Beleggen in Groen...tot het implodeert
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Voor wie moeite wil doen en zich (een beetje) wil verdiepen in energieopslag:
https://www.nrel.gov/docs/fy21osti/76097.pdf
Het is niet allemaal gloom and doom:
https://about.bnef.com/blog/global-ener ... d-by-2030/
https://www.woodmac.com/news/opinion/eu ... d-by-2031/
https://www.nrel.gov/docs/fy21osti/76097.pdf
Het is niet allemaal gloom and doom:
https://about.bnef.com/blog/global-ener ... d-by-2030/
https://www.woodmac.com/news/opinion/eu ... d-by-2031/
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Grid scale PV + batterij opslag is qua kost ook al competitief met fossil en zeker met nuclear.
Althans in zonnigere oorden. Ik verwacht dat dit serieus zal boomen in Zuid-Europa de komende jaren. Een beetje peak shaving doet ook al héél veel om je renewable % op te krikken.
En in verband met multi-day storage kwam net dit artikel uit:
https://pv-magazine-usa.com/2023/08/21/ ... or-of-ten/
Althans in zonnigere oorden. Ik verwacht dat dit serieus zal boomen in Zuid-Europa de komende jaren. Een beetje peak shaving doet ook al héél veel om je renewable % op te krikken.
De kost van opslag zet zich af tov de lagere piek capaciteit die nodig is.The analysis used advanced modeling techniques to compare multiple scenarios with varying availability of energy storage durations. It found that including both long-duration (10 to 24 hour) and multi-day (>24 hour) storage in the mix of resources available to meet New York’s goals reduces total system costs in 2040 by 29% compared to relying solely on short-duration lithium-ion batteries.
In the models with only short-duration lithium-ion batteries available, over 60 GW of battery capacity is built by 2040 to shift renewable generation and meet peak demand. However, this capacity only provides 538 GWh of energy storage.
Whereas when long-duration and multi-day storage are available, total storage capacity needs drop to around 40 GW. But critically, total energy storage capacity grows nearly 10x to over 5,000 GWh. These large energy reserves allow the grid to smooth multi-day variability in renewable generation. The emphasis on iron-air storage also avoids the potential fire-hazard of lithium batteries. According to Julian Spector at Canary Media, three separate fires at lithium battery facilities in New York owned by Nextera and Convergent Energy have left the state’s Governor Hochul scrambling to assure local residents that the transition to a clean grid is safe and healthy.
Models show 35 GW of multi-day storage capacity is optimal by 2040. This includes 19 GW of iron-air batteries (or equivalent) plus 16 GW of hydrogen storage. In tandem with 4 GW of lithium-ion batteries and pumped hydro storage, this diverse portfolio of storage durations provides the flexibility to shift renewable energy across multiple timescales.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
anonymous9433
Allez, nog even op de tanden bijten tot 2040 dus. Dat is nog ruim 17 jaar …reteiP schreef: ↑22 augustus 2023, 09:32 Grid scale PV + batterij opslag is qua kost ook al competitief met fossil en zeker met nuclear.
De kost van opslag zet zich af tov de lagere piek capaciteit die nodig is.The analysis used advanced modeling techniques to compare multiple scenarios with varying availability of energy storage durations. It found that including both long-duration (10 to 24 hour) and multi-day (>24 hour) storage in the mix of resources available to meet New York’s goals reduces total system costs in 2040 by 29% compared to relying solely on short-duration lithium-ion batteries.
In the models with only short-duration lithium-ion batteries available, over 60 GW of battery capacity is built by 2040 to shift renewable generation and meet peak demand. However, this capacity only provides 538 GWh of energy storage.
Whereas when long-duration and multi-day storage are available, total storage capacity needs drop to around 40 GW. But critically, total energy storage capacity grows nearly 10x to over 5,000 GWh. These large energy reserves allow the grid to smooth multi-day variability in renewable generation. The emphasis on iron-air storage also avoids the potential fire-hazard of lithium batteries. According to Julian Spector at Canary Media, three separate fires at lithium battery facilities in New York owned by Nextera and Convergent Energy have left the state’s Governor Hochul scrambling to assure local residents that the transition to a clean grid is safe and healthy.
Models show 35 GW of multi-day storage capacity is optimal by 2040. This includes 19 GW of iron-air batteries (or equivalent) plus 16 GW of hydrogen storage. In tandem with 4 GW of lithium-ion batteries and pumped hydro storage, this diverse portfolio of storage durations provides the flexibility to shift renewable energy across multiple timescales.
-
Woz
Daar heb ik begrip voor als je zelf met een beter alternatief voorstel/denkpiste komt.EarthNvstr1 schreef: ↑21 augustus 2023, 22:15Niet echt (of echt niet) overtuigend wat mij betreft.Woz schreef: ↑21 augustus 2023, 21:52 - Er is altijd wel ergens wind of zon. Dat er in België geen olie of aardgas te vinden is heeft ons toch ook niet tegengehouden om er toch veel van te gebruiken?
