij als Belgen zijn echt niet veel beter af met onze Europese Unie. De perikelen van de zuiderse landen, de immigratie en ook de corona hier wordt ff afgewenteld en iedereen kijkt richting 'that London'. 

Ik wil wel eens zien wie er binnen pakweg drie jaar beter voor zal staan: Groot-Brittannië of de Europese Unie. De Brexiteers dachten dat Groot-Brittannië een tijdperk van welvaart en geluk ging binnengaan maar ik vrees het omgekeerde. Ze zwaaien vol vreugde met handelsakkoorden met India en Vietnam maar dat ze nog moeilijk toegang hebben tot een markt van 446 miljoen inwoners die op enkele kilometers van hen ligt schijnt hen niet te deren.
Toen ik een klein mensje was, vertelde mijn grootvader soms dat er een tijd was waarin de EU niet bestond. Groot Brittannië regeerde toen de wereldzeeën (Rule Britannia! Britannia rules the waves! ...; And did those feet in ancient time...).Yaris schreef: ↑21 december 2020, 17:04 Ik wil wel eens zien wie er binnen pakweg drie jaar beter voor zal staan: Groot-Brittannië of de Europese Unie. De Brexiteers dachten dat Groot-Brittannië een tijdperk van welvaart en geluk ging binnengaan maar ik vrees het omgekeerde. Ze zwaaien vol vreugde met handelsakkoorden met India en Vietnam maar dat ze nog moeilijk toegang hebben tot een markt van 446 miljoen inwoners die op enkele kilometers van hen ligt schijnt hen niet te deren.
Het zal enige tijd moeilijk worden, maar daarna gaan UK en EU elkaar weer vinden. In beider belang. Corona maakt het natuurlijk niet gemakkelijker.
Het is te gek dat een land uit een blok stapt waarmee de handelsrelaties tot in de puntjes geregeld zijn en goed werken, in het voordeel van beide partners, dat ze die cancellen en helemaal opnieuw moeten opbouwen. De Britten hadden gedacht dat ze de toegang tot de vrije markt gingen behouden maar dat ze zich politiek niets meer moesten aantrekken van Brussels. De voordelen zonder de verplichtingen. Zo werkt het niet natuurlijk.
1) De Britten waren netto betalers
2) de Britten wilden zelf beslissen over migratie
3) de Britten zijn met 66 miljoen
Conclusie; de Britten zullen het goed doen....
2) de Britten wilden zelf beslissen over migratie
3) de Britten zijn met 66 miljoen
Conclusie; de Britten zullen het goed doen....
De EU zal nu niet meer verplicht zijn om migranten die naar Groot-Brittannië willen oversteken, tegen te houden.
Dat een land veel inwoners heeft wil niet zeggen dat het het goed doet. Dan zouden China en India de meest welvarende landen ter wereld moeten zijn.
Dat een land veel inwoners heeft wil niet zeggen dat het het goed doet. Dan zouden China en India de meest welvarende landen ter wereld moeten zijn.
Het is onvermijdelijk dat de Brexit gepaard zal gaan met een verlies aan welvaart. Dat is de consequentie van de souvereineiteit die GB wenst . Alleen is de vraag of de Britten alleen dat verlies aan welvaart gaan slikken of dat ze een groot deel daarvan ook gaan afwentelen op de EU. Dat laatste was toch hun bedoeling.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201209_98266071
Wel achter de betaalmuur.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20201209_98266071
Wel achter de betaalmuur.
Vrees toch dat ze aan zelfoverschatting doen. Men noemt dat 'hubris'.
Typisch voor landen met een groot(s) koloniaal verleden. Eens ze er alleen voor staan, zijn ze hulpeloos. Ze denken dat de wereld hun dank verschuldigd is.
Men denke aan Spanje en de Walen.
De Fransen hebben het gered dank zij de slaafse Fritzen.
Anderzijds hebben de trotse Britten het de Fritzen nooit vergeven dat ze door de 2 WO hun Britse Rijk verspeeld hebben. Ze leven nog in het verleden.
Wat jij, Dean en Carpe ? Ben benieuwd naar jullie mening.
