Schrijf je in op de staatsbon?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Schrijf je in op de staatsbon?
Waarom gaat Belfius wel bewaarkosten aanrekenen? Graaiflatie of wat ....?
Zij zullen vermoedelijk zelf iets gelijktijdigs lanceren en willen hun eigen product aantrekkelijker maken. Ik heb gehoord dat Argenta alleszins ook iets zal aankondigen als alternatief voor de staatsbon.
Er is wel wat wrevel bij sommige banken over de oneerlijke concurrentie die zij hier van de overheid krijgen.
Er is wel wat wrevel bij sommige banken over de oneerlijke concurrentie die zij hier van de overheid krijgen.
Opgelet :
Dit product komt op je effectenrekening !!
Als je "der over zit" (1.000 K) dan gaat er ook nog eens 0,15 % vanaf !!!
Dit product komt op je effectenrekening !!
Als je "der over zit" (1.000 K) dan gaat er ook nog eens 0,15 % vanaf !!!
Nee, overheidsbedrijf, commissie is dus vestzak broekzak, bewaarkosten is wel extra inkomen. Gelukkig kost het niks om spaargeld van bij Belfius naar het grootboek of een andere bank over te schrijven

Bij Argenta krijg je dezelfde NETTO rente op een termijnrekening van 1 jaar als op de staatsbon.
Dat weet ik niet, woensdag gaan ze mij terugbellen om verder af te spreken. Voor mij is het beter, geen dagen rente verlies, en zeker van de 30% RV
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Over een paar weken stijgt de rente misschien, en dan zit je daar mooi met je staatsbon ... 

Over een paar weken daalt de rente misschien, en dan zit je daar mooi met je staatsbon ...EarthNvstr1 schreef: ↑21 augustus 2023, 17:41 Over een paar weken stijgt de rente misschien, en dan zit je daar mooi met je staatsbon ...![]()

Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Zij die danken dat de Belgische staat de 1 jaar OLO rente -naar beneden- beïnvloeden omdat ze spoedig een 1 jaar Staatsbon gaan uitgeven, moeten eens kijken naar de 1 jaar rentes in de buurlanden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoeveel zullen er hier weer gewoon "op springen" zonder enig idee te hebben waar ze mee bezig zijn ?

Een woordvoerder van BNP Paribas Fortis waarschuwt: “De verkoopkosten en een mogelijke lagere verkoopkoers kunnen hoger oplopen dan de verlopen rente. U riskeert uw staatsbon te verkopen tegen een lagere prijs dan wat u zelf hebt betaald.” Bovendien is op elke aan- en verkoop via de secundaire markt 0,12 procent taks op beursverrichtingen (TOB) verschuldigd. Het gekke is dat bij lineaire obligaties of OLO’s die heffing wegvalt.pmu schreef: ↑20 augustus 2023, 16:59Is hier al vaak aan bod gekomen, maar het heeft te maken met het feit dat er geen roerende voorheffing geheven wordt op de meerwaarde op obligaties. Als je een nulcoupon onder pari aanschaft (bijvoorbeeld aan een prijs van €95), wordt de meerwaarde (€5) niet belast.
In de praktijk zijn er maar weinig kopers en verkopers op die zogenoemde secundaire markt.
Nu het toch gaat over het overschrijven (of online direct betalen) van een Belfius zichtrekening naar het grootboek