Staatsobligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Staatsobligaties
XS2170362912: ask: 75,441huisjetuintjefiets schreef: ↑3 maart 2023, 13:34Bedankt!
Kun je deze eens checken:
- XS2170362912 (Nestlé)
- DE0001789311 (Sachsen Freistaat)
- XS2389353264 (Goldman Sachs)
DE0001789311: niet beschikbaar
XS2389353264: ask: 72,87
Voor zover ik weet worden de meeste van deze transacties niet op reguliere beurzen afgehandeld bij deze brokers, en kunnen koersen bijgevolg wat slechter zijn, toch voor Europese obligaties. Daar staan wel (veel) lagere kosten tegenover.
De TOB wordt door Lynx automatisch afgerekend. Aangifte aan CAP is éénmaal nodig. Interesten moeten in de aangifte PB vermeld worden.huisjetuintjefiets schreef: ↑3 maart 2023, 13:38Bedankt!
Maar dan moet je zelf TOB, RV betalen aan de fiscus en de buitenlandse rekening aangeven aan de CAP?
-
- Verbannen Gebruiker
Vandaag nog eens gevraagd aan Saxo wanneer obligaties mogelijk zijn. Ze zeiden dat het weer uitgesteld is. Geen datum gekend.
Mijn laatste dollars bij Saxo zijn nu op weg naar Bolero.
-
- Verbannen Gebruiker
De rentevoeten zijn in vrije val ...
Belgische 10 jaar nog 3,08% ipv 3,33% eergisteren
US 10 jaar 3,78% ipv 4,01%
Geldt dat ook zo voor Duitse staatsobligaties? Als ik in Bolero op de Frankfurt beurs een GERMANY(FED REP) bond (uitgifte hoger dan 100%) met 0% coupon koop, en deze behoud tot eindatum, zal ik dan op de behaalde meerwaarde geen RV moeten betalen aan Belgie en ook niets aan Duitsland?huisjetuintjefiets schreef: ↑31 januari 2023, 15:16 Op de secundaire markt kun je andere OLOs kopen met rente van 0%, 0,25%, ... je betaalt dus weinig RV want zeer lage coupon. Ze noteren dus onder pari en dus meerwaarde, en dit wordt niet belast. Zo heb je netto rendement van 2,5% of meer afhankelijk van de resterende looptijd.
Idd, geen meerwaarde te betalen bij uw voorbeeld. Tenminste als de terugbetalingprijs ook 100% is.
-
- Verbannen Gebruiker
Rentevoeten blijven naar beneden donderen ...huisjetuintjefiets schreef: ↑10 maart 2023, 14:38 De rentevoeten zijn in vrije val ...
Belgische 10 jaar: 2,9%
US 10 jaar: 3,56%
Vlucht naar overheidsobligaties als gevolg van bankensituatie in de US
Ook Belgische 1 jaar fors gezakt: 3,05%
Je wordt op jouw wenken bediend

Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 13 maart 2023, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
In de context van obligatiekeuze is misschien dit recent artikel van De Tijd interessant:
https://www.tijd.be/markten-live/analys ... 53132.htmlLooptijd
De optimale looptijd kiezen is een uitdaging omdat de VS en in mindere mate Duitsland een omgekeerde rentecurve hebben. Het rendement van staatsobligaties met een looptijd van twee jaar is er hoger dan de tienjaarsrente, terwijl dat normaal omgekeerd is. In België zijn de rentes op twee, vijf en tien jaar ongeveer gelijk.
Van Praet raadt beleggers aan voldoende lange looptijden te kiezen, hoewel obligaties met korte looptijden vaak een hoger rendement hebben. ‘Veel beleggers verkiezen korte looptijden van bijvoorbeeld twee jaar. We proberen hen te overtuigen iets langer te gaan. De markt heeft al enkele toekomstige renteverhogingen van de centrale banken ingeprijsd en we willen ons verzekeren van de huidige rendementen voor een iets langere periode. Maar de inverse rentecurve maakt het moeilijker klanten te overtuigen.’
Goldwasser is het daarmee eens. ‘Je kiest het best iets langere looptijden. Als je alleen investeert in obligaties met een looptijd van twee jaar en de rente is over twee jaar veel lager dan nu, dan zit je geblokkeerd.’
Niet iedereen zit op die lijn. Geris verkiest korte looptijden. ‘Lange looptijden bieden weinig of geen extra rendement. Zulke obligaties zijn alleen interessant als je op korte termijn een recessie en renteverlagingen van de centrale banken verwacht. Dat scenario is voorbarig, zeker in de VS.’
De ideale looptijd van dollar- en euro-obligaties is volgens Vereecke verschillend. ‘De Amerikaanse rentecurve is zwaar geïnverteerd. Voor dollarobligaties verkiezen we het korte eind. In Europa gaan we wat langer: vijf tot tien jaar.' Van Praet daarentegen zegt dat dollarobligaties (tot zeven jaar) best een wat langere ‘duratie’ (gewogen gemiddelde looptijd) hebben dan obligaties in euro (vijf jaar), omdat de rente in de VS hoger is dan in Europa.
Deze heren zijn het dus oneens. Mooi!
Ik ga al een tijdje voor kort, alleen al voor het rendement. De onzekerheid voor rendementen binnen 3 jaar raakt mijn koude kleren niet. Ieder legt zijn eigen horizon.
Ik ga al een tijdje voor kort, alleen al voor het rendement. De onzekerheid voor rendementen binnen 3 jaar raakt mijn koude kleren niet. Ieder legt zijn eigen horizon.

-
- Verbannen Gebruiker
Blijft tuimelenhuisjetuintjefiets schreef: ↑13 maart 2023, 11:12Rentevoeten blijven naar beneden donderen ...huisjetuintjefiets schreef: ↑10 maart 2023, 14:38 De rentevoeten zijn in vrije val ...
Belgische 10 jaar: 2,9%
US 10 jaar: 3,56%
Vlucht naar overheidsobligaties als gevolg van bankensituatie in de US
Ook Belgische 1 jaar fors gezakt: 3,05%
Je wordt op jouw wenken bediend![]()
Belgische 10 jaar: 2,81%
US 10 jaar: 3,48%
Zal maar van korte duur zijn, hier is de eerste dreiging met rating verlaging al, niemand een déjà vu gevoel?huisjetuintjefiets schreef: ↑13 maart 2023, 15:11 Blijft tuimelen
US 10 jaar: 3,48%

-
- Verbannen Gebruiker
Dat nieuws van Fitch was vorige week al gekend.vortex schreef: ↑13 maart 2023, 17:37Zal maar van korte duur zijn, hier is de eerste dreiging met rating verlaging al, niemand een déjà vu gevoel?huisjetuintjefiets schreef: ↑13 maart 2023, 15:11 Blijft tuimelen
US 10 jaar: 3,48%![]()
En toch is de rente van de Belgische obligaties sterk gedaald vandaag.
Calculatie (MS Access) van de €-obligaties vernoemd in de laatste dagen.
Berekend rendement (Netto %/ j) ZONDER kosten/taksen.

Berekend rendement (Netto %/ j) ZONDER kosten/taksen.
Een Duitse Bund op 5 jaar brengt vandaag 2.25% op. Een obligatie van de EU 2.85%. Kan iemand mij dat uitleggen? Is Duitsland veiliger dan de EU?