Welkom wolf
Re: Welkom wolf
Wat een tijdsverlies deze discussie. Draagvlak of niet, de wolf is een beschermde diersoort dus of je het nu fijn vindt of niet, hij mag er zijn, is er en zal er in de toekomst ook nog zijn. Doe liever iets productief met die info en koop een hoger hek voor je kippenren of wat dan ook dan te zeuren over een situatie die je toch niet kan veranderen.
"Dé wolf" is uit zichzelf teruggekomen naar Vlaanderen!
Dus doet het niet terzake of wij wél of niet vinden dat het vanzelfsprekend is in ons hedendaagse Vlaanderen.
Het moet zijn dat "hij" het hier toch leefbaar genoeg vindt om te blijven? Hij zal niet veel andere keuze hebben, want anders zou hij niet uitgeweken zijn uit buurlanden, waar het wellicht niet leefbaarder is voor deze mooie dieren.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Deel van de discussie is wellicht of het wel een beschermde soort moet zijn hé...altopalo schreef: ↑16 september 2021, 13:03 Wat een tijdsverlies deze discussie. Draagvlak of niet, de wolf is een beschermde diersoort dus of je het nu fijn vindt of niet, hij mag er zijn, is er en zal er in de toekomst ook nog zijn. Doe liever iets productief met die info en koop een hoger hek voor je kippenren of wat dan ook dan te zeuren over een situatie die je toch niet kan veranderen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Zeg je nu dat we het hier wel onleefbaar mogen maken voor de wolf zodat hij terug wegtrekt ?Nefertari schreef: ↑16 september 2021, 13:12 "Dé wolf" is uit zichzelf teruggekomen naar Vlaanderen!
Dus doet het niet terzake of wij wél of niet vinden dat het vanzelfsprekend is in ons hedendaagse Vlaanderen.
Het moet zijn dat "hij" het hier toch leefbaar genoeg vindt om te blijven? Hij zal niet veel andere keuze hebben, want anders zou hij niet uitgeweken zijn uit buurlanden, waar het wellicht niet leefbaarder is voor deze mooie dieren.
Ik kijk uit naar de mening daarover van al de milieuwetenschappers en biologen hier op spaargids.EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 13:29Deel van de discussie is wellicht of het wel een beschermde soort moet zijn hé...altopalo schreef: ↑16 september 2021, 13:03 Wat een tijdsverlies deze discussie. Draagvlak of niet, de wolf is een beschermde diersoort dus of je het nu fijn vindt of niet, hij mag er zijn, is er en zal er in de toekomst ook nog zijn. Doe liever iets productief met die info en koop een hoger hek voor je kippenren of wat dan ook dan te zeuren over een situatie die je toch niet kan veranderen.
De discussie zou misschien relevant kunnen zijn voor dit forum moest er info gedeeld worden over schadevergoedingen van de overheid of tips om zo goedkoop mogelijk infrastructuur 'wolfproof' te maken maar dat zit er wellicht niet in so i rest my case.
Discussie wordt gevoerd in 'De Kroeg'.altopalo schreef: ↑16 september 2021, 15:06Ik kijk uit naar de mening daarover van al de milieuwetenschappers en biologen hier op spaargids.EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 13:29
Deel van de discussie is wellicht of het wel een beschermde soort moet zijn hé...
De discussie zou misschien relevant kunnen zijn voor dit forum moest er info gedeeld worden over schadevergoedingen van de overheid of tips om zo goedkoop mogelijk infrastructuur 'wolfproof' te maken maar dat zit er wellicht niet in so i rest my case.
Die 'kroeg' dient net voor zaken te bespreken die niet helemaal thuishoren in de normale categorieën.
I rest my case!
En er zijn heden ten dage ook niet meer zoveel grote prooien waarop wolvenroedels kunnen jagen. Als alle vee en huisdier bezitters er in zouden slagen om hun dieren te beschermen, dan zullen wolven door honger zelfs gevaarlijk worden voor mensen. Zolang het om een enkele wolf hier en daar gaat zal het nog wel meevallen, eenmaal er roedels ontstaan gaan wolven vooral op grote prooien jagen.jensus schreef: ↑16 september 2021, 12:32 + de wolf verdween rond 1850... Er waren toen 4.5 miljoen belgen, ondertussen meer dan verdubbeld + ontstaan verkeer, industriegebieden & een op veel plaatsen quasi toegebouwd Vlaanderen... Ik vind dat dus toch niet zo vanzelfspreken dat die wolf in onze hedendaagse Vlaanderen zijn plaats heeft. Ik wou dat het zo was he, dat het hier nog 'op en top natuur en ruimte was', maar dat is helaas niet meer het geval.
Neen hoor!EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 13:31Zeg je nu dat we het hier wel onleefbaar mogen maken voor de wolf zodat hij terug wegtrekt ?![]()
Maar dat wist je zeker wel
PS: Ik reageer nu pas doordat ik intussen onderweg was, en vandaag pas aangekomen ben in een gebied waar wolven nooit weg geweest zijn.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Het was inderdaad een retorische vraagNefertari schreef: ↑18 september 2021, 22:00Neen hoor!EarthNvstr1 schreef: ↑16 september 2021, 13:31 Zeg je nu dat we het hier wel onleefbaar mogen maken voor de wolf zodat hij terug wegtrekt ?![]()
Maar dat wist je zeker wel![]()
Prettig verlof (of wat dan ook) gewenst tussen de wolven daar in ieder geval !
mmm, vroeger zaten en er ook beren in BE, moeten die dan ook terug geïntroduceerd worden ?
Wij hebben hier geen oerbossen en ruime ongestoorde habitats waar wolven in symbiose kunnen leven, daar is Vlaanderen veel te klein en versnipperd voor.
Wij hebben hier geen oerbossen en ruime ongestoorde habitats waar wolven in symbiose kunnen leven, daar is Vlaanderen veel te klein en versnipperd voor.
-
the grower
- Newbie

- Contacteer:
Heel juist, gaan we nu ook beren terug introduceren?
-
Popkwiskampioen
- Full Member

- Contacteer:
En de Noormannen.
Dit lijkt me een typisch geval van doorgeslagen geitenwollensokkenpolitiek. Het zijn gevaarlijke dieren die in Vlaanderen helaas, maar het is niet anders, geen plaats meer hebben. Vangen en ergens uitzetten waar ze wel terecht kunnen (Polen, Scandinavië,...), is toch een win win?
Dit lijkt me een typisch geval van doorgeslagen geitenwollensokkenpolitiek. Het zijn gevaarlijke dieren die in Vlaanderen helaas, maar het is niet anders, geen plaats meer hebben. Vangen en ergens uitzetten waar ze wel terecht kunnen (Polen, Scandinavië,...), is toch een win win?
Hier zijn toch een aantal posters die lijken te vergeten dat de wolf uit zichzelf is teruggekeerd naar België (zowel in Vlaanderen als Wallonië verblijven wolven). Men heeft de wolf hier dus niet geïntroduceerd. De wolf is niet alleen komen kijken, de wolf is ook gebleven. Dat wil dus zeggen dat de wolf het leefgebied wel geschikt vindt om in te verblijven.
Jarenlang voordat de wolf terug was, waarschuwde men al dat het een kwestie van tijd was voor de wolf terug zou opduiken. Iedereen met mogelijke prooien voor de wolf heeft al die jaren niets gedaan. Ik vind het nogal goedkoop om dan nu te komen klagen dat de wolf die dieren vangt.
Met de terugkeer van de wolf en de lynx hebben we eindelijk terug dieren die bovenaan de voedselpiramide staan. Iets wat we in België absoluut nodig hebben om enkele andere soorten te kunnen indijken. Zo kan een wolvenroedel in Limburg wel eens een hulp zijn bij de everzwijnenplaag.
Jarenlang voordat de wolf terug was, waarschuwde men al dat het een kwestie van tijd was voor de wolf terug zou opduiken. Iedereen met mogelijke prooien voor de wolf heeft al die jaren niets gedaan. Ik vind het nogal goedkoop om dan nu te komen klagen dat de wolf die dieren vangt.
Met de terugkeer van de wolf en de lynx hebben we eindelijk terug dieren die bovenaan de voedselpiramide staan. Iets wat we in België absoluut nodig hebben om enkele andere soorten te kunnen indijken. Zo kan een wolvenroedel in Limburg wel eens een hulp zijn bij de everzwijnenplaag.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Wolven zullen makkelijkste prooi kiezen, dus opgesloten mensenvee eerst, zoals nu blijkt.
Moest de wolf niet beschermd zijn was direct duidelijk dat mens dit niet zou dulden.
Kunstmatig creeren van problemen die de generaties voor ons opgelost hadden lijkt me dit beleid van bescherming.
Moest de wolf niet beschermd zijn was direct duidelijk dat mens dit niet zou dulden.
Kunstmatig creeren van problemen die de generaties voor ons opgelost hadden lijkt me dit beleid van bescherming.