Schrijf je in op de staatsbon?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Schrijf je in op de staatsbon?
Is hier al vaak aan bod gekomen, maar het heeft te maken met het feit dat er geen roerende voorheffing geheven wordt op de meerwaarde op obligaties. Als je een nulcoupon onder pari aanschaft (bijvoorbeeld aan een prijs van €95), wordt de meerwaarde (€5) niet belast.
Op die €5 moet je geen Reynderstaks betalen? Wist ik niet.pmu schreef: ↑20 augustus 2023, 16:59Is hier al vaak aan bod gekomen, maar het heeft te maken met het feit dat er geen roerende voorheffing geheven wordt op de meerwaarde op obligaties. Als je een nulcoupon onder pari aanschaft (bijvoorbeeld aan een prijs van €95), wordt de meerwaarde (€5) niet belast.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is maar een deel van de waarheid. Er is RV van 30% op het verschil tussen uitgifteprijs en terugbetalingsprijs (dat laatste is meestal 100). Of het een zero bond is of niet, maakt geen verschil. De aankoopprijs speelt dus geen rol.evita schreef: ↑20 augustus 2023, 17:56Op die €5 moet je geen Reynderstaks betalen? Wist ik niet.pmu schreef: ↑20 augustus 2023, 16:59
Is hier al vaak aan bod gekomen, maar het heeft te maken met het feit dat er geen roerende voorheffing geheven wordt op de meerwaarde op obligaties. Als je een nulcoupon onder pari aanschaft (bijvoorbeeld aan een prijs van €95), wordt de meerwaarde (€5) niet belast.
In 2018-2020 zijn veel obligaties uitgegeven toen de rentevoeten laag waren. De uitgifteprijs lag toen dicht bij 100. Dus geen of weinig RV te betalen op de meerwaarde, ook al koop je die obligaties nu aan 80 of wat dan ook.
Maar bij een zero bond die aan 80 is uitgegeven, betaal je 30% op 100-80, ook al koop je die zerobond aan 99%.
Dus: koop obligaties op de secundaire markt, met een uitgifteprijs rond de 100, of erboven, en met een lage coupon. Dan betaal je weinig of geen RV.
In principe betaal je de RV op de meerwaarde in proportie volgens hoe lang je de obligatie had, maar slechts weinig banken doen het correct. Wie de obligatie heeft op vervaldag, betaalt de volle pot, wat niet correct is. Maar als de uitgifteprijs dicht bij 100 ligt, is het zo weinig dat het de moeite niet is om je hierover druk te maken.
Ik doe mee. Ik diversifieer zo in het mij laten vangen door de staat 

