Santander info - > garantiefonds: Spanje binnenkort!
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Santander info - > garantiefonds: Spanje binnenkort!
Per persoon en per bankvergunning als ik het juist heb.DCM78 schreef: ↑11 januari 2021, 23:16 Het garantiestelsel is per bank? Op per bank en per land? Stel: 100000 op Nibc en 100000 op Rabo. Beide banken vallen onder het Nederlandse garantiestelsel. Ben je dan voor beide banken "verzekerd" of voor "100000" in Nederland in het totaal?
Kwestie van toch liever onder het Nederlandse stelsel te vallen dan dat van Spanje. Buikgevoel doet teveel denken aan BMPB. Was ook veelbelovend. Was er erg tevreden, maar toen begon het slechter te gaan (evenwel steeds onder Belgisch stelsel) en uiteindelijk de overname door Aion waar ik persoonlijk niet zoveel mee heb.
Heb je een gezamenlijke rekening dan ben je elk voor €100000 gedekt dus €200000 ik totaal.
Heb je meerdere rekeningen bij dezelfde bank dan ben je voor €100000 gedekt.
Sommige banken gebruiken dezelfde licentie. Heb je bij elk van die banken rekeningen dan ben je toch maar voor €100000 gedekt.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Goede vraag, maar ik dacht dat het per instelling is.
Los daarvan kan je volgens mij niet teveel vertrouwen op dat "garantie" fonds en dus best je eieren spreiden.
Los daarvan kan je volgens mij niet teveel vertrouwen op dat "garantie" fonds en dus best je eieren spreiden.
Het is per bank en per 'klant'.
Als je nog een spaarboekje zou hebben op naam van je echtgenote is het dubbel..
"""""Bij Belgische banken is uw geld, op al uw zichtrekeningen, spaarrekeningen, termijnrekeningen en kasbons samen, gewaarborgd tot 100.000 euro per bank en per persoon (niet per rekening)."""""" (info Vlaamse overheid).
1, Ik ben al dik content dat ik niet de enige ben die alles er al wegneemt (in mijn geval verleden tijd : staat al op een andere rekening sinds gisteren).
2. spreiden : klopt. Zo veel mogelijk je eieren overal leggen.
En voor mezelf hou ik er rekening mee dat ze een grote bank niet kunnen dekken in hun garantie. Dan doen ze het met andere oplossingen zoals in het verleden voor Dexia, Fortis, KBC.
Als je nog een spaarboekje zou hebben op naam van je echtgenote is het dubbel..
"""""Bij Belgische banken is uw geld, op al uw zichtrekeningen, spaarrekeningen, termijnrekeningen en kasbons samen, gewaarborgd tot 100.000 euro per bank en per persoon (niet per rekening)."""""" (info Vlaamse overheid).
1, Ik ben al dik content dat ik niet de enige ben die alles er al wegneemt (in mijn geval verleden tijd : staat al op een andere rekening sinds gisteren).
2. spreiden : klopt. Zo veel mogelijk je eieren overal leggen.
En voor mezelf hou ik er rekening mee dat ze een grote bank niet kunnen dekken in hun garantie. Dan doen ze het met andere oplossingen zoals in het verleden voor Dexia, Fortis, KBC.
Denk je dat in die zin grote banken veiliger zijn (te groot om te laten omvallen)? Bij welke grote bank zit je safe?
- Rabobank lijkt me zeer solide. Goede ratings, grote bank in Nederland. Nadeel, een Nederlands garantiestelsel. Ik kan me inbeelden dat Nederlanders sneller hun centen zouden terugzien bij problemen.
Die bank geniet mijn voorkeur.
- Fortis, Belfius, KBC, ING, Argenta ook, maar die geven het minimum van het minimum...
- Medirect en NIBC vind ik de beste spelers momenteel maar hierbij geen rating.
- Keytrade niet te onderschatten.
Ik blijf het vreemd vinden van Santander. Alsof ze geld nodig hebben van hun buitenlandse filialen en dan komen de Kaupthing herinneringen boven... Gelukkig met goede afloop.
- Rabobank lijkt me zeer solide. Goede ratings, grote bank in Nederland. Nadeel, een Nederlands garantiestelsel. Ik kan me inbeelden dat Nederlanders sneller hun centen zouden terugzien bij problemen.
Die bank geniet mijn voorkeur.
- Fortis, Belfius, KBC, ING, Argenta ook, maar die geven het minimum van het minimum...
- Medirect en NIBC vind ik de beste spelers momenteel maar hierbij geen rating.
- Keytrade niet te onderschatten.
Ik blijf het vreemd vinden van Santander. Alsof ze geld nodig hebben van hun buitenlandse filialen en dan komen de Kaupthing herinneringen boven... Gelukkig met goede afloop.
-
- Verbannen Gebruiker
Bij Keytrade zeggen we beter: niet te schatten, aangezien het onder het Franse garantiestelsel valt.
Santander is niet de enige: DB heeft hetzelfde gedaan, met Keytrade is hetzelfde gebeurd.
Er zal wel een goede reden voor bestaan. Ik ben nu even aan het freewheelen:
- de staat ontvangt liever de 0,15% die de banken moeten betalen zelf, dan dat een Belgische dochter de 0,15% aan de Belgische staat betaalt en ze fluisteren iets in het oor van de hoofdbank
- het komt beter uit voor de financiering van de hoofdbank ( asset liability management)
- het is voordeliger voor hun kapitaalvereisten (Basel III)