Eerste hulp bij investeren
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Eerste hulp bij investeren
Hallo iedereen,
Ik ben op zich wel financiëel onderlegd via mijn beroep, en ik heb ook al de nodige vastgoedinvesteringen, maar zou toch graag tips hebben over wat te doen nu. Zeker ook omdat ik buiten vastgoed wel weinig ervaring heb met alternatieve beleggingen.
De situatie is als volgt:
- Mijn vrouw en ik zijn beide 35 jaar
- We hebben net ons huis zeer goed kunnen verkopen door de uitzonderlijke markt. We zijn ook een nieuwbouw aan het zetten. Daar zit een hypotheek op die ons cashflow-matig lukt met onze inkomen, maar er kan niets meer bij. Een stukje van de verkoop gaat ook naar de nieuwbouw gaan.
- Daardoor hebben we, na aftrek van alle kosten, nog altijd ca. 340k vrij voor nieuwe investeringen. Daarvan is er ongeveer wel 100k dat nog afgedekt is via een hypotheek van eht verkochte huis (1,6% nog 10 jaar te gaan , ca. 850 EUR/maand afbetaling). Die hypotheek zullen we via een pandwissel overzetten naar onze nieuwbouw, maar cashflow-matig willen we dus wel neutraal blijven en zoeken we dus iets dat zeker grotte-orde 900-1000 EUR per maand binnenbrengt (tenzij een beter idee zou die lening volledig af te lossen, maar dat lijkt me niet).
We waren aan eht overwegen om opnieuw in vastgoed te investeren.
Voordeel: een cashflow van 800-1000 EUR per maand is wel realistisch voor 340k
Nadeel: qua netto-huurrendement geraak je momenteel, door de hoge aankoopprijzen, niet boven 2,8%.
Ideeën die ik had was om nog bv. 50-70k bij te lenen met een bullet voor extra hefboom, bv. op 10 jaar. De 50-70k die daardoor vrijkomt zou ik in risivollere producten steken, mede omdat er tegen de aflossing van de bullet wel van "bovenaf" ongeveer dat bedrag zal komen en ik er dus geen rekening meer mee hoef te houden . Vraag is dan in wat. Actief beleggen zie ik niet zitten, maar ik ken ook niets van trackers, bitcoins of vastgoedfondsen, langetermijnsparen, TAK21/23 ... Wat zou hier een goed alternatief zijn? Hoeveel inkomen kan een dividend-aandeel genereren?
Een totaal andere benadering die ik in gedachte had was extreem diversifiëren Bv. niet meer bijlenen, maar van die 340k:
220k in Duits vastgoed (goede huurdersmarkt, netto huurrendement eerder 3,5-4%) - > kan inkomen van ca. 620 EUR/maand opleveren
30k in vastgoedfondsen (met dividend?) - > hoeveel realistisch recurrent inkomen?
30k in dividend-aandelen - > hoeveel realistisch recurrent inkomen?
30k in TAk21
30k in crypto of iets met hoog risico
Zo denk ik oo kwel aan dat inkomen van 800-900 EUR per maand te komen, maar ik weet niet of dat momenteel goede investeringen zijn, en hoe ik die dan best concreet invul.
Alvast bedankt voor alle mogelijke tips
Ik ben op zich wel financiëel onderlegd via mijn beroep, en ik heb ook al de nodige vastgoedinvesteringen, maar zou toch graag tips hebben over wat te doen nu. Zeker ook omdat ik buiten vastgoed wel weinig ervaring heb met alternatieve beleggingen.
De situatie is als volgt:
- Mijn vrouw en ik zijn beide 35 jaar
- We hebben net ons huis zeer goed kunnen verkopen door de uitzonderlijke markt. We zijn ook een nieuwbouw aan het zetten. Daar zit een hypotheek op die ons cashflow-matig lukt met onze inkomen, maar er kan niets meer bij. Een stukje van de verkoop gaat ook naar de nieuwbouw gaan.
- Daardoor hebben we, na aftrek van alle kosten, nog altijd ca. 340k vrij voor nieuwe investeringen. Daarvan is er ongeveer wel 100k dat nog afgedekt is via een hypotheek van eht verkochte huis (1,6% nog 10 jaar te gaan , ca. 850 EUR/maand afbetaling). Die hypotheek zullen we via een pandwissel overzetten naar onze nieuwbouw, maar cashflow-matig willen we dus wel neutraal blijven en zoeken we dus iets dat zeker grotte-orde 900-1000 EUR per maand binnenbrengt (tenzij een beter idee zou die lening volledig af te lossen, maar dat lijkt me niet).
