Groot probleem Degiro
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Groot probleem Degiro
Volgens mij zouden ze dat zeker kunnen doen, maar dat is niet wat ze bij mij proberen.EarthNvstr1 schreef: ↑20 oktober 2021, 18:32 Dit is ook interessant ...
https://www.lynxbroker.com/media/doc/IB ... rogram.pdfSuggereren ze hiermee dat de fiscus evengoed het volledige ontvangen bedrag zou kunnen belasten als diverse inkomsten ?Mogelijk nadelige fiscale gevolgen
dividend:
Zoals hierboven aangegeven ontvangt de cliënt
als Uitlenende partij een “Payment in Lieu” als
dividend. Dit kan mogelijk nadelige fiscale
gevolgen hebben afhankelijk van de specifieke
situatie van de cliënt.
Je ontvangt immers geen dividend, maar een vervangende vergoeding...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Maar als je alles aangeeft als diverse inkomsten is het misschien wel makkelijker voor jou én is de fiscus tevreden ...pieterjan28 schreef: ↑20 oktober 2021, 18:41 Volgens mij zouden ze dat zeker kunnen doen, maar dat is niet wat ze bij mij proberen.

-
- Jr. Member
- Contacteer:
nee want je weet niet wat vervangdividend is en wat nietEarthNvstr1 schreef: ↑20 oktober 2021, 18:53Maar als je alles aangeeft als diverse inkomsten is het misschien wel makkelijker voor jou én is de fiscus tevreden ...pieterjan28 schreef: ↑20 oktober 2021, 18:41 Volgens mij zouden ze dat zeker kunnen doen, maar dat is niet wat ze bij mij proberen.![]()
Laat ons zeggen 10€.pieterjan28 schreef: ↑20 oktober 2021, 16:12 ... omdat het over luttele euro's gaat die niet aangegeven zijn.
Die jij aangeeft als buitenlandse dividenden belastbaar aan 30%, terwijl het 'diverse inkomsten' aan 33% zouden moeten zijn.
Dit gaat dan over 10€ * 3% = 0,30€.
1) Is er nu echt een belastingcontroleur die dat de moeite vindt om zijn tijd in te steken?
2) En wat zegt die dan concreet?
Want ik zie niet in hoe hij uw aangifte zou kunnen "wijzigen" of ambtshalve aanslag doen op basis van documenten DeGiro.
Toen ik mijn account daar aanmaakte werd me duidelijk gevraagd of ik een standaard of Custody-account wilde hebben.
In het geval van aandelen aan te kopen en dividenden te innen kon je best de Custody-account nemen.
Als aandelen uitgeleend zijn (door de cliënt of door DeGiro zelf maakt niet uit) dan zijn ze niet dividend gerechtigd en valt er dus geen roerende voorheffing te rapen.B7H4long schreef: ↑20 oktober 2021, 16:46Ik denk dat de fiscus oppert dat OP meer dividend heeft ontvangen dan hij aangegeven heeft.
Zoals ik het begrijp heeft het aandeel een dividend uitgekeerd.
OP heeft voor een deze van zijn aandelen het dividend ontvangen min bronbelasting een voor een deel heeft hij de vervangende betaling van Degiro ontvangen (waar er geen belasting op geheven werd).
Als OP dan aan de belastingen heeft uitgerekend (want niet naar het rapport gekeken) dat hij x maal dividend min bronbelasting ontving geeft hij minder aan dan wat hij echt ontvangen heeft, zijn aangegeven basis voor de Belgische dividendbelasting is dus te laag.
Net zoals een constructie met synthetische longs/shorts u als belegger buiten de roerende voorheffing kan houden.
Dat men het verschil dat Degiro bijpast naar de cliënt als divers inkomen wil belasten vind ik ver gezocht. Als de optiepremies die een belegger schrijft niet als divers inkomen tellen, dan zouden deze dividend vervangende inkomsten zeker onder 'goede huisvaderbeheer' moeten vallen, aangezien ze zelfs geen enkele actieve transactie omvatten van de cliënt uit.
De fiscus zou eigenlijk DeGiro moeten belasten, maar dat zal wellicht niet lukken aangezien ze geen zetel in België hebben.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Binck deed het al voor aan 30% voor de Belgische klanten (zie eerdere post).reteiP schreef: ↑21 oktober 2021, 16:11 Als aandelen uitgeleend zijn (door de cliënt of door DeGiro zelf maakt niet uit) dan zijn ze niet dividend gerechtigd en valt er dus geen roerende voorheffing te rapen.
Net zoals een constructie met synthetische longs/shorts u als belegger buiten de roerende voorheffing kan houden.
Dat men het verschil dat Degiro bijpast naar de cliënt als divers inkomen wil belasten vind ik ver gezocht. Als de optiepremies die een belegger schrijft niet als divers inkomen tellen, dan zouden deze dividend vervangende inkomsten zeker onder 'goede huisvaderbeheer' moeten vallen, aangezien ze zelfs geen enkele actieve transactie omvatten van de cliënt uit.
Of je effecten uitlenen kan beschouwen als "goede huisvader" beheer valt wellicht over te discussiëren met de fiscus.
Heb gisteren even gezocht, maar niet direct iets online gevonden hierover.
Onzin.
Je wordt als belgische inwoner belast.
Je kan dit wel uitbesteden aan je broker (wat DeGiro *deels* doet), maar finaal ben jij het zelf die moet zorgen dat je alles correct aangeeft, als je broker het niet of niet goed doet.
Voor dividenden te innen betaal je met custody wel 1€ + 3% kosten, bij de andere accounttypes niks.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Hij maakt een zeer rare redenering die niet klopt, maar wel nog in mijn voordeel is. Hij vermenigvuldigt de geheven bronbelasting x 100 en deelt door het tarief van de bronstaat.el perro schreef: ↑21 oktober 2021, 15:13Laat ons zeggen 10€.pieterjan28 schreef: ↑20 oktober 2021, 16:12 ... omdat het over luttele euro's gaat die niet aangegeven zijn.
Die jij aangeeft als buitenlandse dividenden belastbaar aan 30%, terwijl het 'diverse inkomsten' aan 33% zouden moeten zijn.
Dit gaat dan over 10€ * 3% = 0,30€.
1) Is er nu echt een belastingcontroleur die dat de moeite vindt om zijn tijd in te steken?
2) En wat zegt die dan concreet?
Want ik zie niet in hoe hij uw aangifte zou kunnen "wijzigen" of ambtshalve aanslag doen op basis van documenten DeGiro.
Bijv. in Duitsland had ik 48 euro brutodividend volgens Degiro en 12.48 euro bronbelasting.
Hij zegt dat het normale brutodivend 47.32 euro: namelijk 12.48 x 100/26.375, dus 0.68 euro divers inkomen.
Duitsland was denk ik 1 van de gevallen waar het brutodividend wel juist was bij mij. Het probleem is dat ze eig gwn afkomen met hun redenering en ze eigenlijk zelf ook het brutodividend dat echt moest zijn uitgekeerd niet weten...
Laatst gewijzigd door pieterjan28 op 21 oktober 2021, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Idd wel een goed argument dat ik eigenlijk zelf de effecten niet uitleen.reteiP schreef: ↑21 oktober 2021, 16:11Als aandelen uitgeleend zijn (door de cliënt of door DeGiro zelf maakt niet uit) dan zijn ze niet dividend gerechtigd en valt er dus geen roerende voorheffing te rapen.B7H4long schreef: ↑20 oktober 2021, 16:46
Ik denk dat de fiscus oppert dat OP meer dividend heeft ontvangen dan hij aangegeven heeft.
Zoals ik het begrijp heeft het aandeel een dividend uitgekeerd.
OP heeft voor een deze van zijn aandelen het dividend ontvangen min bronbelasting een voor een deel heeft hij de vervangende betaling van Degiro ontvangen (waar er geen belasting op geheven werd).
Als OP dan aan de belastingen heeft uitgerekend (want niet naar het rapport gekeken) dat hij x maal dividend min bronbelasting ontving geeft hij minder aan dan wat hij echt ontvangen heeft, zijn aangegeven basis voor de Belgische dividendbelasting is dus te laag.
De fiscus zou eigenlijk DeGiro moeten belasten, maar dat zal wellicht niet lukken aangezien ze geen zetel in België hebben.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En hoeveel heb je cash ontvangen op je DeGiro rekening ?pieterjan28 schreef: ↑21 oktober 2021, 17:08 Hij maakt een zeer rare redenering die niet klopt, maar wel nog in mijn voordeel is. Hij vermenigvuldigt de geheven bronbelasting x 100 en deelt door het tarief van de bronstaat.
Bijv. in Duitsland had ik 48 euro brutodividend volgens Degiro en 12.48 euro bronbelasting.
Hij zegt dat het normale brutodivend 47.32 euro: namelijk 12.48 x 100/26.375, dus 0.68 euro divers inkomen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
48 euro, maar bij Duitsland bijv moest Degiro ook maar 48 euro krijgen bruto
maar zoals je ziet zit er dus wel een verschi op van wat je zou verwachten als er dan 26.375 bronheffing op zou zijn afgehouden
maar zoals je ziet zit er dus wel een verschi op van wat je zou verwachten als er dan 26.375 bronheffing op zou zijn afgehouden
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het is mij onduidelijk wat je bedoelt met "moest Degiro ook maar 48 euro krijgen bruto".pieterjan28 schreef: ↑21 oktober 2021, 17:37 48 euro, maar bij Duitsland bijv moest Degiro ook maar 48 euro krijgen bruto
Als de Duitse belasting 12,48 EUR was, dan zou je 34,84 EUR (47,32 - 12,48) cash als dividend moeten ontvangen hebben en dan zou je dus 13,16 EUR (48,00 - 34,84) cash als uitleenvergoeding ontvangen hebben.
En wat heb jij aangegeven als roerende inkomsten aan 30% ? Die 48 EUR dan ?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb het net eens gecheckt.
Voor Duitsland ik 48 euro - 12.48 euro ontvangen cash in Degiro.
Dus de jaarreportages kloppen wel met wat je ontvangen hebt.
Ik heb idd die 48 euro aangegeven als roerende inkomsten.
Voor Duitsland ik 48 euro - 12.48 euro ontvangen cash in Degiro.
Dus de jaarreportages kloppen wel met wat je ontvangen hebt.
Ik heb idd die 48 euro aangegeven als roerende inkomsten.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Bedankt! Zo zou het het idd juist uitkomen!EarthNvstr1 schreef: ↑21 oktober 2021, 17:47Het is mij onduidelijk wat je bedoelt met "moest Degiro ook maar 48 euro krijgen bruto".pieterjan28 schreef: ↑21 oktober 2021, 17:37 48 euro, maar bij Duitsland bijv moest Degiro ook maar 48 euro krijgen bruto
Als de Duitse belasting 12,48 EUR was, dan zou je 34,84 EUR (47,32 - 12,48) cash als dividend moeten ontvangen hebben en dan zou je dus 13,16 EUR (48,00 - 34,84) cash als uitleenvergoeding ontvangen hebben.
En wat heb jij aangegeven als roerende inkomsten aan 30% ? Die 48 EUR dan ?