groei en dividend aandelen
TIP
Re: groei en dividend aandelen
zonet deze hele draad van A to Z gelezen (los van het gemor ertussen).
bedankt zeezout, mooie inzichten en veel werk dat je zomaar deelt
dit is wat ik onthoud
PRO deze strategie:
- een aandelenportefeuille die jaarlijks meer dividenden geeft dan je nodig hebt om van te leven = mogelijkheid om te stoppen met werken, zonder dat je aan je kapitaal moet snoepen
- groei-dividendaandelen hebben de neiging om steeds naar boven geduwd te worden, omdat de yield anders te groot wordt. prijs zal dus ooit wel stijgen bij steeds stijgend dividend. is dus een makkelijke manier om met weinig moeite kwaliteitsaandelen te kopen. bedrijven met zeer goede groei-dividend historiek en hoge yield zijn als het ware goede kandidaten voor aankoop
CON deze strategie:
- belasting op dividenden in België
- index beleggen (of holdings) allicht nog eenvoudiger
zeezout, vraag: je schreef ergens dat je doel was dat je jaar-dividenden >> je jaaruitgaven
is dat gelukt?
bedankt zeezout, mooie inzichten en veel werk dat je zomaar deelt
dit is wat ik onthoud
PRO deze strategie:
- een aandelenportefeuille die jaarlijks meer dividenden geeft dan je nodig hebt om van te leven = mogelijkheid om te stoppen met werken, zonder dat je aan je kapitaal moet snoepen
- groei-dividendaandelen hebben de neiging om steeds naar boven geduwd te worden, omdat de yield anders te groot wordt. prijs zal dus ooit wel stijgen bij steeds stijgend dividend. is dus een makkelijke manier om met weinig moeite kwaliteitsaandelen te kopen. bedrijven met zeer goede groei-dividend historiek en hoge yield zijn als het ware goede kandidaten voor aankoop
CON deze strategie:
- belasting op dividenden in België
- index beleggen (of holdings) allicht nog eenvoudiger
zeezout, vraag: je schreef ergens dat je doel was dat je jaar-dividenden >> je jaaruitgaven
is dat gelukt?
@Depie
Toch opletten, er zou verandering op til zijn (stagflatie). Groeiaandelen mijden ?
Toch opletten, er zou verandering op til zijn (stagflatie). Groeiaandelen mijden ?
Denk dat je best eens ook het draadje "zeezoutjes versus de bel20 tracker"leest.(zeker de laatste pagina's).
ook hier even een update,
zeezoutjes deden het voor de 9de keer op rij beter dan de bel20 39 vs 19
zonder kosten en dividenden hier.
opmerkelijke vaststelling in 2018 werden de posities terug op gelijk niveau gebracht
ondertussen is de grootste positie (VGP) 10x groter dan de kleinste (Atenor dat Econocom verving)
Ook opvallend dat er met de ogen van 2022 veel "brol" in de portefeuille heeft gezeten Ontex, bpost,
zijn er allemaal "op tijd" uitgegaan.
de 4 trades
gbl voor sofina
ageas voor Recticel
solvac voor ucb
barco voor deceuninck
bleken allemaal positief. Was in het verleden niet altijd zo bijvoorbeeld 2020 miko => atenor en sioen =>fluxys
Voor mijn eigen portefeuille was 2021 in euro beste jaar ooit
Ben er heel weinig mee bezig geweest, blijkbaar hoe minder ik er mee bezig ben hoe beter de resultaten
heb me goed gehouden aan het jaarplan zie ik als ik post van vorig jaar herlees.
Grootste groep blijven de zeezoutjes, waar ik in 2022 niemand gaan delibereren.
je slaat de bal dan wel eens mis Kinepolis, maar uiteindelijk geeft de human factor geen meerwaarde tov de simpele regel dividend niet verhoogd => verkopen
ongeveer 95% van portefeuille
heb nog één buitenlands aandeel LGEN, afscheid genomen van STJ.
Ook van Cisco (turbo ging aflopen) en Danone(voldoet niet meer aan voorwaarden) turbo afscheid genomen
voor het eerst Turbo's gekocht op DAX indexen en verder AEX
nog een 10tal turbo's op individuele aandelen
Frankrijk Sanofi, , lVMH
Nederland AD NN group Unilever ASM en ASMI
Duitsland BASF
Zwitserland Nestle en Roche
Europe aandelen zitten hiermee op 19% van portefeuille
ook CSPX gekocht. Samen met IDWA nu een 6% van portefeuille
tracker emerging verkocht , wil niet tot in oneindige gaan spreiden, <1% van portefeuille gaat het verschil niet maken
plan voor volgend jaar en verder
Belangrijkste parameter die ik volg voor portefeuille is
"hoe lang duurt het om met gelijkblijvende dividenden alle leningen en interesten hierop af te betalen?"
Voor volgend jaar zet ik die op 9,5 jaar en bedoeling is om tengen 2027 naar 9 jaar te gaan.
Bereken hiervoor alle turbo's en kapitalisatie trackers om naar lening en dividendinkomsten.
Het % in aandelen is de meest bepalende parameter voor het totale rendement.
parameter zal er voor zorgen dat bij stijgende rente het % aandelen daalt.
zeezoutjes blijf ik houden, zolang de resultaten goed blijven why not.
wie dividend niet verhoogt vliegt eruit keep it simple
turbo's op indexen in EUR (aex,dax) en CHF (smi) kopen heel misschien AMX,
met stop loss 50% van koers.
Trackers op US indexen SP500 misschien nasdaq100 of iets small. maar ook hier is de sop de kool waard ? vermoedelijk blijf ik bij enkel CSPX (of een andere aanbieder)
nog even herhalen dat bedoeling van dit draadje is info te verschaffen over een strategie die in het verleden mooie resultaten opleverde zonder veel inspanning.
Mooie niet DE beste resultaten.
Niet de bedoeling om anderen te overtuigen dit ook te doen.
1000 wegen leiden naar Rome en naast Rome zijn er nog 1000 bestemmingen.
iets wat ik overweeg is een optie deep in the money op AEX en met langst mogelijke looptijd.
Je kan die kopen aan een premie die lager is dan koers - uitoefenprijs.
Je krijgt dan geen dividenden en 'leent gratis' . Met verwachte stijgende rentes misschien een alterantief voor turbo
Veel plezier en succes in 2022.
zeezout
zeezoutjes deden het voor de 9de keer op rij beter dan de bel20 39 vs 19
zonder kosten en dividenden hier.
opmerkelijke vaststelling in 2018 werden de posities terug op gelijk niveau gebracht
ondertussen is de grootste positie (VGP) 10x groter dan de kleinste (Atenor dat Econocom verving)
Ook opvallend dat er met de ogen van 2022 veel "brol" in de portefeuille heeft gezeten Ontex, bpost,
zijn er allemaal "op tijd" uitgegaan.
de 4 trades
gbl voor sofina
ageas voor Recticel
solvac voor ucb
barco voor deceuninck
bleken allemaal positief. Was in het verleden niet altijd zo bijvoorbeeld 2020 miko => atenor en sioen =>fluxys
Voor mijn eigen portefeuille was 2021 in euro beste jaar ooit
Ben er heel weinig mee bezig geweest, blijkbaar hoe minder ik er mee bezig ben hoe beter de resultaten
heb me goed gehouden aan het jaarplan zie ik als ik post van vorig jaar herlees.
Grootste groep blijven de zeezoutjes, waar ik in 2022 niemand gaan delibereren.
je slaat de bal dan wel eens mis Kinepolis, maar uiteindelijk geeft de human factor geen meerwaarde tov de simpele regel dividend niet verhoogd => verkopen
ongeveer 95% van portefeuille
heb nog één buitenlands aandeel LGEN, afscheid genomen van STJ.
Ook van Cisco (turbo ging aflopen) en Danone(voldoet niet meer aan voorwaarden) turbo afscheid genomen
voor het eerst Turbo's gekocht op DAX indexen en verder AEX
nog een 10tal turbo's op individuele aandelen
Frankrijk Sanofi, , lVMH
Nederland AD NN group Unilever ASM en ASMI
Duitsland BASF
Zwitserland Nestle en Roche
Europe aandelen zitten hiermee op 19% van portefeuille
ook CSPX gekocht. Samen met IDWA nu een 6% van portefeuille
tracker emerging verkocht , wil niet tot in oneindige gaan spreiden, <1% van portefeuille gaat het verschil niet maken
plan voor volgend jaar en verder
Belangrijkste parameter die ik volg voor portefeuille is
"hoe lang duurt het om met gelijkblijvende dividenden alle leningen en interesten hierop af te betalen?"
Voor volgend jaar zet ik die op 9,5 jaar en bedoeling is om tengen 2027 naar 9 jaar te gaan.
Bereken hiervoor alle turbo's en kapitalisatie trackers om naar lening en dividendinkomsten.
Het % in aandelen is de meest bepalende parameter voor het totale rendement.
parameter zal er voor zorgen dat bij stijgende rente het % aandelen daalt.
zeezoutjes blijf ik houden, zolang de resultaten goed blijven why not.
wie dividend niet verhoogt vliegt eruit keep it simple
turbo's op indexen in EUR (aex,dax) en CHF (smi) kopen heel misschien AMX,
met stop loss 50% van koers.
Trackers op US indexen SP500 misschien nasdaq100 of iets small. maar ook hier is de sop de kool waard ? vermoedelijk blijf ik bij enkel CSPX (of een andere aanbieder)
nog even herhalen dat bedoeling van dit draadje is info te verschaffen over een strategie die in het verleden mooie resultaten opleverde zonder veel inspanning.
Mooie niet DE beste resultaten.
Niet de bedoeling om anderen te overtuigen dit ook te doen.
1000 wegen leiden naar Rome en naast Rome zijn er nog 1000 bestemmingen.
iets wat ik overweeg is een optie deep in the money op AEX en met langst mogelijke looptijd.
Je kan die kopen aan een premie die lager is dan koers - uitoefenprijs.
Je krijgt dan geen dividenden en 'leent gratis' . Met verwachte stijgende rentes misschien een alterantief voor turbo
Veel plezier en succes in 2022.
zeezout
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Wat is het groeipotentieel van het aandeel Bristol Myers op termijn?
Is het interessant alleen al voor het dividend?
Is het interessant alleen al voor het dividend?
BMY verhoogt zijn dividend met 10 procent en zal tussen nu en eind 2023 voor 15 miljard aan eigen aandelen inkopen. Ik ben voorzichtig en gok op een groeipotentieel tussen 10 en 30 procent.
Ik heb op 14/12/21 een pakketje aangekocht en sta nu op + 5.38 procent
Ik heb op 14/12/21 een pakketje aangekocht en sta nu op + 5.38 procent
Aan hoeveel zou ik deze kopen?(limiet van 58?)
Wil hier zeker niet de spelbreker zijn,en BMY is in een groei-dividendstrategie een "ga er voor" zonder twijfel!
Maar weet dat BMY op een zogenaamde patentencliff zit en dat wordt op al die Amerikaanse dividenden-websites gemakkelijkheidshalve vergeten....
Maar weet dat BMY op een zogenaamde patentencliff zit en dat wordt op al die Amerikaanse dividenden-websites gemakkelijkheidshalve vergeten....
Aan welke limiet zou ik die zetten? onder 60?
Ja BMY heeft zelfde probleem dan ABBV , waarom denk je dat je het nu kan kopen aan die prijs .
Kijk waar ABBV nu staat .
Als je nu 2$ min of meer heeft zal op termijn geen enkel verschil uitmaken .
Alles wat ik noem heeft min of meer korte termijn problemen die normaal gemakkelijk kunnen worden overwonnen .
Anders kun je geen zulke bedrijven kopen aan een P/E van 8
Wat hou je daar netto puur aan dividend aan over op jaarbasis?