depositorekening federale overheid
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: depositorekening federale overheid
Je kapitaal is onbeperkt gewaarborgd want het is in handen van de overheid zelf.
Ik heb dat gemakkelijk opgelost: ik log altijd in met itsme.
Zorg dat uw vrouw uw logingegevens en itsme code kent, dan kan zij inloggen en geld teug opvragen.
Zal eerder het omgekeerde zijn, als er geen regering is kan er geen andere bestemming (wijziging wetgeving) aan die e-deposit gegeven worden. Het enige maar verwaarloosbare risico zijn de graaihandjes van de overheid

-
- Verbannen Gebruiker
De Belgische staat beheert het geld, niet de Belgische regering. De Belgische regering kan over kop gaan, maar dan is er een interim regering, of komt er een nieuwe. De Belgische staat blijft gewoon bestaan, zelfs zonder regering.
Als de Belgische Staat overkop gaat, dan is het wat anders. Maar die kans wordt door de investeerders als zeer klein gezien, gezien de lage rentevoeten op Belgische obligaties.
We hebben het gezien met de voorbije bankencrisis van een paar weken geleden: de rente op de Belgische obligaties schoot naar beneden samen met de andere veilige staatsobligaties, omdat veel investeerders vluchtten naar veilige beleggingen, waaronder dus de Belgische staat.
(Wat als neveneffect heeft dat de e-depo rente in mei lager zal zijn dan die van april, dit terzijde)
Het enige waar ik zowat 'schrik' voor heb (en schrik is dan al een groot woord). Is dat, STEL, Poetin een NAVO-land aanvalt en er een wereldoorlog uitbreekt.
De meerderheid van onze wapens zitten al in Oekraïne! Dus moet je in een razendsnel tempo geld vrijmaken voor de productie van wapens. Bestaande fabrieken zullen al dan niet gedwongen worden om te leveren aan het vaderland en ze zullen dus gedwongen worden om hun productie aan te passen of hun lijnen om te bouwen.
Ook nadien heb je de gevolgen. Het land moet terug opgebouwd worden... Met welk geld ga je dat doen?
In dat opzicht denk ik dat ze wel eens kunnen zeggen van 'we halen E-depo leeg'. En jij als begunstigde staat daar schoon. Ofwel romen ze eerst het deel af van de doden!
Je moet weten dat er miljarden in dat potje steekt
. Als er geld nodig is kan een regering ALLES doen!
De meerderheid van onze wapens zitten al in Oekraïne! Dus moet je in een razendsnel tempo geld vrijmaken voor de productie van wapens. Bestaande fabrieken zullen al dan niet gedwongen worden om te leveren aan het vaderland en ze zullen dus gedwongen worden om hun productie aan te passen of hun lijnen om te bouwen.
Ook nadien heb je de gevolgen. Het land moet terug opgebouwd worden... Met welk geld ga je dat doen?
In dat opzicht denk ik dat ze wel eens kunnen zeggen van 'we halen E-depo leeg'. En jij als begunstigde staat daar schoon. Ofwel romen ze eerst het deel af van de doden!
Je moet weten dat er miljarden in dat potje steekt

Als ze zouden willen zou de regering ook alle spaargeld kunnen confisqueren. Hebben ze ineens 300 miljard.
Als België terug opgebouwd moet worden betekent dat dat alles hier kapot is. Dat zal niet het gevolg zijn van aanvallen met conventionele raketten maar met atoomwapens. Een kernoorlog dus. Dan zul je andere zorgen hebben dan je e-deporekening.
Bij een atoombom op de NAVO zal je geen zorgen meer hebben. RIP
Het geld van de e-deposito is vandaag reeds in het bezit van de staat, dus daar kunnen ze niets meer halen.Kevva schreef: ↑31 maart 2023, 15:43 In dat opzicht denk ik dat ze wel eens kunnen zeggen van 'we halen E-depo leeg'. En jij als begunstigde staat daar schoon. Ofwel romen ze eerst het deel af van de doden!
Je moet weten dat er miljarden in dat potje steekt. Als er geld nodig is kan een regering ALLES doen!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is een vreemde redenering. Je zet je geld op de rekening van de staat, en nu vraag je je af, of dat wel veilig is. Geld op de bank kan niet zomaar ingepikt worden, maar het zelf vrijwillig aan de staat geven? Dat geld is trouwens al ingepikt. Het is al lang gebruikt om de rekeningen van de overheid te betalen. De enige manier om jouw e-depo terug te betalen, is met geld van nieuwe mensen die aan de Belgische staat geld lenen, via extra e-depo of obligaties. En hun geld zal dan ook alleen maar terugbetaald kunnen worden met weer nieuwe mensen die extra geld in e-depo of Belgische obligaties stoppen. Want de overheidsschuld stijgt alleen maar. De schuld daalt nooit. Maar jij vindt dat veilig? Ik niet hoor. Want de staat rekent erop dat er steeds nieuwe mensen zullen zijn om aan de staat steeds meer geld te lenen. Altijd maar steeds meer. Dat moet ooit breken.Kevva schreef: ↑31 maart 2023, 15:43 In dat opzicht denk ik dat ze wel eens kunnen zeggen van 'we halen E-depo leeg'. En jij als begunstigde staat daar schoon. Ofwel romen ze eerst het deel af van de doden!
Je moet weten dat er miljarden in dat potje steekt. Als er geld nodig is kan een regering ALLES doen!
En weet je dat vanaf nu de rente die je krijgt op e-depo steeds minder wordt? In mei zal het 2,9% bruto zijn. Eerst mensen lokken met hoge intrestvoeten. En nu ze vastzitten voor een jaar, de rente verlagen

Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 1 april 2023, 14:15, 3 keer totaal gewijzigd.
De staat heeft niemand gelokt. Jullie zijn er met zijn allen op gevlogen omdat iemand er een draadje over had gestart op Spaargids.
huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 14:06 En weet je dat vanaf nu de rente die je krijgt op e-depo steeds minder wordt? In mei zal het 2,9% bruto zijn.
Er is hier toch geen sprake van "lokken".huisjetuintjefiets schreef: ↑1 april 2023, 14:06 Eerst mensen lokken met hoge intrestvoeten.
En nu ze vastzitten voor een jaar, de rente verlagen![]()
De intrestberekening is heel transparant en maandelijks gelinkt aan de marktrente.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.