Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
-
anonymous
Re: Terugdraaiende teller of subsidies 2021 voor zonnepanelen
Inderdaad je moet betalen voor het gebruik van het net om je elektriciteit te injecteren en nogmaals als je afneemt. tot nu betaalde u daarvoor het prosumententaks
Nee, het prosumententarief is een forfaitaire distributiekost voor je afname omdat je werkelijk netgebruik bij analoge teller onbekend is.
Ik zie nergens dat de voor injectie óók distributiekosten moet betalen (die groter is dan de vergoeding die je ontvangt). Deze zal betaald worden door de gebruiker/afnemer van deze stroom, geen tweede maal door de opwekker ook nog - dan zou inderdaad niemand willen terugleveren.
Ik zie nergens dat de voor injectie óók distributiekosten moet betalen (die groter is dan de vergoeding die je ontvangt). Deze zal betaald worden door de gebruiker/afnemer van deze stroom, geen tweede maal door de opwekker ook nog - dan zou inderdaad niemand willen terugleveren.
Je betaalt pas nettarief voor injectie, vanaf je een contract hebt met een leverancier die van jou electriciteit koopt.
Dus, sla niet alle situaties door elkaar aub. Prosumententarief bestaat niet meer in zulke situatie.
Dus, sla niet alle situaties door elkaar aub. Prosumententarief bestaat niet meer in zulke situatie.
-
anonymous
Vandaar alle heisa, die er niet zou zijn mocht het zijn zoals jij hier stelt, want dan zouden we allen tevreden zijn, geen prosumententarief meer en zelfs een vergoeding voor injectie.
En die netwerkkosten zal je ook moeten betalen, ook als je een contract kiest en geen injectievergoeding wenst, vermits met de invoering digitale meter het prosumententarief wegvalt gezien grondwettelijk hof terugdraaiende meter of de verrekening ervan bij digitale meter voor de beloofde 15 jaar werd vernietigd
En die netwerkkosten zal je ook moeten betalen, ook als je een contract kiest en geen injectievergoeding wenst, vermits met de invoering digitale meter het prosumententarief wegvalt gezien grondwettelijk hof terugdraaiende meter of de verrekening ervan bij digitale meter voor de beloofde 15 jaar werd vernietigd
Laatst gewijzigd door anonymous op 17 januari 2021, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Eerlijk, ik geloof hier niet in. Vadertje staat gaat geen centen laten ontglippen die het nu heeft.
En, heb je enig idee wat de werkelijke kosten inhouden? Heb jaren gewerkt met in het oog houden van piekkwartuurverbruik, je zal versteld staan van het eindresultaat. Er gingen weinig maanden voorbij zonder problemen. Zijn er op het werk na zo'n jaar of 5 ook vanaf gestapt, toen kon dit nog, toen waren er nog keuzes. Denk niet dat dit nu het geval is. Het zal uiteindelijk wel voor iemand goed zijn.
Zoals de situatie zich nu ontwikkelt, zal het zo gaan : 'de zon schijnt, we zijn thuis, en we moeten een wasmachine opzetten'
Wat doe je dan op dàt ogenblik : je panelen opzetten. Wasmachine is klaar : panelen terug uitschakelen.
Wat doe je dan op dàt ogenblik : je panelen opzetten. Wasmachine is klaar : panelen terug uitschakelen.
Iemand al een website of idee waar je de energieleveranciers kunt vergelijken met injectietarieven ?
Ok een belangrijke verduidelijking die nodig is dus:
Ik zet stroom op het net (terugdraaiende teller) de kW zet ik gratis op het net, of dat er nu 1 is of 10000, maar ik betaal prosumententaks. Dat is duidelijk
Ik zet stroom op het net (digitale meter): dan komen de vragen...
1) ik moet(?) een injectiecontract nemen met mijn (of desnoods een andere?) energieleverancier (Engie):
->ik KRIJG 4.545ct/kW (in mijn geval Engie)
->ik BETAAL ook voor gebruik net? zo ja per kW (zoals ik veronderstelde: distributie en transport, en da's inderdaad hoger dan de winst van 4.545ct), of vast tarief (genre prosumententaks)
2) ik neem GEEN injectiecontract (als je de keuze al zou hebben)
-> ik krijg niets voor mijn geinjecteerde kW
-> ik betaal ook niets voor die geinjecteerde kW
-> de geinjecteerde kW zijn 'kado aan energieleveranciers/netbeheerder'
-> dit is hetzelfde als 'de overtollige stroom zelf verspillen' (stoofke in de tuin)
Ik zet stroom op het net (terugdraaiende teller) de kW zet ik gratis op het net, of dat er nu 1 is of 10000, maar ik betaal prosumententaks. Dat is duidelijk
Ik zet stroom op het net (digitale meter): dan komen de vragen...
1) ik moet(?) een injectiecontract nemen met mijn (of desnoods een andere?) energieleverancier (Engie):
->ik KRIJG 4.545ct/kW (in mijn geval Engie)
->ik BETAAL ook voor gebruik net? zo ja per kW (zoals ik veronderstelde: distributie en transport, en da's inderdaad hoger dan de winst van 4.545ct), of vast tarief (genre prosumententaks)
2) ik neem GEEN injectiecontract (als je de keuze al zou hebben)
-> ik krijg niets voor mijn geinjecteerde kW
-> ik betaal ook niets voor die geinjecteerde kW
-> de geinjecteerde kW zijn 'kado aan energieleveranciers/netbeheerder'
-> dit is hetzelfde als 'de overtollige stroom zelf verspillen' (stoofke in de tuin)
Laatst gewijzigd door treenman op 17 januari 2021, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je dit allemaal herleest kom je tot de slotsom dat we ons een hersenkwab moeten afstaan om te berekenen hoé we de stelende overheid moeten van antwoord dienen. Met dien verstande, de overheid verandert en manipuleert zoveel ze goesting heeft, en wij -schapen- kunnen slechts 'volgen'.
Er zal nooit een systeem bestaan waarbij je wint. De overheid schakelt universiteiten in om al deze bekommernissen in HUN voordeel te laten uitrekenen.
Maar wat zij NOOIT verwachten, en dat is hun slechtste droom, dat wij massaal onze panelen uitschakelen! Want dàt geeft hun DIKKE problemen.
Er zal nooit een systeem bestaan waarbij je wint. De overheid schakelt universiteiten in om al deze bekommernissen in HUN voordeel te laten uitrekenen.
Maar wat zij NOOIT verwachten, en dat is hun slechtste droom, dat wij massaal onze panelen uitschakelen! Want dàt geeft hun DIKKE problemen.
Laatst gewijzigd door Zosi1 op 17 januari 2021, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
anonymous
Vuistregel voor wie overstapt naar de nieuwe formule, is dat je zo veel mogelijk energie die je zonnepanelen opwekken onmiddellijk verbruikt. “Hoe meer je zelf opgewekte zonne-energie meteen verbruikt, hoe voordeliger je af zult zijn”, klinkt het bij Test-Aankoop. Je moet immers betalen voor wat je van het net afneemt, én voor wat je erop zet.
zeg bp-dinges, daar zitten we nu al dagen over te discussieren. Het is ONMOGELIJK om je dagelijkse verbruik direct op te soeperen!
- WildeHilde
- Newbie

- Contacteer:
Sommigen hebben de bui al lang zien hangen en hebben panelen 'in 't zwart' geplaatst.
Een alternatief stroomcircuit gemaakt en zo niks prosumententaks en al dat gedoe.
Een alternatief stroomcircuit gemaakt en zo niks prosumententaks en al dat gedoe.
-
anonymous
Zos1 , ik haalde een advies van testaankoop aan waar vooral de laatste zin van belang is
Je moet immers betalen voor wat je van het net afneemt, én voor wat je erop zet.
Je moet immers betalen voor wat je van het net afneemt, én voor wat je erop zet.
Panelen in het zwart plaatsen is uiterst gevaarlijk. Vanaf je een verbinding hebt met het openbare net, ben je verplicht om ze te laten keuren en ze aan te melden. Dus : OF je hebt een volledige standalone installatie, dan moet je niets melden, OF er is een verbinding met het openbare net. En ALS die er is kan je dat niet verborgen houden, op geen enkele wijze! ZWARE boetes en afschakelingen van het net zijn je deel!
Nee, je vertelt een broodje-aap verhaal!
Nee, je vertelt een broodje-aap verhaal!