Terugvordering bij domiciliëring - Wie heeft nu gelijk
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Terugvordering bij domiciliëring - Wie heeft nu gelijk
Dat is meestal verleden tijd hoor, dat naar het filiaal zelf moeten gaan.
Veel banken laten je toe om die betalingen zelf terug te vorderen van achter je pc.
Kbc alleszins 100 procent zeker wel !
Belfius : die zien het lichtelijk anders, als ik het zo lees.
KBC keert redelijk onmiddellijk gewoon de betaling om op verzoek. Belfius ziet het als volgt :
""""""
Als de domiciliëring doorgaat ondanks het verzet
De nieuwe Europese Richtlijn over de betaaldiensten breidt uw terugbetalingsrechten uit:
U hebt 8 weken tijd, te rekenen vanaf de debitering om uw schuldeiser te verzoeken om terugbetaling van het gedebiteerde bedrag (indien de volmacht niet geldig is, bedraagt de periode 13 maanden).
Uw leverancier moet binnen 10 werkdagen na uw terugvordering:
ofwel de verrichting terugbetalen
ofwel zijn weigering om terug te betalen, rechtvaardigen""""""
VEL : klanten kunnen wel degelijk vinden dat zij te veel werden aangerekend in dit scenario en de betaling om die reden omkeren. Daar was het systeem voor bedoeld, met enige ad hoc interpretatie.
Veel banken laten je toe om die betalingen zelf terug te vorderen van achter je pc.
Kbc alleszins 100 procent zeker wel !
Belfius : die zien het lichtelijk anders, als ik het zo lees.
KBC keert redelijk onmiddellijk gewoon de betaling om op verzoek. Belfius ziet het als volgt :
""""""
Als de domiciliëring doorgaat ondanks het verzet
De nieuwe Europese Richtlijn over de betaaldiensten breidt uw terugbetalingsrechten uit:
U hebt 8 weken tijd, te rekenen vanaf de debitering om uw schuldeiser te verzoeken om terugbetaling van het gedebiteerde bedrag (indien de volmacht niet geldig is, bedraagt de periode 13 maanden).
Uw leverancier moet binnen 10 werkdagen na uw terugvordering:
ofwel de verrichting terugbetalen
ofwel zijn weigering om terug te betalen, rechtvaardigen""""""
VEL : klanten kunnen wel degelijk vinden dat zij te veel werden aangerekend in dit scenario en de betaling om die reden omkeren. Daar was het systeem voor bedoeld, met enige ad hoc interpretatie.
Enorm vatbaar voor interpretatie. Moest het bedrijf niet failliet gaan, dan zou niemand die SDD terug gaan vorderen want iedereen was waarschijnlijk op de hoogte van en akkoord met het voorschot.
Doordat het bedrijf failliet is, vreest men nu plots dat het voorschot toch teveel zou zijn geweest en is dit (waarschijnlijk) de enige manier om toch nog je geld te kunnen terugzien.
Tja, als je bij de gedupeerde zit zou voor minder deze optie eens "uitproberen". Vooral omdat ze laagdrempelig is (eerste 8 weken is zonder opgave van reden) is het een interessante piste.
Ik denk wel dat inmiddels de 8 weken voorbij is en moet je nu wel een geldige reden opgeven. Nu kunnen we gaan debatteren over wat een geldige reden zou kunnen zijn

We denken er ongeveer hetzelfde over. Dat is al een discussie gespaard 

- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Euh ja, ik vind van wel. Veel "digitale flows" zijn hiervoor niet nodig. Enkel de rechten aan de klant toestaan ipv aan een bankbediende. Het afvinken van de laatste 2 betalingen kan ikzelf ook. Dat ik daarvoor fysiek moet langskomen in een plaatselijk filiaal (waar ik de laatste 10 jaar niet meer ben geweest) en een afspraak moet maken binnen de kantooruren is uiterst vervelend, zeker als je beiden werkt en dus hiervoor "verlet" moet nemen. En dat voor iets wat ik eigenlijk perfect zelf zou kunnen doen via homebanking.SMGGM schreef: ↑28 januari 2022, 09:53 Het terugvorderen van een foute SDD komt zeer zelden voor en in de meeste gevallen wordt het zelfs gewoon recht gezet door het bedrijf die de SDD heeft gestart.
Nu is het probleem wel enorm uitvergroot door dit verhaal en gebruiken de ex-klanten van de Vlaamse Energieleverancier een optie die hier in theorie nooit voor bedoeld was.
Ik begrijp wel dat banken (nog niet) alle flows digitaal aanbieden en dat deze flow geen hoge prioriteit krijgt lijkt me niet abnormaal. Kan je een bank dit kwalijk nemen?
Voor de bank is het ook vervelend: die madam deed al 3 dagen niks anders dan dat (kost de bank toch ook veel aan personeelskost) en het digitale imago van Belfius heeft bij mij toch een deukje gekregen ...
Soit, ze hebben mijn gezicht daar nog eens gezien en ik dat van hen. En blijkbaar is het bij KBC en BNP Paribas, ook 2 grootbanken met een groot aantal filialen, beter geregeld.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Ik kan het beamen. Via PC (keytrade) is het mogelijk om je geld tot 8 tot weken terug te vorderen. Is mij gelukt. Binnen het uur stond mijn geld er terug op. Maar je moet het wel even zoeken.spaarfreakje schreef: ↑28 januari 2022, 01:36In hun app kan je het alvast niet zelf doen en bvb in de Argenta-app wel.
Ik heb hier gelezen dat het wel via Keytrade ebanking gaat.
Alles zelf doen is meestal beter.
Veel Spaargidser kennen het echt beter dan de helpdesks zene, omdat ze de helpdesk vaak extern uitgeven natuurlijk.
Proximus is daar ook een goed voorbeeld van![]()
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Duidelijk nog niet in software ontwikkeling gezeten en zeker niet bij een bank.VincentVega schreef: ↑28 januari 2022, 10:47 Euh ja, ik vind van wel. Veel "digitale flows" zijn hiervoor niet nodig. Enkel de rechten aan de klant toestaan ipv aan een bankbediende. Het afvinken van de laatste 2 betalingen kan ikzelf ook. Dat ik daarvoor fysiek moet langskomen in een plaatselijk filiaal (waar ik de laatste 10 jaar niet meer ben geweest) en een afspraak moet maken binnen de kantooruren is uiterst vervelend, zeker als je beiden werkt en dus hiervoor "verlet" moet nemen. En dat voor iets wat ik eigenlijk perfect zelf zou kunnen doen via homebanking.
Voor de bank is het ook vervelend: die madam deed al 3 dagen niks anders dan dat (kost de bank toch ook veel aan personeelskost) en het digitale imago van Belfius heeft bij mij toch een deukje gekregen ...
Soit, ze hebben mijn gezicht daar nog eens gezien en ik dat van hen. En blijkbaar is het bij KBC en BNP Paribas, ook 2 grootbanken met een groot aantal filialen, beter geregeld.
Het is niet "zomaar" een flowke beschikbaar stellen aan de gebruiker en op 5 dagen is het gedaan.
Den baas die beslist over de prioriteiten moet afwegen of dit voldoende belangrijk is tov alle andere prioriteiten, nadien moet er een analyse gebeuren over hoe de flow nu in elkaar zit (mogelijk met veel legacy dat niemand al 10 jaar heeft aangeraakt) en misschien zelfs heel de flow aanpassen (want je geeft nu plots iemand anders het recht om die actie te doen), moet je hier API's voor gaan schrijven zodat je app / website rechten krijgt om dit te gaan gebruiken.
Ik kan me in beelden dat dit geen goedkoop project zal zijn.
Dit moet je dan afwegen tov alle andere dingen die op de planning staan. Als je dan ziet dat sommige banken mijlen ver achter KBC staan wat betreft digitaliseren, dan ga je geen potten breken door het terugvorderen van SDD's mogelijk te maken in je app terwijl iets als "je adres wijzigen online en niet het kantoor" of "je VISA kaart blokkeren online" nog niet mogelijk is.
Diene baas moet veel vaker "nee" dan ja zeggen op inkomende verzoeken.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Duidelijk geen kaas gegeten van programmeren (en vermoedelijk werkzaam in de banksector).SMGGM schreef: ↑28 januari 2022, 12:18Duidelijk nog niet in software ontwikkeling gezeten en zeker niet bij een bank.VincentVega schreef: ↑28 januari 2022, 10:47 Euh ja, ik vind van wel. Veel "digitale flows" zijn hiervoor niet nodig. Enkel de rechten aan de klant toestaan ipv aan een bankbediende. Het afvinken van de laatste 2 betalingen kan ikzelf ook. Dat ik daarvoor fysiek moet langskomen in een plaatselijk filiaal (waar ik de laatste 10 jaar niet meer ben geweest) en een afspraak moet maken binnen de kantooruren is uiterst vervelend, zeker als je beiden werkt en dus hiervoor "verlet" moet nemen. En dat voor iets wat ik eigenlijk perfect zelf zou kunnen doen via homebanking.
Het is niet "zomaar" een flowke beschikbaar stellen aan de gebruiker en op 5 dagen is het gedaan.
Den baas die beslist over de prioriteiten moet afwegen of dit voldoende belangrijk is tov alle andere prioriteiten, nadien moet er een analyse gebeuren over hoe de flow nu in elkaar zit (mogelijk met veel legacy dat niemand al 10 jaar heeft aangeraakt) en misschien zelfs heel de flow aanpassen (want je geeft nu plots iemand anders het recht om die actie te doen), moet je hier API's voor gaan schrijven zodat je app / website rechten krijgt om dit te gaan gebruiken.
Ik kan me in beelden dat dit geen goedkoop project zal zijn.
Dit moet je dan afwegen tov alle andere dingen die op de planning staan. Als je dan ziet dat sommige banken mijlen ver achter KBC staan wat betreft digitaliseren, dan ga je geen potten breken door het terugvorderen van SDD's mogelijk te maken in je app terwijl iets als "je adres wijzigen online en niet het kantoor" of "je VISA kaart blokkeren online" nog niet mogelijk is.
Diene baas moet veel vaker "nee" dan ja zeggen op inkomende verzoeken.
De flow voor het terugvorderen van SDD’s bestaat want het is nu ook al een geautomatiseerd proces. Alleen is het bij Belfius - in tegenstelling tot bij andere banken - een bankbediende die het startschot geeft in plaats van de rekeninghouder.
Het is ieder geval geen goede reclame voor Belfius dat zich toch wou profileren als digitaal “mee met hun tijd “ (met o.a. hun nieuwe product Beats).

Papa,

Moest bij Kbc toch via het kantoor passeren.
Wel al een tijd terug. (Vlaamse)
Of zou het heden nu aangepast zijn?
Estate Guru believer.
Twee jaar geleden kon het al online gedaan worden.
Het zou ook kunnen dat je het toen niet gevonden hebt he..
Of niet naar gezocht.
Het zou ook kunnen dat je het toen niet gevonden hebt he..

Of niet naar gezocht.
Terugvordering door de klant zelf via webbanking werkt voor alle banken waar ik dat nagekeken heb:
Je moet soms wel even zoeken, dat wel.
SEPA Direct Debit dateert uit 2014
Dat is nu niet bepaald het stenen tijdperk.
De invoering van SEPA (Direct Debit) zal ook een bijzonder omvangrijk IT project geweest zijn.
SEPA Direct Debit voorziet al vanaf de invoering in de mogelijkheid tot terugvordering binnen 8 weken.
Terugvordering door de klant (zonder tussenkomst personeel)
is hoogstwaarschijnlijk van in het begin meegenomen in de vereisten/architectuur van de meeste banken.
- BNP Paribas
- Keytrade
- Crelan
Je moet soms wel even zoeken, dat wel.
SEPA Direct Debit dateert uit 2014
Dat is nu niet bepaald het stenen tijdperk.
De invoering van SEPA (Direct Debit) zal ook een bijzonder omvangrijk IT project geweest zijn.
SEPA Direct Debit voorziet al vanaf de invoering in de mogelijkheid tot terugvordering binnen 8 weken.
Terugvordering door de klant (zonder tussenkomst personeel)
is hoogstwaarschijnlijk van in het begin meegenomen in de vereisten/architectuur van de meeste banken.
Je kan ook fake digitaliseren (dat is waar meer banken -en vele andere bedrijven- dan je denk zich schuldig aan maken).
Een mooi formuliertje maar daarachter een manueel proces dat in werking zal treden (een helpdesk die alles verzamelt en manueel invoert of soms zelfs personeel in lage loonlanden die het voor peanuts doen). Is soms goedkoper dan in sommige systemen die nog op Cobol of mainframes draaien te prutsen.
Ik heb al interne werkingen gezien van bank apps waarbij die in de achtergrond wel eens durven werken met Excel bestandjes die dagelijks worden ingeladen.
SDD is inderdaad nog niet zo oud (een jaar of 10) maar dit is in IT termen wel een eeuwigheid, terwijl er weinig aan de wetten er rond zijn gewijzigd. Als die optie om het in hun digitale kanalen niet initieel is onderzocht of geacht dat het mogelijk zou moeten worden en je hebt nooit je IT infrastructuur gemoderniseerd, dan lijkt dit doorvoeren niet de goedkoopste klus.
Zeker niet als je in al die jaren al een paar andere banken hebt overgekocht en nog zit te sukkelen met meerdere systemen die als spaghetti in elkaar zitten.
Een mooi formuliertje maar daarachter een manueel proces dat in werking zal treden (een helpdesk die alles verzamelt en manueel invoert of soms zelfs personeel in lage loonlanden die het voor peanuts doen). Is soms goedkoper dan in sommige systemen die nog op Cobol of mainframes draaien te prutsen.
Ik heb al interne werkingen gezien van bank apps waarbij die in de achtergrond wel eens durven werken met Excel bestandjes die dagelijks worden ingeladen.
SDD is inderdaad nog niet zo oud (een jaar of 10) maar dit is in IT termen wel een eeuwigheid, terwijl er weinig aan de wetten er rond zijn gewijzigd. Als die optie om het in hun digitale kanalen niet initieel is onderzocht of geacht dat het mogelijk zou moeten worden en je hebt nooit je IT infrastructuur gemoderniseerd, dan lijkt dit doorvoeren niet de goedkoopste klus.
Zeker niet als je in al die jaren al een paar andere banken hebt overgekocht en nog zit te sukkelen met meerdere systemen die als spaghetti in elkaar zitten.
10 jaar is niks.
En in 2014 was het "digitaal kanaal" al lang up en running, laat staan dat ze er geen enkele rekening mee zouden houden.
Bekijk toch eens bij uw eigen bank hoe het er uit ziet eer allerlei onderstellingen te maken over fake digitaliseren.
Ik kan telkens een lijst van betalingen via domiciliëring opvragen,
en bij de betalingen <8 weken staat er een knop 'terugbetaling aanvragen'
Daarop klikken en that's it.
En in 2014 was het "digitaal kanaal" al lang up en running, laat staan dat ze er geen enkele rekening mee zouden houden.
Bekijk toch eens bij uw eigen bank hoe het er uit ziet eer allerlei onderstellingen te maken over fake digitaliseren.
Heeft iemand gevonden hoe het bij Belfius wel kan ?
Raar, maar ik vind het hier niet
Raar, maar ik vind het hier niet

- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad, in principe is het 2x niks om die betalingen te annuleren. De meeste banken bieden het trouwens zo aan, behalve Belfius. Daar moet een bankbediende in jouw plaats de laatste 2 betalingen "afvinken". Het proces is trouwens wel degelijk geautomatiseerd bij Belfius, wat SMGGM ook moge beweren, maar de klant heeft niet de nodige permissies om dit zelf te doen. Een bankmedewerker moet het voor hem doen.el perro schreef: ↑28 januari 2022, 16:48 10 jaar is niks.
PS: ik vermoed trouwens dat het gewoon een bewuste politiek van Belfius is om hun klanten voor dergelijke zaken bij hen langs te laten komen. Zo kunnen ze nog eens naar hun plaatselijk kantoor worden gelokt en een gesprekje hebben met hen. Ik ken nu, na meer dan 10 jaar, mijn klantbeheerder en zij kent mij. Ze heeft me geholpen (al kon ik het zelf ook wel) en toonde ook interesse in mijn vermogen en andere beleggingen ...
Dag Lukske, ik heb zitten zoeken hoe je in de online banking van Keytrade een uitgevoerde domiciliëring kan terugvorderen, maar kan het maar niet vinden. Volgens hun FAQ via Bankieren > SEPA Direct Debit, maar ik vind deze rubriek niet. Via rubriek overschrijvingen kan ik een domiciliëring blokkeren en de uitvoeringen raadplegen, maar niet terugvorderen. Zou je mij een tip kunnen geven hoe je de terugvordering aanvraagt? Alvast bedankt.Lukske schreef: ↑28 januari 2022, 11:48Ik kan het beamen. Via PC (keytrade) is het mogelijk om je geld tot 8 tot weken terug te vorderen. Is mij gelukt. Binnen het uur stond mijn geld er terug op. Maar je moet het wel even zoeken.spaarfreakje schreef: ↑28 januari 2022, 01:36
In hun app kan je het alvast niet zelf doen en bvb in de Argenta-app wel.
Ik heb hier gelezen dat het wel via Keytrade ebanking gaat.
Alles zelf doen is meestal beter.
Veel Spaargidser kennen het echt beter dan de helpdesks zene, omdat ze de helpdesk vaak extern uitgeven natuurlijk.
Proximus is daar ook een goed voorbeeld van![]()