Studiejaren afkopen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Studiejaren afkopen
Dag iedereen.
Mijn echtgenote zou volgens mypension een pensioen krijgen van ongeveer 1100 euro omdat ze nog niet lang werkt in België.
Ze kan echter 6 studiejaren afkopen aan 9363 euro wat haar jaarlijks 1664 euro extra pensioen zou opbrengen.
Zonder rekening te houden met opportunity cost en time value of money etc zou dit bedrag na 5,6 jaar pensioen terugbetaald zijn en zou dit een verschil van ongeveer 180 euro extra pensioen per maand kunnen maken.
EDIT: vermits ze dit jaar slecht 3 of 4 maand gewerkt heeft zou ze een max belastingsnoet en dus max belastingvoordeel hebben van 25% bij het inbrengen van deze afkoop.
Vinden jullie dit een goed idee? of zou ze beter 10k euro in een fonds of EFT steken?
Ik ben echt benieuwd naar jullie visie.
Grtjs
Mijn echtgenote zou volgens mypension een pensioen krijgen van ongeveer 1100 euro omdat ze nog niet lang werkt in België.
Ze kan echter 6 studiejaren afkopen aan 9363 euro wat haar jaarlijks 1664 euro extra pensioen zou opbrengen.
Zonder rekening te houden met opportunity cost en time value of money etc zou dit bedrag na 5,6 jaar pensioen terugbetaald zijn en zou dit een verschil van ongeveer 180 euro extra pensioen per maand kunnen maken.
EDIT: vermits ze dit jaar slecht 3 of 4 maand gewerkt heeft zou ze een max belastingsnoet en dus max belastingvoordeel hebben van 25% bij het inbrengen van deze afkoop.
Vinden jullie dit een goed idee? of zou ze beter 10k euro in een fonds of EFT steken?
Ik ben echt benieuwd naar jullie visie.
Grtjs
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Studiejaren afkopen
Waarom zou je 9300 euro aan de overheid gaan betalen,?????? voor dat je op pensioen bent...
Niet vergeten dat het over brutto bedragen gaat...
En hoelang gaat dit huidig pensioenstelsel nog stand houden, het is nu al onbetaalbaar geworden...
Na een loopbaan van 30 jaar heb je recht op een wettelijk minimumpensioen.
Het minimumpensioen voor een alleenstaande bedraagt momenteel 1.236,55 euro,
terwijl een gezinspensioen 1.545,20 euro is.
Niet vergeten dat het over brutto bedragen gaat...
En hoelang gaat dit huidig pensioenstelsel nog stand houden, het is nu al onbetaalbaar geworden...
Na een loopbaan van 30 jaar heb je recht op een wettelijk minimumpensioen.
Het minimumpensioen voor een alleenstaande bedraagt momenteel 1.236,55 euro,
terwijl een gezinspensioen 1.545,20 euro is.
bij dergelijke kleine pensioenen is netto = bruto
Het is helemaal niet onbetaalbaar. Maar dat er nog van alles zal wijzigen, dat zal wel. Voor mij alleszins een reden om er niet in te stappen.
Als ze bij elkaar blijven, zal ze geen van beiden krijgen ...
De pensioendiensten zullen jou steeds geven wat voor jou het meest voordelig is ,gezins of aleenstaand pensioen..
Ben je niet gehuwd of woon je feitelijk of wettelijk samen? Dan ontvang je sowieso een alleenstaandenpensioen.
Ben je niet gehuwd of woon je feitelijk of wettelijk samen? Dan ontvang je sowieso een alleenstaandenpensioen.
Gewoon alle huurinkomsten op een normale manier belasten.
Of wie eigendommen verhuurt geen pensioen. (voor op de hoop te leggen, minder begoeden uit te melken)
Zal er geld genoeg zijn.
Maar ja verhaaltje van klein pensioen gaat weer komen.
Wie eerst betaald krijgt later een normaal pensioen.
Of dat nen vette vis is, ander verhaal.
Estate Guru believer.
- Kan je 6 jaar regulariseren? Dacht dat dit max 4 was.
- de maandelijkse uitbetaling is geïndexeerd! Een niet te verwaarlozen element.
- gemiddeld leeft iemand die op pensioen gaat nog zo'n 15 jaar.
Je kan het intern rendement van deze belegging berekenen, dit hangt vooral af van het aantal jaren tot pensioen.
En dan kan je het risico van deze belegging evalueren tov van een andere belegging met dezelfde reële (na inflatie) opbrengst.
Je kan het intern rendement van deze belegging berekenen, dit hangt vooral af van het aantal jaren tot pensioen.
En dan kan je het risico van deze belegging evalueren tov van een andere belegging met dezelfde reële (na inflatie) opbrengst.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 11 oktober 2021, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Huurinkomsten zijn al belast volgens het KIplatin schreef: ↑11 oktober 2021, 11:30Gewoon alle huurinkomsten op een normale manier belasten.
Of wie eigendommen verhuurt geen pensioen. (voor op de hoop te leggen, minder begoeden uit te melken)
Zal er geld genoeg zijn.
Dat men de multinationaals belast, zij versluizen miljoenen naar het buitenland en ontduiken hiermee belast te worden in Belgie...
Ik denk niet dat de vraagsteller zit te wachten op toogpraat.
Zij onduiken niets, het zijn de debiele wetgevers die dat mogelijk maken.ludo schreef: ↑11 oktober 2021, 11:40Huurinkomsten zijn al belast volgens het KIplatin schreef: ↑11 oktober 2021, 11:30
Gewoon alle huurinkomsten op een normale manier belasten.
Zal er geld genoeg zijn.
Dat men de multinationaals belast, zij versluizen miljoenen naar het buitenland en ontduiken hiermee belast te worden in Belgie...
Vanaf 2023 is er een miniumuntaks voorzien van 15% in het land waar de inkomsten gehaald worden
bedankt voor je antwoord!B7H4long schreef: ↑11 oktober 2021, 11:40 - Kan je 6 jaar regulariseren? Dacht dat dit max 4 was.
- gemiddeld leeft iemand die op pensions gaat nog zo'n 15 jaar.
Volgens de brief die ze ontvangen heeft komt ze wel degelijk in aanmerking voor 6 jaar
Ze behaalde een bachelor en 2 masters (waarvan 1 master van 2j)
En idd het feit dat dit geïndexeerd is is interessant.
B7H4long schreef: ↑11 oktober 2021, 11:40 - Kan je 6 jaar regulariseren? Dacht dat dit max 4 was.
Met deze gegevens geeft dit een intern rendement (na inflatie) van 4,83% als het pensioen zou starten in 2042 (7,68% bij start in 2032, 3,53% voor een start in 2052).Undecided schreef: ↑10 oktober 2021, 20:16 Ze kan echter 6 studiejaren afkopen aan 9363 euro wat haar jaarlijks 1664 euro extra pensioen zou opbrengen.
... zou dit een verschil van ongeveer 180 euro extra pensioen per maand kunnen maken.
... zou ze een max belastingsnoet en dus max belastingvoordeel hebben van 25% bij het inbrengen van deze afkoop.
Als de gegevens correct zijn is dit een heel mooi rendement, bovenop de inflatie.
Je zal niet snel een andere "vastrentende" belegging kunnen vinden die dit rendement geeft.
Elke belegging heeft een aspect van risico. Hoe zeker ben je ervan dat de overheid zijn beloften zal blijven nakomen.
Pensioenen hebben een extra element dat ze je verzekeren tegen "langlevendheid", je krijgt de betalingen totdat je sterft; ook al wordt je heel oud. Een mooie diversifiering. Natuurlijk als je vroeg sterft....
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Iemand een idee hoeveel je van het bedrag kan aftrekken van de belastingen?
Eerste link in Google search:
https://www.wolterskluwer.com/nl-be/exp ... uthoritiesDe regularisatiebijdrage is fiscaal aftrekbaar tegen het marginale tarief.