Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Betalen & Kaarten Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Mijn rekening ging onder nul...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
41 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen - Simulator zichtrekeningen
lilGrain
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2021
Contacteer:
Contacteer lilGrain
Verstuur privébericht

Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door lilGrain » 29 april 2021, 11:05

Goedendag

Ik ben klant bij ING,
Na een weekendje shoppen kwam ik er achter dat ik 160€ over de limiet ben gegaan.
Ik ben zelf maar een student en kan normaal niet onder 0 gaan.
Ik zou niet 160€ onder nul gaan als ze mij op tijd hadden gemeld dat mijn rekening geen saldo heeft.

Nu willen ze dat ik zo snel mogelijk die 160€ betaal, maar zelf heb ik nooit voor een lening gevraagd.

Mijn vraag is of dit wettelijk mag, ben ik verplicht om te betalen zonder een contract dat ik onder nul mag gaan?

En ben ik de enige die dit meemaakt? Wat zou jij doen in mijn situatie? Weggaan bij ING?

Alvast bedankt
Omhoog

ludo
VIP member
VIP member
Berichten: 6026
Lid geworden op: 16 sep 2008
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door ludo » 29 april 2021, 11:14

Als dan niet een bewuste vergissing van de bank om je onder nul te laten gaan, je kan dit alsnog wijzigen als je dat wil.

Feit is dat je die 160 euro hebt opgedaan.. Je zal je debet saldo dus moeten aanvullen, en per dag dat je onder nul gaat zal je intrest moeten betalen.
Omhoog

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Didymus
VIP member
VIP member
Berichten: 1245
Lid geworden op: 17 jul 2013
Contacteer:
Contacteer Didymus
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door Didymus » 29 april 2021, 11:14

Interesten op niet-toegelaten debetstand zijn torenhoog. Zo snel mogelijk corrigeren, want de kosten gaan oplopen.

ING heeft mij dat ook ooit gelapt door plots kosten aan te rekenen en mij daar pas van te verwittigen toen het kwaad was geschied. Ik heb mijn rekening toen onmiddellijk opgezegd.
Omhoog

geebee
Hero Member
Hero Member
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 feb 2016
Contacteer:
Contacteer geebee
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door geebee » 29 april 2021, 11:16

Heb je die 160 euro uitgegeven ? Heb je er iets voor in de plaats gekregen ?
Betaal dan je rekening en steek "de schuld" niet op de bank, jij en jij alleen bent verantwoordelijk voor je aankoopgedrag ! ::)
Omhoog

David_DeWa
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker
Berichten: 247
Lid geworden op: 13 dec 2020

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door David_DeWa » 29 april 2021, 11:21

lilGrain schreef: ↑29 april 2021, 11:05 Wat zou jij doen in mijn situatie?
Antwoord lijkt me nogal voor de hand te liggen: eigen budget en eigen rekening beter beheren.
En als je het tekort dat je zelf hebt veroorzaakt niet vlug aanvult zal je vlug genoeg ondervinden wie de rekening uiteindelijk zal betalen en wie het samenwerkingsverband tussen jullie twee als eerste zal opzeggen.

Verder nog veel succes met de clickbaits. ;D
Omhoog

mockingbird
Jr. Member
Jr. Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2019
Contacteer:
Contacteer mockingbird
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door mockingbird » 29 april 2021, 11:22

Misschien kredietkaart of andere domiciliëringen die er zijn afgegaan? Normaal kan je met een gewone kaart niets uitgeven als er geen saldo beschikbaar is. Voor geoorloofd onder 0 te gaan moet er een kredietcontract getekend worden. Alleszins asap die 160 euro terugbetalen.
Omhoog

ludo
VIP member
VIP member
Berichten: 6026
Lid geworden op: 16 sep 2008
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door ludo » 29 april 2021, 11:22

Didymus schreef: ↑29 april 2021, 11:14 Interesten op niet-toegelaten debetstand zijn torenhoog. Zo snel mogelijk corrigeren, want de kosten gaan oplopen.

ING heeft mij dat ook ooit gelapt door plots kosten aan te rekenen en mij daar pas van te verwittigen toen het kwaad was geschied. Ik heb mijn rekening toen onmiddellijk opgezegd.
Als hij onder nul is gegaan is dat ze hem dit crediet hebben toegestaan, dus is het toegelaten, doch de intresten kunnen 13% of meer op jaarbasis belopen of 21 euro/jaar, echter wordt dit per dag aangerekend dat je onder nul bent gegaan, dus valt dit nog wel mee.
Je mag maar max. 3 maanden een negatief saldo hebben,dan moet je banksaldo een positief bedrag hebben,daarna mag je terug onder nul gaan.
Laatst gewijzigd door ludo op 29 april 2021, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Didymus
VIP member
VIP member
Berichten: 1245
Lid geworden op: 17 jul 2013
Contacteer:
Contacteer Didymus
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door Didymus » 29 april 2021, 11:25

Niet-toegelaten debetstand kan ook een technische oorzaak hebben. Ze kunnen je in gebreke stellen en daarvoor bijkomende kosten aanrekenen. Been there, done that.
Laatst gewijzigd door Didymus op 29 april 2021, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Tycoon
VIP member
VIP member
Berichten: 1412
Lid geworden op: 17 jun 2015
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door Tycoon » 29 april 2021, 11:29

lilGrain schreef: ↑29 april 2021, 11:05 Goedendag

Ik ben klant bij ING,
Na een weekendje shoppen kwam ik er achter dat ik 160€ over de limiet ben gegaan.
Ik ben zelf maar een student en kan normaal niet onder 0 gaan.
Ik zou niet 160€ onder nul gaan als ze mij op tijd hadden gemeld dat mijn rekening geen saldo heeft.

Nu willen ze dat ik zo snel mogelijk die 160€ betaal, maar zelf heb ik nooit voor een lening gevraagd.

Mijn vraag is of dit wettelijk mag, ben ik verplicht om te betalen zonder een contract dat ik onder nul mag gaan?

En ben ik de enige die dit meemaakt? Wat zou jij doen in mijn situatie? Weggaan bij ING?

Alvast bedankt
Is de normale procedure bij alle banken. Omdat u niet onder nul mocht gaan heeft u nu een ongeoorloofd debetsaldo dat zo snel mogelijk moet aangevuld worden. Op het einde van het jaar wordt u nog eens 12.5% strafrente (debetrente) aangerekend. Bij een krediet is dit pas als u het bedrag dat u in het rood mag gaan overschrijdt.

Zie Art. 55 Niet-geoorloofde debetstand in de algemene voorwaarden: https://www.ing.be/Assets/nuid/document ... 019-NL.pdf
Art. 55 – Bedragen verschuldigd door de Cliënt
De Cliënt geeft ING toestemming om zijn rekening automatisch te debiteren, overeenkomstig de dwingende wettelijke bepalingen, voor alle bedragen die hij haar op welke grond ook verschuldigd is, met name intresten, provisies, kosten, vergoedingen, belastingen of taksen.
Indien aldus een ongeoorloofde debetstand ontstaat op zijn rekening, verbindt de Cliënt zich ertoe om die onmiddellijk aan te zuiveren zonder voorafgaande ingebrekestelling.

In het weekend bij de carrefour gewinkeld? Dan zou u vandaag of morgen het teveel aangerekend bedrag terugkrijgen, zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/26 ... etalingen/

Maar u dient nog wel het verschil aan te vullen.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 29 april 2021, 17:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

ludo
VIP member
VIP member
Berichten: 6026
Lid geworden op: 16 sep 2008
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door ludo » 29 april 2021, 11:38

Wie zegt dat hij NIET onder nul mocht gaan en een " ongeoorloofde debetsaldo " heeft.

