Van Peteghem wijst banken op wrevel over spaarrente
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Van Peteghem wijst banken op wrevel over spaarrente
Waarschijnlijk nooit de kans gehad om eigendom te verwerven.spaarfreakje schreef: ↑26 mei 2023, 12:27 Misschien zijn er wel mensen die wat van hun spaargeld moeten bijleggen bij hun huishuur, vanwege beperkt zelfstandigenpensioen?
Huishuren zijn al 15% duurder dan 2 jaar geleden. Misschien de verhuurders eens vertellen dat ze minder op geld moeten jagen?
Zal wel Eviva Espana geweest zijn i.p.v eigendom.
Zal wel weer een zure reactie zijn voor sommigen.
In mijn kennissen kring is het besef heden dat feestvieren vroeger misschien beter wat minder was geweest.
Vijgen na Pasen als op pensioen nog huishuur van pensioen af moet.
Ga eens een maand winkelen met het budget dat je twee jaar geleden spendeerde aan voeding. Zal heel wat consuminderen zijn en de laatste week van de maand wellicht consuniksen

-
- Hero Member
- Contacteer:
Het voorstel om de maaltijdcheques naar 12 euro te doen steun ik tenvolle.
bron
https://businessam.be/een-op-de-drie-be ... t-12-euro/
bron
https://businessam.be/een-op-de-drie-be ... t-12-euro/
Dit dus, de meeste Belgen zijn te lam om te veranderen van bank. Of hebben schrik om bij meer dan 1 bank te zijn.
Minimumrente afschaffen zou niet slim zijn geweest. Dan hadden we gegarandeerd een paar jaar onder 0% gezeten hebben. Terwijl de banksector rechtstreeks verantwoordelijk waren voor de situatie waarin we te recht kwamen.Gaslighting vanuit die sector naar de spaarders toe. Uit zichzelf zullen ze nooit verantwoording nemen. Vandaar dat cash geld ook nooit weg mag in het belang van particulieren. Anders geef je ze (en de overheid) nog meer macht.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat je oorzaak en gevolg door elkaar haalt.vortex schreef: ↑26 mei 2023, 12:41Probleem is dat er in België geen concurrentie speelt, enerzijds zit 90% van het spaargeld bij de vier grootbanken die best tevreden zijn met de huidige situatie en anderzijds is de Belg te tam of te voorzichtig om zijn spaargeld te verhuizen naar een of andere internet bank.CarpeNoctem schreef: ↑26 mei 2023, 11:55 Maar wat het wettelijk minimum betreft: dit moet niet verhoogd worden maar afgeschaft. Laat de concurrentie maar spelen.
Toen de rente op zijn laagst stond gaven de grootbanken nog (noodgedwongen) 0.11%. Sommigen internetbanken zaten toen rond pakweg 0.5%?
Voor dat verschil gaan nogal wat mensen de moeite niet doen om te veranderen van bank. Was die minimumrente er niet geweest mag je er gif op innemen dat er een aantal grootbanken onder nul zouden gegaan zijn. En dit ging er misschien wel toe leiden dat een aantal mensen lucratiever oorden gingen opzoeken.
Hiermee ga ik wel akkoord. Die E-depo had potentie om te helpen de inertie te doorbreken maar inderdaad, onze politiekers en doordacht beleid: het wordt nooit wat.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zit noodgedwongen vast aan een grootbank met mijn spaargeld. Anders was het merendeel al bij medirect of andere consoorten.
Leg uit.Timoootjex schreef: ↑26 mei 2023, 13:41 Ik zit noodgedwongen vast aan een grootbank met mijn spaargeld.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zowat overal behalve in België konden banken wel onder nul gaan, slechts heel weinig banken hebben dat ook effectief gedaan en dan nog enkel voor kapitaal boven een bepaald bedrag. Banken zijn ook niet dom hé, ze hebben dat spaargeld echt wel nodig, ook al veinzen ze iets anders, zonder die 0,11% was de rente wellicht even nul geweest, geloof nooit dat het negatief zou gaan zodat er een leegloop georganiseerd werd. En of het echt zo verstandig is om spaargeld naar kleine vaak buitenlandse banken met twijfelachtige rating te duwen is nog maar de vraag.CarpeNoctem schreef: ↑26 mei 2023, 13:30 Toen de rente op zijn laagst stond gaven de grootbanken nog (noodgedwongen) 0.11%. Sommigen internetbanken zaten toen rond pakweg 0.5%?
Voor dat verschil gaan nogal wat mensen de moeite niet doen om te veranderen van bank. Was die minimumrente er niet geweest mag je er gif op innemen dat er een aantal grootbanken onder nul zouden gegaan zijn. En dit ging er misschien wel toe leiden dat een aantal mensen lucratiever oorden gingen opzoeken.
+1 Je stelt zo'n vraag aan de bankensector via de media maar bent daarna zeer tevreden met hun antwoord (terwijl andere partijen dat zo maar niet geloven)vortex schreef: ↑26 mei 2023, 07:12Denk je dat je als spaarschaapje bij de alfa wolf beter af zou zijn? Als burger van dit land mochten we ook bij de overheid een e-deposito openen, geheel gratis, zonder bank risico en met de faire 1 jaars marktrente, kortom een perfect alternatief voor spaargeld dat één jaar of langer geparkeerd kan worden. Die faire rente heeft niet lang geduurd, was te mooi voor het gewone klootjes volk. Dezelfde pipo die de e-depo afgetopt heeft, verzet zich momenteel tegen een verhoging van het wettelijk minimum tarief op gereglementeerde spaarboekjes, lijkt mij duidelijk zijn wiens belangen hij dient.

In dat geval heb je andere zorgen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het enige dat ik nog bij een grootbank heb is mijn zichtrekening waar mijn loon op gestort wordt. De rest heb ik jaren geleden al allemaal weggehaald en staat bij banken die een deftige rente geven. Van deze boer geen eieren voor de grootbanken.