Overzicht belastingen Degiro
TIP
Re: Overzicht belastingen Degiro
"Als zij Belgische klanten hebben zouden ze dat toch mogen weten? Indien niet zou ik er zeker wegblijven."
Indien niet inderdaad er zeker wegblijven.
Maar men kan een broker m.i. niet verplichten om 100 % op de hoogte te zijn van de fiscale verplichtingen die een klant heeft ( kan soms heel ingewikkeld zijn- en afhankelijk van de fiscale woonplaats ( land ) van de klant ). Fiscale woonplaats is niet noodzakelijk dezelfde als de woonplaats waar men in het rijksregister is ingeschreven. Kan iets te maken hebben, met de "plaats van het fortuin ".
De broker moet enkel de eigen fiscale verplichtingen aan de fiscus kennen m. i.
Indien niet inderdaad er zeker wegblijven.
Maar men kan een broker m.i. niet verplichten om 100 % op de hoogte te zijn van de fiscale verplichtingen die een klant heeft ( kan soms heel ingewikkeld zijn- en afhankelijk van de fiscale woonplaats ( land ) van de klant ). Fiscale woonplaats is niet noodzakelijk dezelfde als de woonplaats waar men in het rijksregister is ingeschreven. Kan iets te maken hebben, met de "plaats van het fortuin ".
De broker moet enkel de eigen fiscale verplichtingen aan de fiscus kennen m. i.
Ik heb vandaag een mail gestuurd naar de klantendienst van DeGiro. Wanneer ik antwoord heb post ik het hier.
Mijn vraag aan Degiro:
"In België is er een RV van 30% op dividenden. Houdt Degiro die
voorheffing automatisch af of enkel de bronbelasting in het land van
herkomst? In dit geval, dien ik dan zelf die 30% aan de belastingen te
betalen?"
Hun antwoord:
"Bronbelasting wordt ingehouden en afgedragen door het betaalkantoor (‘paying agent’) van de uitkerende organisatie, maar inhouding kan ook hogerop in de custody-keten plaatsvinden. Wij ontvangen het inkomen doorgaans netto, dus na inhouding van de bronbelasting. De hoogte van het bronbelastingtarief verschilt en is afhankelijk van de regels van de bronstaat en de aard van het inkomen."
Ik heb nu opnieuw gestuurd met een concreter voorbeeld:
"Betekent dit als ik een Amerikaans dividend aandeel koop zowel de Amerikaanse bronbelasting als de Belgische belasting direct wordt ingehouden?"
"In België is er een RV van 30% op dividenden. Houdt Degiro die
voorheffing automatisch af of enkel de bronbelasting in het land van
herkomst? In dit geval, dien ik dan zelf die 30% aan de belastingen te
betalen?"
Hun antwoord:
"Bronbelasting wordt ingehouden en afgedragen door het betaalkantoor (‘paying agent’) van de uitkerende organisatie, maar inhouding kan ook hogerop in de custody-keten plaatsvinden. Wij ontvangen het inkomen doorgaans netto, dus na inhouding van de bronbelasting. De hoogte van het bronbelastingtarief verschilt en is afhankelijk van de regels van de bronstaat en de aard van het inkomen."
Ik heb nu opnieuw gestuurd met een concreter voorbeeld:
"Betekent dit als ik een Amerikaans dividend aandeel koop zowel de Amerikaanse bronbelasting als de Belgische belasting direct wordt ingehouden?"
Bij mij is op buitenlandse aandelen nog nooit Belgische RV afgehouden, alleen de bronbelasting.
Op Belgische aandelen werd steeds correct devRV afgehouden.
Op Belgische aandelen werd steeds correct devRV afgehouden.
Op dividenden die uitbetaald worden door degiro is de bronbelasting reeds ingehouden.
Als Belgische investeerder via degiro moet je zelf de Belgische dividendbelasting (RV) betalen; degiro houdt geen Belgische RV af.
Opm:
- Op Belgische beleggingen hoef je zelf geen RV betalen daar er reeds bronbelasting is ingehouden.
- Op de eerste 800 euro dividenden van zuivere aandelen hier je geen Belgische dividendbelasting te betalen. Je kan eventueel de Belgische bronbelasting terugvorderen, of je hoeft de eerste 800 euro buitenlandse dividenden niet aan te geven.
Als Belgische investeerder via degiro moet je zelf de Belgische dividendbelasting (RV) betalen; degiro houdt geen Belgische RV af.
Opm:
- Op Belgische beleggingen hoef je zelf geen RV betalen daar er reeds bronbelasting is ingehouden.
- Op de eerste 800 euro dividenden van zuivere aandelen hier je geen Belgische dividendbelasting te betalen. Je kan eventueel de Belgische bronbelasting terugvorderen, of je hoeft de eerste 800 euro buitenlandse dividenden niet aan te geven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zoals aangegeven in het antwoord van degiro is dit technisch gezien geen Roerende Voorheffing; maar een bronbelasting op Belgische aandelen die op effectenrekeningen buiten België staan.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 22 februari 2022, 06:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Of m.a.w. de Giro heeft niets ingehouden, maar krijgt zelf dat bedrag zo ( netto ) binnen van de belgische aandelen
Correct, zo werkt het.
Een Belgisch bedrijf moet bij uitbetaling van een dividend direct de verschuldigde Belgische Roerende Voorheffing aan de staat storten.
Logisch ook: als de Belgische staat buitenlandse begunstigden van Belgische dividenden - na het ontvangst van de bruto dividenden - zover zou moeten krijgen om Belgische RV op te hoesten, zou er niet veel belasting geïnd worden.
Fout, de Belgische "bronbelasting" is wel degelijk de Belgische Roerende Voorheffing.
Als ik nu een herbeleggende ETF bij Degiro neem, is er dan nog een probleem? Aangezien er geen dividenden zijn.. Moet ik m.a.w. dan nog iets doen voor mijn belastingsaangifte ? (Ik ben Belg voor alle duidelijkheid, en woon ook in België)
Enkel je rekening aangeven bij cap en aankruisen op je belastingsbrief.
Die vraag wordt HEEL DUIDELIJK op de laatste bladzijde van de aangifte gesteld.
"Waarom" is van geen belang.
De fiscus heeft het recht dit te vragen. er kan dan makkelijker onderzocht worden of er te weinig belastingen werden betaald.
Zelfs als je rekening een saldo van nul euro heeft moet je het nog aangeven, op straf van boete.
ok merci Paul!paul schreef: ↑13 maart 2022, 08:55
Die vraag wordt HEEL DUIDELIJK op de laatste bladzijde van de aangifte gesteld.
"Waarom" is van geen belang.
De fiscus heeft het recht dit te vragen. er kan dan makkelijker onderzocht worden of er te weinig belastingen werden betaald.
Zelfs als je rekening een saldo van nul euro heeft moet je het nog aangeven, op straf van boete.