Online shoppen buiten EU - extra kosten
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Is de extra loonkost aan nazicht/verwerking niet veel hoger dan die peulschil dat Bpost er aan verdient? En OK, je kan veel machinaal doen maar die machines moeten ook aangekocht en onderhouden worden.
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Sowieso €15 per pakje van een niet-geregistreerde webshop uit een niet-EU-land voor bpost want die €15 worden door bpost voor eigen rekening geïnd om de douaneformaliteiten hiervoor te vervullen.Peulschil dat Bpost er aan verdient?
Normaal gezien zou dit voor een zeer grote massa pakjes aanzienlijke extra inkomsten moeten opleveren voor bpost.
Bij nader inzien denk ik wel dat het sowieso aan elk pakje opleggen van die heffing (€15) wel eens een enorme duik aan volume van pakjes van niet-geregistreerde webshops uit niet-EU-landen tot gevolg zou kunnen hebben, waardoor het extra werkvolume voor de verwerking er van wel eens vlug zal kunnen dalen.
Dat de kassa nu extra rinkelt bij Bpost zou dus wel eens zeer tijdelijk kunnen zijn. Zie ook de verontwaardigde reacties hierover op de facebookpagina van Bpost
Maar momenteel lijken ze me het niet te kunnen bolwerken; er zijn thans aanzienlijke vertragingen en dus chaos bij de afhandeling van pakjes uit niet EU-landen. Voor mezelf bvb. zit een pakje komende uit een niet-EU-land al bijna een maand vast bij Bpost.
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Wat ik een maand geleden reeds aankondigde nu bevestigd door berichten in De Tijd en HNB. Omdat het artikel uit De Tijd achter de betaalmuur zit, hier de link naar het artikel uit HNB:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210812_98603766
Mijn pakje uit het VK heb ik uiteindelijk los gekregen door klacht bij de Ombudsman voor de Postsector (OMPS). Kort samengevat: bpost wou mijn pakje, dat reeds op 14 juni in België was toegekomen, ook onderwerpen aan invoerkosten (€15)+ BTW. Maar vrijstelling was er nog op van toepassing (waarde minder dan €22 en in België toegekomen voor 1 juli). Ik heb bpost hier zeker 5x op gewezen, maar zij bleven hiervoor doofstom. Dan maar via klacht OMPS ingeschakeld. Eerst op advies van OMPS nog wel de door bpost berekende kosten moeten betalen, maar ingevolge tussenkomst van OMPS door bpost een week later reeds aan me terugbetaald en pakje was 2 werkdagen na betaling reeds bezorgd.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210812_98603766
Mijn pakje uit het VK heb ik uiteindelijk los gekregen door klacht bij de Ombudsman voor de Postsector (OMPS). Kort samengevat: bpost wou mijn pakje, dat reeds op 14 juni in België was toegekomen, ook onderwerpen aan invoerkosten (€15)+ BTW. Maar vrijstelling was er nog op van toepassing (waarde minder dan €22 en in België toegekomen voor 1 juli). Ik heb bpost hier zeker 5x op gewezen, maar zij bleven hiervoor doofstom. Dan maar via klacht OMPS ingeschakeld. Eerst op advies van OMPS nog wel de door bpost berekende kosten moeten betalen, maar ingevolge tussenkomst van OMPS door bpost een week later reeds aan me terugbetaald en pakje was 2 werkdagen na betaling reeds bezorgd.
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
uit De Tijd (www.tijd.be/politiek-economie/belgie/al ... 5304963611):
Heel wat pakjes die van buiten de EU naar ons land worden verstuurd, kampen met wekenlange vertragingen. Dat ligt aan de nieuwe btw-regels voor e-commerce, waardoor u sinds 1 juli btw moet betalen op pakjes van minder dan 22 euro uit webshops buiten de EU.
‘Tegenover juni is onze werklast vertienvoudigd’, zegt Bpost-woordvoerster Veerle Van Mierlo. ‘Als we vroeger voor 2 procent van de pakjes info moesten opvragen om de btw correct te berekenen, is dat nu voor bijna 100 procent.’
‘Er zijn vooral problemen met kleinere webshops, meestal uit China, die nog niet vertrouwd zijn met de nieuwe btw-regel', zegt Van Mierlo. 'Soms kunnen we de consument via een mailadres info vragen over het pakket, maar soms moeten we iemand per brief aanschrijven. Dan kan het even duren voor er duidelijkheid is.’
Wie de klantendienst van Bpost belt, krijgt automatisch de boodschap dat er door de nieuwe douaneregeling ‘grote vertragingen’ zijn, waar de klantendienst naar eigen zeggen niets aan kan veranderen. Er is sprake van wachttijden van drie weken, klinkt het. De Tijd heeft weet van gevallen waarin de wachttijd langer is.
De procedure is zwaarder en dat is jammer voor de consument. Hoe dit nu verder gaat evolueren, is momenteel koffiedik kijken. Veerle Van Mierlo Woordvoerster Bpost
‘Het is moeilijk een gemiddelde te kleven op de wachttijden, zeker als we informatie moeten opvragen en het pakje daarna via de douane moet passeren’, vult de Bpost-woordvoerster aan. ‘Het is niet gemakkelijk en voor niemand leuk. Hoe dit verder evolueert, is koffiedik kijken. We hopen dat steeds meer webshops zich laten registreren bij het Europese IOSS-eenloketsysteem en dat de klanten alerter zullen zijn bij de aankoop.’ Door het IOSS-systeem worden de btw en de invoerkosten al verrekend bij de aankoop.
Tot 1 juli gold een btw-vrijstelling voor pakjes van minder dan 22 euro die worden ingevoerd van buiten de Europese Unie. Met het schrappen van de vrijstelling wil Europa het concurrentievoordeel van verkopers van buiten de EU tegenover lokale verkopers wegwerken. Online aankopen kunnen duurder worden door extra btw- en inklaringskosten die de douane of de koerierdienst aanrekent voor het afhandelen van de douaneformaliteiten.
Het gaat allicht om een kleine minderheid van de aankopen. Volgens Statistiek Vlaanderen deed vorig jaar 9 procent van de Vlamingen van 16 tot 74 jaar een online aankoop bij een verkoper uit een niet-Europees land (sinds de brexit dit jaar valt ook het VK daaronder). 45 procent kocht bij een verkoper uit een ander Europees land en 59 procent bij een Belgische. We shoppen wel steeds meer in buitenlandse webwinkels. Vorig jaar spendeerden we er 4 miljard euro. Dat is 1,4 miljard meer dan in 2019.
Vooral Bpost ondervindt de gevolgen van de nieuwe regelgeving omdat het bedrijf een centrale rol speelt. 'Pakjes die als postverkeer van postoperator naar postoperator worden verzonden, gaan altijd via Bpost', zegt Van Mierlo. 'De grote spelers maken wel al gebruik van IOSS. Zij sturen pakjes per vliegtuig naar België, waar ze worden verdeeld onder de koerierdiensten waar ze mee samenwerken. Die regelen zelf de inklaring van hun pakjes. Maar als een kleine webshop, die niet is geregistreerd bij IOSS vanuit pakweg het Verenigd Koninkrijk een pakje naar hier verzendt, gaat dat altijd via Bpost.’
4 miljard € aankopen bij buitenlandse webshops We shoppen steeds meer in buitenlandse webwinkels. Vorig jaar spendeerden we er 4 miljard euro.
Verrassingen
Bpost heeft het grootste marktaandeel van zo’n 40 à 45 procent als het gaat om pakket- en expresszendingen. Ook een van de andere grote spelers, United Parcel Service (UPS), goed voor 10 à 15 procent van de markt, roept op zich goed te informeren over de nieuwe regels. ‘Om verrassingen te voorkomen raden we bedrijven aan hun klanten te waarschuwen als zendingen onderhevig zijn aan de nieuwe regels', zegt UPS-woordvoerster Karolien Cloots.
Bpost moet het gros van de moeilijkere, onduidelijke verzendingen verwerken. PostNL, dat ook 10 à 15 procent marktaandeel heeft, verwijst daarom naar Bpost. ‘Niet PostNL, maar Bpost handelt importzendingen die van buiten de EU naar België worden gestuurd af’, reageert woordvoerster Catherine Stuyck kort. Bij DPD Belgium, ook goed voor 10 à 15 procent, luidt het dat de verzendingen die het zelf moet behandelen, geen vertragingen oplopen. ‘We hebben vorig jaar onze capaciteit verhoogd met bijna 50 procent.’
De vertraging in de afhandeling situeert zich niet bij de douane. Francis Adyns Woordvoerder Douane & Accijnzen
Douane & Accijnzen kan nog geen definitieve cijfers plakken op het aantal aangiften voor juli. ‘Daarvoor is het te vroeg’, zegt woordvoerder Francis Adyns. ‘Als we kijken naar het gemiddeld aantal aangiften, valt ons niet echt een grote stijging in volume op. Wel is het zo dat nu voor alle zendingen een douaneaangifte moet worden ingediend. Het nieuwe aangiftesysteem werkt naar behoren, de aangiften worden meestal snel verwerkt. Af en toe blijft iets hangen. Dat zijn de kinderziekten van een nieuw systeem. De vertraging in de afhandeling situeert zich niet bij de douane.’