Toegevoegd: misschien worden ze gered door de VS ? (een splijtzwam maken in Europa)
Neem maar aan dat ze bij de Ozzie's te rade zijn gegaan. Ticketje retour voor diegenen die niet gewenst zijn. Voorlopig mag je nog binnen met je identiteitskaart. Straks heb je een reispas nodig en nog wat later een visum. Het gaat druk worden in Rotterdam, Oostende, Duinkerke en andere Calais'.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Was ik een inwoner van het VK dan was ik ongetwijfeld voorstander van Brexit. Als EU-onderdaan vind ik het spijtig dat ze eruit trekken. Ze waren heel vaak het land dat de megalomanie van de EU wat afremde. En je mag er zeker van zijn dat de Fransen nu nog meer eerste viool gaan spelen in Brussel en Straatsburg (niet toevallig twee steden die ze buitgemaakt hebben op les boches).
Wie er het meeste profijt gaat halen uit deze Brexitsaga? Ik zou het echt niet weten. Het VK heeft nog altijd zijn Gemenebest (2.5 miljard consumenten) als achtertuin. En ik gun hen alle succes.
De EU gedraagt zich hier als de bullebak-echtgenoot die zijn scheidende vrouw het bloed van onder de nagels pest.
Goede buren maken goede vrienden.
Wie er het meeste profijt gaat halen uit deze Brexitsaga? Ik zou het echt niet weten. Het VK heeft nog altijd zijn Gemenebest (2.5 miljard consumenten) als achtertuin. En ik gun hen alle succes.
De EU gedraagt zich hier als de bullebak-echtgenoot die zijn scheidende vrouw het bloed van onder de nagels pest.
Goede buren maken goede vrienden.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
of de EU zich als een bullebak echtgenoot gedraagt? ik weet het niet. Dat kan ook over de Britten gezegd worden.
Feit dat ze geen akkoord hebben, betekent gewoon dat beide denken dat ze er meer voordeel kunnen uit halen door been stijf te houden, dan voor oplossing te kiezen. Tijd zal het zeggen wie de beste keuze maakt.
Denk ook dat de Britten met Biden ook niet teveel moeten verwachten van USA. Biden is van Ierse afkomst en is er trots op. En het verdeelde Ierland is 1 van de Problemen om uit de impasse te geraken (net als de viswaters) en Biden trekt toch de Europese kaart.
Niet dat ik alles van de EU goedkeur. Hoe de EU toelaat wat er in Hongarije en Polen gebeurd, dat is de EU onwaardig.
Feit dat ze geen akkoord hebben, betekent gewoon dat beide denken dat ze er meer voordeel kunnen uit halen door been stijf te houden, dan voor oplossing te kiezen. Tijd zal het zeggen wie de beste keuze maakt.
Denk ook dat de Britten met Biden ook niet teveel moeten verwachten van USA. Biden is van Ierse afkomst en is er trots op. En het verdeelde Ierland is 1 van de Problemen om uit de impasse te geraken (net als de viswaters) en Biden trekt toch de Europese kaart.
Niet dat ik alles van de EU goedkeur. Hoe de EU toelaat wat er in Hongarije en Polen gebeurd, dat is de EU onwaardig.
Zoals in de meeste echtscheidingen zullen er enkel verliezers overblijven, mijn gedacht!
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
'Blokkering Engeland. 1500 vrachtwagens vast aan de Britse kust.'
Is het verboden te denken dat de Kikkers hierover niet ontevreden zijn ? FR en GB zijn honderden jaren lang met elkaar in oorlog geweest. De Entente cordiale werkte slechts door hun vijandschap tegen Duitsland.
Was dit een goede honderd jaar eerder gebeurd, dan was het nu opnieuw oorlog.
Last minute: nu al 3000 vrachtwagens vast !
Is het verboden te denken dat de Kikkers hierover niet ontevreden zijn ? FR en GB zijn honderden jaren lang met elkaar in oorlog geweest. De Entente cordiale werkte slechts door hun vijandschap tegen Duitsland.
Was dit een goede honderd jaar eerder gebeurd, dan was het nu opnieuw oorlog.
Last minute: nu al 3000 vrachtwagens vast !
Hadden die vrachtwagens nu niet vastgestaan door corona dan wel binnen tien dagen door de Brexit. De Britten weten nu wat ze na 1 januari kunnen verwachten.