Maaltijdcheques "witwassen"
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Maaltijdcheques "witwassen"
Veel werkgevers geven dan ook (binnen hetzelfde bedrijf) enkel bepaalde extra-legale voordelen vanaf een zekere loon categorie.Henkie1984 schreef: ↑10 mei 2021, 19:22 Als werkgever "keus"? Maaltijdcheques, auto en hospitalisatie en dan komt het loon. Succes met je job-opening als je deze voordelen niet op de advertentie zet.![]()
Als werknemer moet je kijken naar het volledige loonpakket.
Wat is daar het probleem aan?EarthNvstr1 schreef: ↑10 mei 2021, 19:23 Dan zijn ook de werknemers met lager inkomen benadeeld, want dan gaat een groot stuk naar inactieven...
Ja, daar ben ik wel voor, maar hoe kan je dat dan doen enkel voor werkenden ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Cafetariaplannen zijn nu toch meer verspreid?Henkie1984 schreef: ↑10 mei 2021, 19:22 Als werkgever "keus"? Maaltijdcheques, auto en hospitalisatie en dan komt het loon. Succes met je job-opening als je deze voordelen niet op de advertentie zet.![]()
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kopen julli dan nooit géén eten, of enkel eten dat met " maaltijdcheques " NIET kan betaald worden???
https://radio2.be/de-inspecteur/wissel- ... ongobonnen
https://radio2.be/de-inspecteur/wissel- ... ongobonnen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
Ja dat dacht ik ook.vortex schreef: ↑10 mei 2021, 19:09 Iedereen koopt een zekere hoeveelheid voedsel, of dat nu met loon of maaltijdcheques betaald wordt maakt op dat punt geen verschil. Het zal voor de lokale economie niks uitmaken mochten maaltijdcheques afgeschaft worden, zelfs in tegendeel, het kost nu geld om die cheques te aanvaarden.
Maar blijkbaar toch niet want er zijn er die tegen maaltijdcheques zijn omdat ze liever belast loon krijgen waarna ze dat kunnen uitgeven aan wat ze willen.
Blijkbaar zijn er dus wel werknemers die of heel veel maaltijdcheques krijgen of zo weinig eten dat ze die maaltijdcheques niet kunnen besteden waarvoor ze bedoeld zijn.
Aan een maaltijdcheque gaat inderdaad geld verloren aan tussenpersonen.
Maar ik ga er nog altijd van uit dat dit voor de werknemer en werkgever voordeliger is dan wat je anders zou verliezen aan afhoudingen op je brutoloon.
Het is dus wel degelijk een first world problem.
Als ze niet konden klagen over de maaltijdcheques zouden ze zo een andere reden vinden om over te kunnen klagen.
De belastingen op arbeid zijn te hoog maar maaltijdcheques waar je netto meer kan mee doen aan een onontkoombare basisbehoefte is ook weer niet goed.
En het zijn blijkbaar toch uitzonderingen.
Moesten er morgen eentje de moed hebben om al die fiscale koterijen af te schaffen het land stond op zijn kop.
Groen kan er van meespreken. Ze hebben er de laatste verkiezingen serieus hun vingers aan verbrand.
Net zoals rekeningrijden. Wat is er nu een eerlijker systeem dan iemand te laten bijdragen naargelang hij gebruik maakt van de openbare nutsvoorzieningen? Nee, de Vlaming kiest liever voor een belasting op bezit. Vraag maar aan Weyts. Die kan daarover meespreken.
-
- VIP member
- Contacteer:
We negeren de nadelen volledig omdat ik het wel best vind. Het is wel best zo.
Welkom in belgie!

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik hoop dat je er toch akkoord mee kan gaan dat de dingen vereenvoudigen niet zo eenvoudig isHenkie1984 schreef: ↑10 mei 2021, 20:23 We negeren de nadelen volledig omdat ik het wel best vind. Het is wel best zo.

De nadelen wegen mogelijks niet op tegen de voordelen.
Als je iets wil veranderen of vereenvoudigen zijn er altijd benadeelden en bevoordeelden.
Je zou dan denken: verander het zo zodat er enkel bevoordeelden zijn, maar dat werkt ook niet, want dan voelen de "minder bevoordeelden" zich nog altijd benadeeld.
Ik kan begrijpen dat mensen klagen over de koterijen en voor mij mogen veel dingen ook veel eenvoudiger.
Maar het zijn vaak diezelfde mensen die dan als eerste op de baricade gaan staan om aan te klagen dat ze benadeeld worden.
Met Sodexo kon ik bij Jumbo in Nederland betalen. J&J heeft Sodexo buiten gegooid en vervangen door Monizze. En ja hoor, die kaart aanvaarden ze daar ( voorlopig ?) niet ...
Niet dat ik eis of verwacht dat ik met maaltijdcheques in het buitenland kan betalen. Het was handig, maar er blijven nog adressen zat in den Belziek waar ik terecht kan met de nieuwe Monizze.
Ze mogen die cheques wel afschaffen. Weg met die koterij en desnoods schieten we er een paar euro mee in. So what !?
Niet dat ik eis of verwacht dat ik met maaltijdcheques in het buitenland kan betalen. Het was handig, maar er blijven nog adressen zat in den Belziek waar ik terecht kan met de nieuwe Monizze.
Ze mogen die cheques wel afschaffen. Weg met die koterij en desnoods schieten we er een paar euro mee in. So what !?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hou eens een enquete over wat men zou kiezen:
- 160 EUR waarde aan maaltijdcheques per maand
- 40 EUR nettoloon per maand
Zie eventueel ook: https://www.sodexo.be/nl/bedrijven/blog ... jdcheques/
Ik ken het verschil goed genoeg. Voor mijn part komt er een honderd euro per maand minder binnen. Ik zeg nergens dat iedereen zo maar moet denken. Just my 2 cents.
Het is nogal een gedoe dat loonbriefje:
- statuut
- loonschaal
- vergoeding ploegenstelsel
- maaltijdcheques
- vakantiegeld
- 13de maand
- prestatiepremie
- aanpassing gewerkte jaren
- dienstjaren die meetellen ondanks elders gewerkt te hebben
- coronapremie
- fietsvergoeding
- kilometervergoeding
- Sinterklaas en andere cadeaus
Gelukkig moet er ook voor gewerkt worden. Allez, sommigen toch, en soms ...
Het is nogal een gedoe dat loonbriefje:
- statuut
- loonschaal
- vergoeding ploegenstelsel
- maaltijdcheques
- vakantiegeld
- 13de maand
- prestatiepremie
- aanpassing gewerkte jaren
- dienstjaren die meetellen ondanks elders gewerkt te hebben
- coronapremie
- fietsvergoeding
- kilometervergoeding
- Sinterklaas en andere cadeaus
Gelukkig moet er ook voor gewerkt worden. Allez, sommigen toch, en soms ...

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik kan er zo nog wel enkele aan toevoegen:
- onkostenvergoeding
- cao bonus
- permanentievergoeding
- nachtwerk toeslag
- zondag/feestdag toeslag
- gevaren toeslag
- verrekening vaa wagen/laptop/gsm/internet
En ongetwijfeld zijn er nog mogelijk posten ...
- onkostenvergoeding
- cao bonus
- permanentievergoeding
- nachtwerk toeslag
- zondag/feestdag toeslag
- gevaren toeslag
- verrekening vaa wagen/laptop/gsm/internet
En ongetwijfeld zijn er nog mogelijk posten ...

Eigen bijdrage wagen/laptop/gsm/internet
Jaarlijkse prestatiegebonden bonus
Kwartaal prestatiegebonden bonus
Bonus in warrants
Aandelen/aandelen opties/rsu
Jaarlijkse prestatiegebonden bonus
Kwartaal prestatiegebonden bonus
Bonus in warrants
Aandelen/aandelen opties/rsu
Juist! Die was ik ook allemaal vergeten...
Maar als je uw prestatiebonussen gaat opdelen in kwartalen ... dat is erover !