Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Eerste hulp bij lening: hoe pak ik mijn specifieke situatie best aan?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: Eerste hulp bij lening: hoe pak ik mijn specifieke situatie best aan?

• Citeer

Bericht door ludo » 13 september 2023, 12:51

DimiDee schreef: ↑13 september 2023, 12:00 Ik heb nu afspraken opstaan bij:

• Beobank
• Fintro
• Argenta
• Crelan
• Belfius
• BNP
• KBC

En dan heb ik de online simulaties gedaan bij Keytrade en Hello Bank.

Het is wat overdreven, maar liever één bank te veel doen dan lui zijn en veel easy money laten liggen. Benieuwd wat het zal geven.
Je kan nog langsgaan bij de "" immotheker ""
https://www.immothekerfinotheker.be/

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DimiDee » 13 september 2023, 15:49

ludo schreef: ↑13 september 2023, 12:51
DimiDee schreef: ↑13 september 2023, 12:00 Ik heb nu afspraken opstaan bij:

• Beobank
• Fintro
• Argenta
• Crelan
• Belfius
• BNP
• KBC

En dan heb ik de online simulaties gedaan bij Keytrade en Hello Bank.

Het is wat overdreven, maar liever één bank te veel doen dan lui zijn en veel easy money laten liggen. Benieuwd wat het zal geven.
Je kan nog langsgaan bij de "" immotheker ""
https://www.immothekerfinotheker.be/
Oké, die kan er ook nog wel bij haha ;D

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DimiDee » 13 september 2023, 15:53

Mijn vraag aan een bank:

"Is er de mogelijkheid voor een hypothecair mandaat of de opsplitsing tussen een hypothecaire inschrijving en een hypothecair mandaat? Zoja, is dit aan dezelfde rentevoet mogelijk?"

Hun antwoord:

"Ja, kan, maar de vraag is of dit in die dossier wel interessant is. bedrag is relatief laag (200k) waardoor verschil tussen 100 % inschrijving of opsplitsing maar enkele honderden euro’s verschil zal geven. Er is wel een groot verschil bij een eventuele pandwissel in de toekomst waardoor het mss toch interessanter zou zijn om te kiezen voor een 100 % inschrijving."

Sounds like bullshit omdat zij liever een 100% inschrijving hebben? Of zit er wel degelijk waarheid in dit antwoord?

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 13 september 2023, 15:56

DimiDee schreef: ↑13 september 2023, 15:53 Mijn vraag aan een bank:

"Is er de mogelijkheid voor een hypothecair mandaat of de opsplitsing tussen een hypothecaire inschrijving en een hypothecair mandaat? Zoja, is dit aan dezelfde rentevoet mogelijk?"

Hun antwoord:

"Ja, kan, maar de vraag is of dit in die dossier wel interessant is. bedrag is relatief laag (200k) waardoor verschil tussen 100 % inschrijving of opsplitsing maar enkele honderden euro’s verschil zal geven. Er is wel een groot verschil bij een eventuele pandwissel in de toekomst waardoor het mss toch interessanter zou zijn om te kiezen voor een 100 % inschrijving."

Sounds like bullshit omdat zij liever een 100% inschrijving hebben? Of zit er wel degelijk waarheid in dit antwoord?
Je mag al blij zijn als een bank je een lening wil geven, zitten tegen het einde van het jaar, en verstrekking van hun hypothecaire kredieten kunnen op zijn .. ( ECB regels )

Bassie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Bassie
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Bassie » 13 september 2023, 17:33

Wat is dat toch met die schuldsaldoverzekeringen, dat is helemaal niet verplicht.
Sterker, het mag niet eens opgelegd worden.

Ik zou kijken naar banken die dit geen voorwaarde vinden, want die verzekering is gewoon pure oplichting.
Want je onroerendgoed is reeds onderpand, Belgische banken zijn gewoon lui en verplichten je het nog eens te verzekeren, waar je een enorme som geld aan ze geeft voor een quasi onbestaand risico.

Brandverzekering neem je waar je wil.

Verplichte koppelverkoop is verboden in Europa, dus je kan alles aflsuiten waar je wil.

Ze dwongen mij ook tot een SSV en ik nam die ergens anders, waarna ik die meteen opgezegd hebt toen ik zag dat de notaris hier NIETS van in de polis beschreef. Heb de hele som terug gekregen, was toch 1700 euro.

Banken lenen enkel aan mensen die geld meebrengen....heb je niks dan heb je niks te vertellen.

Heb je geen geld, dan krijg je niks. Of je moet gruwelijk extra betalen voor nodeloze verzekeringen.
Groeten Bas.

Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.

MVT
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer MVT
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door MVT » 13 september 2023, 19:01

@Dimidee: gewoon uit interesse; wat is de reeds bekomen intrestvoet bij Keytrade en Beobank?

mockingbird
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer mockingbird
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mockingbird » 13 september 2023, 20:33

Hun antwoord:

Is wel degelijk correct, als het bedrag van het mandaat te laag is heb je meer flexibiliteit met volledig hypotheek zonder grote meerkost. Pand wissel zou er wel vanuit gaan dat de rentes nog stijgen in de toekomst. Voornaamste voordeel lijkt mij een eenvoudige heropname zonder bijkomende zekerheden voor evt ver bouwprojecten in de toekomst.

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DimiDee » 14 september 2023, 09:11

MVT schreef: ↑13 september 2023, 19:01 @Dimidee: gewoon uit interesse; wat is de reeds bekomen intrestvoet bij Keytrade en Beobank?
Beobank heb ik nog niet, maar zal binnen paar weken hier een overzichtje online plaatsen.

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DimiDee » 14 september 2023, 09:12

ludo schreef: ↑13 september 2023, 15:56

Hun antwoord:

Je mag al blij zijn als een bank je een lening wil geven, zitten tegen het einde van het jaar, en verstrekking van hun hypothecaire kredieten kunnen op zijn .. ( ECB regels )
Er zijn - gezien de hogere intrestvoet - net weinig hypothecaire woonkredieten afgesloten in 2023. Ik zou dus eerder denken dat de meeste banken nog op zoek zijn naar meer woonkredieten dan omgekeerd.

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DimiDee » 14 september 2023, 09:14

mockingbird schreef: ↑13 september 2023, 20:33

Hun antwoord:

Is wel degelijk correct, als het bedrag van het mandaat te laag is heb je meer flexibiliteit met volledig hypotheek zonder grote meerkost. Pand wissel zou er wel vanuit gaan dat de rentes nog stijgen in de toekomst. Voornaamste voordeel lijkt mij een eenvoudige heropname zonder bijkomende zekerheden voor evt ver bouwprojecten in de toekomst.
Thanks voor de toelichting. Verbouwen is hier evenwel niet van toepassing aangezien het om nieuwbouw gaat.

puntkomma
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer puntkomma
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door puntkomma » 15 september 2023, 00:55

Kijk naar het totaalplaatje en ook naar toekomstige kosten.

Sommige banken vragen dat je loon gestort wordt op een zichtrekening bij hen, meestal een betalende rekening. Bv. Als dit bv. 3,5 euro per maand is zit je bij een lening op 20 jaar ook aan 840 euro. En het is niet omdat een rekening nu 3,5 euro per maand kost, dat dit volgend jaar ook zo is, het kan dan bv. 4 euro zijn en binnen 10 jaar 5 euro per maand.

Kijk niet alleen naar de prijs. Als een brandverzekering bij de bank verplicht is kijk dan ook naar de dekking. Bij mij was bij twee banken de brandverzekering verplicht. De premie gaf 150 euro verschil maar de dekking was bij de goedkoopste verzekering ook een pak minder. En ook hier, brandverzekeringen worden elk jaar duurder.

Andere tip. Sommigen denken dat een lening moet lopen over 15, 20 of 25 jaar. Je kan perfect een lening afsluiten over bv. 18 jaar. Kijk wat dan de invloed is op de rentevoet en de SVV.

Ik ben bij mijn lening ook eens naar de hypotheekwinkel geweest. Niet dat ik van plan was om daar iets te tekenen, maar zo had ik wel een idee van de rentevoeten. Zo wist ik ook welke banken een goed startaanbod hadden. Op basis daarvan heb ik mijn lijstje van banken gemaakt en ben ik rechtstreeks naar die banken gegaan. Laat je wel niet inpakken door hun (hypotheekwinkel) praatjes. Bij mij was hun beste aanbod bij BNP 1,33% en ik ging zeker bij die bank geen beter voorstel krijgen. Uiteindelijk geëindigd bij BNP aan 1,04%. ;D

DimiDee
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer DimiDee
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door DimiDee » 15 september 2023, 17:56

puntkomma schreef: ↑15 september 2023, 00:55 Kijk naar het totaalplaatje en ook naar toekomstige kosten.

Sommige banken vragen dat je loon gestort wordt op een zichtrekening bij hen, meestal een betalende rekening. Bv. Als dit bv. 3,5 euro per maand is zit je bij een lening op 20 jaar ook aan 840 euro. En het is niet omdat een rekening nu 3,5 euro per maand kost, dat dit volgend jaar ook zo is, het kan dan bv. 4 euro zijn en binnen 10 jaar 5 euro per maand.

Kijk niet alleen naar de prijs. Als een brandverzekering bij de bank verplicht is kijk dan ook naar de dekking. Bij mij was bij twee banken de brandverzekering verplicht. De premie gaf 150 euro verschil maar de dekking was bij de goedkoopste verzekering ook een pak minder. En ook hier, brandverzekeringen worden elk jaar duurder.

Andere tip. Sommigen denken dat een lening moet lopen over 15, 20 of 25 jaar. Je kan perfect een lening afsluiten over bv. 18 jaar. Kijk wat dan de invloed is op de rentevoet en de SVV.

Ik ben bij mijn lening ook eens naar de hypotheekwinkel geweest. Niet dat ik van plan was om daar iets te tekenen, maar zo had ik wel een idee van de rentevoeten. Zo wist ik ook welke banken een goed startaanbod hadden. Op basis daarvan heb ik mijn lijstje van banken gemaakt en ben ik rechtstreeks naar die banken gegaan. Laat je wel niet inpakken door hun (hypotheekwinkel) praatjes. Bij mij was hun beste aanbod bij BNP 1,33% en ik ging zeker bij die bank geen beter voorstel krijgen. Uiteindelijk geëindigd bij BNP aan 1,04%. ;D
Thanks voor de tips!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

27 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy