Rijkosten electrische voertuigen
-
David_DeWa
- Verbannen Gebruiker

Re: Rijkosten electrische voertuigen
Je moet er wel rekening mee houden dat je onder normale omstandigheden bijna nooit de max. laadsnelheid van de on board laadsnelheid haalt.Giskart schreef: ↑22 juni 2021, 11:50 Ja, de laadpaal moet wel een beetje snel zijn. Ik was eigenlijk aan de Dacia Spring aan het denken die vermoedelijk zeer populair zal worden. Die zeer bescheiden auto heeft een trage snellader van 30 kW. En daarmee kan men de batterij opladen van 0 tot 80% in 43 minuten (in theorie) . Ja, het is een kleinere batterij. Maar je moet die dan ook niet leegrijden. Met een half uurtje opladen kun je schijnbaar toch wel al iets doen.
Je batterij naar 0% leegrijden doet je ook best nooit. Praktisch zal je de rangen tussen 20 en 90% gebruiken.
Normale DC laadsnelheden haal je ook maar bij een buitentemperatuur van 20-25°C, een accu die al goed op temperatuur is (dus al genoeg afstand heeft afgelegd) en tussen een accu range van 20-75%.
-
JorisvanderVeen
- Newbie

- Contacteer:
Ik overweeg al een tijdje om een e-voertuig te kopen, maar nu begin ik te twijfelen. Ik dacht juist dat je door de jaren heen de kosten terug wint. Lijkt inderdaad alsof elektrisch rijden in de toekomst wat duurder zal worden. Geen prettige uitzicht, want automerken zien e-voertuigen als de toekomst.Lukske schreef: ↑6 mei 2021, 09:48 Dag iedereen,
Vandaag las ik in de krant dat de kostprijs voor het publiek opladen van elektrische voertuigen rond de 11euro/100 km !!!! (of 20kWh) ligt. Snellading welteverstaan; een beetje de manier waarop men nu tankt dus. Gewoon publiek laden kost 6,3 Euro /100 km. Een vergelijkbare kost met benzine.
Ik maak de bedenking dat er nu nog niet veel accijns wordt gegeven op de elektriciteit zoals diesel/benzine. Waar gaat dit naartoe gaan? Het (toekomstig) verlies aan accijns zal toch moeten worden gecompenseerd?
Als dit zo verder gaat wordt elektrisch rijden veel duurder dan nu, los van de aankoop. En wie thuis oplaadt zal worden geconfronteerd met het capaciteitstarief.
Pffft.
-
moniquevos
- Newbie

- Contacteer:
Ik ben het eens met je. Het zal een vervelende situatie worden. Ik vermoed dat de prijs ook omhoog zal gaan door het geringe aanwezigheid van materialen om al die componenten van een e-voertuig te maken. In de toekomst zal de hoeveelheid van die materialen sowieso afnemen.geebee schreef: ↑6 mei 2021, 10:02 Ik denk dat in "de toekomst" de prijs voor het elektrisch opladen even duur zal zijn als de prijs voor benzine/diesel nu ... de "subsidies" die ze nu geven aan deze vorm van "minder milieubelastend" rijden (want elektriciteit komt gratis uit de lucht vallen![]()
) zal wegvallen en men zal het verlies van inkomsten op benzine/diesel moeten compenseren. De prijs van elektrische voertuigen zal misschien iets goedkoper worden maar nog altijd duurder zijn dan een gewonea auto nu.
Resultaat : duurdere basisprijs voor auto's, brandstof even duur, resultaat voor het milieu : heel beperkt ... en Jan met de pet die boerde voort![]()
![]()