Heel wat pakjes die van buiten de EU naar ons land worden verstuurd, kampen met wekenlange vertragingen. Dat ligt aan de nieuwe btw-regels voor e-commerce, waardoor u sinds 1 juli btw moet betalen op pakjes van minder dan 22 euro uit webshops buiten de EU.
‘Tegenover juni is onze werklast vertienvoudigd’, zegt Bpost-woordvoerster Veerle Van Mierlo. ‘Als we vroeger voor 2 procent van de pakjes info moesten opvragen om de btw correct te berekenen, is dat nu voor bijna 100 procent.’
‘Er zijn vooral problemen met kleinere webshops, meestal uit China, die nog niet vertrouwd zijn met de nieuwe btw-regel', zegt Van Mierlo. 'Soms kunnen we de consument via een mailadres info vragen over het pakket, maar soms moeten we iemand per brief aanschrijven. Dan kan het even duren voor er duidelijkheid is.’
Wie de klantendienst van Bpost belt, krijgt automatisch de boodschap dat er door de nieuwe douaneregeling ‘grote vertragingen’ zijn, waar de klantendienst naar eigen zeggen niets aan kan veranderen. Er is sprake van wachttijden van drie weken, klinkt het. De Tijd heeft weet van gevallen waarin de wachttijd langer is.
De procedure is zwaarder en dat is jammer voor de consument. Hoe dit nu verder gaat evolueren, is momenteel koffiedik kijken. Veerle Van Mierlo Woordvoerster Bpost
‘Het is moeilijk een gemiddelde te kleven op de wachttijden, zeker als we informatie moeten opvragen en het pakje daarna via de douane moet passeren’, vult de Bpost-woordvoerster aan. ‘Het is niet gemakkelijk en voor niemand leuk. Hoe dit verder evolueert, is koffiedik kijken. We hopen dat steeds meer webshops zich laten registreren bij het Europese IOSS-eenloketsysteem en dat de klanten alerter zullen zijn bij de aankoop.’ Door het IOSS-systeem worden de btw en de invoerkosten al verrekend bij de aankoop.
Tot 1 juli gold een btw-vrijstelling voor pakjes van minder dan 22 euro die worden ingevoerd van buiten de Europese Unie. Met het schrappen van de vrijstelling wil Europa het concurrentievoordeel van verkopers van buiten de EU tegenover lokale verkopers wegwerken. Online aankopen kunnen duurder worden door extra btw- en inklaringskosten die de douane of de koerierdienst aanrekent voor het afhandelen van de douaneformaliteiten.
Het gaat allicht om een kleine minderheid van de aankopen. Volgens Statistiek Vlaanderen deed vorig jaar 9 procent van de Vlamingen van 16 tot 74 jaar een online aankoop bij een verkoper uit een niet-Europees land (sinds de brexit dit jaar valt ook het VK daaronder). 45 procent kocht bij een verkoper uit een ander Europees land en 59 procent bij een Belgische. We shoppen wel steeds meer in buitenlandse webwinkels. Vorig jaar spendeerden we er 4 miljard euro. Dat is 1,4 miljard meer dan in 2019.
Vooral Bpost ondervindt de gevolgen van de nieuwe regelgeving omdat het bedrijf een centrale rol speelt. 'Pakjes die als postverkeer van postoperator naar postoperator worden verzonden, gaan altijd via Bpost', zegt Van Mierlo. 'De grote spelers maken wel al gebruik van IOSS. Zij sturen pakjes per vliegtuig naar België, waar ze worden verdeeld onder de koerierdiensten waar ze mee samenwerken. Die regelen zelf de inklaring van hun pakjes. Maar als een kleine webshop, die niet is geregistreerd bij IOSS vanuit pakweg het Verenigd Koninkrijk een pakje naar hier verzendt, gaat dat altijd via Bpost.’
4 miljard € aankopen bij buitenlandse webshops We shoppen steeds meer in buitenlandse webwinkels. Vorig jaar spendeerden we er 4 miljard euro.
Verrassingen
Bpost heeft het grootste marktaandeel van zo’n 40 à 45 procent als het gaat om pakket- en expresszendingen. Ook een van de andere grote spelers, United Parcel Service (UPS), goed voor 10 à 15 procent van de markt, roept op zich goed te informeren over de nieuwe regels. ‘Om verrassingen te voorkomen raden we bedrijven aan hun klanten te waarschuwen als zendingen onderhevig zijn aan de nieuwe regels', zegt UPS-woordvoerster Karolien Cloots.
Bpost moet het gros van de moeilijkere, onduidelijke verzendingen verwerken. PostNL, dat ook 10 à 15 procent marktaandeel heeft, verwijst daarom naar Bpost. ‘Niet PostNL, maar Bpost handelt importzendingen die van buiten de EU naar België worden gestuurd af’, reageert woordvoerster Catherine Stuyck kort. Bij DPD Belgium, ook goed voor 10 à 15 procent, luidt het dat de verzendingen die het zelf moet behandelen, geen vertragingen oplopen. ‘We hebben vorig jaar onze capaciteit verhoogd met bijna 50 procent.’
De vertraging in de afhandeling situeert zich niet bij de douane. Francis Adyns Woordvoerder Douane & Accijnzen
Douane & Accijnzen kan nog geen definitieve cijfers plakken op het aantal aangiften voor juli. ‘Daarvoor is het te vroeg’, zegt woordvoerder Francis Adyns. ‘Als we kijken naar het gemiddeld aantal aangiften, valt ons niet echt een grote stijging in volume op. Wel is het zo dat nu voor alle zendingen een douaneaangifte moet worden ingediend. Het nieuwe aangiftesysteem werkt naar behoren, de aangiften worden meestal snel verwerkt. Af en toe blijft iets hangen. Dat zijn de kinderziekten van een nieuw systeem. De vertraging in de afhandeling situeert zich niet bij de douane.’
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Ik vind dit een schande. Als ik bij Panos een broodje koop pakt die een brood snijdt dat in 2, doet daar de spullen op, pakt die dat in, geeft die mij dat af en betaal ik. Dat duurt pakweg 2 minuten en kost mij pakweg 4 euro. Hier heb je BPost die op een knopje moeten drukken en vragen daar 15 euro voor. Het gaat hier ook niet over intellectueel gespecialiseerde acties zoals juridisch of fiscaal advies waar je jarenlange expertise voor moet hebben opgebouwd of de nodige eerder zelfzame intellectuele capaciteiten voor moet hebben. Die 15 euro zal de winsten (tijdelijk) de hoogte injagen maar dat kan niet anders dan van korte duur zijn. Ik heb 2 pakjes die momenteel geblokkeerd zitten bij het inefficiënte BPost. 1 Ligt daar al 2 maanden stof te vergaren en het andere 1 maand. Reacties op e-mails krijg ik niet. Het gaat ook over dermate kleine bedragen dat ik mij daar niet druk in wil maken. Ik kijk nu de kat uit de boom totdat mijn favoriete webshop waar ik onderdelen koop die hier niet te verkrijgen zijn met alternatieve transportmogelijkheden komt. En daar wordt behoudens mijn bankrekening die wat extra euro's accumuleert niemand beter van.
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Grootste probleem met de niet registreerde China pakjes het tekort aan info op de zending, bij AliExpress pakjes is het label niet gekoppeld aan een mailadres. Sommige zendingen komen wel in de app als je een bpost account hebt, maar dit is geen garantie.
Bpost doet inklaring => moet brief sturen om de kosten te laten betalen => termijn om te betalen is beperkt (brief 3/8 ontvangen, te betalen voor 6/8) => bpost moet zending 'zoeken' en in normaal sorteerproces brengen.
Dus standaard hebben als die pakjes al minstens 1-1,5week vertraging.
Bij UPS en DPD gaat het inderdaad vlotter omdat daar meestal het mailadres gekoppeld is aan het verzendlabel.
Dat is toch mijn ervaring van de afgelopen weken.
Bpost doet inklaring => moet brief sturen om de kosten te laten betalen => termijn om te betalen is beperkt (brief 3/8 ontvangen, te betalen voor 6/8) => bpost moet zending 'zoeken' en in normaal sorteerproces brengen.
Dus standaard hebben als die pakjes al minstens 1-1,5week vertraging.
Bij UPS en DPD gaat het inderdaad vlotter omdat daar meestal het mailadres gekoppeld is aan het verzendlabel.
Dat is toch mijn ervaring van de afgelopen weken.
-
- VIP member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 06 jun 2012
- Contacteer:
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Binnenkort (in douane termen is dit rond 2065) gaat bpost (en de rest) waarschijnlijk over op een systeem waar je zelf de goederen moet ontvangen (zoals een container nu).
Bij verscheping van je doosje vanuit een derde land moet je deze zelf aanmelden met de juiste details/kosten ect anders gaat deze 2 weken na ontvangst in belgie automatisch terug/in de vuilcontainer. Dit zou toch makkelijk moeten zijn met een tracking code die je ontvangt bij je aankoop.
Je kan alle formaliteiten afhandelen vóór aankomst en bij aankomst worden die bevestigd/gecontroleerd door de douane en kan het pakje zonder een minuut vertraging worden geleverd (toch 99%).
Met de post en de douane moet dit toch kunnen worden uitgerold rond 2068 (met nog drie extensions tot 2083)
Bij verscheping van je doosje vanuit een derde land moet je deze zelf aanmelden met de juiste details/kosten ect anders gaat deze 2 weken na ontvangst in belgie automatisch terug/in de vuilcontainer. Dit zou toch makkelijk moeten zijn met een tracking code die je ontvangt bij je aankoop.
Je kan alle formaliteiten afhandelen vóór aankomst en bij aankomst worden die bevestigd/gecontroleerd door de douane en kan het pakje zonder een minuut vertraging worden geleverd (toch 99%).
Met de post en de douane moet dit toch kunnen worden uitgerold rond 2068 (met nog drie extensions tot 2083)

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Wie koopt nu nog bij AliExpress ?
Waarom registreert Al zich niet ? of is hun clienteel in Europa verwaarloosbaar ?
Waarom registreert Al zich niet ? of is hun clienteel in Europa verwaarloosbaar ?
-
- Jr. Member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 25 nov 2020
- Contacteer:
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
AE heeft zicht geregistreerd, en je draagt sinds 1 Juli BTW af bij hun.
Het kan wel zijn dat de individuele verkoper vergeet het IOSS nummer erop te zetten, waardoor er problemen ontstaan.
Mijn (tot nu) enige bestelling na 1 juli is zonder probleem en zonder extra kosten aangekomen.
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Net online m'n jaarlijkse aankoop sportschoenen gedaan in de UK. Nieuwprijs 130 euro, nu 75 euro en 10£ verzendingkosten.
Zijn wel geen uilen over het kanaal want het pakje werd verstuurd vanuit Anderlecht terwijl er duidelijk in de advertentie stond dat objectlocatie L'shire was ...
Ga het straks ook nog eens proberen met enkele T-shirts. Keep u posted.
Zijn wel geen uilen over het kanaal want het pakje werd verstuurd vanuit Anderlecht terwijl er duidelijk in de advertentie stond dat objectlocatie L'shire was ...
Ga het straks ook nog eens proberen met enkele T-shirts. Keep u posted.
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Aliexpress is aangesloten bij IOSS en de meeste verkopers volgen daar wel in. Maar deze week toch 2 tegengekomen die niet aangesloten waren, dus toch maar mee opletten.
Best ook aanduiden dat je wil versturen vanuit een Europees land, dan gaat het vaak goed maar ook niet altijd.
Best ook aanduiden dat je wil versturen vanuit een Europees land, dan gaat het vaak goed maar ook niet altijd.
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
Via welke webshop doe jij je aankopen?pukkie007 schreef: ↑12 augustus 2021, 18:52 Net online m'n jaarlijkse aankoop sportschoenen gedaan in de UK. Nieuwprijs 130 euro, nu 75 euro en 10£ verzendingkosten.
Zijn wel geen uilen over het kanaal want het pakje werd verstuurd vanuit Anderlecht terwijl er duidelijk in de advertentie stond dat objectlocatie L'shire was ...
Ga het straks ook nog eens proberen met enkele T-shirts. Keep u posted.
Re: Online shoppen buiten EU - extra kosten
De keuze om te versturen vanuit verschillende landen zie ik niet meer. Blijft enkel 'via AliExpress Standard Shipping'.Kevva schreef: ↑13 augustus 2021, 00:08 Aliexpress is aangesloten bij IOSS en de meeste verkopers volgen daar wel in. Maar deze week toch 2 tegengekomen die niet aangesloten waren, dus toch maar mee opletten.
Best ook aanduiden dat je wil versturen vanuit een Europees land, dan gaat het vaak goed maar ook niet altijd.
Volstaat de vermelding 'price includes VAT' ? Zijn er behalve VAT (BTW) geen invoerrechten te betalen?
-
- Newbie
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 01 jan 2019
- Contacteer: