Vastgoed als investering
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Vastgoed als investering
Inderdaad. En bij het bemiddelen van een huurovereenkomst hoeft er slechts éénmaal betaald te worden.
Als men toch wil rekenen op adviezen op langere termijn dan moet men al beginnen denken aan rentmeesterschap. Een immobureau neemt dan het administratieve beheer van een woning over. Dat kost dan wel 6 of 7 of 8% van de huurprijs per maand.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou denken dat het immokantoor elk jaar 1 maand huur krijgt. In ruil zijn zij dan wel het aanspreekpunt voor bv kleine herstellingen ed.bertVW schreef: ↑12 juni 2021, 09:44 Wanneer je een appartement wil verhuren kan je gebruik maken van een immokantoor. Je betaalt 1maand + BTW om een huurder te zoeken en alles in orde te brengen. Hoe lang en op welke diensten mag je dan rekenen van het immokantoor? Stel dat de huurder 5 jaar in je appartement woont, kan je 5 jaar lang rekenen op advies van het immokantoor waar je 1maand+BTW hebt betaald? Of zal het immokantoor na 1 jaar hun diensten stopzetten en alleen adviseren indien we terug betalen?
Om kort te maken: hoe lang kan je rekenen op het immokantoor wanneer je 1maand+btw hebt betaald?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Hangt af wat je vraagt van het immokantoor.Charlesvdw schreef: ↑12 juni 2021, 18:29Ik zou denken dat het immokantoor elk jaar 1 maand huur krijgt. In ruil zijn zij dan wel het aanspreekpunt voor bv kleine herstellingen ed.bertVW schreef: ↑12 juni 2021, 09:44 Wanneer je een appartement wil verhuren kan je gebruik maken van een immokantoor. Je betaalt 1maand + BTW om een huurder te zoeken en alles in orde te brengen. Hoe lang en op welke diensten mag je dan rekenen van het immokantoor? Stel dat de huurder 5 jaar in je appartement woont, kan je 5 jaar lang rekenen op advies van het immokantoor waar je 1maand+BTW hebt betaald? Of zal het immokantoor na 1 jaar hun diensten stopzetten en alleen adviseren indien we terug betalen?
Om kort te maken: hoe lang kan je rekenen op het immokantoor wanneer je 1maand+btw hebt betaald?
- ofwel enkel het vinden van de huurder: hier betaal je een eenmalige kost, en dan doe je het beheer zelf.
- ofwel ook het dagelijks beheer: hier betaal je een weerkerende kost
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Charlesvdw schreef: ↑12 juni 2021, 18:29Ik zou denken dat het immokantoor elk jaar 1 maand huur krijgt. In ruil zijn zij dan wel het aanspreekpunt voor bv kleine herstellingen ed.bertVW schreef: ↑12 juni 2021, 09:44 Wanneer je een appartement wil verhuren kan je gebruik maken van een immokantoor. Je betaalt 1maand + BTW om een huurder te zoeken en alles in orde te brengen. Hoe lang en op welke diensten mag je dan rekenen van het immokantoor? Stel dat de huurder 5 jaar in je appartement woont, kan je 5 jaar lang rekenen op advies van het immokantoor waar je 1maand+BTW hebt betaald? Of zal het immokantoor na 1 jaar hun diensten stopzetten en alleen adviseren indien we terug betalen?
Als je echt gepluimd wil worden???? zeker doen, Geef ze carte blanche.... Bij het minste geringste dat de huurder belt sturen ze een technieker tegen minimum 80 euro per uur + de materialen + vervoerkosten...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja OK, maar stel dat ik iets zou verhuren, ik kan zelf geen kleine herstellingen doen, en heb ook geen tijd of zin om zelf techniekers te bellen...
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Dan zou ik in uw geval niet aan verhuren denken.. want dan ga je op je investering in het beste geval nul winst maken. Denk eerder dat je er nog gaat op toeleggen dan..Charlesvdw schreef: ↑12 juni 2021, 21:59 Ja OK, maar stel dat ik iets zou verhuren, ik kan zelf geen kleine herstellingen doen, en heb ook geen tijd of zin om zelf techniekers te bellen...
Simpel as that..
Akkoord, als je wil verhuren maar er geen last mee wil hebben kan je het beter laten.
Heb er veel ervaring mee in het verleden, er was altijd wat.
De kosten die je gaat maken om gerust gelaten te worden wegen niet op tegen de winsten.
Koop wat bevaks, incasseer de dividenten en slaap gerust zonder zorgen. Elk jaar krijgt huurder meer rechten tot eigenaar zelf er geen meer heeft.
Dat heb ik na 10 j verhuur voor mezelf toch besloten.
De kosten die je gaat maken om gerust gelaten te worden wegen niet op tegen de winsten.
Koop wat bevaks, incasseer de dividenten en slaap gerust zonder zorgen. Elk jaar krijgt huurder meer rechten tot eigenaar zelf er geen meer heeft.
Akkoord met je bevaks.kingsfan schreef: ↑14 juni 2021, 07:13 Akkoord, als je wil verhuren maar er geen last mee wil hebben kan je het beter laten.
Maar dan kan je geen gebruik maken van hefboom (lening bank)?
Ik zou ook zeggen als je geen techniekers wil bellen en geen omkijken wil hebben dat fysiek vastgoed een risico is om toch uiteindelijk zelf vanalles te moeten managen.
Als je met een rentmeester werkt is het risico dat je er ofwel van int begin toch nog veel tijd moet insteken of problemen hebt, of dat je jaren denkt dat alles goed gaat maar dat je pand dan volledig afgeleefd is.
Vele rentmeester gaan ten alle koste vermijden zelf ter plaatse te gaan (tijd is geld), dus ofwel technieker sturen en makkelijkshalve afhouden van huur (deel eigenaar) ofwel niemand ter plaatse en zeggen dat de huurder het zelf moet oplossen. Dit laatste zeker als je als eigenaar vragen stelt over de facturen van technische interventies.
Rentmeesterschap kost bvb 8% huur + 1 maand huur telkens een huurder weggaat + interventies techniekers + gerechtskosten/brieven bij wanbetaling.
Eigenlijk, als je het geen (positieve) uitdaging vindt om regelmatig relatief eenvoudige problemen voordelig (="goedkoop" op lange termijn) op te lossen en je wil meer dan 3% zou ik van fysiek vastgoed zeker wegblijven.
Als je met een rentmeester werkt is het risico dat je er ofwel van int begin toch nog veel tijd moet insteken of problemen hebt, of dat je jaren denkt dat alles goed gaat maar dat je pand dan volledig afgeleefd is.
Vele rentmeester gaan ten alle koste vermijden zelf ter plaatse te gaan (tijd is geld), dus ofwel technieker sturen en makkelijkshalve afhouden van huur (deel eigenaar) ofwel niemand ter plaatse en zeggen dat de huurder het zelf moet oplossen. Dit laatste zeker als je als eigenaar vragen stelt over de facturen van technische interventies.
Rentmeesterschap kost bvb 8% huur + 1 maand huur telkens een huurder weggaat + interventies techniekers + gerechtskosten/brieven bij wanbetaling.
Eigenlijk, als je het geen (positieve) uitdaging vindt om regelmatig relatief eenvoudige problemen voordelig (="goedkoop" op lange termijn) op te lossen en je wil meer dan 3% zou ik van fysiek vastgoed zeker wegblijven.