Verschillende soorten spaarrekeningen bij bepaalde banken
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Verschillende soorten spaarrekeningen bij bepaalde banken
Vind ik ook.
PS: Bij ING bieden ze ook T.R. aan en de rente is een beetje beter dan Belfius, BNP of DB.
Probleem is dat je moet bij kantoor gaan vragen en openen, net zoals bij BNP
En op afspraak natuurlijk.
En niet erg flexibel: je tekent voor een bepaalde periode en als je niet kiest voor automatische verlenging om aan het eind van de looptijd de nieuwe tarieven te kunnen bekijken, moet je terug naar het kantoor om een nieuwe T.R. te openen (bij voorkeur op de vervaldag van de looptijd om geen onproductief geld op een betaal- of spaarrekening te laten staan). Je moet tekenen in het kantoor, net als bij BNP. Er kan niets op afstand, zoals bij DB (email) of via het Belfius Direct Net waarin de rentevoeten in Mijn Belfius worden weergegeven (termijnen van 15 dagen tot 1 jaar). .
Ik heb geopend bij DB (waar de tarieven op de website staan) en bij Belfius,
Iets minder rente dan bij ING, maar makkelijker en flexibeler.
Maar ik kan natuurlijk begrijpen dat sommige mensen de voorkeur geven aan meer rente
ING vandaag 3 maanden 2.057 6 maanden 2.465 9 maanden 2.635
Belfius vandaag 3 maanden 1.816 6 maanden 2.3 12 maanden (slecht) 1.75
DB Rentevoeten d.d. 01/02/2023 3 maanden 1,64% 6 maanden 2,15% 9 maanden 2,44% 12 maanden 2,61%
Als ik de berichten op Spaargids volg zijn het nogal veel mensen die meer rente verkiezen boven gemak, eenvoud en transparantie. Ze openen rekeningen bij andere banken, telefoneren, maken een afspraak op het kantoor of hebben een Excel spreadsheet nodig om hun rente te controleren.
-
mickeymouse
- Full Member

- Contacteer:
Het nieuwe aanbod vd maand bij Fortis lijkt met nagenoeg hetzelfde als vorige maand (0,1% minder rente bruto). Het verschil in nettorendement tussen deze obligatie van 3j en een termijnrekening bij fortis lijkt me heel klein en niet echt de moeite om geld 3j ipv 11 maanden vast te zetten op een termijnrekening. Of zie ik dit verkeerd?pmu schreef: ↑29 januari 2023, 14:05Wat is het "aanbod van de maand"?Superspaarder schreef: ↑29 januari 2023, 14:01 Op vrijdag heb ik Fortis gecontacteerd via Easy Banking Phone. Ik heb het "aanbod van de maand" gekocht. Ik heb ook vragen gesteld over de termijnrekeningen. Het antwoord : 0,1 % op een jaar.
Er is een gebrek aan integritreit bij Fortis !
Algemeen ben ik van mening dat een product waarvan ik de informatie niet transparant online kan vinden, niet de moeite is om te overwegen.
-
Orakel van Brakel
- Hero Member

- Contacteer:
Veel gepensioneerden wsl.. die hebben tijd om alles uit te vlooien.Yaris schreef: ↑1 februari 2023, 07:36 Als ik de berichten op Spaargids volg zijn het nogal veel mensen die meer rente verkiezen boven gemak, eenvoud en transparantie. Ze openen rekeningen bij andere banken, telefoneren, maken een afspraak op het kantoor of hebben een Excel spreadsheet nodig om hun rente te controleren.
@mickeymouse: neem 11 maanden. Binnen 11 maanden zal de rente nog verder gestegen zijn, of al zeker niet gedaald.
Ik zou allicht ook de termijnrekening kiezen (hoewel een verschil van 1% niet weinig is), maar voor een deel kan dit verklaard worden door een inversie in de yield curve. Kijk bijvoorbeeld naar de yield curve van Belgische staatsobligaties. https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetCode=IROLOBE2mickeymouse schreef: ↑1 februari 2023, 09:17Het nieuwe aanbod vd maand bij Fortis lijkt met nagenoeg hetzelfde als vorige maand (0,1% minder rente bruto). Het verschil in nettorendement tussen deze obligatie van 3j en een termijnrekening bij fortis lijkt me heel klein en niet echt de moeite om geld 3j ipv 11 maanden vast te zetten op een termijnrekening. Of zie ik dit verkeerd?
Op 1 jaar is de rente 2,89%, op 3 jaar 2,58%. Ook op 2 jaar is de rente lager dan op 1 jaar: 2,68%. Het inzicht dat rentes alleen maar kunnen stijgen, wordt niet gedeeld door de financiële markten.
-
mickeymouse
- Full Member

- Contacteer:
Ik heb een termijnrekening geopend bij Fortis op 11 maanden aan 2,7% bruto (1,89%netto). De obligatie van 3 jaar ga ik nog eens over nadenken. Ik denk ook wel dat de rentes nog zullen stijgen, maar of ze binnen 2-3 jaar nog even hoog zijn weet ik niet. Bij de obligatie ben je toch 3j zeker van ongeveer 2% netto.pmu schreef: ↑1 februari 2023, 11:03Ik zou allicht ook de termijnrekening kiezen (hoewel een verschil van 1% niet weinig is), maar voor een deel kan dit verklaard worden door een inversie in de yield curve. Kijk bijvoorbeeld naar de yield curve van Belgische staatsobligaties. https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetCode=IROLOBE2mickeymouse schreef: ↑1 februari 2023, 09:17
Het nieuwe aanbod vd maand bij Fortis lijkt met nagenoeg hetzelfde als vorige maand (0,1% minder rente bruto). Het verschil in nettorendement tussen deze obligatie van 3j en een termijnrekening bij fortis lijkt me heel klein en niet echt de moeite om geld 3j ipv 11 maanden vast te zetten op een termijnrekening. Of zie ik dit verkeerd?
Op 1 jaar is de rente 2,89%, op 3 jaar 2,58%. Ook op 2 jaar is de rente lager dan op 1 jaar: 2,68%. Het inzicht dat rentes alleen maar kunnen stijgen, wordt niet gedeeld door de financiële markten.
Ik was inderdaad vergeten dat die obligatie een inschrijvingsprijs heeft die nogal ver boven de 100 zit, waardoor het brutorendement een stuk lager dan de geadverteerde 3,50% ligt.mickeymouse schreef: ↑1 februari 2023, 11:19Ik heb een termijnrekening geopend bij Fortis op 11 maanden aan 2,7% bruto (1,89%netto). De obligatie van 3 jaar ga ik nog eens over nadenken. Ik denk ook wel dat de rentes nog zullen stijgen, maar of ze binnen 2-3 jaar nog even hoog zijn weet ik niet. Bij de obligatie ben je toch 3j zeker van ongeveer 2% netto.pmu schreef: ↑1 februari 2023, 11:03
Ik zou allicht ook de termijnrekening kiezen (hoewel een verschil van 1% niet weinig is), maar voor een deel kan dit verklaard worden door een inversie in de yield curve. Kijk bijvoorbeeld naar de yield curve van Belgische staatsobligaties. https://stat.nbb.be/Index.aspx?DataSetCode=IROLOBE2
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Als de rente over 11 maand hoger staat dan nu, dan ben je best af met 11 maand.mickeymouse schreef: ↑1 februari 2023, 09:17 Het nieuwe aanbod vd maand bij Fortis lijkt met nagenoeg hetzelfde als vorige maand (0,1% minder rente bruto). Het verschil in nettorendement tussen deze obligatie van 3j en een termijnrekening bij fortis lijkt me heel klein en niet echt de moeite om geld 3j ipv 11 maanden vast te zetten op een termijnrekening. Of zie ik dit verkeerd?
Als de rente over 11 maand lager staat dan nu, dan ben je best af met 3 jaar.
Niemand weet wat het zal worden, dus moet je kiezen: ofwel kies je de zekerheid van 3 jaar de intrest te kennen. Ofwel kies je voor 11 maand en ben je afhankelijk van wat de rente dan doet.
In elk geval: als je kiest voor 3 jaar of langer, koop dan een obligatie op de secundaire markt met een zeer lage intrest. Dan verlies je geen 1,05% aan roerende voorheffing op de intresten zoals bij het aanbod van de maand + de hoge instapkosten.
huisjetuintjefiets schreef: ↑31 januari 2023, 18:33 Deze kun je in elk geval nu al kopen in Bolero:
- Belgium 2020-2027 0%, rendement 2,42%
- Belgium 2021-2031 0%; rendement 2,60%
- European Union 2021-2028 0%; rendement 2,87%
- European Union 2020-2025 0%; rendement 2,67%
Rendement is rendement aan de prijs van de laatste transactie.
Rendement is bruto rendement maar tegelijk netto rendement omdat de coupon 0 is. De transactiekosten en taks verlagen dit rendement enigszins. Hoe korter de resterende looptijd, hoe meer ze uiteraard doorwegen. Bij 0,4% kosten en 4 jaar looptijd gaat er 0,1% rendement af.
Sommige obligaties zijn licht onder pari uitgegeven, bijvoorbeeld 99,5%. Het verschil tussen 99,5% en 100% terugbetaling wordt wel belast. Dus 30% van 0,5% in dit geval.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Dat is eigenlijk een algemene regel voor particulieren. Koop obligaties op de secundaire markt die zijn uitgegeven toen de rente 0 was of negatief toen ze werden uitgegeven. Meerwaarden worden immers niet belast.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 februari 2023, 11:26 In elk geval: als je kiest voor 3 jaar of langer, koop dan een obligatie op de secundaire markt met een zeer lage intrest. Dan verlies je geen 1,05% aan roerende voorheffing op de intresten zoals bij het aanbod van de maand
Het netto rendement ligt veel hoger dan bij nieuw uitgegeven obligaties waar je snel 1% rendement verliest aan roerende voorheffing op de rente.
Dus zolang ze er zijn: profiteer ervan want als ze allemaal vervallen zijn verlies je 1% netto rendement :-)
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
Afspraak vandaag bij Fortis. Ter info, termijnrekeningen, voor 50.000 EUR :
- Zes maanden : 2,00 % bruto
- Negen maanden : 2,20% bruto
- Elf Maanden : 2,65% bruto
- Zes maanden : 2,00 % bruto
- Negen maanden : 2,20% bruto
- Elf Maanden : 2,65% bruto
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
-
Sammy2
De gepensioneerden hebben dit niet meer nodig; zijn al "binnen"... velen toch. Is ook een hobby, hé.Orakel van Brakel schreef: ↑1 februari 2023, 10:10Veel gepensioneerden wsl.. die hebben tijd om alles uit te vlooien.Yaris schreef: ↑1 februari 2023, 07:36 Als ik de berichten op Spaargids volg zijn het nogal veel mensen die meer rente verkiezen boven gemak, eenvoud en transparantie. Ze openen rekeningen bij andere banken, telefoneren, maken een afspraak op het kantoor of hebben een Excel spreadsheet nodig om hun rente te controleren.![]()
Degenen die geen geld nodig hebben sparen meer dan degenen die het wel nodig hebben. Want die hebben geen geld op overschot om te sparen.
-
Sammy2
Eenvoudig uitgelegd: Iemand die geld over heeft, kan sparen (moet wel niet); iemand die geen geld over heeft, kan niet sparen. Heel direct en eenvoudig uitgelegd maar waarschijnlijk politiek niet correct.
Nog eenvoudiger uitgelegd: de rijken worden rijker en de armen blijven arm.