Energiepremie
Re: Energiepremie
Klagen en zagen is heel ongezond voor mannen, zie grafiek.Orakel van Brakel schreef: ↑25 januari 2023, 14:30Vrouwen klagen meer en leven langer. Dus uw theorie klopt niet.![]()
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
-
odbc
Ha, we mogen de energiepremie en steunmaatregels met 20 eruro per maand levenslang terug afbetalen.
Toch fair van overheid.
Wat dacht iedereen, toch goede regering?
Toch fair van overheid.
Wat dacht iedereen, toch goede regering?
Geschenkjes dienen altijd door iemand betaald te worden.
Blijkbaar hebben velen dit nog altijd niet op hun agenda staan.
In de eerste covid periode zijn er die steun hebben ontvangen, dit ging men terug vorderen.
Wel heel stil rond die terug vorderingen.
Och ja is nog maar 2 j geleden, wie vraagt zich dat nog af.
Ja ik wil daar zeker inzicht in geven. En ja natuurlijk moet het kWh zijn voor de eenhedenMP1980 schreef: ↑23 januari 2023, 10:44Geef best eventjes alle details over uw verbruik want je vergeet volgens mij het een en ander te mededelen?Galactic schreef: ↑23 januari 2023, 09:00 Ik wil nog wat olie op het vuur gooien, mag dat![]()
In 2022 was mijn elektriciteitsfactuur 148 euro (voornamelijk een laag prosument tarief omwille van oost-west opstelling). Ik kreeg 124 euro premie. Ofwel 24 euro was mijn jaarfactuur voor het verbruiken van 2744 kW aan electriciteit.
In 2023 was mijn gasfactuur 276,45 euro, ik kreeg 100 euro verwarmingpremie en 270 euro premie. Ofwel -93,55 euro was mijn jaarfactuur voor het verbruiken van 1300 kW aan gas.
Voel ik mij daar schuldig over, absoluut niet. Mensen als wij die werken en goed hebben nagedacht over de energiezuinigheid van hun woning mogen ook wel eens beloond worden ipv altijd maar afgestraft.
Wat ik veel erger vind is dat ik van die types spreek, die hebben dan blijkbaar sociaal tarief. Dan krijg je in volle energiecrisis van die uitspraken als "ach ik let niet op mijn verbruik zalle, ik heb sociaal tarief..., verwarming bij mij op 22°c"
Voor 2023 komt die premie er blijkbaar ook, dus ook 2023 zal wel negatief zijn voor ons![]()
Hoe verwarm je uw woning met 1300kw gas?
Okee dus niet met gas maar een BEN woning met warmtepomp? warmtepomp verbruikt een 4000kw per jaar dus hoe kom je aan een verbruik van 2744 kw/h?
En een terugdraaien teller wss?maar ook niet met een massa panelen want prosumentetaks is berekend op het vermogen van omvormer.
Of misschien een centrale palletkachel 12€ per zak en zeker 1 per dag nodig of houtstof? ( hout allesbehalve gratis).
Ben altijd nieuwsgierig "sommige mensen"mensen beweren een bijna nul factuur te hebben maar ondertussen een investering hebben moeten doen daarvoor van 50k geïnvesteerd hebben in een installatie die versleten is tegen dat je een euro winst begint te maken.
Wij doen voornamelijk douchen, en sporadisch gaan we is in bad. Een douche nemen doen we normaal dagelijks, maar door de "energiecrisis" nu om de dag. We hebben nog 2 jonge kinderen die zich niet kunnen wassen, dus die nemen we mee in de douche. Bij een douchebeurt staat het water gemiddeld 8 minuten op en verbruikt bij ons 9 liter per uur. Ik maakte even de berekening en dat komt op energieverbruik van ongeveer 1.120 kWh zonder douche WTW en met douche WTW dus 672 kWh. Laat ons nog zeggen 100 kwh voor 20 baden per jaar. Waar wij misschien wat afwijken is dat wij verder bijna geen sanitair warm water gebruiken. We zijn dat zo gewend en vinden dat niet nodig in de WC, keuken enz.
De rest is 628 kWh en gaat inderdaad op aan de vloerverwarming. Mijn gasketel heb ik zelf ingeregeld, en is getweaked tot in het extreme. Mijn retourtemperatuur is 23 tot 26°c. Wij hebben een lucht/lucht warmtepomp A+++. De elektriciteit die daar naar gaat is ongeveer 800-850 kWh per jaar. Voor ons huis is dat voldoende om heel het jaar gekoeld te worden zodat het zeker onder de 25°c blijft in de zomer, en in de winter met de energiecrisis 19°c (normaal 20°c).
Wij hebben een zonnepanelen opbrengst van 2.800 kWh per jaar ongeveer. Die zonnepanelen liggen wel oost-west, dus mijn omvormer hoefde maar 1.5 kW te zijn
Om enkele voorbeelden te geven. Onze 55" TV verbruikt 57 watt, maar de courante modellen uit die tijd (2020) doen uit de doos eerder +- 100 watt. Mijn 28" computerscherm heeft een verbruik van 16 watt... De robotstofzuiger kan met een volle batterij (= 0,05 kW) bijna het hele huis stofzuigen, en die doet dat ook goed. Als ik dat met mijn normale stofzuiger doe 20 minuten @ 1800 watt dan is dat 0,6 kW.
Hopelijk geeft het wat inzicht.
'k Heb er mijn laatste gas/elek jaarafrekening eens bijgenomen.
Als ik vergelijk, alles aan 21%btw en alles aan 6%btw, dan zou ik zo'n 220 euro minder betalen indien alles 6%btw.
20 euro accijns * 12 maanden = 240 euro accijns/jaar.
Wat Van Peteghem beweerde, dat 6%+accijns voordeliger zou zijn dan 21%+geen accijns, klopt hier niet.
Ok, 't is nu niet zoveel meer (*) , maar:
Dat gaat mij weer 20 euro per jaar extra kosten.
Dat komt dan weer bij die 40 euro per jaar voor de nieuwe nettarieven.
https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be/
Dat komt dan weer bij die 120 euro voor co2 taksen.
besparen-op-verwarming-poll-t31404-480.html#p567135
Dat komt dan weer bij die 30-36 euro extra voor leidingwater.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230104_92629491 (helaas achter betaalmuur)
Dat komt dan weer bij die 80 euro extra voor onroerende voorheffing.
(*) relatief, want je koopt daar toch een 20 tal broden mee in de colruyt ... herinner je de 1 op 4 lege brooddozen op school een tijdje terug.
(zie dat het brood weer wat duurder geworden is... van 0,85 naar 0,95 euro (begin 2022 was dat nog 0,72 euro))
De overheid geeft gul met de linkerhand, maar ontvangt het dubbele van de burger terug met de rechterhand...
Mij komt het over dat we 40 à 50 jaar terug gekatapulteerd zijn in de tijd.
In die periode, was toen een tiener, werden de huizen voor 80 à 90% verwarmd met kolenkachels. En ook al waren er zelfvullers die meerdere dagen na elkaar verwarmden, toch gebeurde het regelmatig dat het vuur uit was en het koud was. Dit was in veel gevallen 's morgens.
Deze ongemakken waren ondertussen zo goed als verdwenen en we konden het bijna allemaal behaaglijk warm maken in huis, ook met de evolutie op niveau van verwarmingstoestellen.
Nu hebben deze regeringen (federaal + vlaams) er de afgelopen 2 à 3 jaar voor gezorgd met allerlei opgelegde wetten dat het behaaglijke weg is of zeer veel geld kost en enkel begoeden zich nog fatsoenlijk kunnen verwarmen zonder de temperatuur 1 of meerdere graden lager te zetten.
In die periode, was toen een tiener, werden de huizen voor 80 à 90% verwarmd met kolenkachels. En ook al waren er zelfvullers die meerdere dagen na elkaar verwarmden, toch gebeurde het regelmatig dat het vuur uit was en het koud was. Dit was in veel gevallen 's morgens.
Deze ongemakken waren ondertussen zo goed als verdwenen en we konden het bijna allemaal behaaglijk warm maken in huis, ook met de evolutie op niveau van verwarmingstoestellen.
Nu hebben deze regeringen (federaal + vlaams) er de afgelopen 2 à 3 jaar voor gezorgd met allerlei opgelegde wetten dat het behaaglijke weg is of zeer veel geld kost en enkel begoeden zich nog fatsoenlijk kunnen verwarmen zonder de temperatuur 1 of meerdere graden lager te zetten.
Thx dat verklaart het eea ;-)Galactic schreef: ↑26 januari 2023, 08:06Ja ik wil daar zeker inzicht in geven. En ja natuurlijk moet het kWh zijn voor de eenhedenMP1980 schreef: ↑23 januari 2023, 10:44
Geef best eventjes alle details over uw verbruik want je vergeet volgens mij het een en ander te mededelen?
Hoe verwarm je uw woning met 1300kw gas?
Okee dus niet met gas maar een BEN woning met warmtepomp? warmtepomp verbruikt een 4000kw per jaar dus hoe kom je aan een verbruik van 2744 kw/h?
En een terugdraaien teller wss?maar ook niet met een massa panelen want prosumentetaks is berekend op het vermogen van omvormer.
Of misschien een centrale palletkachel 12€ per zak en zeker 1 per dag nodig of houtstof? ( hout allesbehalve gratis).
Ben altijd nieuwsgierig "sommige mensen"mensen beweren een bijna nul factuur te hebben maar ondertussen een investering hebben moeten doen daarvoor van 50k geïnvesteerd hebben in een installatie die versleten is tegen dat je een euro winst begint te maken.Ten eerste hebben wij inderdaad een heel energiezuinig huis (om het kort te houden, zeer goed geisoleerd, 3 dubbel glas, ventilatie d-systeem). Maar wij hebben bijvoorbeeld ook een douche wtw bijvoorbeeld, dat zorgt ervoor dat, naar eigen meting je ongeveer 40% gas kan besparen als je in de douche gaat.
Wij doen voornamelijk douchen, en sporadisch gaan we is in bad. Een douche nemen doen we normaal dagelijks, maar door de "energiecrisis" nu om de dag. We hebben nog 2 jonge kinderen die zich niet kunnen wassen, dus die nemen we mee in de douche. Bij een douchebeurt staat het water gemiddeld 8 minuten op en verbruikt bij ons 9 liter per uur. Ik maakte even de berekening en dat komt op energieverbruik van ongeveer 1.120 kWh zonder douche WTW en met douche WTW dus 672 kWh. Laat ons nog zeggen 100 kwh voor 20 baden per jaar. Waar wij misschien wat afwijken is dat wij verder bijna geen sanitair warm water gebruiken. We zijn dat zo gewend en vinden dat niet nodig in de WC, keuken enz.
De rest is 628 kWh en gaat inderdaad op aan de vloerverwarming. Mijn gasketel heb ik zelf ingeregeld, en is getweaked tot in het extreme. Mijn retourtemperatuur is 23 tot 26°c. Wij hebben een lucht/lucht warmtepomp A+++. De elektriciteit die daar naar gaat is ongeveer 800-850 kWh per jaar. Voor ons huis is dat voldoende om heel het jaar gekoeld te worden zodat het zeker onder de 25°c blijft in de zomer, en in de winter met de energiecrisis 19°c (normaal 20°c).
Wij hebben een zonnepanelen opbrengst van 2.800 kWh per jaar ongeveer. Die zonnepanelen liggen wel oost-west, dus mijn omvormer hoefde maar 1.5 kW te zijnVeel omvormers wilde daar een expliciete ondersteunig voor geven, maar ik heb een schrifteljke bevestiging gekregen van een engineur bij SMA dat het geen probleem vormt voor hun Sunnyboy omvormer. Er is dus nog 2.000 kWh verbruik naar andere elektrische toepassingen. Wij zijn zeker niet zuinig daarin, maar onze toestellen wel. Er is hier veel schermtijd, wasmachine staat veel op enz... maar ik let bij aankoop van een toestel daar altijd heel goed op.
Om enkele voorbeelden te geven. Onze 55" TV verbruikt 57 watt, maar de courante modellen uit die tijd (2020) doen uit de doos eerder +- 100 watt. Mijn 28" computerscherm heeft een verbruik van 16 watt... De robotstofzuiger kan met een volle batterij (= 0,05 kW) bijna het hele huis stofzuigen, en die doet dat ook goed. Als ik dat met mijn normale stofzuiger doe 20 minuten @ 1800 watt dan is dat 0,6 kW.
Hopelijk geeft het wat inzicht.
Is er een speciale reden dat je voor lucht/lucht ipv lucht/water gekozen hebt?
Lucht/water zou "nog" zuiniger zijn en kan je ook mee koelen "geloof" ik?
M.
Ons huis is gebouwd in periode 2014-2017. Toen was een warmtepomp nog niet interessant. Er was weinig goede informatie over te vinden, het rendement was nog wat minder als tegenwoordig, en de prijzen waren en pak hoger. We hebben daarom toen voor gas gekozen uit economische overwegingen. We wisten dat ons verbruik toch heel laag zou zijn.
De airco is 2 jaar laten gekomen om het comfort te verhogen. Ik vind binnen meer dan 25°c niet aangenaam en dat gebeurt wel bij hittegolven. Het voordeel is dat je nu met de energiecrisis er ook mee kan verwarmen. De elektriciteit is momenteel voor ons goedkoper dan gas, daarom dat we het wat gebruiken om te verwarmen.
Op de jaren dat we de volledige verwarming op gas deden en 20°c stookte was ons gasverbruik +- 3500 kWh. Normaal was dat iets van 7 cent als ik mij goed herinner, dus dan was de jaarlijkse gasrekening +- 250 euro.
Als ik bouwde rekende ik voor onze meerisolatie uit dat het op 10 jaar terugverdient zou zijn, nu met deze energiecrisis is dat ineens naar 5-6 jaar gegaan.
De airco is 2 jaar laten gekomen om het comfort te verhogen. Ik vind binnen meer dan 25°c niet aangenaam en dat gebeurt wel bij hittegolven. Het voordeel is dat je nu met de energiecrisis er ook mee kan verwarmen. De elektriciteit is momenteel voor ons goedkoper dan gas, daarom dat we het wat gebruiken om te verwarmen.
Op de jaren dat we de volledige verwarming op gas deden en 20°c stookte was ons gasverbruik +- 3500 kWh. Normaal was dat iets van 7 cent als ik mij goed herinner, dus dan was de jaarlijkse gasrekening +- 250 euro.
Als ik bouwde rekende ik voor onze meerisolatie uit dat het op 10 jaar terugverdient zou zijn, nu met deze energiecrisis is dat ineens naar 5-6 jaar gegaan.
Ik heb mijn gaspremie niet bekomen. Na controle van mijn contract bij Engie blijkt dat ik een vast contract afgesloten heb op 15/9/21 waarvan de leveringen maar gestart zijn op 9/10/21.
Heb ik dan nog recht op de gaspremie voor nov en dec 2022?
Heb ik dan nog recht op de gaspremie voor nov en dec 2022?
Ik vrees van niet, de voorwaarden voor een vast contract zijn: "na 30 september 2021 afgesloten of vernieuwd"
-voor basispakket 1 (nov en dec 2022) op referentiedatum 30 september 2022
-voor basispakket 2 (jan,febr,maart 2022 op referentiedatum 31 december 2022
=> je kan intussen proberen een aanvraag te doen bij de FOD economie voor basispakket 1. Volgens mij ga je er echter naast grijpen: dat de levering past start in oktober doet niet ter zake. Het contract is afgesloten in september, en het is ook de prijs van september die je betaald.
De beste bron voor dit alles: https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... t-voor-gas
-voor basispakket 1 (nov en dec 2022) op referentiedatum 30 september 2022
-voor basispakket 2 (jan,febr,maart 2022 op referentiedatum 31 december 2022
=> je kan intussen proberen een aanvraag te doen bij de FOD economie voor basispakket 1. Volgens mij ga je er echter naast grijpen: dat de levering past start in oktober doet niet ter zake. Het contract is afgesloten in september, en het is ook de prijs van september die je betaald.
De beste bron voor dit alles: https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... t-voor-gas
-
odbc
Goed nieuws voor pellets verwarmers, krijgen een premie van 250 euro, dat wisten mijn toog makkers te vertellen
Laatst gewijzigd door odbc op 30 januari 2023, 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat moet je zeker doen, en liefst met zoveel mogelijk toogvrienden. En dan zakt de prijs van pellets ineens ... 
-
odbc
Iedereen moet genieten van energiepremie
Laatst gewijzigd door odbc op 30 januari 2023, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
-
anonymous9433
Natuurlijk is dat fraude.
Leuk dat je (eindelijk) het begrip “fraude” beter kent en de juiste kant kiest.
Nog niet zo lang geleden kwam je zelf met vindingrijke voorstellen om belastingen te ontduiken.
Zoals “gesimuleerde” onderhoudsuitkeringen aan je ouders betalen …
odbc schreef: ↑18 november 2021, 09:50
De beste aftrekpost is onderhouds geld betalen voor ouders.
Stort dit via bankregeling elke maand VB. 500 euro
Word wel voor hen inkomsten.
U hebt zo'n lieve ouders dat die u elke maand 500 euro cash geven.
Dan kan u 6000 euro per jaar inbrengen als onderhoudskosten.
Is dit fraude? Neen, ouders mogen toch geld geven aan kinderen.
Is op de grens, maar is legaal.
De meerkost die ouders mogelijk zouden betalen legt u wel zelf bij.
In kering is dit minstens 20 % voordeel voor u.