KBC
TIP
Re: KBC
https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 1634131788
belgische Roverheid tracht altijd een graantje mee te pikken
belgische Roverheid tracht altijd een graantje mee te pikken
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb eigenlijk nooit banken in mijn portefeuille gehad, maar was toch eens aan het kijken naar KBC(A). Ik moet me nog serieus inlezen (ik wist tot voor heel kort zelfs niet dat Ancora bestond), maar in grote lijnen snap ik de constructie wel. Ik zie enkel niet direct waarom je een dividend van 4,6 euro verwacht?
Bij Ancora is statutair vastgelegd dat het ontvangen dividend van KBC na aftrek van kosten (holdingkosten en interestlasten) en inhouding 10% (verkleinen schuldpositie) volledig wordt uitgekeerd.Jebus4life schreef: ↑25 november 2021, 17:40Ik heb eigenlijk nooit banken in mijn portefeuille gehad, maar was toch eens aan het kijken naar KBC(A). Ik moet me nog serieus inlezen (ik wist tot voor heel kort zelfs niet dat Ancora bestond), maar in grote lijnen snap ik de constructie wel. Ik zie enkel niet direct waarom je een dividend van 4,6 euro verwacht?
Het slotdividend van KBC van dit lopende jaar volgt in mei 2022, stel dat dit €2,75 zal zijn.
+ de reeds ontvangen dividenden van dit jaar (€2 + €1) = €5,75
80% hiervan uitgekeerd door Ancora is exact €4,6 (11% bruto op de huidige koers) en wordt wellicht in juni volgend jaar uitgekeerd.
Van zodra het slotdividend van KBC gekend is, zal dit duidelijk worden.
De netto schuld positie per aandeel KBCA zal hierna ook gedaald zijn tot ongeveer €3,5 per aandeel.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Bedankt voor het rekenwerk!
De riante dividenden van KBC zouden ook een mooie kans zijn om de schuld sneller te doen dalen. Wat mij betreft zou dit welkom zijn, omdat ik denk dat een mono-holding niet met een schuldenhefboom zou moeten werken en het wegwerken van de schuld tot een vermindering van de korting zou moeten leiden. We zullen zien of deze optie op tafel komt...
Dan zouden ze afwijken van wat ze nog maar recent beslist hebben (die 10% inhouden voor schuldafbouw). Redenering was inderdaad dat een hefboom niet nodig is voor een monoholding.dreamy schreef: ↑26 november 2021, 11:19Bedankt voor het rekenwerk!
De riante dividenden van KBC zouden ook een mooie kans zijn om de schuld sneller te doen dalen. Wat mij betreft zou dit welkom zijn, omdat ik denk dat een mono-holding niet met een schuldenhefboom zou moeten werken en het wegwerken van de schuld tot een vermindering van de korting zou moeten leiden. We zullen zien of deze optie op tafel komt...
Voor mij mogen ze ook in één klap de volledige schuld aflossen, zelfs dan hebben ze nog voldoende om een mooi dividend te betalen. Fiscaal uiteraard interessanter.
Ter aanvulling, gisteren persbericht van Ancora om bij uitzondering al eens een interim dividend uit te keren, nog dit jaar dus. Voor €2,3 (5,73% bruto op de slotkoers)
Dat reduceert mijn dividendverwachting voor volgend jaar uiteraard naar €3,45
Dat reduceert mijn dividendverwachting voor volgend jaar uiteraard naar €3,45
Verwar je nu niet het dividend van Ancora met dat van KBC? Als je eerst een KBC Ancora dividend verwacht van 4,6 en er nu al 2.,3 wordt uitbetaald blijft er toch "maar" 2,3 over idpv je 3,45 (dat je vermoedelijk bereikt door 2,3 van de 5,75 (van KBC) af te trekken)?
Klopt ik had het volledige dividend geteld ipv 80%
Dus nu reeds 2,3 van de 4,6 die ik verwacht.
Zal misschien niet geheel toevallig de helft zijn.
Dus nu reeds 2,3 van de 4,6 die ik verwacht.
Zal misschien niet geheel toevallig de helft zijn.
Dat is een vette vis.Voor het boekjaar 2021 heeft onze Raad van Bestuur besloten om aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in mei van dit jaar een brutoslotdividend van 7,6 euro per aandeel voor te stellen, wat het totale brutodividend op 10,6 euro per aandeel brengt. Dat omvat een dividend van 2,0 euro per aandeel met betrekking tot het boekjaar 2020 (reeds uitbetaald in november 2021), een gewoon dividend van 4,0 euro per aandeel met betrekking tot het boekjaar 2021 (waarvan een interim-dividend van 1,0 euro per aandeel reeds werd uitbetaald in november 2021 en de resterende 3,0 euro per aandeel zal worden uitbetaald in mei 2022) en een buitengewoon dividend van 4,6 euro per aandeel (uitbetaling in mei 2022). Indien goedgekeurd, zal dat leiden tot een fully loaded common equity ratio (na kapitaaluitkering) van 15,5%, in overeenstemming met ons aangekondigde kapitaalaanwendingsplan voor het boekjaar 2021. De uitkeringsratio (inclusief AT1-coupon) bedraagt ongeveer 66% op basis van het voorgestelde gewone dividend van 4 euro per aandeel met betrekking tot het boekjaar 2021 en 139% op basis van het voorgestelde totale dividend van 8,6 euro per aandeel (gewoon plus buitengewoon dividend).
Voor het boekjaar 2021 heeft onze Raad van Bestuur besloten om aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in mei van dit jaar een brutoslotdividend van 7,6 euro per aandeel voor te stellen, wat het totale brutodividend op 10,6 euro per aandeel brengt. Dat omvat een dividend van 2,0 euro per aandeel met betrekking tot het boekjaar 2020 (reeds uitbetaald in november 2021), een gewoon dividend van 4,0 euro per aandeel met betrekking tot het boekjaar 2021 (waarvan een interim-dividend van 1,0 euro per aandeel reeds werd uitbetaald in november 2021 en de resterende 3,0 euro per aandeel zal worden uitbetaald in mei 2022) en een buitengewoon dividend van 4,6 euro per aandeel (uitbetaling in mei 2022). Indien goedgekeurd, zal dat leiden tot een fully loaded common equity ratio (na kapitaaluitkering) van 15,5%, in overeenstemming met ons aangekondigde kapitaalaanwendingsplan voor het boekjaar 2021. De uitkeringsratio (inclusief AT1-coupon) bedraagt ongeveer 66% op basis van het voorgestelde gewone dividend van 4 euro per aandeel met betrekking tot het boekjaar 2021 en 139% op basis van het voorgestelde totale dividend van 8,6 euro per aandeel (gewoon plus buitengewoon dividend).
Die zullen bij zeezout ook een bank vooruit mogen.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wacht, dat is €7,6 in mei; dat is 9,5% bruto in 1 keer?
Waarom dan geen slotdividend van €3 (respectabele 3,75%; 5% inclusief het reeds betaalde interim dividend) en lanceer je geen buyback van 1,9 miljard om zo'n 20 a 25 miljoen aandelen te vernietigen...

Waarom dan geen slotdividend van €3 (respectabele 3,75%; 5% inclusief het reeds betaalde interim dividend) en lanceer je geen buyback van 1,9 miljard om zo'n 20 a 25 miljoen aandelen te vernietigen...
Eens benieuwd hoeveel KBCA zal uitkeren. Dit zal toch een dik rendement zijn. Daar zullen we waarschijnlijk op dividend uitkomen van rond de 6 euro of meer dan 13% brutorendement?
Laatst gewijzigd door DonDraper op 10 februari 2022, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ik hoop dat KBC Ancora niet blindelings 90% zal doorstorten, met het deel "buitengewoon" dividend zouden ze hun schulden volledig kunnen afbouwen, en onderliggend nagenoeg 1-1 KBC worden.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Of ze die schulden nu in 1 klap of over x aantal jaar afbouwen lig ik niet direct wakker van, bedrijven liggen daar meestal ook niet wakker van
4 opties uiteindelijk:
- 90% uitkeren
- Een deel schulden aflossen(gaan ze niet doen IMO, er is geen reden om schulden af te lossen, zeker als dat schulden met lage rentes zijn)
- Een deel uitkeren & verder eigen aandelen inkopen (gezien de discount geen slecht idee)
- Een deel uitkeren & KBC aandelen bijkopen (maar gezien de grote discount waaraan KBCA noteert lijkt me eigen aandelen inkopen veel interessanter voor de aandeelhouder)
4 opties uiteindelijk:
- 90% uitkeren
- Een deel schulden aflossen(gaan ze niet doen IMO, er is geen reden om schulden af te lossen, zeker als dat schulden met lage rentes zijn)
- Een deel uitkeren & verder eigen aandelen inkopen (gezien de discount geen slecht idee)
- Een deel uitkeren & KBC aandelen bijkopen (maar gezien de grote discount waaraan KBCA noteert lijkt me eigen aandelen inkopen veel interessanter voor de aandeelhouder)
90% in één keer doorstorten is uiteraard veel bij zo'n groot (ontvangen) dividend. Maar de 10% is dan natuurlijk óók relatief veel. De schuld per aandeel KBCA is nog €3. Als ze daar de helft van aflossen hebben ze nog €6,1 om door te storten. Dat is nog altijd 13,5% bruto aan de huidige koers.
Eigen aandelen inkopen zou de superieure strategie zijn, maar dat is nog nooit een optie gebleken dus verwacht ik nu ook niet.