belastingen voor nieuwe belegger degiro/lynx
TIP
Re: belastingen voor nieuwe belegger degiro/lynx
@Jeffers1990: als ik naar https://www.degiro.nl/open-een-rekening surf kom ik meteen op de vraag of je in BE of NL woont.
Logisch , ze noemen dat een buitenlandse brokerJeffers1990 schreef: ↑2 januari 2021, 21:52 Mogelijk dat Degiro niet beschikbaar is voor inwoners uit Belgie?
Belgie staat niet in het lijstje van landen bij het aanmaken van een account...![]()

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Heeft dat niet eerder te maken met dat ze zich niet richten op de belgische klanten en dus niet met onze FSMA te maken hebben ?lop schreef: ↑3 januari 2021, 18:33Logisch , ze noemen dat een buitenlandse brokerJeffers1990 schreef: ↑2 januari 2021, 21:52 Mogelijk dat Degiro niet beschikbaar is voor inwoners uit Belgie?
Belgie staat niet in het lijstje van landen bij het aanmaken van een account...![]()
![]()
Dat neemt niet weg dat je als Belg wel klant kan worden bij een Nederlandse broker.
Wachten op degiro.be of flatex.be ? ;-)
https://www.fsma.be/nl/party/degiro-bv
https://www.fsma.be/nl/party/flatex-bank-ag
Inderdaad, maar als je wacht tot dat ze actief worden in Belgie denk dat je lang kunt wachtenEarthNvstr1 schreef: ↑3 januari 2021, 18:53Heeft dat niet eerder te maken met dat ze zich niet richten op de belgische klanten en dus niet met onze FSMA te maken hebben ?
Dat neemt niet weg dat je als Belg wel klant kan worden bij een Nederlandse broker.
Wachten op degiro.be of flatex.be ? ;-)
https://www.fsma.be/nl/party/degiro-bv
https://www.fsma.be/nl/party/flatex-bank-ag
Ik heb mezelf zonet geregistreerd bij degiro. Je moet een aantal vragenlijsten over je kennis ivm beleggen en je opleidingsniveau invullen zodat ze je risico profiel kunnen bepalen alvorens ze je toelaten op hun platform. Dan kan je meteen beginnen met beleggen.
Dit probleem had ik initieel ook, maar na de pagina te herladen kreeg ik ipv die lijst met landen de keuze tussen BE en NL.Jeffers1990 schreef: ↑2 januari 2021, 21:52 Mogelijk dat Degiro niet beschikbaar is voor inwoners uit Belgie?
Hartelijk bedankt voor deze extra verduidelijking.spaarrudy schreef: ↑31 december 2020, 08:37 Je moet je dividendbelasting aangeven en betalen voor buitenlandse bedrijven, deze worden niet standaard afgehouden (enkel de bronheffing uit het land van dat bedrijf).
Voorbeeld: Apple betaalt 1€ dividend uit, waarvan 30% bronheffing van US (0,3€), dus je krijgt netto 0,7€. Op die 0,7€ moet je een Belgische belasting betalen van 30%. Die 0,7€ geef je in in je belastingsaangifte in vakje 1444/2444. Dan kan je die 30% van die 0,7€ terug krijgen en moet je 0,21€ (30% van 0,7€) invullen in vakje 1437/2437.
Als je geen dividenden ontvangt moet je niets invullen
je kan tot 800€ bruto aan dividenden ingeven in je belastingsaangifte en dan krijg je die 30% terug via de belastingen (enkel op aandelen, niet voor ETFs!).
Er is geen meerwaardebelasting of belasting op kapitaalwinsten indien je handelt volgens het principe van een goede huisvader (maw geen daytrader bent)
Ik vraag me echt af hoe serieus de vragenlijsten zijn (in het algemeen)
Ik denk dat letterlijk iedereen daar liegt... (ik toch
)
Het maakt dan ook niks uit, buiten het feit of ze je al dan niet toelaten...
Ik denk dat letterlijk iedereen daar liegt... (ik toch

Het maakt dan ook niks uit, buiten het feit of ze je al dan niet toelaten...
Wat zou het voordeel zijn van liegen op die vragen? Voor elk product is er een lijst met multiple choice vragen om te kijken of je weet waar je mee bezig bent. Hierop bewust verkeerd antwoorden lijkt me een dom idee.
Op de volgende vraag die ze dan stellen, of je al ervaring hebt met dat product ('geen', 'beetje', 'veel') hoeft liegen ook niet hoor. Zelfs als je 'geen' aanduid krijg je toegang tot het product. Ze geven dan gewoon een extra waarschuwing de eerste keer dat je er in wilt handelen.
Bij Lynx is dat niet zo, als je niet het juiste antwoord geeft, maken ze gewoon geen account aan.
Het hangt er ook vanaf op welke vraag, bijvoorbeeld Futures staan standaard af en die kan je pas aanzetten na het lezen van hun lectuur, maar soms stellen ze echt vragen waar je als beginnende belegger nee moet op antwoorden, maar dat je dan best liegt :3
Als iedereen de vraag stelt "hoeveel transacties heb je al gedaan?" en je pas een account geeft als je "100 of meer" antwoordt, dan kan je per definitie nooit beginnen met beleggen...
Het hangt er ook vanaf op welke vraag, bijvoorbeeld Futures staan standaard af en die kan je pas aanzetten na het lezen van hun lectuur, maar soms stellen ze echt vragen waar je als beginnende belegger nee moet op antwoorden, maar dat je dan best liegt :3
Als iedereen de vraag stelt "hoeveel transacties heb je al gedaan?" en je pas een account geeft als je "100 of meer" antwoordt, dan kan je per definitie nooit beginnen met beleggen...
Bij de kennisvragen lijkt dat ook maar om mee te lachen. Ofwel krijg je onmiddellijk het antwoord en zie je of het goed of fout was en kun je je antwoord aanpassen. Ofwel aan het einde van de vragenlijst en kun je gans de vragenlijst opnieuw doen met dan de juiste antwoorden. Men kan dat daarenboven dan nog onbeperkt herhalen.
Omdat het maar om mee te lachen lijkt te zijn gaat het wellicht om het voor hen juridisch indekken. Dat er nadien niet kan beweerd worden bij het opblazen van een account en de gevolgen daarvan dat je er niet de kennis voor had.
Ja klopt
Maar ik heb laatst nog een vragenlijst van Lynx gezien , voor een bepaald producten zoals een soort turbo's ofzo (was naar aanleiding van de migratie, producten waarin je in IE kon handelen maar nog niet in UK ofzoiets)
Die vragen waren wel niet om mee te lachen...
Na vraag 2 heb ik het opgegeven...
Ik heb die lijst wijselijk overgeslagen, het waren toch bepaalde exotische producten die ik niet nodig had...
Maar ik heb laatst nog een vragenlijst van Lynx gezien , voor een bepaald producten zoals een soort turbo's ofzo (was naar aanleiding van de migratie, producten waarin je in IE kon handelen maar nog niet in UK ofzoiets)
Die vragen waren wel niet om mee te lachen...
Na vraag 2 heb ik het opgegeven...
Ik heb die lijst wijselijk overgeslagen, het waren toch bepaalde exotische producten die ik niet nodig had...
Same here.
Ik dacht: ik ga mezelf niet bedriegen. Geen 80% van de vragen juist, dan weet ik er te weinig van om ermee om te gaan.
Ook omgekeerd: op de vragen over handelen met future opties was ik volgens Lynx geslaagd. Maar ik heb daar geen ervaring mee en heb dat ook zo eerlijk ingevuld waardoor ik toch geen toestemming kreeg. Ook daar heb ik geen problemen mee.
Ik dacht: ik ga mezelf niet bedriegen. Geen 80% van de vragen juist, dan weet ik er te weinig van om ermee om te gaan.
Ook omgekeerd: op de vragen over handelen met future opties was ik volgens Lynx geslaagd. Maar ik heb daar geen ervaring mee en heb dat ook zo eerlijk ingevuld waardoor ik toch geen toestemming kreeg. Ook daar heb ik geen problemen mee.