Keyplan van keytradebank
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Keyplan van keytradebank
Ik moet Yaris bijtreden. Uw gedrag om wat anderen schrijven te gaan analyseren en te vragen om zich te verantwoorden is irritant EarthNvstr1.
Ik veronderstel dat je wilt beleggen (in kasbons, fondsen,... maakt niet uit in wat) om je geld meer te laten opbrengen dan wanneer het op een spaarrekening staat.toony schreef: ↑10 juli 2021, 17:56 Bedankt om te reageren. Vroeger was het toch wel interessanter toen er nog kasbons waren niet? Je inde het couponnetje en dus nam je de winst. Als je nu belegt in fondsen zie je wel, als het goed gaat, je geld aangroeien maar wat ben je daar mee als je die winst niet kan verzilveren? Of zie ik dat totaal verkeerd?
Bij kasbons, obligaties en gestructureerde producten koop je in schijven/coupures van 1000 euro. Na elk jaar krijg je een coupon (al is dat bij gestructureerde producten niet meer altijd gegarandeerd). En of de waarde van dat product nu schommelt doorheen de duurtijd of niet, in de meeste gevallen krijg je op het einde van de rit je volledige bedrag terug (bij gestructureerde producten is dat tegenwoordig ook niet meer het geval).
Fondsen koop je per stuk, of voor een bedrag. Dit hoeft niet per 1000 euro of meer per keer te gaan. Bij Keyplan kan dat al vanaf 25 euro. De bedoeling is dat je je portefeuille, gespreid door de tijd, geleidelijk aan opbouwt. En door de maandelijkse aankopen van Keyplan, surf je zo mee op de grillen van de beurs. Staan ze hoog, dan krijg je minder stuks van fonds x, komt er een correctie, dan krijg je voor hetzelfde bedrag heel wat meer stukken van fonds x.
Aangezien de waarde van de fondsen elke dag verschillend is, is de waarde van je portefeuille/keyplan dat ook. Er is ook niet echt een vaste vervaldag, waarop je "winst neemt". Om een voorbeeld te geven : ik heb mijn Keyplan nu 6 jaar, en meer dan 60% winst. Voorlopig zie ik geen reden om te verkopen.
Wil je echt inkomsten van je fondsen hebben, dan zou ik kijken naar uitkerende fondsen (DIS), maar die paar euro wordt bij de volgende maandelijkse aankoop van je Keyplan opnieuw geïnvesteerd in fondsen. Bij Keyplan hebben de meeste uitkerende fondsen een laag dividendpercentage (sommigen zelfs van 0%) wegens fiscale reden.
Een andere optie is dat je richting aandelen gaat, en zo jaarlijks de dividenden opstrijkt. Maar ook aandelen kunnen stijgen en dalen.
U heeft een pb.
Voor zij die alles in vraag stellen, ja wat zou daar instaan.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ah, vermoedelijk was dat hier op bedoeld (had ik blijkbaar gemist):
Edit: dan kan ik volgentoony schreef: ↑10 juli 2021, 17:56 Bedankt om te reageren. Vroeger was het toch wel interessanter toen er nog kasbons waren niet? Je inde het couponnetje en dus nam je de winst. Als je nu belegt in fondsen zie je wel, als het goed gaat, je geld aangroeien maar wat ben je daar mee als je die winst niet kan verzilveren? Of zie ik dat totaal verkeerd?

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, je ziet dat totaal verkeerd.toony schreef: ↑10 juli 2021, 17:56 Bedankt om te reageren. Vroeger was het toch wel interessanter toen er nog kasbons waren niet? Je inde het couponnetje en dus nam je de winst. Als je nu belegt in fondsen zie je wel, als het goed gaat, je geld aangroeien maar wat ben je daar mee als je die winst niet kan verzilveren? Of zie ik dat totaal verkeerd?
Bij elke vorm van beleggen is het mogelijk om "je winst te verzilveren", het zou erg zijn als dat niet zo was.
Wel zijn er natuurlijk verschillen en keuzes in de manier waarop dat gebeurt.
Bv.: als je een kasbon neemt over 5 jaar met kapitalisatie van de intrest, dan "verzilver" je je winst ook pas na 5 jaar en je neemt 5 jaar een risico.