Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Pensioensparen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Pensioensparen bevriezen of opvragen => beleggen via ETF

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
44 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering - pensioensparen via fonds
platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

Re: Pensioensparen bevriezen of opvragen => beleggen via ETF

• Citeer

Bericht door platin » 5 december 2022, 12:12

Sammy2 schreef: ↑3 december 2022, 16:33

Op jouw leeftijd zou ik resoluut voor aandelen-ETF kiezen; brede waaier aandelen, wereldwijd gespreid en regelmatig bijkopen. Als je een "veilige" baan (ambtenaar bv) hebt, des te beter. ETF zijn altijd verhandelbaar: op elk moment kan je verkopen en kopen. Als je na 10-15 jaar niet tevreden bent, kan je nog altijd naar een Pensioenfonds stappen. Een pensioenfonds kan je niet "snel" verkopen tenzij je een ferme boete betaalt. Je kan ook op twee paarden wedden: en ETF en Pensioensparen: 50% in elk en kijken hoe de eerste (of bv 5-7) jaren evolueren; daarna je strategie aanpassen. Maar zoals gezegd: op jouw leeftijd in ETF; maar niet zot doen.
Nu ja mijn bescheiden mening elk jaar 1000 € in een Etf of pensioensparen.
Nu 1000 € in etf + aankoopkosten dit elk jaar.
Versus psp sparen dit jaar 1000 € en na belasting voordeel volgend jaar en jaren daarna 700 €.
Dus de 1000 € etf aankoop moet elk jaar al minimum 300 € opbrengen.
Laat maar weten welke etf deze opbrengst heeft jaar na jaar.
Estate Guru believer.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 5 december 2022, 13:10

Dit is natuurlijk een volledig onvolledige berekening:

De instapkosten: pensioenspaarfonds is duurder, je verliest dus al een paar percentjes.
Het geld staat voor 30-40 jaar vast. Elk jaar betaal.je voor het fonds 1% meer aan jaarlijkse beheerskosten, en zo'n 0,5% aan interne transactiekosten.
En dan heeft het pensioensparen nog een eindbasting van 8 of 10%.

De rekening is snel gemaakt, de 30% belastingvoordeel win je duidelijk terug in de jaren due volgen.

Op verschillende plaatsen op dit forum vindt je grdetailleerde berekeningen. Typisch word pensioenspaarfondsen voordelig rond je 50ste verjaardag.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 5 december 2022, 14:25

B7H4long schreef: ↑5 december 2022, 13:10 Dit is natuurlijk een volledig onvolledige berekening:

De instapkosten: pensioenspaarfonds is duurder
Om volledig te zijn Arpe is geen instapkosten.
En als men aan psp deelneemt, is het de bedoeling het niet tussentijds te verkopen.
Als men aan psp offensief doet, is het beter vanaf 55 defensief te gaan.
En om volledig te zijn het jaarlijkse fiscaal voordeel vandaag de grond inboren om dat er een eindbelasting is.
Ken er echter genoeg die veel spijt hebben vandaag nooit aan enige vorm van psp te hebben gedaan.
Het uitgangspunt is echter waarom een fiscaal voordeel laten vallen, omdat het niet opvraagbaar is wanneer men wil.
Het opdringen van iets zonder te weten over wie en wat het gaat een heel sterke aanrader.
Kleine nuance kan nooit kwaad.
Etf zonder echte of synthetische Etf gaan we ook maar vlug aan voorbij.
Crypto het van het een paar jaar geleden hier op forum vandaag waar zijn diezelfde believers?
Een forum is bedoeld om info te geven niet om iets op te dringen.
Je moet dit en dat ze vermelden een naam, nooit een isin terwijl er voor die naam verschillende isins van toepassing zijn.
Ja over welke gaat het dan.
En is niet persoonlijk bedoeld laatste opmerking.
Naam en betrokken isin waarover men het heeft te makkelijk als het ook moeilijk kan.
Een broker nog zoiets daar goedkoop, maar vis en zoek maar uit hoe fiscaal niet voor verrassingen te komen staan.
Dit laatste in verband met instap, aankoop kosten, beurstaksen al betaald of niet enz.
Estate Guru believer.

phase
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer phase
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door phase » 16 december 2022, 15:16

paraman schreef: ↑3 december 2022, 14:53 Even een bump omdat ik twijfel om bij te storten dit jaar in ARPE pensioenspaarfonds aangezien mijn VWCE beter presteert in deze tijden. Arpe YTD-13% en VWCE -8%
Ik stel even een alternatieve piste voor aangezien je VWCE aanhaalt. Het is intussen mogelijk om een gelijkaardige belegging te doen onder het stelsel van fiscaal pensioensparen (helaas dan wel met de typische kosten die de instellingen hiervoor aanrekenen i.p.v. de lage kosten van een pure ETF): Athora Profilife Tak 23 pensioensparen (ook beschikbaar in fiscaal LT sparen variant), je kan zelf kiezen welk(e) fonds(en) uit hun aanbod je hier onderliggend wil insteken en hoe de verdeling gebeurt.

Ik gebruikte tot hiertoe ook ARPE en heb zelf net een nieuw contract geopend met als onderliggend fonds "Athora iShares MSCI World Index Fund", dit is hun herverpakte variant van LU1055041369. Beheersvergoeding is 1,50% per jaar, bij Futuria beschikbaar aan 1% instapkosten.

paraman
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer paraman
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paraman » 16 december 2022, 22:20

phase schreef: ↑16 december 2022, 15:16
paraman schreef: ↑3 december 2022, 14:53 Even een bump omdat ik twijfel om bij te storten dit jaar in ARPE pensioenspaarfonds aangezien mijn VWCE beter presteert in deze tijden. Arpe YTD-13% en VWCE -8%
Ik stel even een alternatieve piste voor aangezien je VWCE aanhaalt. Het is intussen mogelijk om een gelijkaardige belegging te doen onder het stelsel van fiscaal pensioensparen (helaas dan wel met de typische kosten die de instellingen hiervoor aanrekenen i.p.v. de lage kosten van een pure ETF): Athora Profilife Tak 23 pensioensparen (ook beschikbaar in fiscaal LT sparen variant), je kan zelf kiezen welk(e) fonds(en) uit hun aanbod je hier onderliggend wil insteken en hoe de verdeling gebeurt.

Ik gebruikte tot hiertoe ook ARPE en heb zelf net een nieuw contract geopend met als onderliggend fonds "Athora iShares MSCI World Index Fund", dit is hun herverpakte variant van LU1055041369. Beheersvergoeding is 1,50% per jaar, bij Futuria beschikbaar aan 1% instapkosten.
Bedankt. Ik ga het zeker eens bekijken.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 16 december 2022, 22:56

phase schreef: ↑16 december 2022, 15:16
Dit fonds is een verzekeringsfonds met een deel aandelen in iShares MSCI World, daarnaast "cash en afgeleid producten"
Zorg zeker dat je goed begrijpt in wat dit fonds belegd.
Zorg dat je de kosten structuur goed begrijpt. De 1.50% is bovenop de kosten van het onderliggende fonds.
Hoeveel kosten worden er aangerekend voor de interne transacties.

Fondsen zij wettelijk verplicht om dit alles jaarlijks te bereken en communiceren. Zie dat je deze info en de KID goed doorneemt voordat je hierin belegde.

Afaik kunnen pensioenspaarfondsen maar max 70% in aandelen beleggen. Vraag de samenstelling van het fonds.

Vergeet niet verzekeringsagenten en bankbedienden zijn niet jouw adviseur, ze zijn getrainde verkopers.

Edit: Typos
Laatst gewijzigd door B7H4long op 17 december 2022, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

phase
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer phase

• Citeer

Bericht door phase » 16 december 2022, 23:29

Dit is waarom ik dan ook zo graag (lees: zo zelden) op Spaargids post (tip: Reddit, /r/BEFIRE). Dit is geen pensioenspaarfonds van een bank, hier gelden die beperkingen dan ook niet, net daarom dat ik het aanhaal.

De mogelijkheid om via Tak 23 dergelijke flexibiliteit te krijgen onder het stelsel van fiscaal pensioensparen is vrij recent, vandaar mijn reactie. Buiten de reeds aangehaalde kosten, zijn er geen (buiten eenmalige opstartkost van 10 EUR en een incassokost als je niet via SDD kan/wil inleggen).

Vrijblijvend stukje input van mijn kant, ieder doet er hun goesting mee. 😉

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 16 december 2022, 23:44

phase schreef: ↑16 december 2022, 23:29 Vrijblijvend stukje input van mijn kant, ieder doet er hun goesting mee. 😉
Oprechte vraag, maar zou je met 1,50% jaarlijkse kosten ooit voordeel doen met een dergelijk product, tenzij je bijna op pensioen bent? Met een gelijk geprijsd actief beheerd pensioenspaarfonds (dat nota bene goedkoper is) kun je nog hopen op een outperformance, maar hier koop je gewoon een herverpakte ETF. De hele bedoeling van ETF's is net dat passief beheer goedkoper is. Koop die dan gewoon aan zonder fiscaal "voordeel", zou ik zeggen.

phase
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer phase

• Citeer

Bericht door phase » 16 december 2022, 23:52

Inderdaad voer voor discussie, maar zoals ik al zei, ik bied onze beste vriend de vraagsteller gewoon een alternatief aan voor ARPE dat nauwer aansluit bij VWCE. Me dunkt kunnen meerderen hun daar wel in vinden. Misschien heb je de scope van mijn comment fout verstaan? Zoals ik al zei, ik zit hier niet om me bezig te houden met dit soort debatten. Dat vechten jullie onderling maar uit 😏

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 17 december 2022, 00:02

Ik denk overigens wel dat de kosten van het onderliggende fonds (0,22%) nog bovenop de 1,50% beheersvergoeding komen. Het volgende staat namelijk in een informatiedocument:
De kosten verbonden aan het activa die het Fonds vormen, alsook de beheerskosten van
het Fonds waarvan het Fonds aandelen bezit, zijn opgenomen in de valorisatie van deze activa en
aandelen in overeenstemming met het punt “bepaling van de waarde van de eenheid” hierboven.
https://www.athora.com/be/nl/media/831/download

phase
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer phase

• Citeer

Bericht door phase » 17 december 2022, 00:23

Dit wil niet meer zeggen dan “de beheerskosten zijn verwerkt in het rendement”. Echt, ik heb er al spijt van (dat ik hier iets gepost heb)… Wil je iets bijdragen, krijg je gewoon een hoop xxx over je nek. Lessons to be learned, bedankt. 🙂

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 17 december 2022, 00:27

phase schreef: ↑17 december 2022, 00:23 Dit wil niet meer zeggen dan “de beheerskosten zijn verwerkt in het rendement”. Echt, ik heb er al spijt van (dat ik hier iets gepost heb)… Wil je iets bijdragen, krijg je gewoon een hoop xxx over je nek. Lessons to be learned, bedankt. 🙂
Het is hier een publiek forum. Je bijdrage is absoluut nuttig, maar wees niet verbaasd als iemand hierop reageert. Daarnaast: als de kosten verbonden aan het fonds waarin het fonds belegt (lees: het indexfonds dat lijkt op IWDA) in het rendement opgenomen zijn, wil dit volgens mij wel zeggen dat die 0,22% effectief bij de 1,50% opgeteld moet worden om de totale kosten te bekomen. Er stelt ook niemand dat IWDA "gratis" is omdat er geen kosten expliciet van je rekening afgetrokken worden.

phase
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer phase

• Citeer

Bericht door phase » 17 december 2022, 00:39

Het is zeker een publiek forum, maar ik kan je verzekeren, als iemand die zélf in de verzekeringssector werkt en de voorwaarden grondig uitgespit heeft, dat dit het kostenplaatje is. Het zou redelijk frappant zijn als een overkoepelend fonds van een verzekeraar een kost adverdeert en daarbovenop nóg eens de kosten van het onderliggende fonds er bij rekent… Maar bedankt voor jouw bijdrage.

borgie
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer borgie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door borgie » 17 december 2022, 08:57

phase schreef: ↑17 december 2022, 00:39 Het zou redelijk frappant zijn als een overkoepelend fonds van een verzekeraar een kost adverdeert en daarbovenop nóg eens de kosten van het onderliggende fonds er bij rekent…
Ze doen niet anders…

Alleen rekenen ze die kost niet letterlijk aan. Die gaat al van het rendement van het onderliggende fonds af. Dat is net de bestaansreden van dakfondsen: twee keer langs dezelfde kassa passeren.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 17 december 2022, 09:04

borgie schreef: ↑17 december 2022, 08:57 Alleen rekenen ze die kost niet letterlijk aan. Die gaat al van het rendement van het onderliggende fonds af. Dat is net de bestaansreden van dakfondsen: twee keer langs dezelfde kassa passeren.
Denk je nu echt dat in dit geval Athora de 0,22% kosten die Ishares verrekent in de koers van die world ETF in hun zakken kan steken? ::) Uw "twee keer langs de kassa passeren" claim gaat enkel op wanneer een bank zijn eigen fondsen her verpakt in een dakfonds en dat is hier niet het geval.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

44 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Pensioensparen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy