VWCE vs IWDA + EMIM op Bolero
TIP
VWCE vs IWDA + EMIM op Bolero
Hey iedereen,
Afgelopen maanden wat na zitten denken over beleggen, afgelopen weken vooral ingelezen en ga ermee beginnen. Nu zit ik nog met een aantal vraagjes. Ondanks dat Bolero relatief duurder is vs DeGiro betrouw ik het net ietsjes meer dus ga ik voor Bolero.
1. ik koop IWDA + EMIM dan kost dit €7,5 per transactie onder de €2500, om de zoveel maanden eens een keertje EMIM kopen zodat ik een ratio van 88/12 bekom.
2. Ik koop VWCE wat een transactiekost van €15 heeft. Minder zorgen maar meer initiele kosten.
Ik ben van plan elke 3 maanden €2500 te investeren om zo de tranactiekosten per jaar relatief laag te houden.
Het verschil tussen de twee zou dus €30 zijn per jaar (€22,5 eigenlijk omdat er voor EMIM nog een transactie voorzien moet worden). Voor zover ik begrijp is IWDA + EMIM bijna hetzelfde als VWCE.
VWCE daartegenover is dan weer net iets makkelijker, je koopt het om de drie maanden en je kijkt er niet meer naar. Ondanks dat VWCE een ietsjes hogere TER heeft, lees ik dat toch redelijk wat mensen hiervoor gaan.
Wat is jullie mening hierover? VWCE vs IWDA+EMIM?
Alvast bedankt!
Afgelopen maanden wat na zitten denken over beleggen, afgelopen weken vooral ingelezen en ga ermee beginnen. Nu zit ik nog met een aantal vraagjes. Ondanks dat Bolero relatief duurder is vs DeGiro betrouw ik het net ietsjes meer dus ga ik voor Bolero.
1. ik koop IWDA + EMIM dan kost dit €7,5 per transactie onder de €2500, om de zoveel maanden eens een keertje EMIM kopen zodat ik een ratio van 88/12 bekom.
2. Ik koop VWCE wat een transactiekost van €15 heeft. Minder zorgen maar meer initiele kosten.
Ik ben van plan elke 3 maanden €2500 te investeren om zo de tranactiekosten per jaar relatief laag te houden.
Het verschil tussen de twee zou dus €30 zijn per jaar (€22,5 eigenlijk omdat er voor EMIM nog een transactie voorzien moet worden). Voor zover ik begrijp is IWDA + EMIM bijna hetzelfde als VWCE.
VWCE daartegenover is dan weer net iets makkelijker, je koopt het om de drie maanden en je kijkt er niet meer naar. Ondanks dat VWCE een ietsjes hogere TER heeft, lees ik dat toch redelijk wat mensen hiervoor gaan.
Wat is jullie mening hierover? VWCE vs IWDA+EMIM?
Alvast bedankt!

Re: VWCE vs IWDA + EMIM op Bolero
Maakt voor zover ik weet heel weinig uit of je VWCE of de 2 iShares trackers gebruikt.
Eventueel kan je een andere broker (Binck?) kiezen, die is nog net iets goedkoper. Maar als je graag Bolero hebt, zal die paar euro per transactie nu ook niet meteen het verschil maken vermoed ik
Eventueel kan je een andere broker (Binck?) kiezen, die is nog net iets goedkoper. Maar als je graag Bolero hebt, zal die paar euro per transactie nu ook niet meteen het verschil maken vermoed ik

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Van alles een beetje. Zo heb je ook spreiding in uitgever, mix van iShares en Vanguard.
En voor de small caps neem ik ZPRS, met SPDR als uitgever.
Zo zie ik het toch.
En voor de small caps neem ik ZPRS, met SPDR als uitgever.
Zo zie ik het toch.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Iema ipv EMIM, en dat bij Degiro, dan betaal je geen transactiekosten. Zelfde voor iwda.
die IEAM is wel flink kleiner en heeft een veel lager volume, of kijk je daar helemaal niet naar?
Zelf doe ik het ook zo jaarlijks.
Op 22/02 koop ik steeds VWCE (samen met VAGE & PHAU)
Op 22/08 koop ik dan IWDA + EMIM (en AGGH)
(dagen zijn volledig arbitrair)
Bogleheadsportefeuille: IWDA (40%) - EMIM (40%) - AGGH (20%)
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
Vanguard portefeuille : VWCE (80%) - VAGE (20%)
Aandelenportefeuille: Combinatie van familiale holdings & Belgisch vastgoed
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zo lijkt het inderdaad wel, maar ik kan niet goed inschatten of dat nu erg is. Iemand anders een idee?
Ik lees op reddit: The underlying index is slightly different. EM IMI invests in everything (EM large, mid and small cap), but EM only invests in large and mid-cap.
EMIM is dus groter, dus misschien inderdaad toch belangrijk. De transactiekosten haal je er op lange termijn wel uit. Sorry voor de verwarring, ik had zelf nog te weinig opgezocht.
Ik vind het verhandelde volume wel een aandachtspunt. Als er te weinig handel is in de ETF kan dit vervelend zijn als je wil verkopen.
Voor EFTs mag je niet vergeten dat er marketmakers zijn.
De Authorized Participants (AP) zullen direct arbitreren van het moment dat de prijs van de ETF een ietsje afwijkt van de som van de onderliggende waarden. Je kan dit zien aan het orderboek waar je dikwijls zowel aan de vraag als de biedkant dezelfde aantallen ziet staan.
Als jij dus binnen de spread zit zal je transactie wel uitgevoerd worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De EM indexen is inderdaad verschillend.woodpeckerbird schreef: ↑7 januari 2021, 18:48 Ik lees op reddit: The underlying index is slightly different. EM IMI invests in everything (EM large, mid and small cap), but EM only invests in large and mid-cap.
EMIM is dus groter, dus misschien inderdaad toch belangrijk. De transactiekosten haal je er op lange termijn wel uit. Sorry voor de verwarring, ik had zelf nog te weinig opgezocht.
met IWDA + EMIM beleg je in zo'n 87% van de wereldwijd vrij verhandelbare aandelen.
met IWDA + IEMA beleg je in zo'n 86% van de wereldwijd vrij verhandelbare aandelen.
Het verschil is dus niet groot.
De impact van de eventuele transactiekosten kan wel groot zijn als je voor kleine bedragen koopt.
Als je telkens voor 10k koopt zou ik me er geen zoergen over maken, als je aankopen een factor kleiner zijn zou ik de transactie kosten zo klein wilen maken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik vind het echt moeilijk om een ETF port samen te stellen...
Stel dat ik volgende capitaliserende aandelen elementen apart wil:
- World large/mid cap ex EM
- World small cap ex EM
- World EM
Van dezelfde uitgever en verhandelbaar met deftig volume op Amsterdam of andere beurs aan dezelfde kosten als Amsterdam en bij een Belgische broker.
Wat zijn dan de mogelijkheden ?
Stel dat ik volgende capitaliserende aandelen elementen apart wil:
- World large/mid cap ex EM
- World small cap ex EM
- World EM
Van dezelfde uitgever en verhandelbaar met deftig volume op Amsterdam of andere beurs aan dezelfde kosten als Amsterdam en bij een Belgische broker.
Wat zijn dan de mogelijkheden ?
Ik heb VWCE en SPDR. Dan heb je met de eerste World en Emerging Markets, en met de 2de de World SmallCaps.
Beide vormen hier voor mij een stabiele basis, als je deze opbouwt leer omgaan met ETFs en heb jij tijd om daarna nog satellieten toe te voegen. Met satellieten bedoel ik dan persoonlijke accenten zoals robotics, health, big data, .... Je kan de dan nu al beginnen opvolgen en binnen x tijd zie wat hun impact zou geweest zijn op je portefeuille.
Het aanbod is zo groot, en ieder heeft zijn mening dat je op een moment gewoon moet beginnen. Anders blijf je eeuwig zoeken.
Beide vormen hier voor mij een stabiele basis, als je deze opbouwt leer omgaan met ETFs en heb jij tijd om daarna nog satellieten toe te voegen. Met satellieten bedoel ik dan persoonlijke accenten zoals robotics, health, big data, .... Je kan de dan nu al beginnen opvolgen en binnen x tijd zie wat hun impact zou geweest zijn op je portefeuille.
Het aanbod is zo groot, en ieder heeft zijn mening dat je op een moment gewoon moet beginnen. Anders blijf je eeuwig zoeken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, ik begrijp wat je zegt, maar dat is geen antwoord op mijn concrete vraag.Natal schreef: ↑7 januari 2021, 20:18 Ik heb VWCE en SPDR. Dan heb je met de eerste World en Emerging Markets, en met de 2de de World SmallCaps.
Het aanbod is zo groot, maar blijkbaar is het antwoord op mijn eenvoudige vraag niet zo eenvoudig ;-)
Shares: Iwda+emim+IUSN
Spdr heeft ook alternatieven
Vanguard heeft geen small caps.
Spdr heeft ook alternatieven
Vanguard heeft geen small caps.
IWDA EMIM IUSN dan. Alle 3 van Ishares. Geen idee op welke beurs je ze goedkoopst vind. Mogelijks moet je voor IUSN naar Frankfurt.
Bij Binck kost Amsterdam en Frankfurt evenveel.
Bij Binck kost Amsterdam en Frankfurt evenveel.