vzw en beleggen
TIP
vzw en beleggen
Beste allemaal,
Wat zouden jullie optimaliseren aan het beheer van de centen van onze vzw? We hebben weinig kosten in verhouding tot onze cashbuffer. We hebben ook niet onmiddellijk plannen om extra cashverslindende activiteiten op te zetten.
Situatieschets:
- 0€ schulden
- 500000€ op een spaarrekening
- jaarlijkse werkingskosten: +- 100000€, 95% daarvan binnen één kwartaal
- jaarlijks netto surplus: >= 80000€
De consensus groeit om een deel van onze cash te beleggen. We zouden op een comfortabele manier +-350000€ voor quasi onbeperkte duur opzij kunnen zetten. Jaarlijks komt daar 80000€ of meer bij. We hebben een héél goeie boekhouder wiens advies we 100% vertrouwen, maar het kan geen kwaad om ook eens wat breder een lijntje uit te gooien. Bij deze dus graag jullie visie.
Alvast bedankt voor jullie meedenken!
Dikkepatapoef
Wat zouden jullie optimaliseren aan het beheer van de centen van onze vzw? We hebben weinig kosten in verhouding tot onze cashbuffer. We hebben ook niet onmiddellijk plannen om extra cashverslindende activiteiten op te zetten.
Situatieschets:
- 0€ schulden
De consensus groeit om een deel van onze cash te beleggen. We zouden op een comfortabele manier +-350000€ voor quasi onbeperkte duur opzij kunnen zetten. Jaarlijks komt daar 80000€ of meer bij. We hebben een héél goeie boekhouder wiens advies we 100% vertrouwen, maar het kan geen kwaad om ook eens wat breder een lijntje uit te gooien. Bij deze dus graag jullie visie.
Dikkepatapoef
Re: vzw en beleggen
Een vzw mag, in tegenstelling tot wat sommigen ook mogen verklaren, wel degelijk winst maken.
De gerealiseerde winsten moeten compleet aan het doel, waarvoor de vereniging werd opgericht, besteed worden. De winst mag onder geen enkele voorwaarde uitgekeerd worden aan de leden, zelfs niet bij ontbinding.
Meer bepaald mag een vzw noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks, enig vermogensvoordeel uitkeren of bezorgen aan de oprichters, de leden, de bestuurders of enig andere persoon, behalve voor het in de statuten bepaald belangeloos doel.
Elke verrichting in strijd met dit verbod is nietig.
https://www.vsdc-fb.be/nl/faq/113/vrage ... -mag-maken
De gerealiseerde winsten moeten compleet aan het doel, waarvoor de vereniging werd opgericht, besteed worden. De winst mag onder geen enkele voorwaarde uitgekeerd worden aan de leden, zelfs niet bij ontbinding.
Meer bepaald mag een vzw noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks, enig vermogensvoordeel uitkeren of bezorgen aan de oprichters, de leden, de bestuurders of enig andere persoon, behalve voor het in de statuten bepaald belangeloos doel.
Elke verrichting in strijd met dit verbod is nietig.
https://www.vsdc-fb.be/nl/faq/113/vrage ... -mag-maken
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Beleggen is waarschijnlijk geen doel voor de vzw.
Wat kunnen jullie doen met het (grote) kapitaal dat jullie hebben dat binnen het doel van de vzw valt!
Wat kunnen jullie doen met het (grote) kapitaal dat jullie hebben dat binnen het doel van de vzw valt!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dankjewel voor je reactie. Dat zijn inderdaad zaken waar we rekening mee houden. De reden dat we winst maken is dat we onszelf niet vergoeden voor ons werk...kaohsiung schreef: ↑8 februari 2021, 16:42 Een vzw mag, in tegenstelling tot wat sommigen ook mogen verklaren, wel degelijk winst maken.
Enige suggestie hoe de groeiende cashberg van onze vzw te beleggen?
Ik denk dat je de opmerkingen hierboven niet begrijpt. De finaliteit van een vzw is .. zijn doel steunen. In dat kader lijkt het mij onwaarschijlijk dat je het geld in een vzw kunt beleggen. Want leg maar eens uit dat je zo "het doel van de vereniging" steuntfandango schreef: ↑8 februari 2021, 17:10Enige suggestie hoe de groeiende cashberg van onze vzw te beleggen?kaohsiung schreef: ↑8 februari 2021, 16:42 Een vzw mag, in tegenstelling tot wat sommigen ook mogen verklaren, wel degelijk winst maken.

Gewoon op souperen.fandango schreef: ↑8 februari 2021, 12:04 Beste allemaal,
Situatieschets:
- 0€ schulden
Dikkepatapoef
Deel naar een goed doel.
En vermits een goede boekhouder , die zou het zeker moeten weten.
Estate Guru believer.
Ik begrijp de antwoorden. Ik vind het alleen jammer dat ze naast de vraag antwoorden.
Zucht. Beleggen binnen een vzw mag. De opbrengst van die beleggingen moet naar het doel van de vzw gaan. Zo zijn er nog een aantal beperkingen. Uiteraard gaan we daar rekening mee houden.De finaliteit van een vzw is .. zijn doel steunen. In dat kader lijkt het mij onwaarschijlijk dat je het geld in een vzw kunt beleggen. Want leg maar eens uit dat je zo "het doel van de vereniging" steunt![]()
Ik zal mijn vraag wat verder preciseren. Misschien helpt dat. Zien jullie valkuilen bij het beleggen als vzw, andere dan de wettelijke die we perfect in kaart hebben gebracht?
Zo kunnen we bijvoorbeeld op een aantal zaken letten:
- een duidelijk plan voor het beheer van onze reserves opstellen
- de zaak eenvoudig genoeg houden
- alles goed documenteren
- bepaalde activacategorieën vermijden
- ...
Wat nog?
Fandango
Een VZW is geen spaarkas zeggen wij hier in onze vereniging. Wij hanteren dus een kas voorvader dagelijkse werking, en hebben een buffer voor uitzonderlijke situaties. De rest gaat bij ons terug naar activiteiten waar het publiek blij van wordt. En een schenking aan een goed doel in de nabije omgeving lokaal onder de kerktoren geeft heel wat voldoening. En dan zwijg ik nog over de media aandacht die je genereert.
Maar geen idee wat jullie vzw voor vereniging is. Misschien zijn jullie wel een beleggingsclub.
Maar geen idee wat jullie vzw voor vereniging is. Misschien zijn jullie wel een beleggingsclub.
Wij bieden al enkel dat laatste aan. Gratis. Zonder subsidies.
Een schenking hebben we overwogen, op mijn initiatief trouwens. Daar was geen consensus over. Bedankt toch voor de suggestie. Ook al ging ze niet in op de vraag, ze was waardevol geweest voor veel anderen.En een schenking aan een goed doel in de nabije omgeving lokaal onder de kerktoren geeft heel wat voldoening.
Die hebben we genoeg/te veel.En dan zwijg ik nog over de media aandacht die je genereert.
We plannen maar een klein deel van onze buffer nodig te hebben voor onze werking. Toch draagt de hele buffer in belangrijke mate bij aan de verwezenlijking van ons doel. Hij biedt ons cruciale onafhankelijkheid ten aanzien van onze sponsors.
Dus, om mijn vraag, nu met meer context ingekleed, nogmaals te herhalen:
Hoe zou je de buffer van onze vereniging beleggen?
Op zich is beleggen dat inderdaad niet.
Die vraag hebben we ons al gesteld. Onze conclusie was duidelijk. Te veel details over onze activiteiten geef ik liever niet, maar het nuttigste, meest realistische gebruik van het opgebouwde kapitaal op dit moment is als buffer tegen mogelijke inmenging vanwege sponsors.Wat kunnen jullie doen met het (grote) kapitaal dat jullie hebben dat binnen het doel van de vzw valt!
Wat zou jij in onze plaats doen met het gedeelte van de buffer dat niet onmiddellijk bruikbaar hoeft te zijn voor de dagelijkse werking?
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Een geheime vzw met geheime activiteiten 

Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Ik heb hier over de jaren al heel wat interessante informatie kunnen bij elkaar sprokkelen rond persoonlijke financiën, onder meer dankzij reteiP, Roo, poldermol, B7H4long en anderen. Deze commentaar van u valt daar niet onder.
Ik merk wel vaker - ook in het echte leven- dat sommigen geneigd zijn ons ongevraagd en niet gespeend van enige relevante kennis te vertellen hoe we ons vrijwilligersproject zouden moeten draaien. Die neiging merk ik veel minder als het over mijn professionele activiteit gaat.
We zetten ons al jaar meer dan twintig jaar belangeloos in voor de goede zaak. Beseft u wel hoe lomp uw bericht tegen die achtergrond overkomt? Het is verdorie niet omdat deze conversatie online loopt dat u elementair fatsoen overboord moet gooien!
Ja, ik ben ontstemd. Verdorie, een mens zou van minder!
- Beleggen in aandelen en obligaties: 60% VWCE en 40% DBZB.fandango schreef: ↑9 februari 2021, 00:06Wij bieden al enkel dat laatste aan. Gratis. Zonder subsidies.
Een schenking hebben we overwogen, op mijn initiatief trouwens. Daar was geen consensus over. Bedankt toch voor de suggestie. Ook al ging ze niet in op de vraag, ze was waardevol geweest voor veel anderen.En een schenking aan een goed doel in de nabije omgeving lokaal onder de kerktoren geeft heel wat voldoening.
Die hebben we genoeg/te veel.En dan zwijg ik nog over de media aandacht die je genereert.
We plannen maar een klein deel van onze buffer nodig te hebben voor onze werking. Toch draagt de hele buffer in belangrijke mate bij aan de verwezenlijking van ons doel. Hij biedt ons cruciale onafhankelijkheid ten aanzien van onze sponsors.
Dus, om mijn vraag, nu met meer context ingekleed, nogmaals te herhalen:
Hoe zou je de buffer van onze vereniging beleggen?
- Beleggen in vastgoed.
Hangt allemaal een beetje af van de activiteit. Geld oppotten om op te potten is ook maar stom he. Gaat dat niet een beetje het doel voorbij? (Ik stel de vraag want soms vergeet men dat wel is)
Vastgoed aankopen kan mogelijk een optie zijn (als jullie dat nog niet in bezit hebben). Beperkte (onkosten)vergoedingen etc uitkeren zou ik met zo'n buffer wel doen. Dat valt niet onder uitkeren van vergoedingen aan de leden (dat is trouwens allemaal een heel grijze zone).
Gelet de buffer al eens gedacht aan de ledenkosten te verminderen (als die er zijn)? Als beleggingen pakweg X% per jaar opbrengen is het misschien wel leuk om de ledenbijdrage te verminderen met 20% indien mogelijk.
Een jaarlijkse uitkering andere verenigingen met de winsten uit de beleggingen is mogelijk ook interessant.
Vastgoed aankopen kan mogelijk een optie zijn (als jullie dat nog niet in bezit hebben). Beperkte (onkosten)vergoedingen etc uitkeren zou ik met zo'n buffer wel doen. Dat valt niet onder uitkeren van vergoedingen aan de leden (dat is trouwens allemaal een heel grijze zone).
Gelet de buffer al eens gedacht aan de ledenkosten te verminderen (als die er zijn)? Als beleggingen pakweg X% per jaar opbrengen is het misschien wel leuk om de ledenbijdrage te verminderen met 20% indien mogelijk.
Een jaarlijkse uitkering andere verenigingen met de winsten uit de beleggingen is mogelijk ook interessant.
@Fandango
Waarom sluit je jouw VZW niet aan bij de VLD ?
50.000 euro's zijn toch niet te versmaden ? Je hebt dan ook het voordeel dat bij het uitbreken van het schandaal onze verzamelde MSM je kant zullen kiezen en protest zullen afdoen als steun aan de anti-politiek (zeg maar bewuste kiezers).
Misschien een tip voor de andere leden
Wel boter bij de vis vragen !
Toegevoegd:
'Bij een audit die de raad van bestuur van de vzw had besteld, kwamen schijnbaar onverklaarbare geldstromen aan het licht. Er werd een gerechtelijke bewindvoerder aangesteld, die de rekeningen aan het uitpluizen is. El Kaouakibi spreekt van een politieke afrekening' (welke afrekening ? grootspraak zoals altijd uit die hoek)
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... n/10282217
Het is toch altijd hetzelfde: wij Vlamingen zijn al bij al fatsoenlijke mensen. In de ogen van buitenlanders zijn we naievelingen die er om vragen opgelicht te worden. Vraag het maar aan de NVA met hun schandaal.
Waarom sluit je jouw VZW niet aan bij de VLD ?
50.000 euro's zijn toch niet te versmaden ? Je hebt dan ook het voordeel dat bij het uitbreken van het schandaal onze verzamelde MSM je kant zullen kiezen en protest zullen afdoen als steun aan de anti-politiek (zeg maar bewuste kiezers).
Misschien een tip voor de andere leden

Wel boter bij de vis vragen !
Toegevoegd:
'Bij een audit die de raad van bestuur van de vzw had besteld, kwamen schijnbaar onverklaarbare geldstromen aan het licht. Er werd een gerechtelijke bewindvoerder aangesteld, die de rekeningen aan het uitpluizen is. El Kaouakibi spreekt van een politieke afrekening' (welke afrekening ? grootspraak zoals altijd uit die hoek)
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... n/10282217
Het is toch altijd hetzelfde: wij Vlamingen zijn al bij al fatsoenlijke mensen. In de ogen van buitenlanders zijn we naievelingen die er om vragen opgelicht te worden. Vraag het maar aan de NVA met hun schandaal.