Als hij gaan shoppen is en steeds met zijn kaart heeft betaald, en daardoor onder nul is gegaan, is teken dat dit " geoorloofd " is, anders zou de betaling niet doorgevoerd kunnen worden wegens " ontoereikend saldo ""
Omhoog

Gebruikersavatar
Jamesken
Hero Member
Hero Member
Berichten: 986
Lid geworden op: 20 sep 2014
Contacteer:
Contacteer Jamesken
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door Jamesken » 29 april 2021, 11:48

cash cash bingo... trollo
Omhoog

lilGrain
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2021
Contacteer:
Contacteer lilGrain
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door lilGrain » 29 april 2021, 11:49

Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties. Zoals jullie zeggen, ik heb het geld opgemaakt dus ik moet het ook teruggeven daar ben ik zeker mee eens.

Het ligt wel iets ingewikkelder dan dat.

Ik gaf zaterdag mijn kaart aan mijn zus, met de boodschap dat ze alles mocht gebruiken wat er in zat om een cadeau voor ons moeder te kopen. Toen ze de kaart terug gaf probeerde ik een aantal betalingen uit te voeren die gewoon gelukt waren. Ik zou deze aankopen niet gedaan hebben als ik wist dat ik geen saldo had en ING faalde erin om mij hierover te informeren.


En dat ik beter budget moet beheren, daar ben ik mee oneens. Een van de grote voordelen aan een bankkaart is dat ik geen budgetbeheer moet doen. Ik kan ze gewoon gebruiken tot ik ''saldo ontoereikend'' zie en dan weet je het is genoeg geweest.
Die voordeel is van mij af genomen en ik moet opdraaien voor de schade.


Dus als ik het goed begrijp ben ik verplicht om te betalen?


Ik ga zeker van bank veranderen want ING heeft alleen maar technische problemen.
Omhoog

Tycoon
VIP member
VIP member
Berichten: 1412
Lid geworden op: 17 jun 2015
Contacteer:
Contacteer Tycoon
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door Tycoon » 29 april 2021, 11:55

ludo schreef: ↑29 april 2021, 11:38 Wie zegt dat hij NIET onder nul mocht gaan en een " ongeoorloofde debetsaldo " heeft.

Als hij gaan shoppen is en steeds met zijn kaart heeft betaald, en daardoor onder nul is gegaan, is teken dat dit " geoorloofd " is, anders zou de betaling niet doorgevoerd kunnen worden wegens " ontoereikend saldo ""
Dan had hij een geldreserve of een krediet.
Zie voor de geldreserve op een zichtrekening bij ING: https://www.ing.be/nl/retail/borrowing/ ... -1250-euro
Onder nul gaan :
U mag geld van uw zichtrekening opnemen tot de maximumlimiet van uw geoorloofde debetstand bereikt is. Makkelijk en handig!

Vrije terugbetaling :
U beslist zelf in welk tempo u uw geoorloofde debetstand* terugbetaalt.
Omhoog

Gebruikersavatar
Lukske
VIP member
VIP member
Berichten: 1963
Lid geworden op: 04 feb 2008
Contacteer:
Contacteer Lukske
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door Lukske » 29 april 2021, 12:09

Als je niet onder nul mag gaan moet de bank zorgen dat je niet onder nul gaat door eventueel betalingen te weigeren. Laffe streken zijn waar veel geld wordt aan verdiend.
Zo'n dingen kun je ook meemaken met bvb beleggingen die ze plaatsen op uw rekening met een valutadatum 14 dagen verder. Als jij daar niet op let kun je bvb 20.000 Euro onder nul gaan zonder dat je het weet. Al eens meegemaakt met de KBC. Dit hebben ze gelukkig recht gezet maar ik had mijn les geleerd.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Omhoog

Gebruikersavatar
EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Berichten: 7336
Lid geworden op: 13 dec 2020
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

Re: Mijn rekening ging onder nul...

  • Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » 29 april 2021, 12:15

lilGrain schreef: ↑29 april 2021, 11:05 kan normaal niet onder 0 gaan.
Nazien in je online banking als je dat daar kan zien/aanpassen of aankaarten bij ING en eventueel (laten) aanpassen.

Hoe dan ook kan je best je saldo z.s.m. terug aanzuiveren en zal je intrest moeten betalen (zal wel meevallen als je direct aanzuivert).
Omhoog

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

41 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Zichtrekeningen & Bankkaarten”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy