Technologieaandelen
TIP
Re: Technologieaandelen
Voorlopig hebben we nog niets gezien van dat dry coating proces. Uiteraard loopt Tesla voorop, dat is geen nieuw gegeven hé...ChrisHuys schreef: ↑22 maart 2021, 21:103TWh inhouse tegen 2030, voor tesla.
250GWh inhouse tegen 2023, voor tesla.
VW volgt in alles, Tesla, wat duidelijk maakt dat tesla de leider is, en VW de volger. (VW probeert te volgen, tesla, heeft een dry electrode battery process, VW moet er nog aan beginnen)
Porsche gaat nu zelf beginnen met het bouwen van zijn eigen "supercharger" netwerk. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.
Ik vind het trouwens een verkeerde tendens dat elk merk z'n eigen netwerk gaat bouwen. Dat is in het nadeel van de consument op LT.
-
- Hero Member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 27 dec 2013
- Contacteer:
Re: Technologieaandelen
Soms is volgen een betere optie op voorwaarde dat je het beter kan uitwerken: Apple heeft dat deels zo gedaan bvb. Tesla loopt dan wel voorop maar de koers loopt mogelijks nog veel meer voorop.ChrisHuys schreef: ↑22 maart 2021, 21:10
VW volgt in alles, Tesla, wat duidelijk maakt dat tesla de leider is, en VW de volger. (VW probeert te volgen, tesla, heeft een dry electrode battery process, VW moet er nog aan beginnen)
Porsche gaat nu zelf beginnen met het bouwen van zijn eigen "supercharger" netwerk. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.
Re: Technologieaandelen
Integendeel. Concurrentie is goed. En systemen zijn niet noodzakelijk non-compatible. Ik dacht toch dat andere merken ook kunnen laden aan de Tesla SuperChargers? Een dergelijke voorziening moet voldoende redundantie hebben om betrouwbaar te werken in de dagelijkse praktijk.
Re: Technologieaandelen
Tencent Music Entertainment kondigde in de marge van beter dan verwachte kwartaalcijfers aan dat het een joint venture zal oprichten met Warner Music in China.
Het Chinese muziekstreamingplatform tekende ook een uitgebreide meerjarige licentieovereenkomst met het Amerikaanse muzieklabel.
De deal kan Tencent, dat een belang heeft in Universal Music Group, helpen om meer exclusieve content toe te voegen.
De omzet steeg in het voorbije kwartaal ondertussen met 14,3% tot 8,34 miljard yuan, aangevuurd door een stijging van het aantal abonnees voor zijn online muziekdiensten met 40,4% tot 56 miljoen.
Bron: Bolero, Beurs bij 't Ontbijt
Het Chinese muziekstreamingplatform tekende ook een uitgebreide meerjarige licentieovereenkomst met het Amerikaanse muzieklabel.
De deal kan Tencent, dat een belang heeft in Universal Music Group, helpen om meer exclusieve content toe te voegen.
De omzet steeg in het voorbije kwartaal ondertussen met 14,3% tot 8,34 miljard yuan, aangevuurd door een stijging van het aantal abonnees voor zijn online muziekdiensten met 40,4% tot 56 miljoen.
Bron: Bolero, Beurs bij 't Ontbijt
Re: Technologieaandelen
Geely deed het minder goed verleden jaar;
Geely Automobile boekte in 2020 een winst van 5,53 miljard yuan, tegenover 8,19 miljard yuan in 2019 en 4,02 miljard yuan verwacht.
De omzet daalde met 5% ten opzichte van het voorgaande jaar tot 92,11 miljard yuan.
Geely verwacht dit jaar 1,53 miljoen auto's te verkopen.
De groep bevestigde ook de lancering van een nieuw merk, Zeekr, waarvoor het een joint venture sluit met de moedergroep.
Bron: Bolero, Beurs bij 't Onbijt.
Geely Automobile boekte in 2020 een winst van 5,53 miljard yuan, tegenover 8,19 miljard yuan in 2019 en 4,02 miljard yuan verwacht.
De omzet daalde met 5% ten opzichte van het voorgaande jaar tot 92,11 miljard yuan.
Geely verwacht dit jaar 1,53 miljoen auto's te verkopen.
De groep bevestigde ook de lancering van een nieuw merk, Zeekr, waarvoor het een joint venture sluit met de moedergroep.
Bron: Bolero, Beurs bij 't Onbijt.
Re: Technologieaandelen
In Europa zou dit 'kunnen' omdat CCS verplicht is (Chademo gaat er uit). Maar stellen ze dat netwerk dan ook open? Ionity is bvb van een hoop fabrikanten tezamen, dus dat is geen probleem. & wat als ze dit gaan moeten openstellen? Tegen welke prijs?sintorama schreef: ↑23 maart 2021, 08:44Integendeel. Concurrentie is goed. En systemen zijn niet noodzakelijk non-compatible. Ik dacht toch dat andere merken ook kunnen laden aan de Tesla SuperChargers? Een dergelijke voorziening moet voldoende redundantie hebben om betrouwbaar te werken in de dagelijkse praktijk.
Ik blijf van mening dat laadstations onafhankelijk van het merk gebouwd moeten worden. Of toch tenminste de grote hoop.
Uiteraard was dit voor Tesla als first mover een must gezien het kip & ei verhaal. Maar nu nog steeds is dit uitgebreid netwerk één van de redenen waarom men voor Tesla kiest. Plug & charge is natuurlijk ook een groot voordeel.
Re: Technologieaandelen
Amazon in het vizier van Biden;
Amazon.com(+1,3%) was geen vriend van de vorige president Trump, maar ook de huidige is niet mild voor de groep.
Biden verwees naar de e-commercegigant voor het niet betalen van federale belastingen tijdens een toespraak waarin hij het had over het verhogen van de belastingdruk op multinationale bedrijven en het verhogen van de vennootschapsbelastingtarieven.
Volgens Biden is Amazon een van de 91 Fortune 500-bedrijven die "gebruik maken van verschillende achterpoortjeswaardoor ze geen enkele cent federale inkomstenbelasting betalen," in schril contrast met gezinnen uit de middenklasse die meer dan 20% belasting betalen. "Ik wil ze niet straffen, maar dat is gewoon verkeerd," zei hij
Bron: Bolero, Beurs bij 't Ontbijt
Amazon.com(+1,3%) was geen vriend van de vorige president Trump, maar ook de huidige is niet mild voor de groep.
Biden verwees naar de e-commercegigant voor het niet betalen van federale belastingen tijdens een toespraak waarin hij het had over het verhogen van de belastingdruk op multinationale bedrijven en het verhogen van de vennootschapsbelastingtarieven.
Volgens Biden is Amazon een van de 91 Fortune 500-bedrijven die "gebruik maken van verschillende achterpoortjeswaardoor ze geen enkele cent federale inkomstenbelasting betalen," in schril contrast met gezinnen uit de middenklasse die meer dan 20% belasting betalen. "Ik wil ze niet straffen, maar dat is gewoon verkeerd," zei hij
Bron: Bolero, Beurs bij 't Ontbijt
Re: Technologieaandelen
Ik denk dat alle groten van deze aarde (en daar zijn heel veel tech bedrijven bij) zich zorgen moeten beginnen maken over de machtspositie die ze verworven hebben. Dat is in de VS zo, maar ook in Europa, en zeker ook China. De Alibabas, Tencents, Amazons, Googles etc van deze wereld riskeren to worden opgesplitst worden in afzonderlijke bedrijven en belastingen te beginnen betalen op de plaatsen waar ze hun winsten vandaag halen.
In het programma De Afspraak wist Geert Noels te zeggen dat zijn boek "Gigantisme" vertaald zal worden naar het Chinees.
In het programma De Afspraak wist Geert Noels te zeggen dat zijn boek "Gigantisme" vertaald zal worden naar het Chinees.
Re: Technologieaandelen
Euh ja, tesla heeft het equipment al voor het "dry battery electrode" proces. Tegen mid 22 , zouden ze in volume productie met de 4680 kunnen gaan. VW heeft zelfs het equipment nog niet.Umi schreef: ↑23 maart 2021, 06:30Voorlopig hebben we nog niets gezien van dat dry coating proces. Uiteraard loopt Tesla voorop, dat is geen nieuw gegeven hé...ChrisHuys schreef: ↑22 maart 2021, 21:10
3TWh inhouse tegen 2030, voor tesla.
250GWh inhouse tegen 2023, voor tesla.
VW volgt in alles, Tesla, wat duidelijk maakt dat tesla de leider is, en VW de volger. (VW probeert te volgen, tesla, heeft een dry electrode battery process, VW moet er nog aan beginnen)
Porsche gaat nu zelf beginnen met het bouwen van zijn eigen "supercharger" netwerk. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.
Ik vind het trouwens een verkeerde tendens dat elk merk z'n eigen netwerk gaat bouwen. Dat is in het nadeel van de consument op LT.
Eigen charging netwerk, heet verticale integratie. Voor de consument, maakt het niet veel uit.
Het is niet dat er veel concurrentie is tussen de benzine/diesel pompstations, wanneer die in handen zijn van een paar grote bedrijven zoals shell/total/q8, die zelf afhankelijk zijn , van het opec kartel, die 95% van de winst opstrijkt.
Trouwens er zijn geruchten , dat tesla, zijn superscharging netwerk, zou openstellen voor andere automerken. Waarschijnlijk , om de "concurrentie" aan te gaan , in de charging netwerk markt.
(dan lijkt me dat iedere automerk, zijn eigen netwerk uitbouwt, nog niet zo slecht)
(op dit ogenblik is de tesla consument, door de europese regeling, er trouwens het best van af. hij kan zijn tesla, exclusief bevoorraden aan de tesla superchargers, of kan naar eender welke ccs dc charging station om zich daar te chargen, terwijl de niet-tesla bev, enkel kan chargen aan de ccs dc charging stations van de competitie)
Re: Technologieaandelen
Ik zeg toch nergens dat VW de equipment heeft of eerder gaat zijn dan TeslaChrisHuys schreef: ↑4 april 2021, 17:48Euh ja, tesla heeft het equipment al voor het "dry battery electrode" proces. Tegen mid 22 , zouden ze in volume productie met de 4680 kunnen gaan. VW heeft zelfs het equipment nog niet.
Eigen charging netwerk, heet verticale integratie. Voor de consument, maakt het niet veel uit.
Het is niet dat er veel concurrentie is tussen de benzine/diesel pompstations, wanneer die in handen zijn van een paar grote bedrijven zoals shell/total/q8, die zelf afhankelijk zijn , van het opec kartel, die 95% van de winst opstrijkt.
Trouwens er zijn geruchten , dat tesla, zijn superscharging netwerk, zou openstellen voor andere automerken. Waarschijnlijk , om de "concurrentie" aan te gaan , in de charging netwerk markt.
(dan lijkt me dat iedere automerk, zijn eigen netwerk uitbouwt, nog niet zo slecht)
(op dit ogenblik is de tesla consument, door de europese regeling, er trouwens het best van af. hij kan zijn tesla, exclusief bevoorraden aan de tesla superchargers, of kan naar eender welke ccs dc charging station om zich daar te chargen, terwijl de niet-tesla bev, enkel kan chargen aan de ccs dc charging stations van de competitie)

Musk stelt wel vaker deadlines die ze niet kunnen halen. & ook nu lijkt dit het geval te zijn (leg de lat véél te hoog & probeer zo dicht mogelijk te komen lijkt z'n motto).
Tesla kan niet beginnen met de semi productie (& ook de plaid is uitgesteld & de prijs ervan werd fors verhoogd) vanwege 'battery constraints'? https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKBN2BM19B
Er zijn thans genoeg cathode-materialen voorhanden, volgens de CEO van Umicore is er nog steeds een verhoogde inventory...When Musk unveiled the prototype of the futuristic, battery-powered Semi in 2017, he said the Class 8 truck would go into production by 2019. That timeline was later pushed to 2021 and the company said it expects to start delivering the model too.
Last week, Musk had suggested the bottlenecks would cause the mass production to be delayed until 2022.
Daarnaast geven ze de (massa)productie (voorlopig?) uit handen aan Panasonic & LG Chem? Die gebruiken (nog) geen dry coat proces.
Musk staat bekend om z'n deadlines veel te scherp te zetten. Als uw proces dan zoveel goedkoper is, lagere capex vergt en er minder werkkapitaal nodig is, dan begrijp ik niet waarom je de productie zou uitbesteden als uw pilot plant goed draait? Zeker gezien hun kaspositie grote investeringen toelaat.
Die geruchten kwamen er nadat er een half jaar geleden 1weekend EV's gratis konden laden bij superchargers. Mogelijk een fout bij een software-update van enkele laders, mogelijk een test. Dit duurde overigens niet lang. Hoe kan Tesla z'n netwerk openstellen via plug & charge? Er zijn geen betaalmogelijkheden voor niet-Tesla's. Dan moeten ze hun infrastructuur ombouwen? Ik zie dat niet dadelijk gebeuren.
Dat eigen charging netwerk is er niet puur gekomen met als doel verticale integratie, maar wel omwille van het network effect (klanten binden vanwege superieure dienstverlening) & de kip/ei-theorie.
De vergelijking met pompstations loopt mank. Elk merk van auto kan daar bij eender welk station tanken, bij EV's is dit dus voorlopig niet zo. Nu gaat ook Hyundai z'n eigen 800V laadnetwerk uitbouwen (voorlopig enkel in Korea).
Stel een extreem voorbeeld; je gaat op vakantie, je hebt om de 1 of andere reden tegenslag & je haalt de lader van jouw merk niet of deze is volzet, je komt onderweg nog wel 5 anderen stations tegen van de concurrentie, maar nee die plug & charge zijn merkgebonden, dus je kan daar niet laden... Dat is toch niet de beste oplossing voor de consument? Soit, ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, maar toch uitkijken dat men die richting niet uitgaat.
Re: Technologieaandelen
Geen overnames meer voor bedrijven met een marktwaarde van meer dan 100 miljard dollar?
https://palnws.be/2021/04/amerikaanse-s ... -te-kopen/
https://palnws.be/2021/04/amerikaanse-s ... -te-kopen/
Re: Technologieaandelen
Apple, Google, Facebook, allemaal ver boven de al hoge verwachtingen. Als je in deze markt aan zo'n multiples nog wilt kopen kies je toch best voor technologie (meerbepaald halfgeleiders, automatisatie en e-commerce). Zelf nog 5 aandelen Facebook erbij, eventueel nog eens als ze de komende weken zouden zakken.
Re: Technologieaandelen
Hier nog wat cndx bijgekocht (30% in Apple, Amazon en Microsoft, 41% met Google en Facebook er bij).DeZatteNonkel schreef: ↑29 april 2021, 17:17 Apple, Google, Facebook, allemaal ver boven de al hoge verwachtingen. Als je in deze markt aan zo'n multiples nog wilt kopen kies je toch best voor technologie (meerbepaald halfgeleiders, automatisatie en e-commerce). Zelf nog 5 aandelen Facebook erbij, eventueel nog eens als ze de komende weken zouden zakken.
Torenhoge waarderingen natuurlijk, de vraag is of het zo snel zal blijven gaan en er geen shift naar waarde-aandelen komt. Maar dat is voorlopig allemaal speculatie, dus een zekere exposure aan de grote tech heeft zijn plaats in iedere portefeuille.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Re: Technologieaandelen
Feestje in halfgeleiders en consumentenelectronica zet zich vandaag verder met Skyworks Solutions.
+52,7% yoy omzet !!
Klopt verwachtingen zowel op omzet als op EPS en verhoogd de guidance voor het jaar. Premarket wel in het rood god weet waarom.
Growth on steroids met bovendien een sterke balans, lichtjes stijgende dividenden, hoge marges en vooral een P/E ratio die nog reasonable is (forward P/E blijft onder de 30)
+52,7% yoy omzet !!
Klopt verwachtingen zowel op omzet als op EPS en verhoogd de guidance voor het jaar. Premarket wel in het rood god weet waarom.
Growth on steroids met bovendien een sterke balans, lichtjes stijgende dividenden, hoge marges en vooral een P/E ratio die nog reasonable is (forward P/E blijft onder de 30)
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash