Vastgoed en corona
TIP
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Re: Vastgoed en corona
Vastgoed kopen we op een horizon van 25 jaar?
S&P500 ETF
WORLD ETF
ect
kan je perfect mee op twee oren slapen op z'n termijn
S&P500 ETF
WORLD ETF
ect
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
-
anonymous
-
moneytalks
- Newbie

- Contacteer:
Ik ken heel wat mensen die een vakantiewoning in de Canarische eilanden verhuren. Aankoopprijs is vergelijkbaar met een appartement in BE, maar het rendement is hoger (buiten Coronatijden gerekend)
Meeste mensen gaan er 2 weken op vakantie en betalen daar vlot de huurprijs van 1 maand in België voor.
Mijn familie werkt samen met een verhuurkantoor dat aan een strenge selectie doet (niet verhuren aan Britten die zuipen, aan Russen die het beest uithangen, en aan Spanjaarden die niet hygiënisch zijn)
Doorgaans zijn het ook dezelfde huurders die er jaarlijks terugkeren. Je moet kunnen rekenen op de ervaring van een verhuurkantoor dat voor jou huurders zoekt
-
moneytalks
- Newbie

- Contacteer:
Dat kun je zo noemen. Maar ik vind dat dit volledig wettelijk moet zijn.
Een investeringsappartement verhuren is in mijn ogen zoals een bedrijf runnen. De bedrijfsleider kiest een kandidaat waarvan de leider denkt dat dit goed is voor het bedrijf. Als de staat de bedrijfsleider dwingt een kandidaat aan te nemen omdat hij bij een minderheidsgroep behoort (Arabieren, werklozen, marginalen) dan is dit in strijd met de vrijheid tot ondernemen en kan dit de zaak failliet maken. Is in mijn ogen een reden om met ondernemen te stoppen. Zoals eigenaars van investeringsappartementen nu vaak kiezen om te verkopen.
De talloze horrorverhalen over slechte huurders zijn een goeie reden om aan discriminatie te doen. Het zijn vaak dezelfde groepen waar men miserie mee krijgt. Dit is natuurlijk niet politiek correct, maar het is wel de waarheid.
Ik ben voorstander van een mega waarborg van bijvoorbeeld de huurprijs van 12 maanden. Dit zou de huurder stimuleren om zich te gedragen. Kan de huurder die waarborg niet ophoesten, dan is hij meteen gediskwalificeerd. Maar zoiets lijkt me wettelijk gezien niet haalbaar
Ja en nee vind ik. Zolang je de effecten zelf niet in handen hebt, heb je een tegenpartijrisico.Henkie1984 schreef: ↑11 december 2020, 16:01Vastgoed kopen we op een horizon van 25 jaar?
S&P500 ETF
WORLD ETF
ect
Ik zou bijvoorbeeld niet goed slapen met een paar honderdduizend euro aan effecten bij een online broker.
Bij een lager bedrag ook niet als dat uw enige vorm van belegging is en eigenlijk ook niet als uw aandelen bij een gewone bank staan.
Fortis, Dexia, ... waren goedehuisvaderaandelen en de spaarders zijn allemaal gered door de politiek, er is geen garantie dat dit volgende keer ook zal gebeuren.
Bij vastgoed is dat tegenpartijrisico er ook, maar daar kan je u nog grotendeels tegen verzekeren.
Dat vreet aan uw rendement, maar het zorgt er toch een stuk voor dat je 's nachts beter slaapt.
Uw volledige belegging kan van de ene op de andere dag niet failliet gaan.
Ze kunnen wel een keuken/badkamer afbreken, maar de vloeren en pannen/bakstenen blijven meestal wel behouden.
Redenering van hierboven is nog meer van toepassing, je legt uw rendement nu volledig in handen van derden.moneytalks schreef: ↑12 december 2020, 15:59Ik ken heel wat mensen die een vakantiewoning in de Canarische eilanden verhuren. Aankoopprijs is vergelijkbaar met een appartement in BE, maar het rendement is hoger (buiten Coronatijden gerekend)
Meeste mensen gaan er 2 weken op vakantie en betalen daar vlot de huurprijs van 1 maand in België voor.
Mijn familie werkt samen met een verhuurkantoor dat aan een strenge selectie doet (niet verhuren aan Britten die zuipen, aan Russen die het beest uithangen, en aan Spanjaarden die niet hygiënisch zijn)
Doorgaans zijn het ook dezelfde huurders die er jaarlijks terugkeren. Je moet kunnen rekenen op de ervaring van een verhuurkantoor dat voor jou huurders zoekt
+ er is ook de afstand + je zit met de bijkomende moeilijkheid van wetgeving waar je mee te maken krijgt in een andere taal.
Wie niet waagt, blijft maagd. Maar daar zou ik toch ook niet goed van slapen...
(Ik ben wel te risico-avers denk ik.
Bij (online) brokers zitten die effecten in een apart vehikel, los van de activa van de bank of broker. Valt de broker of de bank dus omver dan is het in principe steeds mogelijk om uw effecten over te dragen.
Dat is trouwens ook het geval bij de grootbanken (maar enkel voor effecten). Dus geld op een rekening is een nummertje in de database van de bank, maar alle effecten (aandelen, obligaties, certificaten e/d) vallen buiten de inboedel van de bank.
Dat is trouwens ook het geval bij de grootbanken (maar enkel voor effecten). Dus geld op een rekening is een nummertje in de database van de bank, maar alle effecten (aandelen, obligaties, certificaten e/d) vallen buiten de inboedel van de bank.
Dat lees ik ook telkens, maar hoe zeker kan je zijn dat jouw geld daadwerkelijk in dat apart vehikel gestoken wordt?
En hoe zeker is dat apart vehikel, hoe goed is de controle daarop?
In 2006 achtte men CDO's/banken/huizenmarkt ook veilig, toch viel dat als een kaartenhuis in elkaar.
Als jij ervan overtuigd bent dat het veilig is, goed voor jou. Ik heb liever zaken van A tot Z zelf in handen.
Maar dit leidt te ver van het onderwerp van de thread, laat het vooral terug ontopic gaan...
-
anonymous
De Tijd:
Dieptepunt voor retailvastgoed nog niet in zicht
Mee door de coronacrisis zijn de tophuurprijzen op de Meir met 14 procent gedaald tot 1.600 euro per vierkante meter per jaar.
Door de opmars van e-commerce en de coronacrisis daalden de verhuur en de verkoop van winkelpanden in 2020 naar een dieptepunt. Ook de prijzen gingen onderuit. En het dieptepunt is nog niet in zicht.
Dat veel winkeliers door een nooit geziene crisis gaan, voelen ook hun huisbazen steeds meer. Vooral in de hoofdwinkelstraten staan de huurprijzen onder druk, blijkt uit cijfers van de makelaar JLL. Over veel contracten wordt ook opnieuw onderhandeld. 'En de shake-out in de retail gaat voort. Pas in de loop van 2021 kan de impact van de crisis goed worden ingeschat', zegt Jean-Philip Vroninks, de CEO van JLL België.
Dieptepunt voor retailvastgoed nog niet in zicht
Mee door de coronacrisis zijn de tophuurprijzen op de Meir met 14 procent gedaald tot 1.600 euro per vierkante meter per jaar.
Door de opmars van e-commerce en de coronacrisis daalden de verhuur en de verkoop van winkelpanden in 2020 naar een dieptepunt. Ook de prijzen gingen onderuit. En het dieptepunt is nog niet in zicht.
Dat veel winkeliers door een nooit geziene crisis gaan, voelen ook hun huisbazen steeds meer. Vooral in de hoofdwinkelstraten staan de huurprijzen onder druk, blijkt uit cijfers van de makelaar JLL. Over veel contracten wordt ook opnieuw onderhandeld. 'En de shake-out in de retail gaat voort. Pas in de loop van 2021 kan de impact van de crisis goed worden ingeschat', zegt Jean-Philip Vroninks, de CEO van JLL België.
't Is op het moment dat je dergelijk slecht nieuws leest dat je je posities moet innemen. Van zodra je leest dat er beterschap in zicht is ben je al te laat want dan zijn de koersen al opgelopen.
Vaker direct een hoger bod: Vlaamse huizenprijzen in 2020 het sterkst gestegen in 15 jaar
De verkoopprijzen voor huizen in Vlaanderen zijn in 2020 met 5,93 procent gestegen, dat is de grootste stijging sinds 2006. Dat blijkt uit de jaarlijkse barometer van makelaarsgroep ERA. Ook de appartementen zagen een grote prijsstijging, in het bijzonder in de kustgemeenten.
https://www.hln.be/woon/vaker-direct-ee ... ~ae5df724/
De verkoopprijzen voor huizen in Vlaanderen zijn in 2020 met 5,93 procent gestegen, dat is de grootste stijging sinds 2006. Dat blijkt uit de jaarlijkse barometer van makelaarsgroep ERA. Ook de appartementen zagen een grote prijsstijging, in het bijzonder in de kustgemeenten.
https://www.hln.be/woon/vaker-direct-ee ... ~ae5df724/
Er zouden beter statistieken van bij de notarissen uitgebracht worden.
Zo een artikels helpen om te prijzen hoog te houden. Durven mensen niet te ver onder de vraagprijs bieden.
Indien correct is het nog interessanter om de verschillende prijsklasses en regio's toe te lichten.
Onlangs zelf een stuk onder de vraagprijs gekocht (stond mss te hoog, mss ook niet); uit interesse volg ik immoweb nog af en toe.
Merk toch op dat er veel huizen niet verkocht geraken (al is het corona en laag seizoen).
- Heel lang online
- Telkens nieuwe (lagere) prijs, dan wordt de upload datum vernieuwd...
Zo een artikels helpen om te prijzen hoog te houden. Durven mensen niet te ver onder de vraagprijs bieden.
Indien correct is het nog interessanter om de verschillende prijsklasses en regio's toe te lichten.
Onlangs zelf een stuk onder de vraagprijs gekocht (stond mss te hoog, mss ook niet); uit interesse volg ik immoweb nog af en toe.
Merk toch op dat er veel huizen niet verkocht geraken (al is het corona en laag seizoen).
- Heel lang online
- Telkens nieuwe (lagere) prijs, dan wordt de upload datum vernieuwd...