Verdacht worden van witwassen als accountant
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Newbie
- Contacteer:
Verdacht worden van witwassen als accountant
Hallo
Ik werk als accountant in loondienst (bijzaak) en mijn bank in België heeft mijn rekening (met 2 maanden opzeg) eenzijdig afgesloten omdat ik een groot geld bedrag (€ 50.000,00) van Turkije naar België heb overgeschreven, volgens mij vonden ze mijn motivatie niet goed genoeg (nochtans wettelijke documenten afgegeven van de herkomst van het geld). Het bedrag is bijgeboekt op mijn rekening, ik kan mijn loon ontvangen, kan overschrijven, kan geld opnemen of met de kaart betalen dus ik kan alle diensten nog gebruiken, ik weet niet of dit een goede teken is en of de situatie niet zo groot is maar toch.
Om kapot te schamen dat je als accountant wordt verdacht van witwas en wordt gezien als risicoklant, of het is de bank die er een einde aan maakt omdat ze geen risico's willen, ik durf het niet te zeggen omdat ik geen info heb of wat er allemaal achter de schermen gebeuren.
De bank gebeld om meer informatie te achterhalen, ze verwijzen naar een artikel 14 “De bank en de klant kunnen zonder een reden te hoeven vermelden, eenzijdig het contract beëindigen.”
Telefonisch contact opgenomen met mijn plaatselijke kantoor (in mijn gemeente), meneer die mij toen opbelde met de vraag naar de herkomst van het geld waarbij ik op vakantie in Turkije alles(aanslagbiljet afgelopen 3 jaren + documenten herkomst van het geld) binnen de 24u heb bezorgd per mail zei 2 weken geleden nog dat alles in orde was en dat ze blij waren dat ik alles zo snel heb bezorgd en niet moeilijk heb gedaan. ik moest enkel mijn Turkse rekening in de personenbelasting nog vermelden want dat heb ik nooit gedaan, voor de rest was alles in orde volgens hem.
2 weken later krijg ik een brief van Brussel met vermelding dat mijn rekening zal worden stopgezet na opzeg. Meneer van de plaatselijke bankkantoor weet van niks en kan/wil de reden niet vertellen, volgens hem stuurt Brussel hun de reden niet door, hij wist zelfs niet dat mijn rekening zal worden gesloten.
Dan maar Brussel gebeld ook zij verwijzen naar Artikel 14. Het telefoonnummer wat op de brief staat is enkel om de rekeningen over te dragen, zij beweren ook dat ze geen inzage hebben in mijn dossier.
Ik heb gevraagd of er een nummer of mail adres is waar ik meer informatie over mijn dossier kan krijgen, ook dat hebben ze niet.
Het enige wat ik kon doen was naar de nationale bank bellen, daar sta ik (momenteel) niet op de zwarte lijst.
Ik ben accountant ik weet de wetgeving, volgens de wetgeving zijn banken verplicht uittreksels 10 jaar na stopzetting van de overeenkomst bij te houden. Ik krijg hier enorm veel stress van, wie weet krijg ik na 1 jaar een brief van FOD of na 9 jaar of hoor ik er nooit meer iets van maar 10 jaar is enorm lang om te leven zonder extra informatie over mijn dossier… Ik kan hierdoor ook geen toekomstplannen maken omdat ik niet weet wat mij te wachten staat en 10 jaar is enorm lang… Vandaar eigenlijk mijn grootste frustratie.
Ik moet ook meedelen dat ik die Turkse euro rekening (overheidsbank) wat op MIJN naam staat waarmee ik de overschrijving naar mijn Belgische bank heb uitgevoerd nooit heb vermeld in de personenbelasting. Vanaf volgend jaar zal dat wel gebeuren aangezien ik er 200 euro intresten op heb gekregen waarbij er 30% roerende voorheffing in België dient in te houden worden.
Maar wat ik wel weet is dat het 100% over die € 50.000,00 euro gaat.
Mijn vraag is hoe ik kan achterhalen of het hierbij is gebleven (stopzetting rekening) of dat er een onderzoek naar mij loopt want kan hierdoor echt niet slapen …
Ik weet ook dat banken hun klanten niet op de hoogte moeten houden indien de transactie is doorgegeven aan de anti witwascel maar ik zou toch graag willen achterhalen of dat is gebeurd of niet.
Alvast bedankt
Ik werk als accountant in loondienst (bijzaak) en mijn bank in België heeft mijn rekening (met 2 maanden opzeg) eenzijdig afgesloten omdat ik een groot geld bedrag (€ 50.000,00) van Turkije naar België heb overgeschreven, volgens mij vonden ze mijn motivatie niet goed genoeg (nochtans wettelijke documenten afgegeven van de herkomst van het geld). Het bedrag is bijgeboekt op mijn rekening, ik kan mijn loon ontvangen, kan overschrijven, kan geld opnemen of met de kaart betalen dus ik kan alle diensten nog gebruiken, ik weet niet of dit een goede teken is en of de situatie niet zo groot is maar toch.
Om kapot te schamen dat je als accountant wordt verdacht van witwas en wordt gezien als risicoklant, of het is de bank die er een einde aan maakt omdat ze geen risico's willen, ik durf het niet te zeggen omdat ik geen info heb of wat er allemaal achter de schermen gebeuren.
De bank gebeld om meer informatie te achterhalen, ze verwijzen naar een artikel 14 “De bank en de klant kunnen zonder een reden te hoeven vermelden, eenzijdig het contract beëindigen.”
Telefonisch contact opgenomen met mijn plaatselijke kantoor (in mijn gemeente), meneer die mij toen opbelde met de vraag naar de herkomst van het geld waarbij ik op vakantie in Turkije alles(aanslagbiljet afgelopen 3 jaren + documenten herkomst van het geld) binnen de 24u heb bezorgd per mail zei 2 weken geleden nog dat alles in orde was en dat ze blij waren dat ik alles zo snel heb bezorgd en niet moeilijk heb gedaan. ik moest enkel mijn Turkse rekening in de personenbelasting nog vermelden want dat heb ik nooit gedaan, voor de rest was alles in orde volgens hem.
2 weken later krijg ik een brief van Brussel met vermelding dat mijn rekening zal worden stopgezet na opzeg. Meneer van de plaatselijke bankkantoor weet van niks en kan/wil de reden niet vertellen, volgens hem stuurt Brussel hun de reden niet door, hij wist zelfs niet dat mijn rekening zal worden gesloten.
Dan maar Brussel gebeld ook zij verwijzen naar Artikel 14. Het telefoonnummer wat op de brief staat is enkel om de rekeningen over te dragen, zij beweren ook dat ze geen inzage hebben in mijn dossier.
Ik heb gevraagd of er een nummer of mail adres is waar ik meer informatie over mijn dossier kan krijgen, ook dat hebben ze niet.
Het enige wat ik kon doen was naar de nationale bank bellen, daar sta ik (momenteel) niet op de zwarte lijst.
Ik ben accountant ik weet de wetgeving, volgens de wetgeving zijn banken verplicht uittreksels 10 jaar na stopzetting van de overeenkomst bij te houden. Ik krijg hier enorm veel stress van, wie weet krijg ik na 1 jaar een brief van FOD of na 9 jaar of hoor ik er nooit meer iets van maar 10 jaar is enorm lang om te leven zonder extra informatie over mijn dossier… Ik kan hierdoor ook geen toekomstplannen maken omdat ik niet weet wat mij te wachten staat en 10 jaar is enorm lang… Vandaar eigenlijk mijn grootste frustratie.
Ik moet ook meedelen dat ik die Turkse euro rekening (overheidsbank) wat op MIJN naam staat waarmee ik de overschrijving naar mijn Belgische bank heb uitgevoerd nooit heb vermeld in de personenbelasting. Vanaf volgend jaar zal dat wel gebeuren aangezien ik er 200 euro intresten op heb gekregen waarbij er 30% roerende voorheffing in België dient in te houden worden.
