Beleggen in Groen...tot het implodeert
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Gwendolin Rutte had gezegd dat Tommelein alles berekend had en we we konden zonder.VincentVega schreef: ↑26 oktober 2023, 10:48 In België dacht een bepaalde politieke partij om al in 2025 zonder kernenergie verder te kunnen …
De prognoses zijn nu dat we tegen 2050 met enkel het hernieuwbare energiebronnen onze energiebehoefte kunnen voldoen.
Bij navraag heb ik nooit de berekeningen gekregen en Tommelein is het snel afgebold.
Trouwens, niet om het een of ander maar fossiele brandstoffen zijn hernieuwbare energie, zij het dat het een heel langzaam proces is

Het gaat nooit opraken, maar we verbruiken meer dan erbij komt op de zelfde tijd.
Je vergeet een klein detail, Australie is een enorm continent met 20 miljoen inwoners met meer dan zat ruimte om aan opwekking en opslag te doen. Ze hebben nog niet eens het verbruik van de Benelux.
Verder zijn ze helemaal niet groen.
https://www.climatescorecard.org/2023/0 ... d-systems/
En dan hebje er nog zo'n 500000 die niet aan de kust wonen die hun eigen stroom moeten zien op te wekken.
Ze staan nog helemaal nergens met hun omschakling vergeleken met de Benelux, zie ook niet hoe ze dat in 2030 voor elkaar zouden krijgen. Je kan de intentie wel afgeven maar realiseren is iets heel anders.
Al denk ik wel dat ze makkelijker zullen kunnen omschakelen door hun enorme oppervlakte waardoor je enorme batterij-parken kan bouwen om energie op te slaan, iets dat bij ons onmogelijk is.
Ook hebben ze daar maar heel beperkte GSM dekking, waardoor ze niet zoals bij ons enorme hoeveelheden masten moeten plaatsen om maar iets te noemen, die palen vreten ook 24/7 stroom, dat hebben ze daar enkel in de steden en verder nergens.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Het is vooral divisie Siemens Gamesa. Die herstellingen onder garantie van defecte windturbines wegen door.
Zie https://www.siemens-energy.com/global/e ... ports.html
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Ja hoor, het is weer zover......na dieselgate is er nu electrogate:
https://businessam.be/volkswagen-sjoeme ... apaciteit/
Iedereen weet dit, want bereikwaarden zijn 50% overdreven, het wachten is op de eerste processen.....oh wacht die waren er al in Amsterdam tegen Nissan.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... o-kilomers
Nissan verloor dit proces overigens.
https://businessam.be/volkswagen-sjoeme ... apaciteit/
Iedereen weet dit, want bereikwaarden zijn 50% overdreven, het wachten is op de eerste processen.....oh wacht die waren er al in Amsterdam tegen Nissan.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... o-kilomers
Nissan verloor dit proces overigens.

Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
-
- Full Member
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 17 jan 2023
- Contacteer:
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
We worden een "nieuwe" technologie door onze strot geduwd die nog in zijn kinder (peuter ?) schoentjes staat en waarvan ze binnen 10 jaar zullen beseffen dat het ook dat niet is. Als politieker is het eenvoudig om op één of andere "summit" (waar ze met een privéjet naartoe zijn gevlogen) grote verklaringen af te leggen over hoeveel ze niet doen om de planeet groener te maken, de praktijk waar de gewone burger uren van zijn tijd zal verslijten aan een beperkt aantal laadpalen zullen zij alvast niet moeten ervaren, daarvoor dient hun privéchauffeur.Bassie schreef: ↑28 oktober 2023, 15:57 https://businessam.be/volkswagen-sjoeme ... apaciteit/
Iedereen weet dit, want bereikwaarden zijn 50% overdreven, het wachten is op de eerste processen.....oh wacht die waren er al in Amsterdam tegen Nissan.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Groen wordt met de mond beleden door de politici en om geld op te halen bij de burger.
In de praktijk doen ze eigenlijk niets of propageren iets wat niet goed onderzocht is.
Echte maatregelen nemen kost ze stemmen van hun achterban, dus dat doen ze zeker niet.
Bij de EU is het van hetzelfde laken een pak.
Echte zinnige maatregelen zouden zijn:
- geen elektrische auto's want die vervuilen in hun totale levenscyclus juist meer. Ook is het niet mogelijk i.v.m. te weinig laadpalen, alleen al om de stroomtoevoer aan te kunnen zouden alle straten in alle steden open moeten om zwaardere kabels te leggen. Verder het probleem van vrijwel geen electrische autos/laadpalen in parkeergarages of ondergrondse garages bij appartementsgebouwen dan wel op Ferries (binnenkort). Zie de Scandinavische landen.
Gewoon auto's op de gratis LPG laten rijden die nu in de havengebieden (vervuilend) wordt afgefakkeld.
- Chartervluchten niet meer subsidiëren, maar aan dezelfde prijs laten vliegen als lijnvluchten.
- Cruiseschepen afschaffen of ontmoedigen.
- Geen privévluchten meer voor politici.
- Taxi belastingvrij maken, Geen belasting op hun brandstof, wegenbelasting etc. etc. Staat de taxi's en masse laten inkopen. Werkelozen een wat hogere uitkering geven als ze chauffeur op die taxi's worden. Willen ze niet dan korten op hun uitkering.
Je betaalt als je dat zo doet minder dan 10 eurocent per km. Wie gaat er dan nog met de eigen auto naar zijn werk of naar de stad? Pakeerprobleem ook meteen opgelost in de steden.
- Monovolumes als taxi voor de autostrada's etc.
-De EU permanent in of Brussel of Straatsburg, niet al die idiote verhuizingen met een enorm aantal vrachtwagens met dossiers en vluchten iedere keer.
En zo kun je nog wel even door gaan.
Maar de politici willen dat gewoon niet!
In de praktijk doen ze eigenlijk niets of propageren iets wat niet goed onderzocht is.
Echte maatregelen nemen kost ze stemmen van hun achterban, dus dat doen ze zeker niet.
Bij de EU is het van hetzelfde laken een pak.
Echte zinnige maatregelen zouden zijn:
- geen elektrische auto's want die vervuilen in hun totale levenscyclus juist meer. Ook is het niet mogelijk i.v.m. te weinig laadpalen, alleen al om de stroomtoevoer aan te kunnen zouden alle straten in alle steden open moeten om zwaardere kabels te leggen. Verder het probleem van vrijwel geen electrische autos/laadpalen in parkeergarages of ondergrondse garages bij appartementsgebouwen dan wel op Ferries (binnenkort). Zie de Scandinavische landen.
Gewoon auto's op de gratis LPG laten rijden die nu in de havengebieden (vervuilend) wordt afgefakkeld.
- Chartervluchten niet meer subsidiëren, maar aan dezelfde prijs laten vliegen als lijnvluchten.
- Cruiseschepen afschaffen of ontmoedigen.
- Geen privévluchten meer voor politici.
- Taxi belastingvrij maken, Geen belasting op hun brandstof, wegenbelasting etc. etc. Staat de taxi's en masse laten inkopen. Werkelozen een wat hogere uitkering geven als ze chauffeur op die taxi's worden. Willen ze niet dan korten op hun uitkering.
Je betaalt als je dat zo doet minder dan 10 eurocent per km. Wie gaat er dan nog met de eigen auto naar zijn werk of naar de stad? Pakeerprobleem ook meteen opgelost in de steden.
- Monovolumes als taxi voor de autostrada's etc.
-De EU permanent in of Brussel of Straatsburg, niet al die idiote verhuizingen met een enorm aantal vrachtwagens met dossiers en vluchten iedere keer.
En zo kun je nog wel even door gaan.
Maar de politici willen dat gewoon niet!
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Goed dat Bastiaan door te verwijzen naar het VW/Mercedes dieselschandaal eindelijk de superioriteit van de electromotor erkent. In het artikel staat ook duidelijk dat er van die geruchten hoogstwaarschijnlijk niets klopt. Indien VW de miljarden die ze gestopt heeft in de afhandeling van dieselgate had kunnen besteden aan de electromobiliteit dan hadden ze nu geen 10 jaar achterstand gehad op concurrent Tesla.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Ja, een elektromotor is superieur aan een verbrandingsmotor maar een benzine of diesel tank is nog veel meer superieur aan een batterij, zowel qua kostprijs, energie inhoud, gewicht, laad snelheid en rijbereik als beschikbare laad/tank infrastructuur.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Daarom staat er vandaag dit in de krant, om EV's van stroom te voorzien, ze sluiten er zelfs een complete snelweg voor....de reden staat later in het artikel...
https://www.hln.be/buitenland/waarom-de ... ~a5847d22/
Dit is wat EV's aanrichten....maar daar sluiten de 'groenen' hun ogen voor, want dat past niet in hun 'schone' plaatje.
Vergeet niet dat Belgie enorm veel stroom importeert vanuit Duitsland, zonder Duitsland en Frankrijk zaten we al meer dan 20 jaar in het donker.
Ook alweer iets wat de 'groenen' niet willen horen.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Dit.Brembos schreef: ↑29 oktober 2023, 06:32 Goed dat Bastiaan door te verwijzen naar het VW/Mercedes dieselschandaal eindelijk de superioriteit van de electromotor erkent. In het artikel staat ook duidelijk dat er van die geruchten hoogstwaarschijnlijk niets klopt. Indien VW de miljarden die ze gestopt heeft in de afhandeling van dieselgate had kunnen besteden aan de electromobiliteit dan hadden ze nu geen 10 jaar achterstand gehad op concurrent Tesla.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Dit of ditoGudrun schreef: ↑30 oktober 2023, 08:22Dit.Brembos schreef: ↑29 oktober 2023, 06:32 Goed dat Bastiaan door te verwijzen naar het VW/Mercedes dieselschandaal eindelijk de superioriteit van de electromotor erkent. In het artikel staat ook duidelijk dat er van die geruchten hoogstwaarschijnlijk niets klopt. Indien VW de miljarden die ze gestopt heeft in de afhandeling van dieselgate had kunnen besteden aan de electromobiliteit dan hadden ze nu geen 10 jaar achterstand gehad op concurrent Tesla.

Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Aangezien beide woorden hetzelfde (!) bedoelen, mag je kiezen, Peeters.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
In mijn woordenboek hebben ze niet dezelfde betekenis …
dito
als woordenboektrefwoord:
dito:bn. gezegd, genoemd ; hetzelfde.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen:
dito (bn) :evenzo, insgelijks, van hetzelfde
als synoniem van een ander trefwoord:
evenzo (bw) :desgelijks, dito, even, eveneens, evenzeer, gelijkerwijs, idem, insgelijks, item, ook, op dezelfde wijzeevenzeer (bw) :desgelijks, dito, eveneens, evengoed, evenzo, idem, insgelijks, ook, zowelitem (bw) :desgelijks, dito, eveneens, evenzeer, evenzo, idem, insgelijks, ookeveneens (bw) :desgelijks, dito, evenzeer, evenzo, idem, insgelijks, item, ookinsgelijks (bw) :desgelijks, dito, eveneens, evenzo, item, op dezelfde wijze
dit
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: niet gevonden.
als synoniem van een ander trefwoord: niet gevonden.
in de lijst met antoniemen (woorden met een tegengestelde betekenis): dit ≠ dat
Ik dacht eerder aan een typo …

Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Het woordenboek en het dagdagelijks gebruik willen al eens verschillen. Als ik een artikel spot-on vind, durf ik al eens antwoorden met: Dit! (Met uitroepteken dus.)
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Orsted is het nieuwste slachtoffer met -20% nadat het nogmaals een waardevermindering op zijn US offshore windparken boekte. Orsted volgt hiermee BP en Equinor op. Windenergie in de US blijkt dan toch niet de wonderonvesteting te zijn.
Ze betalen liever de verbrekingsvergoeding dan (verder) aan het nieuwe offshore windpark te bouwen. Net-zero zal voor 2150 i.p.v. 2050 zijn!
Zie https://orsted.com/en/company-announcem ... wind-73751
Ze betalen liever de verbrekingsvergoeding dan (verder) aan het nieuwe offshore windpark te bouwen. Net-zero zal voor 2150 i.p.v. 2050 zijn!
Zie https://orsted.com/en/company-announcem ... wind-73751
Impairment update
On 29 August 2023, Ørsted announced anticipated impairments on its US portfolio of up to DKK 16 billion.
Since the announcement, the US offshore wind projects have experienced further negative developments from adverse impacts relating to supply chains, increased interest rates, and the lack of an OREC (Offshore Renewable Energy Certificate) adjustment on Sunrise Wind. The total impairments recognised in the interim financial report for the first nine months of 2023 amount to DKK 28.4 billion, and the majority of these (DKK 19.9 billion) relate to Ocean Wind 1.
Re: Beleggen in Groen...tot het implodeert
Elektromotor superieur? Jij bent een "profiteur" van deze business. Anders kan ik deze waanzin niet plaatsen. Of Lobbyist? Zeg eens eerlijk.Brembos schreef: ↑29 oktober 2023, 06:32 Goed dat Bastiaan door te verwijzen naar het VW/Mercedes dieselschandaal eindelijk de superioriteit van de electromotor erkent. In het artikel staat ook duidelijk dat er van die geruchten hoogstwaarschijnlijk niets klopt. Indien VW de miljarden die ze gestopt heeft in de afhandeling van dieselgate had kunnen besteden aan de electromobiliteit dan hadden ze nu geen 10 jaar achterstand gehad op concurrent Tesla.
