Studiejaren afkopen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Studiejaren afkopen
https://www.sfpd.fgov.be/nl/loopbaan/ja ... ieperioden
Fiscaal aftrekbaar
U ontvangt automatisch een fiscaal attest waarop het bedrag staat van de bijdrage die u in de loop van het jaar betaald hebt.
De bijdrage is een persoonlijke socialezekerheidsbijdrage en dus fiscaal aftrekbaar als u zelf de bijdrage betaald hebt.
Om de bijdrage te kunnen aftrekken, moet u het bedrag van de bijdrage in uw belastingaangifte vermelden in rubriek 1257/2257 'niet-ingehouden persoonlijke sociale bijdragen'.
Laatst gewijzigd door odbc op 11 november 2021, 20:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Dat zag ik ook B7, maar wat is dan dat marginaal tarief? Heb ik ook gegoogled, maar snap ik precies niet. Heeft dat met de belastingschijven te maken? Krijg je dan bvb 45% van het volledige bedrag terug indien je in schuif 3 zit?
Toch nog tijdig “het licht” gezien? Deze bijdrage heeft niks met statuut als zelfstandige of een aftrekpost voor de werkgever te maken, je kan het bedrag van je attest gewoon invullen in je aangifte Personenbelasting in vak 1257/2257.odbc schreef: ↑11 november 2021, 20:01https://www.sfpd.fgov.be/nl/loopbaan/ja ... ieperioden
Fiscaal aftrekbaar
U ontvangt automatisch een fiscaal attest waarop het bedrag staat van de bijdrage die u in de loop van het jaar betaald hebt.
De bijdrage is een persoonlijke socialezekerheidsbijdrage en dus fiscaal aftrekbaar als u zelf de bijdrage betaald hebt.
Om de bijdrage te kunnen aftrekken, moet u het bedrag van de bijdrage in uw belastingaangifte vermelden in rubriek 1257/2257 'niet-ingehouden persoonlijke sociale bijdragen'.
En ja, aan het marginale tarief betekent effectief 45% (+ gemeentebelasting) als dat je hoogste schijf is waarin je belastbaar inkomen valt.
-
- Full Member
- Contacteer:
En al degene die geld van hier naar een ander land sturen of daar opsoeperen.ludo schreef: ↑11 oktober 2021, 11:40Huurinkomsten zijn al belast volgens het KIplatin schreef: ↑11 oktober 2021, 11:30
Gewoon alle huurinkomsten op een normale manier belasten.
Of wie eigendommen verhuurt geen pensioen. (voor op de hoop te leggen, minder begoeden uit te melken)
Zal er geld genoeg zijn.
Maar ja verhaaltje van klein pensioen gaat weer komen.
Wie eerst betaald krijgt later een normaal pensioen.
Of dat nen vette vis is, ander verhaal.
Dat men de multinationaals belast, zij versluizen miljoenen naar het buitenland en ontduiken hiermee belast te worden in Belgie...
Sociale lasten mogen we altijd inbrengen of dat heden is of met terugwerkende kracht als zelfstandige.
Een werkgever die sociale lasten betaald mag dat ook.
Nu de goedkeuring er is om studiejaren af te kopen met achterstallige sociale bijdrage voor werknemers mogen die dit inbrengen via 1257 of als echtgenote via 2257
Er zal een fiscaal attest voor afgeleverd worden.
Daar moet je geen licht voor gezien hebben.
Nu de goedkeuring er is om studiejaren af te kopen met achterstallige sociale bijdrage voor werknemers mogen die dit inbrengen via 1257 of als echtgenote via 2257
Je oorspronkelijke bericht (want je hebt het aangepast zoals iedereen kan zien, tot 3 maal toe zelf) ging enkel over de aftrek van sociale zekerheidsbijdragen door zelfstandigen en werkgevers en niet over werknemers die studiejaren afkopen.odbc schreef: ↑12 november 2021, 08:36 Sociale lasten mogen we altijd inbrengen of dat heden is of met terugwerkende kracht als zelfstandige.

Nadien heb je jouw fout ingezien en je bericht aangepast met het deel over werknemers en de inbreng in de PB in vak 1257/2257.

Vandaar mijn opmerking over “het licht gezien hebben”.

Is praktisch zelfde als in uw laatste bijlage, enkel daar was topic starter niets mee en heb dit veranderd naar een link waar hij wel iets mee was.
Mss. was u verblind door het "licht"
Mss. was u verblind door het "licht"
Ikzelf heb net mijn regularisatie betaald voor 1 studiejaar: 1.560.60€.B7H4long schreef: ↑11 oktober 2021, 17:14
Met deze gegevens geeft dit een intern rendement (na inflatie) van 4,83% als het pensioen zou starten in 2042 (7,68% bij start in 2032, 3,53% voor een start in 2052).
Als de gegevens correct zijn is dit een heel mooi rendement, bovenop de inflatie.
Je zal niet snel een andere "vastrentende" belegging kunnen vinden die dit rendement geeft.
Elke belegging heeft een aspect van risico. Hoe zeker ben je ervan dat de overheid zijn beloften zal blijven nakomen.
Pensioenen hebben een extra element dat ze je verzekeren tegen "langlevendheid", je krijgt de betalingen totdat je sterft; ook al wordt je heel oud. Een mooie diversifiering. Natuurlijk als je vroeg sterft....
Volgend jaar kan ik dit inbrengen in mijn belastingen en brengt mij dat 838.82€ belastingsvermindering op.
Ik kan ten vroegste in 2025 op vervroegd pensioen gaan.
Rekening houdende met een gemiddelde inflatie van 2% heb ik mijn investering terugverdiend in de loop van 2030 (5 jaar na mijn pensionering).
Mijn verwachte opbrengst (XIRR) is 12.1% als ik de gemiddelde levensverwachting van een Vlaamse man van 60 jaar haal (23 jaar), niet slecht voor een vastrentende belegging.
Kan iedereen een jaar bijkopen voor zijn loopbaan?
Collega komt 1 jaar tekort om op SWT te mogen, heeft de leeftijd maar loopbaan is 1 jaar te kort.
Jaren bijkopen = toch loopbaan verlengen ofzie ik dat verkeerd?
Collega komt 1 jaar tekort om op SWT te mogen, heeft de leeftijd maar loopbaan is 1 jaar te kort.
Jaren bijkopen = toch loopbaan verlengen ofzie ik dat verkeerd?
Dit is niet correct.
Studiejaren regulariseren is een hoger maandelijks bedrag. Het laat je niet toe om vroeger op pensioen te gaan.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Is het niet de bedoeling dat je te weinig jaren hebt tegen uw pensioendatum dat je dit met beginjaren kan aanvullen door daar sociale bijdragen voor te betalen.
Is toch de essentie van heel dat opzet studiejaren kopen voor loopbaan pensioen.
Dat jaar dat je koopt staat voor een fictief forfaitair jaarloon.
Is toch de essentie van heel dat opzet studiejaren kopen voor loopbaan pensioen.
Dat jaar dat je koopt staat voor een fictief forfaitair jaarloon.
Wilt u later een hoger pensioen ontvangen? Dan kunt u uw studieperioden afkopen. Let op: de perioden die u afkoopt, tellen enkel mee voor de berekening van uw pensioenbedrag. De jaren die u afkoopt, tellen dus niet mee om vroeger met pensioen te mogen gaan. Hoeveel u extra ontvangt, hangt af van uw situatie.
Bron: https://www.sfpd.fgov.be/nl/loopbaan/ja ... ieperioden
Bron: https://www.sfpd.fgov.be/nl/loopbaan/ja ... ieperioden
Ik was vooral verblind door je foutieve informatie (die je daarna gelukkig hebt rechtgezet).

Net zoals je nu foutief veronderstelt dat je een jaartje kan bijkopen als je een jaar tekort komt om met pensioen te kunnen gaan. Het afkopen van studiejaren laat je NIET vroeger op pensioen gaan, enkel op het te ontvangen pensioenbedrag heeft het een positieve invloed. Verbeter snel je reactie en doe daarna alsof je neus bloedt …

Heb nooit geschreven vroeger op pensioen, wel als je niet genoeg jaren hebt op pensioen leeftijd dat je dan jaren kan bijkopen.
Oei, licht valt uit, moet stoppen.
Oei, licht valt uit, moet stoppen.
Ja, stop maar want je begrijpt het duidelijk niet. Daarnet schreef je nog het volgende :
Boehaha, hoe meer je probeert je gelijk te halen, hoe meer je jezelf vastrijdt.