Jullie lachen er misschien mee, maar ik vind een staatsbon veiliger dan een termijnrekening bij een bank.
-
- Verbannen Gebruiker
Al 48 stemmen (bedankt iedereen). Tijd voor een eerste evaluatie.
54% heeft laten weten mee te doen met de staatsbon.
De bedragen variëren zeer sterk. Van enkele duizenden tot meer dan 100.000.
Die hoogste bedragen hebben misschien de afweging gemaakt: vanaf 100.000 heb je al de betere (tussen de termijnrekeningen) tarieven bij termijnrekeningen, maar de staatsbon brengt netto misschien meer op (en bij de staatsbon kun je hem tussentijds verkopen wat bij termijnrekening niet kan).
46% heeft laten weten niet mee te doen. Enkelen hebben de reden gegeven: elders hoger netto rendement, momenteel geen geld beschikbaar, geen vertrouwen in de overheid.
Bij DB krijg je 3,43% bruto (of meer voor hogere bedragen).
De OLO 1 jaar staat nu 3,65%.
De vraag is nog of je bij de staatsbon exact de OLO op 24 augustus gaat krijgen. En ook de vraag of de 15% RV gaat standhouden of niet.
54% heeft laten weten mee te doen met de staatsbon.
De bedragen variëren zeer sterk. Van enkele duizenden tot meer dan 100.000.
Die hoogste bedragen hebben misschien de afweging gemaakt: vanaf 100.000 heb je al de betere (tussen de termijnrekeningen) tarieven bij termijnrekeningen, maar de staatsbon brengt netto misschien meer op (en bij de staatsbon kun je hem tussentijds verkopen wat bij termijnrekening niet kan).
46% heeft laten weten niet mee te doen. Enkelen hebben de reden gegeven: elders hoger netto rendement, momenteel geen geld beschikbaar, geen vertrouwen in de overheid.
Bij DB krijg je 3,43% bruto (of meer voor hogere bedragen).
De vraag is nog of je bij de staatsbon exact de OLO op 24 augustus gaat krijgen. En ook de vraag of de 15% RV gaat standhouden of niet.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 21 augustus 2023, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wel op voorwaarde dat obligatie uitgegeven is op of boven pari. In Duitsland werden (staats)obligaties naar het schijnt ook uitgegeven onder pari, en dan betaal je op het verschil wel RV !pmu schreef: ↑20 augustus 2023, 16:59Is hier al vaak aan bod gekomen, maar het heeft te maken met het feit dat er geen roerende voorheffing geheven wordt op de meerwaarde op obligaties. Als je een nulcoupon onder pari aanschaft (bijvoorbeeld aan een prijs van €95), wordt de meerwaarde (€5) niet belast.
Is dat zo? Ik heb altijd gelezen dat dit enkel van toepassing is op Belgische obligaties (ISIN BE*). Bolero doet het voor die obligaties alleszins wel correct, voor buitenlandse inderdaad niet.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 augustus 2023, 18:26 In principe betaal je de RV op de meerwaarde in proportie volgens hoe lang je de obligatie had, maar slechts weinig banken doen het correct. Wie de obligatie heeft op vervaldag, betaalt de volle pot, wat niet correct is. Maar als de uitgifteprijs dicht bij 100 ligt, is het zo weinig dat het de moeite niet is om je hierover druk te maken.
-
- Verbannen Gebruiker
Er zijn alleszins banken die het verkeerd doen. En zelfs verkeerd advies geven aan hun klanten. Die bijvoorbeeld zeggen: als je een zerobond voor de vervaldag verkoopt, dan betaal je geen RV op de meerwaarde (verschil uitgifte en terugbetalingsprijs). Je moet wel die RV betalen, volgens de tijd die je de obligatie hebt gehad.pmu schreef: ↑21 augustus 2023, 10:18Is dat zo? Ik heb altijd gelezen dat dit enkel van toepassing is op Belgische obligaties (ISIN BE*). Bolero doet het voor die obligaties alleszins wel correct, voor buitenlandse inderdaad niet.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 augustus 2023, 18:26 In principe betaal je de RV op de meerwaarde in proportie volgens hoe lang je de obligatie had, maar slechts weinig banken doen het correct. Wie de obligatie heeft op vervaldag, betaalt de volle pot, wat niet correct is. Maar als de uitgifteprijs dicht bij 100 ligt, is het zo weinig dat het de moeite niet is om je hierover druk te maken.
Ik heb pas vorig jaar mijn eerste obligaties gekocht bij Bolero. Binnenkort vervalt de eerste. US bond, 2020-2023, US91282CAP68, uitgegeven aan 99,8.
In principe moet ik 30% RV betalen op 0,2% van het nominale bedrag, gedeeld door 3 (ik heb de obligatie maar gedurende 1 jaar gehad). Dat is 2$ per schijf van 10.000. Ik zal het in het oog houden

Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 21 augustus 2023, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook Keytrade geeft de staatsbon mee uit. Weet iemand of Keytrade aankoop-, bewaar- of andere kosten voor deze staatsbon aanrekent?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het zal niet de OLO dd 24 aug zijn maar die van vandaag 21 aug of die van morgen 22 aug... en dan nog verminderd met 0,50%huisjetuintjefiets schreef: ↑21 augustus 2023, 10:08 ...
Vrijdag 18 aug was de OLO alweer gezakt naar 3,61%...
EDIT: Volgens de directeur van het Agentschap van de Schuld wordt de OLO maar met 0,30% verminderd.
Van Peteghem schreef in juli nog -0,50%
1 van beiden heeft het dus mis....Amateurs

Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 21 augustus 2023, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Te verwachten bruto rente voor de 1 jaars zou zijn 3.55 a 3.75%.
Kan nog veranderen natuurlijk. Ik blijf wel in ERNX zitten, ik wil snel kunnen schakelen, als de beurzen onderuit gaan.
Kan nog veranderen natuurlijk. Ik blijf wel in ERNX zitten, ik wil snel kunnen schakelen, als de beurzen onderuit gaan.
Als je de staatsbon tot de vervaldag bijhoudt mogen de beurzen onderuitgaan zoveel als ze willen.