Delhaize
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Delhaize
Nee, ik lees het zo, zoals ik schreef:KV schreef: ↑28 maart 2023, 20:28Jij leest het zo : "niet-gefranchiseerde winkel rendeert maar de helft "EarthNvstr1 schreef: ↑28 maart 2023, 19:33
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230328_95569510
Diezelfde minister gisteren in De Afspraak:
Lees: het personeel van een niet-gefranchiseerde winkel rendeert maar de helft
EarthNvstr1 schreef: ↑28 maart 2023, 19:33 Lees: het personeel van een niet-gefranchiseerde winkel rendeert maar de helft
Kan allemaal zijn (ik denk het niet per se), maar dat heb ik allemaal niet gehoord van de minister.KV schreef: ↑28 maart 2023, 20:28 Wat logisch is als je alles puur cijfermatig bekijkt
Je zou het ook zo kunnen bekijken :
' de kwaliteit in de eigen winkels ligt doorgaans hoger ' bijgevolg zijn er meer inspanningen nodig om die hogere norm te halen
En die norm mag van directie AHOLD Delhaize gerust wat verlagen , want die bekijken ook alles 'puur cijfermatig'
EarthNvstr1 schreef: ↑28 maart 2023, 20:31
Kan allemaal zijn (ik denk het niet per se), maar dat heb ik allemaal niet gehoord van de minister.KV schreef: ↑28 maart 2023, 20:28 Wat logisch is als je alles puur cijfermatig bekijkt
Je zou het ook zo kunnen bekijken :
' de kwaliteit in de eigen winkels ligt doorgaans hoger ' bijgevolg zijn er meer inspanningen nodig om die hogere norm te halen
En die norm mag van directie AHOLD Delhaize gerust wat verlagen , want die bekijken ook alles 'puur cijfermatig'
En moest die minister er zijn op ingegaan gisteren of er wat harder op doorgegaan, er zou moord en brand geschreeuwd worden dat politiek zich niet moet moeien , "het hier geen staateconomie is"
-
anonymous9433
Is dat zo? Mijn persoonlijke ervaring is nochtans juist andersom: ik vind dat de zelfstandig uitgebate Delhaizefilialen een hogere kwaliteit bieden ...
-
anonymous9433
De oppervlakte van een proxy-winkel is misschien wel kleiner, maar de doorgang tussen rekken is smaller en de voorraad van eenzelfde product in het rek is kleiner. Daardoor kunnen ze toch nog een grote diversiteit aanbieden. Alhoewel de diversiteit in grote supermarkten waarschijnlijk groter blijft.
Maar bij de franchisering van de supermarkten zal de oppervlakte toch hetzelfde blijven ? Of gaan er zelfstandigen overgaan tot afbraak van het gebouw om er een kleinere winkel te bouwen, of anders indelen met een bv. een kapper en wat boetiekjes erbij ? ik denk het niet.
Maar bij de franchisering van de supermarkten zal de oppervlakte toch hetzelfde blijven ? Of gaan er zelfstandigen overgaan tot afbraak van het gebouw om er een kleinere winkel te bouwen, of anders indelen met een bv. een kapper en wat boetiekjes erbij ? ik denk het niet.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Ik moet zeggen de ad delhaize in Heist(Knokke-Heist) is best groot te noemen bijna evenwaardig aan een andere delhaize. En ja het is een AD delhaize dus zelfstandig uitgebaat. Maar proxy is al best klein en een shop en go is nog kleiner en heeft buiten verse bakkerijproducten en slaatjes niet zoveel verse zaken.
Het merendeel van de zelfstandige winkels zijn proxy of shop en go.
Grotere en meer hoeveelheden, meer oppervlaktes in te vullen, groter gebouw te onderhouden, enz ... dus grotere inspanningen om dat te bewerkstelligen....
Bij een eigen-delhaize werd er naar mijns inziens ook meer gestreefd naar 'gezellig winkelen', 'aangenaam vertoeven' (was zo het concept van 20j-30 jaar terug , in Carrefour merk je dat ook nog wel .... )
Daar heb je allemaal meer personeel voor nodig wat als 'te duur' ervaren wordt voor AHOLD.
Op zondag durf ik ook wel eens de lokale Proxy binnen te stappen als we 'vlug' nog iets nodig hebben , perfect om je uit de nood te helpen.
Maar allemaal veel kleinschaliger, waardoor ook ('de dure') personeels-aantallen veel lager liggen.
Niet alles is steeds aanwezig , je neemt dan wat er ligt ...
-
anonymous9433
De eigen vestigingen zijn allemaal eenheidsworst, de verzelfstandigde vestigingen kunnen meer lokale accenten leggen.KV schreef: ↑29 maart 2023, 10:38Grotere en meer hoeveelheden, meer oppervlaktes in te vullen, groter gebouw te onderhouden, enz ... dus grotere inspanningen om dat te bewerkstelligen....
Bij een eigen-delhaize werd er naar mijns inziens ook meer gestreefd naar 'gezellig winkelen', 'aangenaam vertoeven' (was zo het concept van 20j-30 jaar terug , in Carrefour merk je dat ook nog wel .... )
Daar heb je allemaal meer personeel voor nodig wat als 'te duur' ervaren wordt voor AHOLD.
Op zondag durf ik ook wel eens de lokale Proxy binnen te stappen als we 'vlug' nog iets nodig hebben , perfect om je uit de nood te helpen.
Maar allemaal veel kleinschaliger, waardoor ook ('de dure') personeels-aantallen veel lager liggen.
Niet alles is steeds aanwezig , je neemt dan wat er ligt ...
Het grote verschil is dat de baas/uitbater is het eerste geval gewoon een werknemer is en in het tweede geval een zelfstandige. Het personeel is in beide gevallen - uiteraard - gewoon tewerkgesteld als werknemer.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Ik kan M peeters hierin bijtreden.
Ik weet alleszinds in de proxy waar ik vaak ga dat je buiten bepaalde momenten de bazin altijd ziet mee aan de kassa staan, mee helpen vakkenvullen en dergelijke. Ik ga er meermaals per week dus het valt meer op.
Ik weet alleszinds in de proxy waar ik vaak ga dat je buiten bepaalde momenten de bazin altijd ziet mee aan de kassa staan, mee helpen vakkenvullen en dergelijke. Ik ga er meermaals per week dus het valt meer op.
Ik ga nooit naar Delhaize. Veel te duur. Ik ga uit principe nooit naar de winkel op zondag. Iedereen heeft recht op zondagsrust.
Laatst gewijzigd door Brembos op 29 maart 2023, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat het belangrijkste verschil vooral in de verloning zit, zoals de collega's van Colruyt vandaag opmerkten.
https://www.tijd.be/ondernemen/retail/c ... 57020.html
Mij lijkt wel dat Delhaize meer standaardisatie zal moeten opleggen aan hun franchiseondernemingen, wat er zijn naar mijn ervaring (te) grote verschillen tussen vestigingen, over het algemeen zijn wat rommeliger en ontbreken enkele producten die ik verwacht had. Bij een keten als Albert Heijn, waar de meeste winkels ook franchises zijn, is dit veel minder het geval.
Het aanbieden van enkele lokale producten kan op zich ook in de centrale winkels, mocht men dat willen.
De franchises kunnen soms wel een bijzonder aanbod hebben. AD Delhaize Criee in Antwerpen biedt bijvoorbeeld wel een uitgebreide verse afdeling aan (vooral beenhouwerij), en dat in een prachtig pand. Het supermarktgedeelte vond ik wel wat minder. Ook geen selfscankassa's.
Persoonlijk vind ik standaardisatie belangrijker dan lokale accenten, voor zover niet beide elementen kunnen samengaan.
https://www.tijd.be/ondernemen/retail/c ... 57020.html
Mij lijkt wel dat Delhaize meer standaardisatie zal moeten opleggen aan hun franchiseondernemingen, wat er zijn naar mijn ervaring (te) grote verschillen tussen vestigingen, over het algemeen zijn wat rommeliger en ontbreken enkele producten die ik verwacht had. Bij een keten als Albert Heijn, waar de meeste winkels ook franchises zijn, is dit veel minder het geval.
Het aanbieden van enkele lokale producten kan op zich ook in de centrale winkels, mocht men dat willen.
De franchises kunnen soms wel een bijzonder aanbod hebben. AD Delhaize Criee in Antwerpen biedt bijvoorbeeld wel een uitgebreide verse afdeling aan (vooral beenhouwerij), en dat in een prachtig pand. Het supermarktgedeelte vond ik wel wat minder. Ook geen selfscankassa's.
Persoonlijk vind ik standaardisatie belangrijker dan lokale accenten, voor zover niet beide elementen kunnen samengaan.
Misschien niet direct materie rond Delhaize maar opmerkelijk toch wel nu op dit moment dit schrijven van Colruyt met vraag tot tussenkomst aan minister .... (hoewel opmerkelijk wel te begrijpen is, zij zien de bui al hangen natuurlijk te moeten beginnen concurreren met ongelijke wapens)
https://www.demorgen.be/nieuws/waarom-w ... ~b9243d2a/
Stevige verschillen wel blijkbaar in die paritaire comités
https://www.demorgen.be/nieuws/waarom-w ... ~b9243d2a/
Stevige verschillen wel blijkbaar in die paritaire comités
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/01 ... -zaterdag/
Geen enkele van de 22 winkels in eigen beheer in Brussel is open vandaag. In Wallonië zijn 10 van de 41 winkels open, in Vlaanderen 45 van de 65.
Ze zijn hun eigen ruiten aan het ingooien...EarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2023, 14:12 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/01 ... -zaterdag/Geen enkele van de 22 winkels in eigen beheer in Brussel is open vandaag. In Wallonië zijn 10 van de 41 winkels open, in Vlaanderen 45 van de 65.
- VincentVega
- Hero Member

Een nieuwe week, nieuwe stakingscijfers ...
50 winkels dicht: 3 in Vlaanderen (op 65 of 4,6%), 22 in Brussel (op 22, allemaal dus of een perfecte score van 100%) en 25 in Wallonië (op 41 of 61%).
Nog vijftig Delhaize-winkels blijven dicht door staking
Er zijn opnieuw meer Delhaize-winkels open. In 50 vestigingen van de supermarktketen wordt nog gestaakt, voornamelijk in Brussel en Wallonië, zegt woordvoerder Roel Dekelver.
De directie van Delhaize kondigde begin maart aan dat ze 128 winkels in eigen beheer gaat verzelfstandigen. De vakbonden verzetten zich daartegen en voeren sindsdien acties in de winkels.
Maandag zijn 78 van de betrokken winkels open, terwijl er 50 gesloten zijn. In Vlaanderen kunnen klanten niet terecht in drie van de 65 winkels, in Brussel zijn ze alle 22 dicht en in Wallonië zijn er 25 gesloten en 16 open. De distributiecentra draaien zoals normaal.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid