KBC en hun belachelijke prijsverhogingen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Verbannen Gebruiker
Re: KBC en hun belachelijke prijsverhogingen
Ik zou dit niet in het topic met deze naam zetten, eerder in een neutrale topic "tarieven KBC" of zoiets, maar om niet speciaal een nieuw topic te openen, dan maar hier.
(Overigens vind ik dat KBC, of bij uitbreiding elke financiële instelling, of bij uitbreiding elk commercieel bedrijf, zijn tarieven zoveel mag verhogen als ze willen, voor zover er geen kartelvorming of illegale prijsafspraken aan te passen komen. Klanten gaan wel weggaan, maar dat hebben ze ingecalculeerd. Het zijn trouwens de klanten die ze liefst zien weggaan. Als ze overdrijven, gaan er meer weggaan dan ingecalculeerd, en dan moeten ze maar iets anders doen).
(Bron: website De Morgen)
De KBC-Plusrekening, waarvoor 80 procent van de KBC-klanten kiest, wordt 30 procent duurder en zal dan 3,25 euro per maand kosten. Voor klanten tot 24 jaar blijft die formule gratis.
Bij de aankondiging wees de bank-verzekeraar erop dat de vorige prijsverhoging al dateert van september 2019 (toen van 2 naar 2,5 euro per maand), en dat het tarief daarvoor vijf jaar onveranderd was gebleven. "Wij investeren voortdurend in digitalisering en beveiliging. We moeten ook steeds complexere en sneller wijzigende reglementering opvolgen", klonk het.
KBC bouwt ook de mogelijkheid af om papieren rekeninguittreksels te krijgen. De meeste klanten gebruiken al de mogelijkheid om de afschriften gratis digitaal te krijgen, zegt de bank. KBC schakelt de afdrukfunctie voor uittreksels in de selfbankzones vanaf 1 april uit.
Voor klanten die niet digitaal actief zijn, blijven papieren uittreksels mogelijk via de post. Dat zal wel een stuk meer kosten: 2,5 euro per maand voor een maandelijkse verzending of 25 euro voor een dagelijkse verzending. Nu is dat nog respectievelijk 1,7 en 15 euro per maand voor zichtrekeningen en gratis voor spaarrekeningen. Voor sommige groepen, zoals 80-plussers, minderjarigen, handelsonbekwame personen en blinden- en slechtzienden, neemt KBC die kosten op zich.
De KBC-Plusrekening, waarvoor 80 procent van de KBC-klanten kiest, wordt 30 procent duurder en zal dan 3,25 euro per maand kosten. Voor klanten tot 24 jaar blijft die formule gratis.
Bij de aankondiging wees de bank-verzekeraar erop dat de vorige prijsverhoging al dateert van september 2019 (toen van 2 naar 2,5 euro per maand), en dat het tarief daarvoor vijf jaar onveranderd was gebleven. "Wij investeren voortdurend in digitalisering en beveiliging. We moeten ook steeds complexere en sneller wijzigende reglementering opvolgen", klonk het.
KBC bouwt ook de mogelijkheid af om papieren rekeninguittreksels te krijgen. De meeste klanten gebruiken al de mogelijkheid om de afschriften gratis digitaal te krijgen, zegt de bank. KBC schakelt de afdrukfunctie voor uittreksels in de selfbankzones vanaf 1 april uit.
Voor klanten die niet digitaal actief zijn, blijven papieren uittreksels mogelijk via de post. Dat zal wel een stuk meer kosten: 2,5 euro per maand voor een maandelijkse verzending of 25 euro voor een dagelijkse verzending. Nu is dat nog respectievelijk 1,7 en 15 euro per maand voor zichtrekeningen en gratis voor spaarrekeningen. Voor sommige groepen, zoals 80-plussers, minderjarigen, handelsonbekwame personen en blinden- en slechtzienden, neemt KBC die kosten op zich.
(Overigens vind ik dat KBC, of bij uitbreiding elke financiële instelling, of bij uitbreiding elk commercieel bedrijf, zijn tarieven zoveel mag verhogen als ze willen, voor zover er geen kartelvorming of illegale prijsafspraken aan te passen komen. Klanten gaan wel weggaan, maar dat hebben ze ingecalculeerd. Het zijn trouwens de klanten die ze liefst zien weggaan. Als ze overdrijven, gaan er meer weggaan dan ingecalculeerd, en dan moeten ze maar iets anders doen).
(Bron: website De Morgen)
Oud nieuws maanden geleden al aangekondigd.amturingas schreef: ↑27 maart 2021, 13:27 De KBC-Plusrekening, waarvoor 80 procent van de KBC-klanten kiest, wordt 30 procent duurder en zal dan 3,25 euro per maand kosten. Voor klanten tot 24 jaar blijft die formule gratis.
Bij de aankondiging wees de bank-verzekeraar erop dat de vorige prijsverhoging al dateert van september 2019 (toen van 2
Gaat in vanaf 1/4/2021.
Estate Guru believer.
Snap niet dat men die Plus-rekening kiest. Enkel voordeel als je meer dan een aantal keer per maand geld afhaalt bij een andere bank.
Ik heb een basisrekening.
Ik heb een basisrekening.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Instant betalingen vind ik ook een voordeel. Maar hier hebben we ook basisrekeningen, ikzelf en de familie nu ook.
Hier ook basisrekening!
Er zullen wel veel klanten zijn die gewoon niet kijken naar de kosten en dat is veel geld betalen voor iets wat ze niet gebruiken
Er zullen wel veel klanten zijn die gewoon niet kijken naar de kosten en dat is veel geld betalen voor iets wat ze niet gebruiken
Dat is voor mij iets dat in feite al van bij het in gebruik nemen van de computer de norm had moeten zijn.
Al 50 jaar of langer is het alsof een bode rondloopt van de ene bank naar de andere met een zak overschrijvingen...
Nu moet wat een basisservice hoort te zijn in de eerste plaats weer geld opbrengen.

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De banken doen elke werkdag een "afrekening" van alle "normale" transacties inderdaad.Nete schreef: ↑27 maart 2021, 15:30Dat is voor mij iets dat in feite al van bij het in gebruik nemen van de computer de norm had moeten zijn.
Al 50 jaar of langer is het alsof een bode rondloopt van de ene bank naar de andere met een zak overschrijvingen...
Nu moet wat een basisservice hoort te zijn in de eerste plaats weer geld opbrengen.![]()
Er gebeurt dan inderdaad maar 1 verhuis van de ene bank naar de andere bank i.p.v. x aantal in beide richtingen.
Instant overschrijvingen (gecorrigeerd) hebben wel degelijk een kost.
Dat je daar als klant voor moet betalen, vind ik niet noodzakelijk abnormaal.
Edit:
Tegenwoordig (of toch in 2015) blijkbaar tot 7 x per dag met SEPA.
Meer info: http://www.nbbmuseum.be/doc/infosheets/ ... ?v20150811
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 27 maart 2021, 17:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er zijn die het beter weten dan ik maar het is mijn indruk dat sommige banken er op een bepaalde cut off time wel eens alles instant doordraaien.
Revolut bv.. En KBC ongeveer soortgelijk.
Laatst nog gelezen dat instant betalingen in de lift zitten. In blijvende stijgende lijn..
De kost per maand is vrijwillig zo weergegeven waar het vroeger een kost per jaar was.
De techniek om met kleinere cijfers te werken is bekend van bij autoverkoop.
Alle kortingen eraf en soms ook die die je niet kan hebben. En het totaal delen naar een prijs per maand.. klinkt voor veel mensen beter.
Revolut bv.. En KBC ongeveer soortgelijk.
Laatst nog gelezen dat instant betalingen in de lift zitten. In blijvende stijgende lijn..
De kost per maand is vrijwillig zo weergegeven waar het vroeger een kost per jaar was.
De techniek om met kleinere cijfers te werken is bekend van bij autoverkoop.
Alle kortingen eraf en soms ook die die je niet kan hebben. En het totaal delen naar een prijs per maand.. klinkt voor veel mensen beter.
De banken hebben alle betaalbeheer al lang "uitbesteed" aan de hun niets kostende klant. En hun wel kostende bediende mocht en masse ophoepelen.EarthNvstr1 schreef: ↑27 maart 2021, 15:53 Instant betalingen hebben wel degelijk een kost.
Dat je daar als klant voor moet betalen, vind ik niet noodzakelijk abnormaal.
Er dan vervolgens aan die "gratis" werknemer (de klant) nog geld op de koop toe vragen is wel abnormaal.
Voor de graaiers die de grootbanken zijn natuurlijk niet, ter meerdere eer en glorie van de bonus van de CEO...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Sommige mensen hebben inderdaad geen flauw idee wat er zich allemaal "achter de schermen" van hun "app" afspeelt...
Veel geld betalen.
Ja voor sommigen is goedkoop in hun gewoonte blijven van elk reisje dat ze boeken een annulatie verzekering extra.
Dus dat is een van de redenen dat ik geen basis rekening neem.
Verlengde waarborg van 1 jaar op sommige aankopen is mooi meegenomen (al ondervonden) 27 maand oud en in de prak.
Hun gratis tot hier toe instant betalingen is ook mooi meegenomen.
Op een paar uur van België naar Estland heel handig.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zou niet weten waarvoor ik instant overschrijvingen *nodig* zou hebben.
Betalingen die direct moeten gebeuren doe ik met Bancontact.
Betalingen die direct moeten gebeuren doe ik met Bancontact.