Mijn vraag is hoe ik kan achterhalen of het hierbij is gebleven (stopzetting rekening) of dat er een onderzoek naar mij loopt want kan hierdoor echt niet slapen …
Ik weet ook dat banken hun klanten niet op de hoogte moeten houden indien de transactie is doorgegeven aan de anti witwascel maar ik zou toch graag willen achterhalen of dat is gebeurd of niet.
Alvast bedankt
Re: Verdacht worden van witwassen als accountant
Waarom niet? Dat is toch al vele jaren verplicht? Incorrect invullen van de belastingsbrief is schriftvervalsing.Ik moet ook meedelen dat ik die Turkse euro rekening (overheidsbank) wat op MIJN naam staat waarmee ik de overschrijving naar mijn Belgische bank heb uitgevoerd nooit heb vermeld in de personenbelasting.
Is de rekening minstens aangegeven in het centraal register van buitenlandse rekeningen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat weet ik niet.. Ik heb zelf niks gedaan dus weet niet of dat automatisch gebeurdB7H4long schreef: ↑5 december 2023, 13:45Waarom niet? Dat is toch al vele jaren verplicht? Incorrect invullen van de belastingsbrief is schriftvervalsing.Ik moet ook meedelen dat ik die Turkse euro rekening (overheidsbank) wat op MIJN naam staat waarmee ik de overschrijving naar mijn Belgische bank heb uitgevoerd nooit heb vermeld in de personenbelasting.
Is de rekening minstens aangegeven in het centraal register van buitenlandse rekeningen?
Je kennis van het Cap heb jezelf op school geleerd?
Gelukkig is er heden internet.
Dus een ander verwijten dat hij in verleden een fout heeft gemaakt......
Is er zich nu van bewust.
Blijft nog over zou niet graag een pint trakteren aan diegenen die wettelijk niet in orde zijn.
Was er hier het forum niet velen zouden het ook niet weten dat Cap bestaat.
En of al die Giro believers daar ook mee in orde zijn?
Zelf in verleden aan financiën gevraagd welke de verplichtingen zijn in verband met buitenlandse rekeningen.
Heb na een week of 6 een mail terugontvangen.
Was maar een simpele vraag, het antwoord was blijkbaar al wat moeilijker. (dit voor personen werkbaar op die dienst)
Iedereen die garages verhuurt, zal ook wel een btw-nummer aangevraagd hebben volgens u.
Elke trekhaak die wordt geplaatst dient gekeurd te worden. (zelfs voor gebruik fietsendrager)
De bomen in het bos in België inzake fiscaliteit toch zo eenvoudig.
Iemand beschuldigen dus zomaar niet aan de orde.
Wel, vandaag nog naar de keuring geweest, met een auto met afneembare trekhaak voor fietsendrager.
Deze is niet gekeurd, en dit staat expliciet zo op het keuringsbewijs.
Wat is erger:
- een accountant die beweert de wet te volgen maar toch frauduleuze belastingaangiftes invult.
- een forumlid dat vanalles verklaart, maar waar duidelijk de nodige fouten in zitten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Off topic: een trekhaak die enkel dienst doet als fietsdrager behoeft geen jaarlijkse technische keuring.
On topic: ook de Nationale Bank gaat u geen specifieke uitleg geven. Been there, done that. Wel niet met een niet-aangegeven buitenlandse zichtrekening, maar door een cash-storting. Probeer je niet op te winden en zoek een andere bank. Doe daar je uitleg en ze zullen je 95% zeker als klant omarmen.
Succes!
On topic: ook de Nationale Bank gaat u geen specifieke uitleg geven. Been there, done that. Wel niet met een niet-aangegeven buitenlandse zichtrekening, maar door een cash-storting. Probeer je niet op te winden en zoek een andere bank. Doe daar je uitleg en ze zullen je 95% zeker als klant omarmen.
Succes!
Laten we ons beperken tot het eerste geval, de accountant. Het tweede geval eindigt sowieso in een eindeloze en onsamenhangende discussie...B7H4long schreef: ↑5 december 2023, 14:30Wel, vandaag nog naar de keuring geweest, met een auto met afneembare trekhaak voor fietsendrager.
Deze is niet gekeurd, en dit staat expliciet zo op het keuringsbewijs.
Wat is erger:
- een accountant die beweert de wet te volgen maar toch frauduleuze belastingaangiftes invult.
- een forumlid dat vanalles verklaart, maar waar duidelijk de nodige fouten in zitten.
De topicstarter is duidelijk nalatig geweest met het niet aangeven van een buitenlandse bankrekening. Dat is niet toegestaan (ongeacht of en hoeveel intresten hij daarop ontvangen heeft en ongeacht of hij de oorsprong van de geldsommen al dan niet kan verklaren). Dat zijn bank nu de bankrelatie verbreekt is dan ook niet abnormaal ...
Of er een onderzoek loopt of niet kan je niet achterhalen. Noch de bank, noch de fiscus zullen zoiets aan zijn neus hangen. Afwachten dus. Als de informatie die hij geeft klopt (enkel in de gebreke gebleven bij aangifte buitenlandse rekening), dan zou ik me geen zorgen maken. Hoogstens zal dit een fiscale boete opleveren. Er bestaan ergere zaken in de wereld om van wakker te liggen ...
Als accountant weet je dat ze over de AML-wetgeving niet communiceren.Abdurrahman schreef: ↑5 december 2023, 13:34
Alvast bedankt
Open binnen de 2 maand een rekening bij een andere bank en geeft dat rekeningnummer aan uw oude bank door. Uw bank heeft de voorwaarden, artikel 14 opzegging zonder reden, dit keer in zijn voordeel gebruikt. Net zoals jij ook zonder reden via dat artikel 14 kon overstappen naar een andere bank.
Zet daarnaast voor 31/12/2023 uw fiscale situatie recht.
1) Dien een regularisatieaangifte voor uw in de personenbelasting niet aangegeven buitenlandse rekening en de niet aangegeven buitenlandse interesten van die rekening bij het contactpunt regularisaties in en betaal de boete. Zie https://www.ruling.be/nl/downloads/fisc ... ularisatie
2) Dien de volgende jaren een juiste belastingaangifte personenbelasting in.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ja maar dat weet ik allemaal, ik ben een gecertificeerd accountant, niemand hier kan mij leren hoe ik iets moet rechtzetten of indienen.
Ik wil alleen weten hoe ik kan achterhalen of er een onderzoek naar mij loopt, zonet de anti witwascel gebeld met mijn Turkse nummer om te vragen of men kan achterhalen of er een onderzoek naar mij loopt (zonder mijn gegevens mee te delen). Het enige wat ik kan doen is een mail sturen naar hun of wachten.
Ik vroeg naar een tijdsindicatie omdat ik niet meer goed kan slapen en toekomstplannen maken omdat ik niet weet wat me te wachten staat. Ik vroeg van "stel ik krijg niks te horen binnen de 3-4 jaar is er dan geen probleem?" Hij zei 3-4 jaar is echt lang dan zou je er zeker van uit kunnen gaan dat er geen probleem is, alleen bij grote dossiers kan het zo lang duren maar dan hebben we het over enorm grote dossiers en niet dossiers van maar € 50.000,00.
Ik heb nu een advocaat (heel goede kennis in Turkije) onder de armen in Turkije, hij gaat een verslag bezorgen om te laten zien dat het geld daar door de Turkse overheid reeds werd gecontroleerd op anti witwas en financiering van terrorisme en dat er in België dus verder niks onderzocht hoeft te worden.
Hopelijk wordt het opgelost want mijn ITAA titel als gecertificeerd accountant wordt hierdoor ook bedreigd.
Ik wil alleen weten hoe ik kan achterhalen of er een onderzoek naar mij loopt, zonet de anti witwascel gebeld met mijn Turkse nummer om te vragen of men kan achterhalen of er een onderzoek naar mij loopt (zonder mijn gegevens mee te delen). Het enige wat ik kan doen is een mail sturen naar hun of wachten.
Ik vroeg naar een tijdsindicatie omdat ik niet meer goed kan slapen en toekomstplannen maken omdat ik niet weet wat me te wachten staat. Ik vroeg van "stel ik krijg niks te horen binnen de 3-4 jaar is er dan geen probleem?" Hij zei 3-4 jaar is echt lang dan zou je er zeker van uit kunnen gaan dat er geen probleem is, alleen bij grote dossiers kan het zo lang duren maar dan hebben we het over enorm grote dossiers en niet dossiers van maar € 50.000,00.
Ik heb nu een advocaat (heel goede kennis in Turkije) onder de armen in Turkije, hij gaat een verslag bezorgen om te laten zien dat het geld daar door de Turkse overheid reeds werd gecontroleerd op anti witwas en financiering van terrorisme en dat er in België dus verder niks onderzocht hoeft te worden.
Hopelijk wordt het opgelost want mijn ITAA titel als gecertificeerd accountant wordt hierdoor ook bedreigd.
Wees maar zeker dat de bank een melding heeft overgemaakt aan de dienst " fraude ""
Zij nemen géén enkel risico daarin, staan trouwens hoge boetes voor de bank op als zij hierin nalatig geweest zijn... ...
Je zult dus niet verrast moeten zijn als die "" fraude dienst "" kontakt met je gaan opnemen en je om de nodige uitleg en bewijzen gaan vragen om deze voor te leggen..
Als je dat kan, en er is niet verkeerd gebeurd,,, zou ik mij dus géén zorgen maken en gewoon afwachten op het vervolg.. ... .
Zij nemen géén enkel risico daarin, staan trouwens hoge boetes voor de bank op als zij hierin nalatig geweest zijn... ...
Je zult dus niet verrast moeten zijn als die "" fraude dienst "" kontakt met je gaan opnemen en je om de nodige uitleg en bewijzen gaan vragen om deze voor te leggen..
Als je dat kan, en er is niet verkeerd gebeurd,,, zou ik mij dus géén zorgen maken en gewoon afwachten op het vervolg.. ... .
Laatst gewijzigd door ludo op 5 december 2023, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet deze keuring zelf vragen.
En daarna wordt uw inschrijvingsbewijs afgestempeld met het max aanhanger gewicht.
Voor een fietsen drager max 750 kg.
Daarna 1 keuring terug 4 jaar na inschrijving.
Meer dan 750 kg is elk jaar naar de keuring.(gezien voertuig als trekker wordt beschouwd)
Je moet voor een trekhaak dit zelf melden aan wie de papers in ontvangst neemt.
Denk eraan geen stempel kan dikke shit opleveren wegens voertuig niet in orde met keuring.
Dus zomaar schrijven dat ik er niets van af weet, sorry aan het verkeerde adres.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik denk niet dat u veel verstand heeft van bankzaken of u heeft mijn topic niet goed gelezen, de dienst van de bank heeft al contact met mij opgenomen en gevraagd naar bewijzen, waarschijnlijk vonden ze het bewijs niet goed genoeg en hebben ze de samenwerking stopgezet, of er een melding is gemaakt naar de witwascel kan ik niet achterhalen, het kan maar het kan ook van niet ik weet het niet, nu 50.000 is ook niet een groot bedrag, tegenwoordig kost een auto in het buitenland 50k. Ik denk dat hier vooral het probleem is dat die Turkse rekening nooit werd aangegeven in de personenbelasting en vandaar het geld komt, ook accountants zijn mensen en maken fouten.ludo schreef: ↑5 december 2023, 17:17 Wees maar zeker dat de bank een melding heeft overgemaakt aan de dienst " fraude ""
Ik denk dat jouw opmerking off topic is. On topic gaat het over het verdacht worden van witwassen als accountant

Ach, je weet het toch, madame/mijnheer........... ;-)