Verandering WERK - auto of netto loon?? dilemma
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Verandering WERK - auto of netto loon?? dilemma
1 belg op 10 heeft een bedrijfswagen, en de andere 9 zijn er jaloers op.
Charles, voorlopig nog met 2 (!) bedrijfswagens, maar de kost aan VAA loopt te hoog op, ik ga dit jaar 1 van de 2 privé zetten.
Charles, voorlopig nog met 2 (!) bedrijfswagens, maar de kost aan VAA loopt te hoog op, ik ga dit jaar 1 van de 2 privé zetten.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Ik ben niet jaloers hoor. Ik hoef geen dure auto, wil er zelfs geen. Ik rij al 16 jaar met een goedkope auto waar ik 2.500 km per jaar mee doe. Ben ik best tevreden mee. Wanneer hij ooit uiteen valt schaf ik me een nog kleinere en goedkopere auto aan. Laat alle anderen maar snoeven met hun dure en zware auto’s die ze niet zelf moeten betalen.
Persoonlijk verkies ik een maximale pensioenopbouw boven een salariswagen. Maar eens het loonplafond bereikt. Is die salariswagens interessant. Omdat je toch geen rechten/punten boven dat maximum krijgt.David_DeWa schreef: ↑16 mei 2021, 12:10Platin heeft volkomen gelijk.Timoootjex schreef: ↑16 mei 2021, 09:45 Houer ermee rekening Platin dat ze die schijf willen verhogen van wanneer het stopt om mee te tellen.
Van waar haal jij jouw bewering?
Ik heb nergens info gevonden dat ze binnenkort het pensioenplafond gaan optrekken omdat ze het fiscaal voordeel van de salarisauto gaan afschaffen.
Hierbij de goedkeuring van het wetsvoorstel. De verhoging is onrechtstreeks gelieerd aan de salariswagens maar eerder aan het systeem van pensioenpunten. Op 1/1/2021 is het plafond al met 2,3% verhoogd.
Hln:
https://www.hln.be/binnenland/verhoging ... ~ad059b90/
Pensioendienst:
https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenher ... -de-croo-1
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als ik het goed begrijp, gaan ze dat "wat" optrekken over een aantal jaar, en samen daarmee de minimumpensioen verhogen maar niet de maxiumpensioenen.
Edit (beetje anders verwood):
Als dat zo is, dan klinkt dit voor sommigen wellicht mooi, maar uiteindelijk komt dit gewoon neer op een grotere herverdeling. Leuk voor wie daar uit "trekt", minder leuk voor wie daar "insteekt".
Voor de hogere lonen wordt het dan misschien juist *nog* interessanter om een salariswagen te hebben

Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 mei 2021, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De salarisauto gaan ze niet afschaffen maar het pensioenplafond gaan ze wel optrekkenDavid_DeWa schreef: ↑16 mei 2021, 12:10Platin heeft volkomen gelijk.Timoootjex schreef: ↑16 mei 2021, 09:45 Houer ermee rekening Platin dat ze die schijf willen verhogen van wanneer het stopt om mee te tellen.
Van waar haal jij jouw bewering?
Ik heb nergens info gevonden dat ze binnenkort het pensioenplafond gaan optrekken omdat ze het fiscaal voordeel van de salarisauto gaan afschaffen.

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenher ... t%20nodige.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat gebeurt elk jaar.Timoootjex schreef: ↑16 mei 2021, 13:43 De salarisauto gaan ze niet afschaffen maar het pensioenplafond gaan ze wel optrekken![]()
Dat ze dat nu eens een beetje meer gaan optrekken dan anders, verandert n.m.i. weinig aan de discussie over salariswagens.
@ EarthNvstr1
Ja, vandaar dat ik ook gezegd heb eens het loonplafond bereikt is de salariswagens interessant. In 2021 is dat bij een brutoloon van 61455€/j of 5121€/m.
Daarvoor minder tenzij je veel kilometers aflegd.
@TS
In beide voorstellen is het VAA 500€/maand.
Voorstel 1 zorgt voor maximaal fiscaal voordeel voor de werkgever met de nieuwe aftrek regels voor salariswagens. Vraag eens hoeveel laadpalen er zijn? Als je altijd op het werk kan opladen is dat al een kost minder. Vraag ook wat de vervangpolicy is, na hoeveel jaar.
Voorstel 2: lijkt een hybride te zijn. Hierbij heeft werkgever e jij vanaf volgend jaar minder fiscaal voordeel. Maar voor dezelfde VAA heb je meer autonomie. Vraag ook naar vervangpolicy.
Als je echt een wagen nodig hebt en ook nog veel privé km's aflegd, zou ik persoonlijk voorstel 2 kiezen.
Je moet er wel rekening mee houden dat je dan 6000€/j minder pensioenrechten opbouwd. De privepensioenen zijn al niet zo hoog. Met je normaal brutoloon van 52200€ zit je nog van 9255€ verwijderd van het maximum. Dit is nu meer dan het VAA.
Die 9255 geeft 771€ (=9255/45)minder pensioen op jaarbasis. Dtêdat je nog 20j moet werken is dat toch 15420€ in totaal.
Het VAA van 6000€ geeft 133€/j mindet pensioen of 2660€ in totaal op 20j.
Dus is het afwegen of voor deel wagen nu meer voor u betekend dan die 133€ later.
Ja, vandaar dat ik ook gezegd heb eens het loonplafond bereikt is de salariswagens interessant. In 2021 is dat bij een brutoloon van 61455€/j of 5121€/m.
Daarvoor minder tenzij je veel kilometers aflegd.
@TS
In beide voorstellen is het VAA 500€/maand.
Voorstel 1 zorgt voor maximaal fiscaal voordeel voor de werkgever met de nieuwe aftrek regels voor salariswagens. Vraag eens hoeveel laadpalen er zijn? Als je altijd op het werk kan opladen is dat al een kost minder. Vraag ook wat de vervangpolicy is, na hoeveel jaar.
Voorstel 2: lijkt een hybride te zijn. Hierbij heeft werkgever e jij vanaf volgend jaar minder fiscaal voordeel. Maar voor dezelfde VAA heb je meer autonomie. Vraag ook naar vervangpolicy.
Als je echt een wagen nodig hebt en ook nog veel privé km's aflegd, zou ik persoonlijk voorstel 2 kiezen.
Je moet er wel rekening mee houden dat je dan 6000€/j minder pensioenrechten opbouwd. De privepensioenen zijn al niet zo hoog. Met je normaal brutoloon van 52200€ zit je nog van 9255€ verwijderd van het maximum. Dit is nu meer dan het VAA.
Die 9255 geeft 771€ (=9255/45)minder pensioen op jaarbasis. Dtêdat je nog 20j moet werken is dat toch 15420€ in totaal.
Het VAA van 6000€ geeft 133€/j mindet pensioen of 2660€ in totaal op 20j.
Dus is het afwegen of voor deel wagen nu meer voor u betekend dan die 133€ later.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
61455/j = ~4.500/m (vakantiegeld, 3de maand, premies, ...)
Salariswagen komt gemiddeld pakweg neer op 200 EUR netto per maand extra t.o.v. kost privé wagen.
Als je wakker ligt van je peanuts verlies aan pensioen opbouw daardoor, beleg die 200 EUR netto per maand dan.
Uiteindelijk is volgens mij het antwoord op de vraag wel/niet salariswagen, simpelweg of je een wagen nodig hebt en/of wil hebben (bv. vanwege gebruiksgemak).
Ik zou mij eerder focussen op mijn job ipv op mijn wagen, ik denkt dat dat uiteindelijk ook financiëel mooiere vruchten zal afwerpen

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
Dat kan best zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑16 mei 2021, 12:34 Het is nu éénmaal zo dat de meeste mensen een wagen willen als het financiëel kan.
Maar het is niet altijd de slimste weg om te handelen zoals de meeste mensen.

Dat is dan gemakkelijk op te lossen met rekeningrijden met variabele tarieven.De oplossing tegen files is meer capaciteit, betere sturing en doorstroom en meer spreiding.
De oplossing tegen vervuiling is minder files, betere parkeermogelijkheden en betere technologie.
Ligt alleen politiek moeilijk omdat ze dat tot op heden niet aan de achterban krijgen uitgelegd. De meeste mensen dus.

-
- Verbannen Gebruiker
De VAA voor een elektrische auto valt best mee.Charlesvdw schreef: ↑16 mei 2021, 12:55 1 belg op 10 heeft een bedrijfswagen, en de andere 9 zijn er jaloers op.
Draait, als je wat uitkijkt, rond het forfaitaire minimum.
-
- Verbannen Gebruiker
Je bent niet jaloers maar je kan het niet nalaten in dezelfde reply uit te halen naar mensen met een salarisauto die ze volgens jou niet zelf moeten betalen? Lijkt nochtans sterk op jaloezie.Yaris schreef: ↑16 mei 2021, 13:12 Ik ben niet jaloers hoor. Ik hoef geen dure auto, wil er zelfs geen. Ik rij al 16 jaar met een goedkope auto waar ik 2.500 km per jaar mee doe. Ben ik best tevreden mee. Wanneer hij ooit uiteen valt schaf ik me een nog kleinere en goedkopere auto aan. Laat alle anderen maar snoeven met hun dure en zware auto’s die ze niet zelf moeten betalen.
Gezien een salarisauto een deel van de verloning is betalen deze mensen daar wel zelf voor want het is een deel van hun loon.
Het is, toch als je een auto nodig hebt, fiscaal voordelig tov een auto in privébezit.
Dat we op SG nog mogen meemaken dat men tegen een fiscaal voordelige verloning is?
Als je per jaar maar 2.500 km met een auto doet of nog geen 7 km per dag is het eigenlijk een heel duur vervoermiddel waarvoor je kiest.
Een salarisauto moet ook niet per definitie duur en zwaar zijn. Je hebt ze in alle maten en gewichten.
Ze komen uit dezelfde fabrieken en showrooms als diegene waarmee de privérijder zich verplaatst.
Je kan tegenwoordig zelfs kiezen voor een salaris (elektrische) fiets.
-
- Verbannen Gebruiker
Het een heeft niets met het ander te maken.Timoootjex schreef: ↑16 mei 2021, 13:43 De salarisauto gaan ze niet afschaffen maar het pensioenplafond gaan ze wel optrekken![]()
https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenher ... t%20nodige.
Het minimum pensioen wordt ook in stappen opgetrokken maar daar heeft een salarisauto ook niets mee te maken.
-
- Verbannen Gebruiker
Inderdaad.EarthNvstr1 schreef: ↑16 mei 2021, 13:39 Voor de hogere lonen wordt het dan misschien juist *nog* interessanter om een salariswagen te hebben![]()
En dat plafond is bruto hè, niet netto.
Netto blijft daar niet zoveel van over dat je het een buitengewoon hoog loon kan noemen.
En je kan er al helemaal geen nieuwe auto van betalen en onderhouden.
En de voornaamste reden is dat je het voordeel van de salarisauto NU krijgt. Op een ogenblik dat de meeste werknemers er iets aan hebben en hun geld wel aan iets anders kunnen besteden dan aan een auto. Een pensioen is iets dat je hopelijk later nog zal krijgen aan de huidige voorwaarden en wat je dan meer krijgt heb je in de meeste gevallen dan ook niet meer echt nodig.
En zoals geschreven, alleen te overwegen als je toch een auto hebt of nodig hebt.
Als je het zonder auto kan doen is het een andere zaak.