Keyplan alternatief voor ETF's
TIP
Re: Keyplan alternatief voor ETF's
Je verwart 2 discussies.
1- voor een korte periode kon je bij Medirect, en enkel bij hen, geen aankopen meer doen van EMIM. Dit is nu opgelost.
2- bij degiro moet je trnasactiekosten betalen voor EMIM. IEMA is een bijna gelijkaardig fonds waar je bij degiro geen transactiekosten moet voor betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat klopt. Als ik zou instappen met maandelijks een klein bedrag te spenderen aan een Keyplan duurt het te mij wat te lang voordat mijn Belfius portefeuille elders is ondergebracht.
We weten niet over welk bedrag we spreken, en kunnen dus ook geen inschatting maken. Niet dat dat nodig is.
Maar niemand verplicht je om je maandelijkse stortingen bij Keyplan te beperken tot 25 of 100 euro.
Je kan ook elke maand 500 of 1000 euro beleggen.
Maar niemand verplicht je om je maandelijkse stortingen bij Keyplan te beperken tot 25 of 100 euro.
Je kan ook elke maand 500 of 1000 euro beleggen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
In plaats van Keyplan, waarom niet gewoon een aantal mutual funds aankopen via MeDirect ?
Bij MeDirect heb je ook de keuze om automatische aankopen te doen of manueel, beide kosteloos zowel aan- als verkopen.
Bij MeDirect heb je ook de keuze om automatische aankopen te doen of manueel, beide kosteloos zowel aan- als verkopen.
Dat is zeker een optie, temeer omdat je er dan allemaal topfondsen kan uitpikken. Net zoals ik eerder ook al de raad gaf om bij Keyplan voor a-la-carte en de topfondsen te kiezen ipv gedurfd. Maar :
RMJ schreef: ↑12 maart 2021, 22:59 Ik heb de laatste maanden hier veel geleerd maar ben zeker geen actieve belegger, daarvoor is mijn kennis onvoldoende, reden waarvoor ik eventueel voor een type "gedurfd" Keyplan te gaan zonder zover te gaan dat ik zelf de fondsen zou kiezen.
Het gaat natuurlijk over geld dat ik voor langere tijd kan missen en waarvoor ik bereid ben risico's te lopen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tja, maar OP wil dan ook niet meer gewoon Belfius fondsen en is hier actief op zoek naar alternatieven, dus ik vermoed dat OP toch wel iets van moeite wil doen...
Ik wil zeker moeite doen maar nog een bank erbij zie ik eigenlijk niet zitten. Zou mijn centjes graag kwijt worden (niet letterlijk opvatten
) bij Binck of Keytrade.
Dus nu maar op zoek naar die topfondsen en zien wat ze ervan terecht brengen in vergelijking met ETF's.

Dus nu maar op zoek naar die topfondsen en zien wat ze ervan terecht brengen in vergelijking met ETF's.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jezelf beperken tot x aantal banken/brokers is inderdaad ook je eigen keuze.
Het lijkt me toch een heel moeilijke periode voor mensen die met cash zitten. Praat dan over €100 a €200.000.
Zelf zou ik denken maandelijks met beperkte bedragen blijven bijkopen en bij eventuele daling grotere bedragen gebruiken.
Zelf zou ik denken maandelijks met beperkte bedragen blijven bijkopen en bij eventuele daling grotere bedragen gebruiken.
Dat lijkt mij ook momenteel de beste strategie 

Maar hoe bepaal je dan het "beperkte bedrag"?
Spreiden over 1 jaar, 2 jaar, korter, langer?
Dat is de vraag die ik me al een tijdje stel.
Spreiden over 1 jaar, 2 jaar, korter, langer?
Dat is de vraag die ik me al een tijdje stel.
Iedereen met centjes over zit met hetzelfde probleem.
Spreiden is iets, ga je het zelf doen of laten doen ?
Ga je het zelf kunnen uitvoeren of niet ?
Wil je daar tijd insteken om op te volgen en bijv. maandelijks zelf orders in geven.
Bij grootbanken met huis fondsen gaat het al niet.
Bij de kleine spelers genre Me Direct alvast al wat makkelijker om zelf uit te voeren.
Oei nog een bank erbij zeker, keuze's in het leven niet simpel voor sommigen.
Men wil rendement en er zelf niets voor doen, gaat helaas niet samen.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Stel 100.000 totaal te investeren en je start met 3.000 per maand.
Scenario 1: alles blijft maar stijgen
=> dan ben je totaal geïnvesteerd na 33,33 maanden
Scenario 2: 1 keer een serieuze daling
Na 6 maanden 20% daling => vanaf dan 4.000 per maand
=> dan ben je totaal geïnvesteerd na 32,5 maanden
Scenario 3: 2 keer een serieuze daling
Na 6 maanden 20% daling => vanaf dan 4.000 per maand
Na nog eens 6 maanden nog eens 20% daling: vanaf dan 5.000 per maand
=> dan ben je totaal geïnvesteerd na 23,6 maanden
Vind je 23,6 tot 33,33 maanden te lang, begin dan met 4.000 per maand bv. (ik ga zelf de scenario's daarvoor niet berekenen)
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 15 maart 2021, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
IK heb al gemerkt dat de grote jongens a la KBC daar niet naar kijken.
Zo ging een collega op een hoogtepunt enkele jaren geleden naar KBC met €75.000. Op enkele dagen tijd was dit bedrag volledig belegd.
@EarthNvstr1,
Lijkt me al een mooie verdeling en berekening om kapitaal af te bouwen.
Met €3000/maand kan ik zeker leven maar dan komt weer de vraag, waarin gaan we dat bedrag beleggen ?
Zelf beleg ik sowieso maandelijks al €1000 in een Keyplan.
30% Fidelity Funds World Fund A
20% Blackrock Global Funds Sustainable Energy Fund A2
25% Robeco Capital Growth Funds Robeco Global Consumer Trends Equities D
25% JPMorgan Funds Asia Pacific Equity Fund A
Zo ging een collega op een hoogtepunt enkele jaren geleden naar KBC met €75.000. Op enkele dagen tijd was dit bedrag volledig belegd.
@EarthNvstr1,
Lijkt me al een mooie verdeling en berekening om kapitaal af te bouwen.
Met €3000/maand kan ik zeker leven maar dan komt weer de vraag, waarin gaan we dat bedrag beleggen ?
Zelf beleg ik sowieso maandelijks al €1000 in een Keyplan.
30% Fidelity Funds World Fund A
20% Blackrock Global Funds Sustainable Energy Fund A2
25% Robeco Capital Growth Funds Robeco Global Consumer Trends Equities D
25% JPMorgan Funds Asia Pacific Equity Fund A
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De vraag was hoe te spreiden in tijd als je op dit moment een "groot" bedrag wil investeren.
Waarin is iets totaal anders, dat hangt af van je profiel, je reeds bestaande investeringen, etc, ...
Ik heb zelf momenteel mutual funds en individuele aandelen.
Momenteel koop ik geen funds bij. Enkel individuele aandelen en dat is ook nog niet veel geweest in 2021.
Ik hou voorlopig redelijk wat cash aan de kant.
ETFs overweeg ik, al veel tijd in onderzoek gestoken, maar ben er voorlopig nog niet uit of ik ETFs interessant vind.
Waarin is iets totaal anders, dat hangt af van je profiel, je reeds bestaande investeringen, etc, ...
Ik heb zelf momenteel mutual funds en individuele aandelen.
Momenteel koop ik geen funds bij. Enkel individuele aandelen en dat is ook nog niet veel geweest in 2021.
Ik hou voorlopig redelijk wat cash aan de kant.
ETFs overweeg ik, al veel tijd in onderzoek gestoken, maar ben er voorlopig nog niet uit of ik ETFs interessant vind.