We waren aan eht overwegen om opnieuw in vastgoed te investeren.
Voordeel: een cashflow van 800-1000 EUR per maand is wel realistisch voor 340k
Nadeel: qua netto-huurrendement geraak je momenteel, door de hoge aankoopprijzen, niet boven 2,8%.
Ideeën die ik had was om nog bv. 50-70k bij te lenen met een bullet voor extra hefboom, bv. op 10 jaar. De 50-70k die daardoor vrijkomt zou ik in risivollere producten steken, mede omdat er tegen de aflossing van de bullet wel van "bovenaf" ongeveer dat bedrag zal komen en ik er dus geen rekening meer mee hoef te houden . Vraag is dan in wat. Actief beleggen zie ik niet zitten, maar ik ken ook niets van trackers, bitcoins of vastgoedfondsen, langetermijnsparen, TAK21/23 ... Wat zou hier een goed alternatief zijn? Hoeveel inkomen kan een dividend-aandeel genereren?
Een totaal andere benadering die ik in gedachte had was extreem diversifiëren Bv. niet meer bijlenen, maar van die 340k:
220k in Duits vastgoed (goede huurdersmarkt, netto huurrendement eerder 3,5-4%) - > kan inkomen van ca. 620 EUR/maand opleveren
30k in vastgoedfondsen (met dividend?) - > hoeveel realistisch recurrent inkomen?
30k in dividend-aandelen - > hoeveel realistisch recurrent inkomen?
30k in TAk21
30k in crypto of iets met hoog risico
Zo denk ik oo kwel aan dat inkomen van 800-900 EUR per maand te komen, maar ik weet niet of dat momenteel goede investeringen zijn, en hoe ik die dan best concreet invul.
Alvast bedankt voor alle mogelijke tips
-
anonymous
Re: Eerste hulp bij investeren
Dus conclusie: Je wil lenen om te beleggen?
Of een bullet krediet om te gokken met bitcoins?
Of een bullet krediet om te gokken met bitcoins?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Eerste hulp bij investeren
Zijn beide hypothecaire leningen bij dezelfde bank? Weet de bank of banken dat je een pandwissel wilt doen? Indien niet zal zij de volledige terugbetaling van de lening opeisen bij de verkoopakte van de oude woning.Saver schreef: ↑25 maart 2021, 22:22
De situatie is als volgt:
- Mijn vrouw en ik zijn beide 35 jaar
- We hebben net ons huis zeer goed kunnen verkopen door de uitzonderlijke markt. We zijn ook een nieuwbouw aan het zetten. Daar zit een hypotheek op die ons cashflow-matig lukt met onze inkomen, maar er kan niets meer bij. Een stukje van de verkoop gaat ook naar de nieuwbouw gaan.
- Daardoor hebben we, na aftrek van alle kosten, nog altijd ca. 340k vrij voor nieuwe investeringen. Daarvan is er ongeveer wel 100k dat nog afgedekt is via een hypotheek van eht verkochte huis (1,6% nog 10 jaar te gaan , ca. 850 EUR/maand afbetaling). Die hypotheek zullen we via een pandwissel overzetten naar onze nieuwbouw, maar cashflow-matig willen we dus wel neutraal blijven en zoeken we dus iets dat zeker grotte-orde 900-1000 EUR per maand binnenbrengt (tenzij een beter idee zou die lening volledig af te lossen, maar dat lijkt me niet).
Als de lening voor de nieuwbouw bij een andere bank is kan deze moeilijk doen omdat ze dan een hypotheek in tweede rang heeft. Zij ging er van uit dat die oude lening werd afgelost bij de verkoop van de oude woning.
Realistisch heb je nog maar 240k i.p.v. 340k om te beleggen.
Ook vraag ik mij af hoe je de rente van de bullet gaat afbetalen als je al geen ruime meer hebt voor de nieuwbouwlening.
Re: Eerste hulp bij investeren
Dag Tycoon,Tycoon schreef: ↑26 maart 2021, 10:23Zijn beide hypothecaire leningen bij dezelfde bank? Weet de bank of banken dat je een pandwissel wilt doen? Indien niet zal zij de volledige terugbetaling van de lening opeisen bij de verkoopakte van de oude woning.Saver schreef: ↑25 maart 2021, 22:22
De situatie is als volgt:
- Mijn vrouw en ik zijn beide 35 jaar
- We hebben net ons huis zeer goed kunnen verkopen door de uitzonderlijke markt. We zijn ook een nieuwbouw aan het zetten. Daar zit een hypotheek op die ons cashflow-matig lukt met onze inkomen, maar er kan niets meer bij. Een stukje van de verkoop gaat ook naar de nieuwbouw gaan.
- Daardoor hebben we, na aftrek van alle kosten, nog altijd ca. 340k vrij voor nieuwe investeringen. Daarvan is er ongeveer wel 100k dat nog afgedekt is via een hypotheek van eht verkochte huis (1,6% nog 10 jaar te gaan , ca. 850 EUR/maand afbetaling). Die hypotheek zullen we via een pandwissel overzetten naar onze nieuwbouw, maar cashflow-matig willen we dus wel neutraal blijven en zoeken we dus iets dat zeker grotte-orde 900-1000 EUR per maand binnenbrengt (tenzij een beter idee zou die lening volledig af te lossen, maar dat lijkt me niet).
Als de lening voor de nieuwbouw bij een andere bank is kan deze moeilijk doen omdat ze dan een hypotheek in tweede rang heeft. Zij ging er van uit dat die oude lening werd afgelost bij de verkoop van de oude woning.
Realistisch heb je nog maar 240k i.p.v. 340k om te beleggen.
Ook vraag ik mij af hoe je de rente van de bullet gaat afbetalen als je al geen ruime meer hebt voor de nieuwbouwlening.
Beide hypotheciare leningen op de nieuwbouw zitten bijdezelfde bank idd, dus dat is op zich geen probleem. Met 100k bullet (op bv. een nieuw pand) is de rente mss 100 EURO per maand en dat lukt nog wel
Re: Eerste hulp bij investeren
Je neemt te veel hooi op de vork.
Beleggen met geleend geld, moet je niet doen, zeer gevaarlijk.
De Nederlanders hebben er ervaring mee:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aandelenlease-affaire
Als beleggen uw ding niet blijkt te zijn is de schade ook minder groot.
Beleggen met geleend geld, moet je niet doen, zeer gevaarlijk.
De Nederlanders hebben er ervaring mee:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aandelenlease-affaire
Beleg gewoon die 100€/maand in ETF, fonds, whatever.Een groot aantal voornamelijk Nederlandse beleggers zagen zich met een restschuld geconfronteerd.
Als beleggen uw ding niet blijkt te zijn is de schade ook minder groot.
Re: Eerste hulp bij investeren
Is de 2e op korte tijd die wil investeren op de beurs met een bullet lening
1e: aankoop-woning-hypothecair-bullet-t29829.html
Dit ruikt naar oververhitting van de markt
1e: aankoop-woning-hypothecair-bullet-t29829.html
Dit ruikt naar oververhitting van de markt
Re: Eerste hulp bij investeren
Snel rijk worden de natte droom zeker.el perro schreef: ↑27 maart 2021, 16:26 Is de 2e op korte tijd die wil investeren op de beurs met een bullet lening
1e: aankoop-woning-hypothecair-bullet-t29829.html
Dit ruikt naar oververhitting van de markt
Estate Guru believer.
Re: Eerste hulp bij investeren
Hallo iedereen,
Uiteraard heb ik daar zelf ook over nagedacht
De bank eist dat we 120% van de bullet in een roerend onderpand steken. Die 20% extra dient dus net om het beursrisico af te dekken wanneer het kapitaal terugebetaald moet worden. Die bullet kan op 10 jaar, dus we spreken dan al over de situatie van een negatief rendement op 10 jaar. Worst-case verlengen we zelfs de looptijd van de bullet, en/of verkoop ik de opbgrensteigendom.
Eerlijk gezegd heb ik dus moeite om mij schuldig en/of zorgen te maken over die leverage.
Ik was dan ook eerder op zoek naar tips van in wat die 100k te investeren
Uiteraard heb ik daar zelf ook over nagedacht
De bank eist dat we 120% van de bullet in een roerend onderpand steken. Die 20% extra dient dus net om het beursrisico af te dekken wanneer het kapitaal terugebetaald moet worden. Die bullet kan op 10 jaar, dus we spreken dan al over de situatie van een negatief rendement op 10 jaar. Worst-case verlengen we zelfs de looptijd van de bullet, en/of verkoop ik de opbgrensteigendom.
Eerlijk gezegd heb ik dus moeite om mij schuldig en/of zorgen te maken over die leverage.
Ik was dan ook eerder op zoek naar tips van in wat die 100k te investeren