- Windmolens zullen vooral in de oceanen geplaatst worden, drijvende exemplaren. Zonnepanelen zullen geplaatst worden waar het kan: op daken, wanden,...
- Dat zal allemaal veel geld kosten maar we kunnen ook heel veel geld besparen door de fossiele industrie af te bouwen.
In hetzelfde artikel zou je kunnen lezen hebben dat de pilot plant (10MW/1000MWh) er tegen 2026 komt.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
anonymous9433
Ik veronderstel dat je weet wat een "pilot plant" is?
Ik baseer me niet op de datum van een proefproject maar op de timing dat de technologie op punt staat om effectief dag in/dag uit voldoende elektriciteit te kunnen leveren (en opslaan) ...
"Models show 35 GW of multi-day storage capacity is optimal by 2040".
-
anonymous9433
Voorlopig misschien toch nog maar even met kernenergie verder doen? Dan kunnen we de fossiele brandstoffen toch al geleidelijk aan uitfaseren.
Voor een maatschappij die volledig op hernieuwbare energiebronnen kan functioneren zullen we toch nog even moeten wachten tot 2040 of 2050 (afhankelijk van de informatiebron).
-
Woz
Ik denk dat we nu al volle bak aan het uitfaseren zijn van fossiele brandstoffen.
Amper 2 jaar geleden was het nog van: wow, kijk daar een tesla.
Vandaag: weer eentje, meh saai..
In mijn werk kom ik eigenlijk amper nog nieuwbouwwoningen tegen met een aardgasketel, het is allemaal warmtepomp geworden. PV-installatie is quasi standaard, idem voor een laadpaal of de kabel ligt al klaar.
Ik denk er tegen 2030 al veel zal gebeurd zijn. Tegen dan zal elektrisch rijden zowat het nieuwe normaal zijn. Dan zullen er nog veel fossiele wagens rondrijden maar het zal lastiger/duurder worden om deze te tanken(minder tankstations), te onderhouden(minder mensen die er kunnen aan werken), mee op vakantie te gaan(milieuzones),...
Amper 2 jaar geleden was het nog van: wow, kijk daar een tesla.
Vandaag: weer eentje, meh saai..
In mijn werk kom ik eigenlijk amper nog nieuwbouwwoningen tegen met een aardgasketel, het is allemaal warmtepomp geworden. PV-installatie is quasi standaard, idem voor een laadpaal of de kabel ligt al klaar.
Ik denk er tegen 2030 al veel zal gebeurd zijn. Tegen dan zal elektrisch rijden zowat het nieuwe normaal zijn. Dan zullen er nog veel fossiele wagens rondrijden maar het zal lastiger/duurder worden om deze te tanken(minder tankstations), te onderhouden(minder mensen die er kunnen aan werken), mee op vakantie te gaan(milieuzones),...
Eerst was het volgens sommigen hier op het forum onmogelijk (100% hernieuwbare energie), nu gaat het lang duren... er is vooruitgang.m-peeters schreef: ↑22 augustus 2023, 12:41Voorlopig misschien toch nog maar even met kernenergie verder doen? Dan kunnen we de fossiele brandstoffen toch al geleidelijk aan uitfaseren.
Voor een maatschappij die volledig op hernieuwbare energiebronnen kan functioneren zullen we toch nog even moeten wachten tot 2040 of 2050 (afhankelijk van de informatiebron).
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Spijtig genoeg niet in belgie. Na de oorlog moeten de huidige kerncentrales zo snel als kan dicht. Ik ga de redenen daarvoor niet nog eens herhalen...
-
Sammy2
Best dat je dat achterwege laat, die herhalingen. Hopelijk worden er nog kerncentrales "New Age" zo snel mogelijk ontwikkeld en geplaatst. Betaalbare stroom voor iedereen en op elk moment; niet enkel voor de happy few.
Hij heeft gelijk: de huidige kerncentrales moeten dicht, wanneer de nieuwe grotere kerncentrales opgeleverd zijn
We moeten immers stoppen met renoveren en verlengen.
Er zijn ook kerncentrales in onwikkeling die in een zeecontainer passen, voor op je bedrijfsterrein.
Maar daar zullen de buren ook wel tegen zijn zeker.
Er zijn ook kerncentrales in onwikkeling die in een zeecontainer passen, voor op je bedrijfsterrein.
-
Sammy2
Ingraven; zoals het fundament van een windmolen.
-
Sammy2
Juist, in deze volgorde: oude afbreken nadat de nieuwe, hippe er staan.Aerolla schreef: ↑22 augustus 2023, 13:31 Hij heeft gelijk: de huidige kerncentrales moeten dicht, wanneer de nieuwe grotere kerncentrales opgeleverd zijn![]()